Laskentatoimi vai tuotantotalous?
Onko täällä ko. aineita lukeneita, tai muuten asiasta tietäviä paikalla? Itselläni on lukiota vielä vuosi jäljellä, ja alunperin suunnitelmani oli hakea kauppakorkeakouluun laskentatointa lukemaan. Tutustuin nyt kuitenkin hieman teknillisen puolen tarjontaan, ja tuotantotalouskin vaikuttaisi mielenkiintoiselta.
Asun melko lähellä Tamperetta ja sinne olisi tarkoitus hakea. Pitkä matematiikka on sujunut hyvin ja on realistista odottaa, että kirjoituksista tulisi E. Käsittääkseni näin ollen TTY:lle olisi helpompi päästä sisään kuin kauppatieteelliseen, jonne täytyt osata viisi kirjaa ulkoa ja vähän muutakin...
No se siitä sepustuksesta, haluaisin kuulla siis lähinnä, että minkälaisiin hommiin ko. pääaineilla on päädytty, työllisyystilanne, palkkaus ym. Lisäksi haluaisin tietää, kummalla alalla olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä ulkomailla. Poikaystävä on puoliksi saksalainen ja ollaan puhuttu, että sinnekin päin voisi joskus muuttaa. :-) Muutakin saa kertoa, mitä en tajunnut kysyä! Kiitos!
Kommentit (6)
tuotantotalous ehdottomasti, noita laskentatoimen pääaineellisia on työttöminä pilvin pimein, tuotantotalouden lisäksi joku harvinaisempi kieli ja voit sanella palkkasi ja valita duunisi - ulkomailla
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:31"]
tuotantotalous ehdottomasti, noita laskentatoimen pääaineellisia on työttöminä pilvin pimein, tuotantotalouden lisäksi joku harvinaisempi kieli ja voit sanella palkkasi ja valita duunisi - ulkomailla
[/quote]
Ihanko totta? Olen käsittänyt, että joidenkin pääaineiden ekonomeilla (johtaminen, markkinointi) on oman alan työllistymisvaikeuksia, mutta laskentaekonomeilla riittää töitä. Mitään omakohtaista tai lähipiirin kokemusta ei asiasta kuitenkaan ole, paitsi yksi "tutun tuttu" laskentatointa lukeva ei saanut kesäksi oman alan töitä, mutta hän on ilmeisesti vasta toisen vuoden opiskelija...
Olitteko tutalaiset matematiikan lisäksi hyviä myös kemiassa ja fysiikassa? Minulle on matematiikka ollut aina suht' helppoa ja pidän siitä paljon, mutta kemia ja fysiikka ei kyllä kumpikaan ole mitään lemppareita, joskaan en niitä inhoakaan. En edes kirjoita kumpaakaan, vaan kävin vain alkupään pakolliset kurssit molemmista...
Haaveenani olisi toimia esimerkiksi controllerina, johtaminen ei kiinnosta juurikaan. Lisäksi olen haaveillut tilintarkastajan työstä ja KHT-tutkinnon suorittamisesta, mutta se vaatisi laajan laskentatoimen lukemisen. Lisäksi en tiedä noista laeista ja asetuksista, että jos Suomessa ne opiskelee, niin tekeekö koko tutkinnolla mitään esimerkiksi siellä Saksassa? Toisin sanoen, kuinka paljon nuo tilintarkastus-, kirjanpito- ym. lait ja asetukset eroavat toisistaan maakohtaisesti?
Kiitos paljon, jos joku osaa ja jaksaa vastata! :-)
ap
Niin, ja kieliasiaan vielä: opiskelen tällä hetkellä jo englantia, ruotsia ja saksaa, eikä paukut kyllä riitä nyt ottamaan neljättä vierasta kieltä kaikkien muiden opiskelujen päälle. Varsinkin, kun tavoitteena on saada tuo saksa mahdollisimman sujuvaksi, jos sinne päin joskus aikoo muuttaa! :-) Espanjan ja venäjän opiskelusta olen kyllä haaveillut, mutta niitä täytyy miettiä sitten myöhemmin...
ap
Laskentatoimella nimenomaan löydät töitä. Varsinkin, jos alkuun lähdet perus laskentatoimen tehtäviin, on mahdollisuus päästä helposti kansainvälisestikin luomaan uraa. Tutallakin luultavasti saa di:n papereilla kohtuullisesti töitä, mutta ainakin tällä hetkellä insinööreistä on Suomessa melkolailla ylitarjontaa. Seurusteluinsinöörit joutuvat helposti vähän koulutuksensa sivusta ottamaan töitä, jonka jälkeen omalle alalle on aina vaikeampaa päästä.
No jos tutalle haluat, hae Otaniemeen. Tosin sinne vaan on aika vaikea päästä.
Itse olen laskentatoimen KTM Helsingistä. Päivääkään en ole tehnyt laskentatoimen tehtäviä työkseni kuitenkaan, muissa tehtävissä pankissa.