Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huudetaanko ja riidelläänkö teillä usein?

LAPSIPERHE
13.07.2021 |

Lapset ovat alakouluikäisiä ja minusta tuntuu, että minulla menee hermo päivittäin.
Lapset riitelee keskenään, mitään eivät suostu tekemään vaikka monta kertaa käskee ja sittenkin vain viivytellään, maristaan ja nokka kiinni koneella, kännykässä.
Kaikki asiat puhumisen sijaan tulee valituksena, kiukutteluna, marinana, vinkumisena, tai kiusantekona.
Minulta palaa pinna mnta kertaa päivässä ja huudan ja kiroilenkin. Sitten saat lapset siivoamaan huoneensa tms. jota olen jo sata kertaa sievästi pyytänyt ja järkevästi perustellut jne.
Mies suuttuu kun minä olen pahalla päällä ja sitten riidellään mekin keskenään.
Ihan kaaottista.
Onko muilla samaa?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo huutaa ja riitelee minä en.

Riitely on vähä-älyisten puuhaa.

Vierailija
42/52 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole tuollaista. Lapsille sanotaan asia kerran ja sitten toimitaan, riitelemättä. Ei meillä pyydellä ja anella ja käsketä moneen kertaan, joten ei ole tarvetta huutaa ja olla kiukkuisia. Lapset tietävät, että asiat tapahtuvat kertasanomisella, jos joutuu uudestaan sanomaan, niin olen jo vierellä ja taluttamassa kohti tekemistä.

Siis kertoisitko tarkemmin, miten tämä oikein tapahtuu?

MItä teet, kun lapsi vaan tuijottaa kännykkää ja hokee "joo-joo".

Aloitin ihan synnärillä eli alusta asti pidin lupaukseni. Lapset ovat oppineet siihen, että sanon vain kerran. Nyt 8v ja 11v lapset tietävät, että pidän sanani, hyvässä ja pahassa.

Jos sanot aina vain kerran ja lapsi on juuri esimerkiksi pelaamassa ja pyydät syömään, eikä ketään kuulu muutamaan minuuttiin, sanotko toisen kerran? 

Itse joudun sanomaan useamman kerran välillä. Vaikka miten sanon, että siivotkaa alakerran maja pois, se saattaa olla siinä vielä puolen tunnin päästä ja joudun huomauttamaan asiasta vielä toisen ja ehkä kolmannenkin kerran. Tai että treenikengät riisutaan ulkona, ettei sisälle tule niitä kuminpalasia, mutta aina lapsi unohtaa ja asiasta joutuu sanomaan miljoona kertaa. 

Meillä lapset eivät juuri riitele, mutta siivoamiseen ja syömiseen liittyvistä asioista joutuu kyllä aina sanomaan monta kertaa, mikä ärsyttää itseäni tavattomasti. Tai siitä, että palloleikit kuuluu ulos jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen tunnin päästäkin vielä? Meillä on vielä viikon ja kahden viikonkin päästä samat sotkut levällään.

Joskus kun raivoan, niin lapset saavat huoneensa siivottua. Sitten se onkin jo seuraavana päivänä samanlaisessa kaaoksessa... mutta onpahan imuroitu siinä välissä. Imuroimaan päästään kerran kuukaudessa. Muualta talosta imuroidaan kaksi-kolme kertaa viikossa.

Vierailija
44/52 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noup.

Vierailija
45/52 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa viikossa. Ei se kivaa ole ja haluttaisiin osata käyttäytyä paremmin koko perhe ja yritetään välillä, mutta ei onnistu.

Vierailija
46/52 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole tuollaista. Lapsille sanotaan asia kerran ja sitten toimitaan, riitelemättä. Ei meillä pyydellä ja anella ja käsketä moneen kertaan, joten ei ole tarvetta huutaa ja olla kiukkuisia. Lapset tietävät, että asiat tapahtuvat kertasanomisella, jos joutuu uudestaan sanomaan, niin olen jo vierellä ja taluttamassa kohti tekemistä.

Aloitin ihan synnärillä eli alusta asti pidin lupaukseni. Lapset ovat oppineet siihen, että sanon vain kerran. Nyt 8v ja 11v lapset tietävät, että pidän sanani, hyvässä ja pahassa.

Minkä sanan? Mitä sanot ed. mainituissatilanteissa?

Käytätkö uhkailua, kiristystä tai lahjontaa?

Oletetaan, että on ruoka-aika. Ilmoitan lapsille, että "nyt katatte pöydän, syömme 5 minuutin kuluttua". Toki he ovat kuulleet, että kolistelen keittiössä ja ruoka tuoksuu, joten ei tule yllärinä, lisäksi meillä syödään aika säännöllisiin aikoihin. Meillä lapset laittavat puhelimensa sivuun ja kattavat pöydän, ei tule mitään "joo joo" -vastausta.

Ei tässä tarvita mitään uhkailua, kiristystä tai lahjontaa.

Lapset tietävät, että olen tosissani.

Vierailija
47/52 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sanot aina vain kerran ja lapsi on juuri esimerkiksi pelaamassa ja pyydät syömään, eikä ketään kuulu muutamaan minuuttiin, sanotko toisen kerran? 

Itse joudun sanomaan useamman kerran välillä. Vaikka miten sanon, että siivotkaa alakerran maja pois, se saattaa olla siinä vielä puolen tunnin päästä ja joudun huomauttamaan asiasta vielä toisen ja ehkä kolmannenkin kerran. Tai että treenikengät riisutaan ulkona, ettei sisälle tule niitä kuminpalasia, mutta aina lapsi unohtaa ja asiasta joutuu sanomaan miljoona kertaa. 

Meillä lapset eivät juuri riitele, mutta siivoamiseen ja syömiseen liittyvistä asioista joutuu kyllä aina sanomaan monta kertaa, mikä ärsyttää itseäni tavattomasti. Tai siitä, että palloleikit kuuluu ulos jne. 

En sano uudestaan. Odotan ovella, että lapsi lopettaa pelaamisen ja jos ei lopeta, niin talutan lapsen keittiöön. Hän ei saa mahdollisuutta jatkaa pelaamista. Toisaalta koska meillä lapset ovat oppineet, että tietyissä asioissa kannattaa tehdä toivotulla tavalla, niin kyllä he syömään tulevat samantien. Sen sijaan huoneittensa siisteys on kokonaan heidän oma asiansa, siitä en sano koskaan - ja yllättäen he arvostavat tätä itsenäisyyttä aika lailla.

Vierailija
48/52 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vähän sama paitsi että meillä asuu 18v.

Äsken meni totaalisesti hermo tohon lapseen kun luurit korvilla pelaa vaikka piti lähteä isänsä kanssa ulos ja 4kertaa pyydetty nätisti. Nakkasin oven auki sen huoneeseen ja annoin tulla täyslaidallisen.

Kaksi viikkoa olen pyytänyt imuroimaan huoneensa ja pyyhkimään lattian…imuri ja moppi edelleen aulassa. Lakanatkin edelleen vaihtamatta, pyysin pari viikkoa sitten tuomaan ne pesuun. Näistäkin ja monesta muustakin sai kuulla huutoa äsken.

Nyt nappasin pelikoneen pois.

Ei se huuto auta. Ihan turhaan määit, ei se "lapsi" yhtään iloisemmin tee niitä hommia. Pitää sinua vaan hulluna ja ärsyttävänä, vihaa sua tod.näk.

Itse jätän aamulla lapun pöydälle, mitä pitää tehdä. Ei saa liikoja vaatia kuitenkaan, lomalla nuori saa laiskotella, nukkua ja pelata. Ihana ja siisti nuori.

Vierailija
49/52 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin. Ja välillä haukun itsekseni ihmisiä.

Vierailija
50/52 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni elää kyllä kamalan kuuloista perhe-elämää. Jos lapsuudesta ei ole kunnon malleja saanut, niin useimmiten ei ihan itse niitä pysty kehittämään/ ei ilman apua.

Vierailija
51/52 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jatkuvan riitelyn oikeastaan tarvitse kuulua perhe-elämään, vaikka sitä kovasti normalisoidaan. En kestäisi sellaista elämää, ei ihme että ihmiset eroaa. Meillä on asioista keskustelua ja välillä niitä näkemyksiä perustellaan ja perustellaan. Mutta huutaminen, solvaaminen ym turha on kaikilta kielletty.

Vierailija
52/52 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai riidellään. Olenhan nainen enkä voi elää ilman draamaa. Ja se puhdistaa IHANASTI omaa ❤️🥰😍