Miksi sairaanhoitaja on usein veemäinen ja epäystävällinen?
Tuntuu, että monet hoitsut ovat täysin väärällä alalla. Ihmissuhdetaitoja tuskin lainkaan ja muita terveydenhuollon työntekijöitä pidetään idiootteina ja osaamattomina. Itse ollaan niin erinomaisia kaikessa ja luullaan olevansa parempia hoitamaan jopa lääkärin hommat kuin itse lääkärit.
Kommentit (183)
Itsekin opiskelin lähihoitajaksi peruskoulun jälkeen. Kas kun en tiennyt mitä kyseinen ala on, ja millaista se tulee olemaan kun on oikeasti töissä eikä vain harjoittelijana. Monet kerrat kouluaikana ajattelin lopettaa mutta kunnialla kävin kouluni läpite. Vuoden töissä ja sen jälkeen lopetin.. ei kiitos vain ole minun juttuni. Kaikki kun sanoivat mene lähihoitajaksi, se on kivaa ja antoisaa. Kakat mä sanon..
Nyt alanvaihtoa tekemässä! Että kyl sitä väärälle alalle voi mennä ilman että on ilkeä. Osasin työni, ja olin potilaille todella kohtelias. Pitivät minua aina kuin omana tyttönään varmaan myös nuori ikä vaikuttaa asiaan :D Monet sh:t olivat ilkeitä, ja aina kettuilivat jos sain palautetta siitä kuinka ihana ja pirteä mukava nuori hoitaja täällä on meidän seurana.
Miksi potilas on usein veemäinen ja epäystävällinen sairaanhoitajalle, joka tekee parhaansa kaikkien hänelle jaettujen potilaiden eteen.
Sairaanhoitajan työ ei ole asiakaspalvelutyötä. Ehkä jossakin yksityisellä lääkäriasemalla voi olla sairaanhoitaja vastaanottoavustajana, jolloin se hieman liippaa asiakaspalvelutyötä, mutta pääsääntöisesti sairaanhoitaja tekee hoitotyötä, ei asiakaspalvelutyötä.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:24"]Miksi potilas on usein veemäinen ja epäystävällinen sairaanhoitajalle, joka tekee parhaansa kaikkien hänelle jaettujen potilaiden eteen.
[/quote]
Voisit varmaan kokeilla jotain kunnon sairautta ja tulla sitten sanomaan. Sittenhän kaikki muutkin asiakaspalvelijat voisivat alkaa vittuilemaan asiakkailleen, jos kerran asiakkaan pitäisi olla kumartelemassa heitä, mutta eivät sitten teekään niin.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:11"]Ongelmana ovat itsestään liikoja luulevat lääkärit ja potilaanpaskiaiset. Sairaanhoitajilla on kokonaisvaltainen koulutus potilaan hoitoon, lääkärit taas ovat opiskelleet lähinnä biokemiaa ym. turhaa. Yrittäppä ite laittaa kanyyli tai suppositorio itselles lehmä!
[/quote]
Olen laittanut kanyylin potilaalle pikaisella ohjeistuksella ilman koulutusta sh:ksi. Toki on paljon asioita, joita sairaanhoitajille opetetaan, mutta lääkäreille yms. ei, mutta sama homma se on toisinpäinkin. Monet sh:t ovat täysin avuttomia verinäytteen ottajia, kun taas labrahoitajat osaavat sen parhaiten. Toisaalta diagnoosin osaa tehdä vain lääkäri, jos kyse on jostain harvinaisemmasta kuin esim. flunssa. Kaikkia terveydenhuollon osaajia siis tarvitaan ja yhdessä luodaan kokonaisuus, jonka avulla henkiä pelastuu. Eli sori vaan, taidat nyt itse luulla itsestäsi liikoja!
En myöskään kutsuisi potilaita paskiaisiksi. Ei ole helppoa olla sairas ja joutua muiden hoidettavaksi. Sh:n työ on myös asiakaspalvelua, jossa asiakasta tulee kohdella kunnioituksella vituttaisi se sitten miten paljon tahansa! Kotona voikin sitten relata ja unohtaa työasiat.
ap
[/quote]
Siis minkä alan ihminen oikein olet, kun tuikit potilaita piikeillä ilmeisesti ilman vaadittavaa koulutusta.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:25"]Sairaanhoitajan työ ei ole asiakaspalvelutyötä. Ehkä jossakin yksityisellä lääkäriasemalla voi olla sairaanhoitaja vastaanottoavustajana, jolloin se hieman liippaa asiakaspalvelutyötä, mutta pääsääntöisesti sairaanhoitaja tekee hoitotyötä, ei asiakaspalvelutyötä.
[/quote]
Eli hyvää hoitoa on pottuilu ja kiukkuilu potilaille? OK...
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:25"]
Sairaanhoitajan työ ei ole asiakaspalvelutyötä. Ehkä jossakin yksityisellä lääkäriasemalla voi olla sairaanhoitaja vastaanottoavustajana, jolloin se hieman liippaa asiakaspalvelutyötä, mutta pääsääntöisesti sairaanhoitaja tekee hoitotyötä, ei asiakaspalvelutyötä.
[/quote]
nimenomaan. Sh ei ole ihmisiä miellyttämässä vaan hoitamassa potilaita. Niitä pitää käännellä, lääkitä, ohjailla jne. Ei Siinä aika riitä small talkiin.
Varmasti joka alalla on omat paskiaisensa, huonoilla ihmissuhdetaidoilla varustetut työntekijänsä. Itse olen viimeksi tällä viikolla saanut kiitosta ja hyvää palautetta työstäni ja suhtautumisestani potilaisiin. Pidän työstäni, vaikka voisi toki olla vähemmän kiirettä ja enemmän palkkaa, mutta näillä mennään. Nautin potilaiden kanssa olemisesta ja olen pitkäpinnainen ja pääsääntöisesti pärjään myös niiden kanssa, jotka "raamit kaulassa" tulevat antamaan palautetta.
Toivottavasti joskus tulee hetki, että kohtaatte myös ystävällisen sairaanhoitajan, sellaisen, johon olette tyytyväisiä!
sh
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:15"]Itse olen tavannut poikkeuksetta mukavia ja kilttejä sairaanhoitajia. Ehkä en asia tarpeeksi sairaaloissa kun ei ole ilkeää sairaanhoitajaa vielä tielle osunut. Muistuttaisin vielä että kannattaa katsoa peiliin ennen kuin haukkuu kaikki sairaanhoitajat veemäisiksi akoiksi.
[/quote]
En haukkunut kaikkia. Sitä paitsi eivät asiakkaat aina kuule sitä paskan määrää, jota heistä selän takana puhutaan.
[/quote]
Ja sinä kuulet tuon paskan määrän? Missä? Oletko itse hoitaja? Eiköhän sairaanhoitajilla ole muutakin tekemistä ja mielenkiinnonkohteita, kuin puhua potilaista paskaa?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:28"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:25"]
[/quote]
nimenomaan. Sh ei ole ihmisiä miellyttämässä vaan hoitamassa potilaita. Niitä pitää käännellä, lääkitä, ohjailla jne. Ei Siinä aika riitä small talkiin.
[/quote]
Harvemmin kaupankassallakaan on aikaa Small talkiin, vaikka,hän onkin asiakaspalvelija. Mutta toki jos on kiire voi antaa potilaan paskoa alleen, eihän häntä tarvitse hyvin kohdella.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:24"]Miksi potilas on usein veemäinen ja epäystävällinen sairaanhoitajalle, joka tekee parhaansa kaikkien hänelle jaettujen potilaiden eteen.
[/quote]
Voisit varmaan kokeilla jotain kunnon sairautta ja tulla sitten sanomaan. Sittenhän kaikki muutkin asiakaspalvelijat voisivat alkaa vittuilemaan asiakkailleen, jos kerran asiakkaan pitäisi olla kumartelemassa heitä, mutta eivät sitten teekään niin.
[/quote]
En ymmärrä logiikkaasi. Jos on sairas, niin saa olla vittumainen ja epäystävällinen ihmiselle, joka auttaa ja hoitaa sinua?
Ja kyllä, olen "kokeillut" kunnon sairautta. Ystävällisesti pystyin kivuistani ja huonoista uutisista huolimatta kohtelemaan hoitohenkilökuntaa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:29"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:15"]Itse olen tavannut poikkeuksetta mukavia ja kilttejä sairaanhoitajia. Ehkä en asia tarpeeksi sairaaloissa kun ei ole ilkeää sairaanhoitajaa vielä tielle osunut. Muistuttaisin vielä että kannattaa katsoa peiliin ennen kuin haukkuu kaikki sairaanhoitajat veemäisiksi akoiksi.
[/quote]
En haukkunut kaikkia. Sitä paitsi eivät asiakkaat aina kuule sitä paskan määrää, jota heistä selän takana puhutaan.
[/quote]
Ja sinä kuulet tuon paskan määrän? Missä? Oletko itse hoitaja? Eiköhän sairaanhoitajilla ole muutakin tekemistä ja mielenkiinnonkohteita, kuin puhua potilaista paskaa?
[/quote]
Olen ollut harjoittelijana ja nähnyt kaikenlaista.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:24"]
Miksi potilas on usein veemäinen ja epäystävällinen sairaanhoitajalle, joka tekee parhaansa kaikkien hänelle jaettujen potilaiden eteen.
[/quote]
Koska useimmiten - ei toki aina - se potilas on jollain tavalla sairas. Tämä asia muuten opetettiin siellä sairaanhoito-opistossa, ammattikorkeakoulussa ei vissiin enää opeteta?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:28"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:25"]Sairaanhoitajan työ ei ole asiakaspalvelutyötä. Ehkä jossakin yksityisellä lääkäriasemalla voi olla sairaanhoitaja vastaanottoavustajana, jolloin se hieman liippaa asiakaspalvelutyötä, mutta pääsääntöisesti sairaanhoitaja tekee hoitotyötä, ei asiakaspalvelutyötä.
[/quote]
Eli hyvää hoitoa on pottuilu ja kiukkuilu potilaille? OK...
[/quote]
Sanoinko näin? Luetun ymmärtämisen ongelmia? Vai hieman mustavalkoinen ajattelutapa?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:15"]Itse olen tavannut poikkeuksetta mukavia ja kilttejä sairaanhoitajia. Ehkä en asia tarpeeksi sairaaloissa kun ei ole ilkeää sairaanhoitajaa vielä tielle osunut. Muistuttaisin vielä että kannattaa katsoa peiliin ennen kuin haukkuu kaikki sairaanhoitajat veemäisiksi akoiksi.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
olen eri henkilö, mutta vastaan. Kuule monilla hoitajilla mieli tekee pullaa muutaman kerran päivässä ja SILLOin on päästävä kansliaan pullakaffelle.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:27"]
[/quote]
[/quote]
En ymmärrä logiikkaasi. Jos on sairas, niin saa olla vittumainen ja epäystävällinen ihmiselle, joka auttaa ja hoitaa sinua?
Ja kyllä, olen "kokeillut" kunnon sairautta. Ystävällisesti pystyin kivuistani ja huonoista uutisista huolimatta kohtelemaan hoitohenkilökuntaa.
[/quote]
Kaikki sairaat ihmiset eivät pysty käsittelemään sairauttaan samalla tavalla kuin sinä. Omasta mielestäni on silti naurettavaa, että hoitaja pahoittaa mielensä työtehtävissä ja alkaa kiukutella potilailleen. Itse olen ainakin myös niille ikäville asiakkaille kohtelias, enkä ota sitä niin henkilökohtaisesti.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:25"]
[/quote]
Tässä on juuri se ero, mistä tuolla aiemmin puhuin. Sairaanhoito-opistossa nimenomaan opetettiin, että hoitotyö on asiakaspalvelutyötä. Ammattikorkeakouluissa (ilmeisesti?) opetetaan, että sairaanhoitajan työ on hoitotyötä ja potilas on objekti, johon se hoitotyö kohdennetaan.
En yhtään ihmettele, jos potilaan näkökulmasta lähihoitajat osaavat kohdata potilaan paremmin kuin teoreettisemmiksi muuttuneet sairaanhoitajat.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:29"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:15"]Itse olen tavannut poikkeuksetta mukavia ja kilttejä sairaanhoitajia. Ehkä en asia tarpeeksi sairaaloissa kun ei ole ilkeää sairaanhoitajaa vielä tielle osunut. Muistuttaisin vielä että kannattaa katsoa peiliin ennen kuin haukkuu kaikki sairaanhoitajat veemäisiksi akoiksi.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olen ollut harjoittelijana ja nähnyt kaikenlaista.
[/quote]
No nyt ymmärrän, sittenhän tiedätkin miten useimmat sairaanhoitajat toimivat ja käyttäytyvät. Ja olet varmaankin mielipiteinesi ihan oikeassa. Jos joku vielä väittää nähneensä ystävällisen sairaanhoitajan, niin unta se on nähnyt.
Yhdyn ap:n ihmettelyyn ja niiden kollegoiden ihmettelyyn, jotka avautuvat tässäkin ketjussa oikeutusta käytökselleen työn määrän tai palkan takia. Ja allekirjoitan tuon mielipiteen kutsumuksen merkityksestä, joka kärsi AMK:n myötä.
Kouluun päästetään ihan vääränlaista porukkaa ja opetuksen tieteellinen painotus on ollut virhe ködentaitojen ja Hoitamisen taitojen kustannuksella.
Kiltti ja hellä uusimuotoinen sis.kir.sh vuodelta -97.
Sairaanhoitajia tympii, koska kirurgeilla ei riitä aikaa kaikille hoitsuille. Hoitsujen pitäisi oppia tyytymään vähempään.