Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitaja on usein veemäinen ja epäystävällinen?

Vierailija
16.07.2014 |

Tuntuu, että monet hoitsut ovat täysin väärällä alalla. Ihmissuhdetaitoja tuskin lainkaan ja muita terveydenhuollon työntekijöitä pidetään idiootteina ja osaamattomina. Itse ollaan niin erinomaisia kaikessa ja luullaan olevansa parempia hoitamaan jopa lääkärin hommat kuin itse lääkärit.

Kommentit (183)

Vierailija
21/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:31"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:04"]

Tarkoitatko viestin 111 kirjoittaja,että potilaita ei siis kohdella ystävällisesti,koska ette ole asiakaspalvelijoita.Potilaita siis voi kohdella kuin roskaläjää.

[/quote]

Lue uudeen tuo lainattujen viestien ketju. Kaikkihan lähti huomautuksesta, miksi potilaat odottavat kumartelua ja niiaamista samalla, kun itse saattavat käyttäytyä "veemäisesti ja epäystävällisesti". Ihmisillä on kadonnut suhteellisuudentaju ihan täysin! Se, että potilas on kipeä, ei oikeuta häntä hyökkäämään fyysisesti tai verbaalisesti hoitajansa kimppuun. Näin tapahtuessa voi olettaa, että hoitajalta on turha odottaa päänsilittelyä - työnsä (eli hoitotyön toimintojen totettamisen) hänen tulee kuitenkin moitteetta suorittaa. Sairaanhoitaja on arvokasta työtä tekevä ihminen, eikä mikään aasi jonka päälle saa vapaasti sylkeä. Ei kenenkään kuulu ottaa paskaa niskaansa, vaikka kuinka töissä olisikin.

[/quote]

Suurin osa potilaista on asiallisia, muutama mätämuna mahtuu joukkoon kuin joukkoon. Eli potilasta saa kohdella kuten jätesäkkiä. 

[/quote]

Sulla on kyllä sitten erikoinen tapa ymmärtää asioita. Taidatpa olla sellainen jankkaaja.

[/quote]

Olen itsekin ollut alalla, nykyisin IT-alalla. Liksa todella hyvä ja siisti sisätyö.  Liian moni on kyllästynyt työhönsä ja se näkyy.

Vierailija
22/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki alalle aikovat lukekaa tämä ketju ja sisäistäkää se. Tätä jankkaamista ja "arvostamista" tulette nauttimaan koko työuranne ajan yritittepä tehdä työnne tai ette. Riittää, että olette naisia..anteeksi kanoja ja lehmiä. Tytöttely on myös tuttua. Fyysisellä puolella löytyy nyrkkiä, jalkaa ja hammasta satuttamassa. Asiakas on aina oikeassa, samoin lääkäri. Olisi niin kiva hoitaa niitä potilaita kädestä kiinni pitäen, mutta kun sitä ei ole sovitettu budjettiin. Istu siinä sitten osastokokouksessa (aiheena miten tehostamme työtämme, ettei tarvitsisi irtisanoa ihmisiä?) ja yritä sanoa että pitäisi se ihminen nähdä sen budjetin takaa. Mieti onko kahden vai yhden millin ruisku halvempi talolle. Ohjeista samalla opiskelijaa huolella, voihan hän olla tuleva työkaverisi. Ja älä jumalauta vaan unohda kirjata siihen huippuunsa viritettyyn potilastietojärjestelmään, joka maksoi miljoonia, muistuttaa vanhaa tetristä ja vie työpäivästä kolmasosan komponentteineen. Joka kerta kun pääset viden metrin päähän vessasta soi joko puhelin tai kello.

Tervetuloa sairaanhoitajaksi, sairaalan takana on vielä tilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sitä tympääntyy vuosien aikan, jos potilaat vittuilee paljon?

Vierailija
24/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:36"]

Ohoh, kamalaa tekstiä :( Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja toden totta toivon, ettei musta tuu k**** otsassa olevaa tätiä. 

[/quote]

Tulet huomaamaan, että monessa tilanteessa sinulla on hieman erilainen käsitys tapahtumien kulusta kuin suureen ääneen asioista valittavalla ihmisellä. Asianlaitaa et pysty korjaamaan julkisesti, koska sinua sitoo vaitiolovelvollisuus. Ja muista! Asiakas on aina, siis ihan aina oikeassa.

Vierailija
25/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä potilas nöyrtyy sairaalassa kun on kipua ja tuskaa, piikki vaan berseeseen että on vähän aikaa hiljaa. En ole hoito-alalla.

Vierailija
26/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:55"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:36"]

Ohoh, kamalaa tekstiä :( Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja toden totta toivon, ettei musta tuu k**** otsassa olevaa tätiä. 

[/quote]

Tulet huomaamaan, että monessa tilanteessa sinulla on hieman erilainen käsitys tapahtumien kulusta kuin suureen ääneen asioista valittavalla ihmisellä. Asianlaitaa et pysty korjaamaan julkisesti, koska sinua sitoo vaitiolovelvollisuus. Ja muista! Asiakas on aina, siis ihan aina oikeassa.

[/quote]  eipä se niin oo, kipu ja tuska panee ihmisen nöyrtymään. Uskon että potilaista suurin osa ok mutta joukkoon mahtuu mätäpaiseita.

Vierailija
27/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittämättömyys on maailman palkka.

Olen diakonissa ja työskentelen sairaalassa. Pyrin olemaan aina ystävällinen, empaattinen ja kohtelias. Olen työssäni huomannut, että yksikin väärä sana voi saada aikaan sen, että asiakas pitää hoitajaa epäkohteliaana. Vuorovaikutuksesta siis monesti kyse, kemiat menee ristiin. En koskaan ole tavannut hoitajaa, joka olisi tahallaan ilkeä potilaille.

On myös muistettava molempien osapuolien, että ihminen kohtaa sairautensa kerran ja on ainutlaatuinen tapahtuma potilaalle. Hoitaja on hoitanut samaa sairautta satoja, tuhansia kertoja ja siksi ei ehkä aina muista/jaksa/ymmärrä potilaan erityistarpeita. Sairaus on potilaan sen hetkinen koko elämä, hoitajalle täysin arkipäivää.

Olen pahoillani siitä, että useat on kohdannut "huonoja" hoitajia! Teille haluan sanoa, kuten potilaan kotiutuessa usein makaaberisti usein sanonkin: "toivottavasti emme tapaa enää uudelleen!" (eli pysytte terveinä.) :)

Vierailija
28/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:59"]

Kyllä sitä potilas nöyrtyy sairaalassa kun on kipua ja tuskaa, piikki vaan berseeseen että on vähän aikaa hiljaa. En ole hoito-alalla.

[/quote]

Äänen voimakkuuteen ei ole "piikkiä" olemassa. Olet luultavasti saanut voimakasta kipulääkettä sinne peräpeiliisi. Ja ne päätökset lääkkeen antamisesta tekee aina lääkäri.

Vierailija
29/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ilmeisesti kukaan ole koskaan työskennellyt esim. kehitysvammaisten kanssa. Aikuiselta kehitysvammaiselta voi hyvinkin saada turpaan, he voivat purra, käydä käsiksi rintoihin/takapuoleen/haaraväliin, haukkua ihan miksikä tahansa jne. Oikeuttaako se käyttäytymään heitä kohtaan kusipäisesti? Ei. Valitettavasti joku "potilas oli kusipää" -lausunto kuulostaa tässä vähän naurettavalta. 

T: terapeutti

Vierailija
30/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 22:17"]

Täällä ei ilmeisesti kukaan ole koskaan työskennellyt esim. kehitysvammaisten kanssa. Aikuiselta kehitysvammaiselta voi hyvinkin saada turpaan, he voivat purra, käydä käsiksi rintoihin/takapuoleen/haaraväliin, haukkua ihan miksikä tahansa jne. Oikeuttaako se käyttäytymään heitä kohtaan kusipäisesti? Ei. Valitettavasti joku "potilas oli kusipää" -lausunto kuulostaa tässä vähän naurettavalta. 

[/quote]

Miten tämä nyt liittyy ketjun keskusteluun?

T: käytöshäiriöisten muistisairaiden ja mt-ongelmaisten kehitysvammaisten kanssakin työtä tehnyt, 100 kertaa potilaalta turpaansa saanut

Ps. vaikka potilas vammansa/sairautensa vuoksi käyttäytyisi huonosti, ei se tee siitä OK:ta. Potilasta on jatkossakin asiallisesti hoidettava, mutta ei häntä tarvitse lämmöllä ajatella.

Vierailija
31/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jos sh:sta noin paljon huonoja kokemuksia, niin oletteko valittaneet heidän käytöksestä osastonhoitajalle? Muistakaa, että jokaisella työntekijällä on aina olemassa pomo ja hän on toivottavasti kiinnostunut alaistensa käytöksestä. Itse toimin osastonhoitajan ja otan vakavasti kaikki valitukset, huomautukset yms. Aina löytyy myös ns. aiheettomia valittajia, mutta kaikki palautteet käsitellään. Olen urallani käynyt useita keskusteluja asiakkaan kohtaamisesta ja meidän työssä otamme omaiset myös tiiviisti mukaan potilaan niin halutessa. Tällä hetkellä minulla työskentelee todella huippu sh-porukka ja kaikesta kiireestä ja taloudellisista vaikeuksista huolimatta he tekevät upeaa työtä ja olen oikeasti ylpeä osastoni sairaanhoitajista.

Vierailija
32/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on se palkka ja arvostus. Yksityisellä sh olleet todella mukavia. Kunnan tk:ssa ihan eri meininki.

Vierailija
33/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän sitä ei jaksa olla mukava, kun lukee tällaista moskaa täältä? Millaiset ihmiset edes kirjoittelevat tällaista? Kiva mennä taas huomenna töihin, kun on kuusi sivua parjattu täällä. Tosi törkeää. Olette itse aivan järkyttävän veemäisiä, tuollaisilleko pitäisi jaksaa olla mukava?

Vierailija
34/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 22:25"]

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jos sh:sta noin paljon huonoja kokemuksia, niin oletteko valittaneet heidän käytöksestä osastonhoitajalle? Muistakaa, että jokaisella työntekijällä on aina olemassa pomo ja hän on toivottavasti kiinnostunut alaistensa käytöksestä. Itse toimin osastonhoitajan ja otan vakavasti kaikki valitukset, huomautukset yms. Aina löytyy myös ns. aiheettomia valittajia, mutta kaikki palautteet käsitellään. Olen urallani käynyt useita keskusteluja asiakkaan kohtaamisesta ja meidän työssä otamme omaiset myös tiiviisti mukaan potilaan niin halutessa. Tällä hetkellä minulla työskentelee todella huippu sh-porukka ja kaikesta kiireestä ja taloudellisista vaikeuksista huolimatta he tekevät upeaa työtä ja olen oikeasti ylpeä osastoni sairaanhoitajista.

[/quote]

Siis pakko todeta, että sairaanhoitajat eivät kyllä "sinulla" työskentele, jos olet julkisella puolella. Osastonhoitajat ovat itsekin sairaanhoitajia pohjakoulutukselta. 

Vierailija
35/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 22:17"]Täällä ei ilmeisesti kukaan ole koskaan työskennellyt esim. kehitysvammaisten kanssa. Aikuiselta kehitysvammaiselta voi hyvinkin saada turpaan, he voivat purra, käydä käsiksi rintoihin/takapuoleen/haaraväliin, haukkua ihan miksikä tahansa jne. Oikeuttaako se käyttäytymään heitä kohtaan kusipäisesti? Ei. Valitettavasti joku "potilas oli kusipää" -lausunto kuulostaa tässä vähän naurettavalta. 

[/quote]

Keneltä vaan voi saada turpaan, kokemusta on. Mutta mitä ihmettä nämä sinun kusipääjutut on? En ole yhdenkään sairaanhoitajan kuullut puhuvan potilaista kusipäänä.

Sh

Vierailija
36/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 22:25"]

[/quote]

Siis pakko todeta, että sairaanhoitajat eivät kyllä "sinulla" työskentele, jos olet julkisella puolella. Osastonhoitajat ovat itsekin sairaanhoitajia pohjakoulutukselta. 

[/quote]

Oh on laivan kapteeni. Aika tärkeässä asemassa näin rivisairaanhoitajan mielestä. Hän muuten varmasti tietää pohjakoulutuksensa, ilman että sinun sitä tarvitsee kertoa hänelle. Uskoisin, että jokunen kurssi on sen pohjan päälle luettu.

Vierailija
37/183 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkään en sanonut KAIKKIEN hoitsujen olevan epäystävällisiä ja veemäisiä. Kerroin vain omista kokemuksistani, joissa olen sivusta seurannut sairaanhoitajien käytöstä potilaiden ja työyhteisönsä jäsenten parissa. Harmittavan usein työhön kyllästyminen paistaa naamasta ja väsyneenä tulee auottua päätään yhdelle jos toisellekin. Silti on olemassa myös mukavia sairaanhoitajia, jotka eivät käyttäydy huonosti työpaikalla. Mistä lie johtuu, että osa kuitenkin sietää rankan työn asettamat haasteet ja osa ei? Jos työpaikalla asiat on huonosti, kannattaisi ehkä kiukutella päättävälle taholle, eikä viattomille kuten potilaille, opiskelijoille, labrahoitajille, lääkäreille jne.

Olen pahoillani, jos hyväkäytöksiset sairaanhoitajat ottivat tästä nokkiinsa. Heitä en todellakaan halunnut osoittaa sormella.

ap

Vierailija
38/183 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:24"]Enpä minäkään montaa ystävällistä sh:jaa ole tavannut.

Taas kerran tänään ärsytti: kävin eilen lääkärillä, verenpaineet pilvissä. Lääkäri sanoi, että mun pitää mennä tänä aamuna sairaanhoitajalle, joka mittaa multa verenpaineet ja sieltä heti tarvittaessa hänen vastaanotollensa.

No, menin sitten sh:lle, ja sanoin, että lääkäri käski mittauttamaan tänä aamuna teillä verenpaineen. Sh tokaisi mulle, että tuolla on tuo omahoitopiste ja siellä mittari, mene sinne. Ei meillä ole aikaa mitata. Siihen sitten totesin uudelleen, että juurihan sanoin, että lääkäri käski tulla sh:lle siksi, että menen tarvittaessa tälle samalle lääkärille samantien.

Pitkin hampain mittasi ja paineet taas pilvissä. Sh siinä vähän säikähtikin niitä lukemia. Pääsin lääkärille samantien, jouduin ottamaan lääkettä heti ja makailemaan terveysasemalla jonkun aikaa.

Pikku juttuhan tämä, mutten tajua miksi sh inttää asiasta.

[/quote]

Luuletko että siellä on rivi sairaanhoitajia odottamassa toimettomana koska tulisi joku asiakas palveltavaksi? Olisit varannut ajan sairaanhoitajalle jos tuoliin istuttamiseen ja vpmittarin käynnistysnapin painamiseen tarvitset ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneen ihmisen

Yleensäkin ihminen joka itsekuvittelee tietävänsä/osaavansa parhaiten mikä häntä vaivaa ja kuinka sitä hoitaa, on tyytymätön saamaansa perusterveydenhuolto hoitoon ja siinä sitten haukutaan lääkärit, hoitajat ja laitoshuoltajatkin. Siinä tilanteessa mietitytttää että tarvitseeko tänne sairaalaan sitten tulla vastaanottamaan hoitoa ollenkaan?

Vierailija
39/183 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:35"]Itselläni kokemus viime viikolta. Multa murtui nilkka kunnolla ja vietiin ambulanssilla päivystykseen.

Makasin siellä jossain pedillä ja pyysin alusastiaa, kun en pääse veskiin. Pyysin sitä toisen kerran, kolmannenkin kerran, eikä tuotu. Neljännellä kerralla sanoin, että nyt tulee pissit petiin, jos sitä astiaa ei tuoda. No, se sitten tuotiin mulle ja tökkäistiin äkäisenä kovakouraisesti paikoilleen - täysin vinoon. En sitä ehtinyt suoristamaan, kun pissa jo tuli - suurin osa petiin.

Yritin siinä sitten kiinnittää sh:n huomiota, että veisi sen astian pois ja onnistuisiko saada kuivat vaatteet ja peti, jos siinä kauankin joudun olemaan. Ei onnistunut enää neljännelläkään pyynnöllä. Lopuksi toinen sh vaan tuhahti mulle, että turhaan vaihdetaan, kun sä menet ihan pian rontgeniin. Just joo. Antoivat mun maata siinä märässä sängyssä kolme tuntia.

[/quote] minulla sama kokemus noidannuolen kanssa. Odoti n pääsyä lääkärille, että antaa kipupiikin. Makasin paareilla, enkä pystynyt kivulta edes kylkeä kääntämään. Lopulta kun sain aluastian, hoitajaa ärsytti selkäkipuni niin, että survoi sen alleni todella lujaa. Pakaraan jäi naarmut ja astia vinoon ja kuset tuli paareille ja housuilleni

Vierailija
40/183 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän naisen, joka kuvitteli tosissaan että sairaanhoitajana oleminen on kuin tv-sarjasta! että kikatellaan kahvihuoneessa & flirttaillaan komeiden lääkäreiden kanssa.. iski todellisuus äkkiä silmille, kun joutui kuskaamaan pissanäytteitä ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi