Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitaja on usein veemäinen ja epäystävällinen?

Vierailija
16.07.2014 |

Tuntuu, että monet hoitsut ovat täysin väärällä alalla. Ihmissuhdetaitoja tuskin lainkaan ja muita terveydenhuollon työntekijöitä pidetään idiootteina ja osaamattomina. Itse ollaan niin erinomaisia kaikessa ja luullaan olevansa parempia hoitamaan jopa lääkärin hommat kuin itse lääkärit.

Kommentit (183)

Vierailija
1/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:40"]

Olen ollut vapaaehtoisena hoitoapulaisena ja kyllä sitä tapahtui todella usein, ettei hoitajat piitanneet potilaan kellonsoitoista ja tiuskivat niille, jotka ulvoivat kivusta ja soittivat kelloa pyytäen lääkettä. Ei siinä tilanteessa pidä tiuskia, vaikkei saisikaan antaa enempää kipulääkettä ja se kellon soittaminen ärsyttäisi. Myöskään muistisairaille vanhuksille ei saisi suuttua pedin kastelusta tai hortoilusta käytävillä, sillä he eivät sille voi mitään. Potilaat saavat myös esittää hoitohenkilökunnalle asiallisia kysymyksiä saamatta norsunvittunaamaista vastausta takaisin, oli kysymys sitten omasta mielestä miten hölmö tahansa.

Työ on raskasta kyllä, mutta aika usein sitä hoitajat istuvat rennosti perseellään, kun ilmaiset harjoittelijat juoksevat kellojen perässä. Potilaatkin suuttuvat lopulta, kun itse hoitaja ei koskaan tule vastaamaan kysymyksiin, joihin harjoittelijalla ei välttämättä ole tietotaitoa vastata tai tekemään toimenpiteitä, joita harjoittelija ei lain mukaan saa tehdä. Harjoittelija saa lopulta enemmän paskaa niskaansa kuin hoitsu, joka ei edes vaivaudu potilaan luokse.

[/quote]

Tämä sinun  tekstisi kertoo kyllä enemmän sinusta kuin sairaanhoitajista.

Vierailija
2/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä jeesusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:14"]

Olen huomannut saman. Arvelisin syyksi:

- kiire

- naisvaltainen ala, kanalauman keskinäinen nokittelu osastolla ja sen aiheuttama yleinen kireä tunnelma

- ollaan niiiiiin koulutettuja ja tietäväisiä, päihitetään tiedoissa ja taidoissa omasta mielestä mennen tullen lääkärit ja varsinkin kaikki muut

- ei kuunnella potilasta, runtataan systeemit ja hoidot läpi tyylillä "näin on aina ennenkin tehty/ollut asiat"

- katkeruus sairaalan hierarkiaa kohtaan

- katkeruus palkkaan

- katkeruus työaikoihin (jotka ilmeisesti tulee aina yllätyksenä...?)

- tarve saada päteä, pönkittää omaa tärkeyttä (eikö saa kotona loistaa vai onko joku alemmuuskompleksi?)

- tympeät ja kiittämättömät potilaat

[/quote]

Mikä olet ammatiltasi?

Vierailija
4/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:08"]

Parempi palkka kuin esim. lähihoitajalla. Lähihoitajat ovat kokemukseni mukaan aina olleet leppoisampia kuu sht. Voin olla toki väärässäkin. Sitä paitsi miksi kukaan opiskelisi yli kolme vuotta ammattiin, joka on omasta mielestä huonopalkkainen ja työ liian raskasta hoitaa... Ei mene jakeluun.

[/quote]

No varmaan siksi, että kuvittelevat jaksavansa, mutta käytäntö osoittaakin muuta.

Vierailija
5/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt taitaa lähärit antaa kommentteja.

Vierailija
6/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:23"]

Itsekin opiskelin lähihoitajaksi peruskoulun jälkeen. Kas kun en tiennyt mitä kyseinen ala on, ja millaista se tulee olemaan kun on oikeasti töissä eikä vain harjoittelijana. Monet kerrat kouluaikana ajattelin lopettaa mutta kunnialla kävin kouluni läpite. Vuoden töissä ja sen jälkeen lopetin.. ei kiitos vain ole minun juttuni. Kaikki kun sanoivat mene lähihoitajaksi, se on kivaa ja antoisaa. Kakat mä sanon..

Nyt alanvaihtoa tekemässä! Että kyl sitä väärälle alalle voi mennä ilman että on ilkeä. Osasin työni, ja olin potilaille todella kohtelias. Pitivät minua aina kuin omana tyttönään varmaan myös nuori ikä vaikuttaa asiaan :D Monet sh:t olivat ilkeitä, ja aina kettuilivat jos sain palautetta siitä kuinka ihana ja pirteä mukava nuori hoitaja täällä on meidän seurana.

[/quote]

Olisi kiintoisaa tietää, miksi ala ei miellyttänyt ja onko kokemusta enempää kuin yhdestä työpaikasta.

Vierailija
7/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:33"]

Nyt taitaa lähärit antaa kommentteja.

[/quote]

Samaa mietin. En kertakaikkiaan ymmärrä näitä "sairaanhoitajalla nousi kusi hattuun"-kommentoijia. Me hoidamme samoja potilaita ja työssäkin on paljon samaa. Kenellä tahansa on mahdollisuus lähteä opiskelemaan sairaanhoitajaksi, jos ei lähihoitajan työ nappaa. Meidän pitäisi puhaltaa yhteen hiileen, ei tehdä tästä jotain valtakamppailua.

Vierailija
8/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:24"]Miksi potilas on usein veemäinen ja epäystävällinen sairaanhoitajalle, joka tekee parhaansa kaikkien hänelle jaettujen potilaiden eteen.

[/quote]

Voisit varmaan kokeilla jotain kunnon sairautta ja tulla sitten sanomaan. Sittenhän kaikki muutkin asiakaspalvelijat voisivat alkaa vittuilemaan asiakkailleen, jos kerran asiakkaan pitäisi olla kumartelemassa heitä, mutta eivät sitten teekään niin.

[/quote]

En ymmärrä logiikkaasi. Jos on sairas, niin saa olla vittumainen ja epäystävällinen ihmiselle, joka auttaa ja hoitaa sinua?

Ja kyllä, olen "kokeillut" kunnon sairautta. Ystävällisesti pystyin kivuistani ja huonoista uutisista huolimatta kohtelemaan hoitohenkilökuntaa.

[/quote]

Kaikki sairaat ihmiset eivät pysty käsittelemään sairauttaan samalla tavalla kuin sinä. Omasta mielestäni on silti naurettavaa, että hoitaja pahoittaa mielensä työtehtävissä ja alkaa kiukutella potilailleen. Itse olen ainakin myös niille ikäville asiakkaille kohtelias, enkä ota sitä niin henkilökohtaisesti.

[/quote]

Mielestäni on naurettavaa, että aikuinen ihminen riehuu, huorittelee ja pahimmillaan käy päälle, kun hoitajalta ei liikene "tarpeeksi aikaa" (mitä lie tarkoittavankaan) potilaalle. Itselläni on yleensä 5-6 potilasta, joilla kaikilla menee yleensä i.v:sti nesteohjelma, antibiootti ja kipulääkitys. I.v.-hommien hoitaminen vie hoitajalta valtavasti aikaa potilashuoneen ulkopuolellakin. Sitten kun yhdistät tuohon vielä p.o. lääkkeiden tarkastamiset ja toimittamiset, infuusiopumppujen kanssa pelaamiset, kanyylien uusimiset, katetroimiset, asentohoidot ja kirjaamiset niin jokainen voi laskea, miten paljon aikaa jää siihen small talkkiin. Ja ainiin, hoitajallakin on oikeus lakisääteisiin taukoihinsa.

T: sh

[/quote]

Small talkiin? Kukaan ei ole vaatinut täällä small talkia hoitajilta, vaan inhimillistä ja ystävällistä kohtelua. Jos ei ymmärrä ystävällisyyden ja pakollisen smool-tookin eroa, niin sitten ei varmaan voi käsittää, millä tavoin voi ylipäätään olla ystävällinen ja miellyttävä hoitotehtävien aikana. Ihanko tosissasi tuon kommentin kirjoitit?

Vierailija
9/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:24"]Miksi potilas on usein veemäinen ja epäystävällinen sairaanhoitajalle, joka tekee parhaansa kaikkien hänelle jaettujen potilaiden eteen.

[/quote]

Voisit varmaan kokeilla jotain kunnon sairautta ja tulla sitten sanomaan. Sittenhän kaikki muutkin asiakaspalvelijat voisivat alkaa vittuilemaan asiakkailleen, jos kerran asiakkaan pitäisi olla kumartelemassa heitä, mutta eivät sitten teekään niin.

[/quote]

En ymmärrä logiikkaasi. Jos on sairas, niin saa olla vittumainen ja epäystävällinen ihmiselle, joka auttaa ja hoitaa sinua?

Ja kyllä, olen "kokeillut" kunnon sairautta. Ystävällisesti pystyin kivuistani ja huonoista uutisista huolimatta kohtelemaan hoitohenkilökuntaa.

[/quote]

Kaikki sairaat ihmiset eivät pysty käsittelemään sairauttaan samalla tavalla kuin sinä. Omasta mielestäni on silti naurettavaa, että hoitaja pahoittaa mielensä työtehtävissä ja alkaa kiukutella potilailleen. Itse olen ainakin myös niille ikäville asiakkaille kohtelias, enkä ota sitä niin henkilökohtaisesti.

[/quote]

Mielestäni on naurettavaa, että aikuinen ihminen riehuu, huorittelee ja pahimmillaan käy päälle, kun hoitajalta ei liikene "tarpeeksi aikaa" (mitä lie tarkoittavankaan) potilaalle. Itselläni on yleensä 5-6 potilasta, joilla kaikilla menee yleensä i.v:sti nesteohjelma, antibiootti ja kipulääkitys. I.v.-hommien hoitaminen vie hoitajalta valtavasti aikaa potilashuoneen ulkopuolellakin. Sitten kun yhdistät tuohon vielä p.o. lääkkeiden tarkastamiset ja toimittamiset, infuusiopumppujen kanssa pelaamiset, kanyylien uusimiset, katetroimiset, asentohoidot ja kirjaamiset niin jokainen voi laskea, miten paljon aikaa jää siihen small talkkiin. Ja ainiin, hoitajallakin on oikeus lakisääteisiin taukoihinsa.

T: sh

[/quote]

Small talkiin? Kukaan ei ole vaatinut täällä small talkia hoitajilta, vaan inhimillistä ja ystävällistä kohtelua. Jos ei ymmärrä ystävällisyyden ja pakollisen smool-tookin eroa, niin sitten ei varmaan voi käsittää, millä tavoin voi ylipäätään olla ystävällinen ja miellyttävä hoitotehtävien aikana. Ihanko tosissasi tuon kommentin kirjoitit?

[/quote]

Lueppa sinä nyt uudelleen missä hengessä täällä on sairaanhoitajista kirjoitettu. Mun mielestä lainaamasi ja moittamasi kommentti oli hyvä. Ketjussa on kilpaa rääytty, kuinka sairaanhoitajat ei ymmärrä hyvän asiakaspalvelun päälle. Sairaanhoitajat ei edes ole asiakaspalvelijoita, vaan hoitotyöntekijöitä, jotka soveltavat työssään hoitotieteellisen tutkimuksen tuloksia. Ketjulaiset kokevat sairaanhoitajat palvelijoinaan, joita he eivät todellakaan ole.

Tsemit ketjuun kommentteja kirjoittaneille sairaanhoitajille: ketjun muista kommentoijista päätellen joudutte sietämään ihan käsittämättömiä mulkkupotilaita.

Vierailija
10/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:35"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:32"]

hoitsuille pitäisi muistuttaa että potilas on heidän asiakkaansa..

[/quote]

Kannattaa seuraavalla kerralla muistuttaa. Ja sitten vielä kertoa, miten juuri SINÄ maksat hänen palkkansa verorahojen muodossa. Varmasti auttaa saamaan hyvää palvelua.

[/quote]

Mitä auttaa peruskoulunopettajana kertoa, että maksaa veroillaan sh:n palkan, kun me molemmat eletään muiden verorahoilla. 

Vierailija
11/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sairaanhoitajat ovat useimmiten naisia, eivätkä naiset tunnetusti ole se älykkäämpi sukupuoli. Jos sairaanhoitajat olisivat miehiä, ei vastaavaa ongelmaa esiintyisi.

Vierailija
12/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko viestin 111 kirjoittaja,että potilaita ei siis kohdella ystävällisesti,koska ette ole asiakaspalvelijoita.Potilaita siis voi kohdella kuin roskaläjää.

Vierailija
13/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhyt ja tyhjentävä vastaus = NAISvaltainen ala.

tarvitseeko avata enemmänkin?

Vierailija
14/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:04"]

Tarkoitatko viestin 111 kirjoittaja,että potilaita ei siis kohdella ystävällisesti,koska ette ole asiakaspalvelijoita.Potilaita siis voi kohdella kuin roskaläjää.

[/quote]

Lue uudeen tuo lainattujen viestien ketju. Kaikkihan lähti huomautuksesta, miksi potilaat odottavat kumartelua ja niiaamista samalla, kun itse saattavat käyttäytyä "veemäisesti ja epäystävällisesti". Ihmisillä on kadonnut suhteellisuudentaju ihan täysin! Se, että potilas on kipeä, ei oikeuta häntä hyökkäämään fyysisesti tai verbaalisesti hoitajansa kimppuun. Näin tapahtuessa voi olettaa, että hoitajalta on turha odottaa päänsilittelyä - työnsä (eli hoitotyön toimintojen totettamisen) hänen tulee kuitenkin moitteetta suorittaa. Sairaanhoitaja on arvokasta työtä tekevä ihminen, eikä mikään aasi jonka päälle saa vapaasti sylkeä. Ei kenenkään kuulu ottaa paskaa niskaansa, vaikka kuinka töissä olisikin.

Vierailija
15/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:14"]

[/quote]

Lue uudeen tuo lainattujen viestien ketju. Kaikkihan lähti huomautuksesta, miksi potilaat odottavat kumartelua ja niiaamista samalla, kun itse saattavat käyttäytyä "veemäisesti ja epäystävällisesti". Ihmisillä on kadonnut suhteellisuudentaju ihan täysin! Se, että potilas on kipeä, ei oikeuta häntä hyökkäämään fyysisesti tai verbaalisesti hoitajansa kimppuun. Näin tapahtuessa voi olettaa, että hoitajalta on turha odottaa päänsilittelyä - työnsä (eli hoitotyön toimintojen totettamisen) hänen tulee kuitenkin moitteetta suorittaa. Sairaanhoitaja on arvokasta työtä tekevä ihminen, eikä mikään aasi jonka päälle saa vapaasti sylkeä. Ei kenenkään kuulu ottaa paskaa niskaansa, vaikka kuinka töissä olisikin.

[/quote]

Suurin osa potilaista on asiallisia, muutama mätämuna mahtuu joukkoon kuin joukkoon. Eli potilasta saa kohdella kuten jätesäkkiä. 

Vierailija
16/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kohtelen kaikkia potilaita kunnioittavasti, ystävällisesti ja empaattisesti. Se että hoitaja kuuntelee potilasta ja ottaa kivut tosissaan on usein jo puolet siitä kivunhoidon tehostakin.

Tuohon potilaiden kyykyttämiseen haluaisin kyllä antaa eriävän mielipiteen. Sairaanhoitajalla EI ole päätäntävaltaa potilaan hoidosta. LÄÄKÄRI antaa määräykset potilaan hoidosta ja sairaanhoitaja TOTEUTTAA ne. Potilas ei välttämättä näe lääkäriä, mutta lääkäri tekee kaikki hoito- ja lääkityspäätökset (lukuun ottamatta osastokohtaisia "käsikauppalääkkeitä" joihin lääkäri on antanut luvan antaa potilaalle sh:n harkinnan mukaan; burana, panadol ja joku nukahtamislääke). Sairaanhoitaja on välillä vaikeassa välikädessä kun lääkäri ei välttämättä ole samaa mieltä potilaan hoidosta ja kipulääkityksestä (eli sh haluaisi potilaalle hoitoa, lääkäri ei sitä suostu määräämään).

Eräs kirurgi muotoili asian hienosti: Sairaanhoitajan tehtävä lääkärinkierrolla on olla potilaan edunvalvojana. Joidenkin lääkäreiden kanssa tämä on hyvin vaikeaa, kun eivät kuuntele sairaanhoitajaa. Kyllä siinä on hoitaja aika kädetön kun näkee potilaan kärsimyksen, tuntee että potilasta voisi auttaa, mutta saa lupaa siihen. Kun tuohon tilanteeseen ympätään potilas joka kyseenalaistaa kaiken ja osaa vaatia  (sairaanhoitajalta!) sitä hoitoa mistä olisi apua, niin sairaanhoitajaa kyllä oikeasti vituttaa kun ei voi vastata (lääkärin mollaaminen(?)) potilaalle oikein muuta kuin että tämän pitäisi puhua asiasta lääkärin kanssa, ja sitten lääkäri ei suostu tapaamaan potilasta.

Mutta parhaamme yritämme, ja niin yrittävät nekin hoitajat joilla on naama rutussa.

Vierailija
17/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:24"]

Enpä minäkään montaa ystävällistä sh:jaa ole tavannut.

Taas kerran tänään ärsytti: kävin eilen lääkärillä, verenpaineet pilvissä. Lääkäri sanoi, että mun pitää mennä tänä aamuna sairaanhoitajalle, joka mittaa multa verenpaineet ja sieltä heti tarvittaessa hänen vastaanotollensa.

No, menin sitten sh:lle, ja sanoin, että lääkäri käski mittauttamaan tänä aamuna teillä verenpaineen. Sh tokaisi mulle, että tuolla on tuo omahoitopiste ja siellä mittari, mene sinne. Ei meillä ole aikaa mitata. Siihen sitten totesin uudelleen, että juurihan sanoin, että lääkäri käski tulla sh:lle siksi, että menen tarvittaessa tälle samalle lääkärille samantien.

Pitkin hampain mittasi ja paineet taas pilvissä. Sh siinä vähän säikähtikin niitä lukemia. Pääsin lääkärille samantien, jouduin ottamaan lääkettä heti ja makailemaan terveysasemalla jonkun aikaa.

Pikku juttuhan tämä, mutten tajua miksi sh inttää asiasta.

[/quote]

Tai olisit itse mitannut verenpaineesi ja ilmoittanut sairaanhoitajalle lukemat.

Noinkin olisi tilanteesta selvitty, ei napin painallus vaadi sh.n tutkintoa.

[/quote]harvassa on digimittarit jotka mittaavat oikein rytmihäiriöpotilaan RR:n

Vierailija
18/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:14"]

[/quote]

[/quote]

Suurin osa potilaista on asiallisia, muutama mätämuna mahtuu joukkoon kuin joukkoon. Eli potilasta saa kohdella kuten jätesäkkiä. 

[/quote]

Sulla on kyllä sitten erikoinen tapa ymmärtää asioita. Taidatpa olla sellainen jankkaaja.

Vierailija
19/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:24"]

Enpä minäkään montaa ystävällistä sh:jaa ole tavannut.

Taas kerran tänään ärsytti: kävin eilen lääkärillä, verenpaineet pilvissä. Lääkäri sanoi, että mun pitää mennä tänä aamuna sairaanhoitajalle, joka mittaa multa verenpaineet ja sieltä heti tarvittaessa hänen vastaanotollensa.

No, menin sitten sh:lle, ja sanoin, että lääkäri käski mittauttamaan tänä aamuna teillä verenpaineen. Sh tokaisi mulle, että tuolla on tuo omahoitopiste ja siellä mittari, mene sinne. Ei meillä ole aikaa mitata. Siihen sitten totesin uudelleen, että juurihan sanoin, että lääkäri käski tulla sh:lle siksi, että menen tarvittaessa tälle samalle lääkärille samantien.

Pitkin hampain mittasi ja paineet taas pilvissä. Sh siinä vähän säikähtikin niitä lukemia. Pääsin lääkärille samantien, jouduin ottamaan lääkettä heti ja makailemaan terveysasemalla jonkun aikaa.

Pikku juttuhan tämä, mutten tajua miksi sh inttää asiasta.

[/quote]

Tai olisit itse mitannut verenpaineesi ja ilmoittanut sairaanhoitajalle lukemat.

Noinkin olisi tilanteesta selvitty, ei napin painallus vaadi sh.n tutkintoa.

[/quote]harvassa on digimittarit jotka mittaavat oikein rytmihäiriöpotilaan RR:n

Vierailija
20/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohoh, kamalaa tekstiä :( Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja toden totta toivon, ettei musta tuu k**** otsassa olevaa tätiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän