Miksi sairaanhoitaja on usein veemäinen ja epäystävällinen?
Tuntuu, että monet hoitsut ovat täysin väärällä alalla. Ihmissuhdetaitoja tuskin lainkaan ja muita terveydenhuollon työntekijöitä pidetään idiootteina ja osaamattomina. Itse ollaan niin erinomaisia kaikessa ja luullaan olevansa parempia hoitamaan jopa lääkärin hommat kuin itse lääkärit.
Kommentit (183)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:59"]
Kyllä sitä potilas nöyrtyy sairaalassa kun on kipua ja tuskaa, piikki vaan berseeseen että on vähän aikaa hiljaa. En ole hoito-alalla.
[/quote]
Äänen voimakkuuteen ei ole "piikkiä" olemassa. Olet luultavasti saanut voimakasta kipulääkettä sinne peräpeiliisi. Ja ne päätökset lääkkeen antamisesta tekee aina lääkäri.
[/quote] en ole huutanut kertaakaan sairaalassa, en edes tuskasta. Viimeksi laitettiinkin todella piikki ja seuraavana päivänä tunto palasi alaraajoihin, sektio ja siitä on jo aikaa melkein 18 vee.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:16"]
Onneksi minulla on ihan päinvastaiset kokemukset sairaanhoitajista! Kaikki ollut tosi ystävällisiä, avoimia ja iloisia.
[/quote]
Oletko sattumalta itse sairaanhoitaja? Minustakin poliisit ovat huipputyyppejä ja hoitavat työnsä hyvin mutta täällä saa jatkuvasti lukea miten kyttä on natsisika. -poliisiksi opiskeleva
Sitä kelloa soittaa sairaalassa niin ei hoitaja ole siinä sekunnissa potilaan luona. Kärsivällisyyttä sairaalassakin. Itsellä myönteiset kokemukset sairaalasta, kahdesta. Erittäin myönteiset naistenklinikalta.
Olen itse sairaanhoitaja, meidänkin työyhteisössä on työhönsä kyllästyneitä ja vittuuntuneita hoitajia, mutta myös niitä, jotka ovat aina ylitöissä, koska rakastavat sitä työtä niin paljon, etteivät malttaisi edes kotiin lähteä.
Otan jokaisen potilaan avoimesti vastaan, vaikka työkaverit kuinka pitäisivät hankalana potilaana. Monella vanhuksella jo se auttaa, että hetken kuuntelee häntä. Monella ihmisellä on selvää katkeruutta siitä omasta elämästään, tyyliin minä hoidin alzheimermiestäni 20 vuotta ja nyt on minun vuoro sitä hoitoa saada..mutta jos jaksaa siihen hetkeksi pysähtyä kuuntelemaan tarinaa niin voi olla, ettei se kello sitten koko iltaa soikaan.
Toinen asia on omaiset, jotka lukevat lehdistä, että vanhukset makaavat vuorokauden samoissa vaipoissa, ja luulevat, että niin on meilläkin. Tulevat jo valmiiksi hyökkäysasenteella valittamaan kun meidän mummu ei ole edes vessaan päässyt. Todellisuudessa on päässyt mutta mummo ei itse muista sitä ja väittää, että on eilen viimeksi ollut..selitä siinä sitten kun kuitenkaan ei uskota kuin sitä omaa mummoa...kyllä näistä mielensä pahoittaa, kun kuitenkin yritämme parhaamme, vaikka kiire on oikeasti kova.
Lääkärit ja hoitajat tekevät yhteistyötä ja ei meillä ainakaan kukaan lääkäreitä hauku tai luule jatkuvasti tietävänsä enemmän. Nyt meillä on aivan ihana nuorikandipoika, joka kyselee paljon hoitajilta ja me vastaavasti häneltä. Molemmat hyötyy. Vanhoilla sairaanhoitajille on paljon tietoa, jos on 30 vuotta nähnyt mitä lääkärit potilaita hoitaa kai siinä jotain tarttuu mukaankin.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:15"]Kun eivät enää voi saada lääkäreitä haaviinsa. Naislääkärit nappaavat heidät. Ja joutuvat tyytymään kauppa-apulaisiin, rakennusapumiehiin ja leipureihin.
[/quote]
Naimisissa olevana sairaanhoitajana voin sanoa, että ei voisi lääkärit vähempää kiinnostaa. Ja mun mies on muuten lähihoitaja.
Miten mä en ole tämmöseen törmännyt?
T: päivystyksessä työskentelevä lh, jonka mielestä duuniporukka on yhtä lääkäriä (hyvin monesta) lukuunottamatta mahtava
En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta kertokaa mulle yksikin ammatti, jossa näitä veemäisiä ja epäystävällisiä ihmisiä ei löytyisi?
T. kaupan kassa
Joka ammatissa toki on epäystävällisiä, mutta hoiva-alalla se korostuu kun itse on avun tarpeessa
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:18"]
Opiskelin sosiaali- ja terveysalalla HOITOTYÖN koulutusohjelmassa sairaanhoitajaksi. En asiakaspalvelua, mutta tottakai pyrin olemaan tilanteessa kuin tilanteessa asiallinen ja ystävällinen. Tuo 5-6 potilasta on vielä aika vähän, mulla öisin 10-11. Kymmenen tunnin yövuoron kuuntelin huorittelua ja haistattelua yhdeltä potilaalta (nuori kotona asuva ihminen), joten hänen saamansa hoitp ei välttämättä ollut niin aurinkoista kuin klttien mummeleiden, vaan viileän asiallista. Enkä tästä suostu todellakaan missään määrin kokemaan huonoa omaatuntoa. Joskus on potilaallalin peiliin katsomisen paikka, ihmisiä mekin olemme.
T.vielä yksi sh AMK
[/quote]
Sh:n työ on asiakaspalvelua, idiootti. Myös lääkärin työ on asiakaspalvelua. Ja vartijan, poliisin, opettajan, lakimiehen jne jne. On ihan pikkuisen suuret luulot sulla itsestäsi, jos luulet, ettei hoitotyö ole asiakaspalvelua! KAIKKI, missä kohdataan asiakkaita, on asiakaspalvelua. Mulla on tohtorin tutkinto, mutta todellakin teen asiakaspalvelua silloin, kun esim. luennoin.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:35"]Itselläni kokemus viime viikolta. Multa murtui nilkka kunnolla ja vietiin ambulanssilla päivystykseen.
Makasin siellä jossain pedillä ja pyysin alusastiaa, kun en pääse veskiin. Pyysin sitä toisen kerran, kolmannenkin kerran, eikä tuotu. Neljännellä kerralla sanoin, että nyt tulee pissit petiin, jos sitä astiaa ei tuoda. No, se sitten tuotiin mulle ja tökkäistiin äkäisenä kovakouraisesti paikoilleen - täysin vinoon. En sitä ehtinyt suoristamaan, kun pissa jo tuli - suurin osa petiin.
Yritin siinä sitten kiinnittää sh:n huomiota, että veisi sen astian pois ja onnistuisiko saada kuivat vaatteet ja peti, jos siinä kauankin joudun olemaan. Ei onnistunut enää neljännelläkään pyynnöllä. Lopuksi toinen sh vaan tuhahti mulle, että turhaan vaihdetaan, kun sä menet ihan pian rontgeniin. Just joo. Antoivat mun maata siinä märässä sängyssä kolme tuntia.
[/quote] minulla sama kokemus noidannuolen kanssa. Odoti n pääsyä lääkärille, että antaa kipupiikin. Makasin paareilla, enkä pystynyt kivulta edes kylkeä kääntämään. Lopulta kun sain aluastian, hoitajaa ärsytti selkäkipuni niin, että survoi sen alleni todella lujaa. Pakaraan jäi naarmut ja astia vinoon ja kuset tuli paareille ja housuilleni
[/quote] niin ja olen itsekin hoitaja ja ihmettelin todella, miksi selkäkipuni oli kuin henkilökohtainen loukkaus tälle sairaanhoitajalle. Olin itse ystävällinen ja kohtelias jha lopulta jopa nöyristelin, että sain sen alusastian.
[/quote]
Minulla on samantyyppinen kokemus, jota en viitsi tähän kirjoittaa, koska sairaus on harvinaisempi.
Pelkään todella nykyisin sairaalaan joutumista, koska hoitajissa on joukossa ihan ilmiselviä sadisteja. :(
Ihmiset on erilaisia. Joku kirjoitti aijemmin, että sh on tiennyt oienen palkan ennen alalle lähtöä ja joku toinen kirjoitti että sh on kutsumusammatti. No onhan se hienoinen pettymys kun toteutat kutsumisammattia ja opintotuen jälkeen palkka tuntuu messevältä pari vuotta, mutta mielipide muuttuu kun oitäisi maksaa asuntolaina ja ruokkiaperhe. Kyllä silloin kutsumusammatin toteuttaminen tuntuu melko kurjalta.
itseäni oidän kyllä mukavana hoitajana. Pudän työtä asiakaspalvelutyönä ja yritän ottaa potilsat positiivisesti vastaan ja toteuttaa heidän toiveitaan, mutta valitettavan usein kiire on niin kova, ettei yksinkertaisesti kerkeä tekemään mitään ylimääräistä tai juttelemaan mukavia. Kaikki on tehtävä niin nopeasti kuin suinkin ja äkkiä kiidettävä seuraavan potilaaan luokse.
osa potilaista ärsyttää. Osa käyttäytyy hoitajia kohtaan täysin epäasiallisesti, huutaa, haukkuu sylkee ja uhkailee. Ajattelee olevansa osaston tärkein ja kipein potilas joka on heitteillejätetty ja osa vaatii jatkuvasti milloin mitäkin. Sillon meinää punna kiristyä kun aika ei riitä edes kunnolla välttämättömien asioiden houtamisen. Valitettavas myöntää, mutta vaikka on pidän itseäni "hyvänä hoitajana" niin varmasti olen ollut myös joillekin tyly ja epäystävällinen, joskus huomaamatta ja joskusä jopa tarkoituksells. Ihmisiä me kaikki ollaan, myös hoitajat.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 00:16"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:18"]
Opiskelin sosiaali- ja terveysalalla HOITOTYÖN koulutusohjelmassa sairaanhoitajaksi. En asiakaspalvelua, mutta tottakai pyrin olemaan tilanteessa kuin tilanteessa asiallinen ja ystävällinen. Tuo 5-6 potilasta on vielä aika vähän, mulla öisin 10-11. Kymmenen tunnin yövuoron kuuntelin huorittelua ja haistattelua yhdeltä potilaalta (nuori kotona asuva ihminen), joten hänen saamansa hoitp ei välttämättä ollut niin aurinkoista kuin klttien mummeleiden, vaan viileän asiallista. Enkä tästä suostu todellakaan missään määrin kokemaan huonoa omaatuntoa. Joskus on potilaallalin peiliin katsomisen paikka, ihmisiä mekin olemme.
T.vielä yksi sh AMK
[/quote]
Sh:n työ on asiakaspalvelua, idiootti. Myös lääkärin työ on asiakaspalvelua. Ja vartijan, poliisin, opettajan, lakimiehen jne jne. On ihan pikkuisen suuret luulot sulla itsestäsi, jos luulet, ettei hoitotyö ole asiakaspalvelua! KAIKKI, missä kohdataan asiakkaita, on asiakaspalvelua. Mulla on tohtorin tutkinto, mutta todellakin teen asiakaspalvelua silloin, kun esim. luennoin.
[/quote]
Kypsää puhetta ah niin hienolta tohtorisihmiseltä. Oletko itse idiootti, vai miten?
Kyllä minä olen hoitoalalla, en asiakaspalvelualalla, vaikka millä nimillä haukkuisit, tohtori. Potilaan kohtaamista on opiskeltu sh-koulussa, asiakaspalvelua ei. Kaikkeen, mitä teen töissä, löytyy peruste hoitotieteistä ja lääketieteestä. Keskustelen potilaan (huom, ei asiakkaan) kanssa asioista myös juurikin näiden samojen otsikoiden alla olevista asioista. Olkoon minulla sitten itsestäni jotenkin suuret luulot jos näin mielestäsi on.
50: Turha kysellä hoitajilta asioita, joihin heillä ei ole oikeutta pistää nokkaansa, ainoastaan lääkäreillä. Tällaisella kyselemisellä todella laitat hoitajat pahaan rakoon. En ole hoitoalalla, tämän olen ihan vain havainnut sairaalareissuilla. Missään ei nykyaikana hierarkia toimi kuin sairaalassa,... ai niin, armeijassakin.
Molemmat jalat murtuneena pitää klonkata vessaan ennen kuin on lääkäriä nähnytkään? Siis mahdolliset murtumat ym. eivät pahene, takuulappu päälle! 7798
Luin ketjua sielta, taalta ja jain ihmettelemaan miten hoitajilta menee puhetaito kun joutuvat potilasta kaantamaan. Kyllahan siina luulisi muutaman sanan pystya sanomaan.
Olen ollut sairaalassa USAssa eika taalla tuollaisella mentaliteetilla kauaa sh. tyoskentelisi, potkut tulisi. Taalla olen tavannut vain ystavallisia, puhetaitoisia hoitajia.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:24"]Miksi potilas on usein veemäinen ja epäystävällinen sairaanhoitajalle, joka tekee parhaansa kaikkien hänelle jaettujen potilaiden eteen.
[/quote]
Voisit varmaan kokeilla jotain kunnon sairautta ja tulla sitten sanomaan. Sittenhän kaikki muutkin asiakaspalvelijat voisivat alkaa vittuilemaan asiakkailleen, jos kerran asiakkaan pitäisi olla kumartelemassa heitä, mutta eivät sitten teekään niin.
[/quote]
En ymmärrä logiikkaasi. Jos on sairas, niin saa olla vittumainen ja epäystävällinen ihmiselle, joka auttaa ja hoitaa sinua?
Ja kyllä, olen "kokeillut" kunnon sairautta. Ystävällisesti pystyin kivuistani ja huonoista uutisista huolimatta kohtelemaan hoitohenkilökuntaa.
[/quote]
Hyvä kommentti, kiitos päivän piristyksestä!!! XDDD
Nämä hoitajien kommentit saavat pelkäämään sairaalaan joutumista! Luulisi hoitsujen sen verran omaavan empatiaa potilaita kohtaan, että olisivat ystävällisiä. Kaikkien kipujen ja kärsimysten keskellä joudut olemaan toisten armoilla. Kyllä siinä potilaan ystävällisyys on kaukana. Pitäisikä hoitajille pitää vielä kabareeta, jotta viihtyisivät työssään?
Mitenköhön hoitajat mieltävät asiakaspalvelun hoitotyössä? Tervehtyykö tyytyväinen ja hoitomyönteinen potilas nopeammin kuin kärttyinen ja hoiton epäluuloisesti suhtautuva?
Palkka voi olla pieni, vaan ainakin on turvattu. Muistakaa se näinä aikoina. Vakituinen paikka kun on, niin ei potkuja tule kovinkaan helposti, tuotannollis-taloudellisista syistä.
Tämä keskusteluketju voisi olla uutisvinkki aiheena: Hoitajat ja potilaan kohtaaminen. Saako hoitaja tiuskia haastavalle potilaalle?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 08:41"]
Nämä hoitajien kommentit saavat pelkäämään sairaalaan joutumista! Luulisi hoitsujen sen verran omaavan empatiaa potilaita kohtaan, että olisivat ystävällisiä. Kaikkien kipujen ja kärsimysten keskellä joudut olemaan toisten armoilla. Kyllä siinä potilaan ystävällisyys on kaukana. Pitäisikä hoitajille pitää vielä kabareeta, jotta viihtyisivät työssään?
Mitenköhön hoitajat mieltävät asiakaspalvelun hoitotyössä? Tervehtyykö tyytyväinen ja hoitomyönteinen potilas nopeammin kuin kärttyinen ja hoiton epäluuloisesti suhtautuva?
Palkka voi olla pieni, vaan ainakin on turvattu. Muistakaa se näinä aikoina. Vakituinen paikka kun on, niin ei potkuja tule kovinkaan helposti, tuotannollis-taloudellisista syistä.
Tämä keskusteluketju voisi olla uutisvinkki aiheena: Hoitajat ja potilaan kohtaaminen. Saako hoitaja tiuskia haastavalle potilaalle?
[/quote]
Tää oli nyt ehkä oudoin kommnetti ikinä. Oletko todella sitä mieltä, että "kaikkien kipujen ja kärsimysten keskellä" sinun ei tarvitse pyrkiä siihen, että olisit itse asiallinen ja ystävällinen sinusta huolehtivalle hoitohenkilökunnalle, kanssaihmisillesi? Jos luet uudelleen ketjuun kirjoittaneiden sairaanhoitajien kommentit, niin varmaan huomaat ettei kukaan ole odottanut potilaiden tarjoavan kabareeta tai muita viihdykkeitä hoitajille. Ihan normaalit hyvät käytöstavat kuuluvat minusta myös potilaan velvoitteisiin, ei ainoastaan hoitajien. Kukaan ei varmasti kiukkuilulla saa mitään hyvää aikaiseksi.
Yleensä nuo potilaat ovat jo valmiiksi kärttyisiä ja epäluuloisia ja heihin ei kyllä tepsi minkäänlainen palvonta tai mikään muukaan, mitä hoitaja tekee.
Eikä "varmuus töistä" (mitä ei todellakaan ole) mitenkään korvaa tehtäviin nähden liian pientä palkkaa.
Jotenkin tässä ketjussa mua ihmetyttää se, miten koetaan että potilas saa käyttäytyä kuinka huonosti vaan, koska on sairas, mutta hoitajalla ei saa olla pahaa päivää tai mieltä, vaikka joutuu sietämään samaa paskakohtelua potilailta joka päivä. Onneksi on kuitenkin myös todella kultaisia ja asiallisia potilaita. Hoidan kaikki potilaani yhtä huolellisesti, mutta jos ylimääräistä aikaa liikenee ja ehdin jutustella jonkun potilaan kanssa ns. "turhia" (sairaalassa oloon liittymättömiä asioita), niin teen sen sellaisen potilaan kanssa, joka on kohdellut minua kohteliaasti. Lienee ihan normaalia ihmisen käyttäytymistä.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:35"]Itselläni kokemus viime viikolta. Multa murtui nilkka kunnolla ja vietiin ambulanssilla päivystykseen.
Makasin siellä jossain pedillä ja pyysin alusastiaa, kun en pääse veskiin. Pyysin sitä toisen kerran, kolmannenkin kerran, eikä tuotu. Neljännellä kerralla sanoin, että nyt tulee pissit petiin, jos sitä astiaa ei tuoda. No, se sitten tuotiin mulle ja tökkäistiin äkäisenä kovakouraisesti paikoilleen - täysin vinoon. En sitä ehtinyt suoristamaan, kun pissa jo tuli - suurin osa petiin.
Yritin siinä sitten kiinnittää sh:n huomiota, että veisi sen astian pois ja onnistuisiko saada kuivat vaatteet ja peti, jos siinä kauankin joudun olemaan. Ei onnistunut enää neljännelläkään pyynnöllä. Lopuksi toinen sh vaan tuhahti mulle, että turhaan vaihdetaan, kun sä menet ihan pian rontgeniin. Just joo. Antoivat mun maata siinä märässä sängyssä kolme tuntia.
[/quote] minulla sama kokemus noidannuolen kanssa. Odoti n pääsyä lääkärille, että antaa kipupiikin. Makasin paareilla, enkä pystynyt kivulta edes kylkeä kääntämään. Lopulta kun sain aluastian, hoitajaa ärsytti selkäkipuni niin, että survoi sen alleni todella lujaa. Pakaraan jäi naarmut ja astia vinoon ja kuset tuli paareille ja housuilleni
[/quote] niin ja olen itsekin hoitaja ja ihmettelin todella, miksi selkäkipuni oli kuin henkilökohtainen loukkaus tälle sairaanhoitajalle. Olin itse ystävällinen ja kohtelias jha lopulta jopa nöyristelin, että sain sen alusastian.