Tiedätkö yhtään thamaalaissuomalaista lasta
joka pärjäisi hyvin koulussa?
Olen ollut töissä eri kouluissa ja hyvin usein tällaisten liittojen lapset tarvitsevat paljon tukiopetusta. Olen ihmetellyt missä syy. Eikö isät vietä juurikaan aikaa lasten kanssa, suomen kieli jää heikoksi ja tämä haittaa koulussa. Tai onko joku kulttuurisyy että koulunkäyntiä ei pidetä erityisen tärkeänä?
Kommentit (16)
Tiedän pari eri perhettä, lapsia yhteensä neljä. Ei mitään erityisiä ongelmia kun ovat kasvaneet Suomessa ikänsä.
Mulla on yks oppilas. Äiti puhuu tosi heikosti suomea. Tyttö on luokan 3 paraan oppilaan joukossa ja todella innostunut koulunkäynnistä. Äitinsä ylistää suomalaista koulujärjestelmää. Vanhemmat ei mitenkään kouluttautuneita. Mutta olisko sitten tuo vanhempie asenne, joka kannustaa lasta...
Tiedän yhden. Suomen kielessä on puutteita ja tietysti se voi heijastua moneenkin oppiaineeseen. Toisaalta osaa englantia melko hyvin koska se on vanhempien yhteinen kieli.
Tiedän yhden. Hän viettää paljon aikaansa isänsä kanss, joka on päävanhempi. Tästä huolimatta kaksikielisyys on aiheuttanut tiettyä kielenkehityksen hitautta, jota päiväkotituella on yritetty kuntouttaa. Lapsi ei ole vielä koulussa, joten kouounköynnistä en uskalla sanoa mitään, isä on kyllä dippainssi joten luulen, että siltä osin kooulutuksen arvostus olisi kohdallaan. Ehkä thainkielen ja suomenkielen erilaisuus jotenkin aiheuttaa kaksikielisille lapsille tavallista enemmän ongelmia?
Voihan sekin olla syynä että lapset keskittyvät vapaa ajallaan prostituutioon.
Olen törmännyt pariin perheeseen jossa äiti ei puhu lainkaan omaa kieltään lapsille, heikkoa suomea vain! Ei ihme jos tulee kieliongelmia.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 22:28"]Olen törmännyt pariin perheeseen jossa äiti ei puhu lainkaan omaa kieltään lapsille, heikkoa suomea vain! Ei ihme jos tulee kieliongelmia.
[/quote]
Tämä on monesti se syy missä tahansa kahden kulttuurin perheessä...
Tiedän, mutta tietämissäni äiti suomalainen ja isä thaimaalainen. Ei ongelmia koulussa.
Tiedän yhden, ja isä ei tosiaan juurikaan viettänyt aikaa lapsen kanssa.
Itse asiassa tiedän :) oma kummityttöni. Kävi lukion ja nyt opiskelee opettajaksi, eli ei todellakaan mikään "tyhmä".
Tunnen yhden perheen, jossa on kaksi lasta. Kummallakaan ei ole ongelmia koulussa. Toinen parjää jopa erinomaisesti.
Tiedön yhden kaverini, kirjoitti neljä ällää
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 22:28"]Olen törmännyt pariin perheeseen jossa äiti ei puhu lainkaan omaa kieltään lapsille, heikkoa suomea vain! Ei ihme jos tulee kieliongelmia.
[/quote]
Tämä on monesti se syy missä tahansa kahden kulttuurin perheessä...
[/quote]
Miksi alapeukutat? On hurjan tyhmää puhua lapselle muuta kuin äidinkieltään ja aivan idioottimaista puhua kieltä jota osaa vain vähän... Terveisiä 3-kielisestä perheestä.
Tiedän muutaman perheen. Ei kieliongelmia, vaan kaikkien perheiden lapset menestyneet hyvin koulussa, osa jo ylioppilaita. Lieneekö osasyy koulumenestykseen, että äidit ovat oppineet sujuvaa suomea. Perheksekeisyydellä ja lasten kannustamisella on myös varmasti vaikutusta.
Eikö sinua seiska yhtään hävetä heitellä tuollaisia kommentteja asialliseen keskusteluun?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 22:02"]
Tiedän yhden. Hän viettää paljon aikaansa isänsä kanss, joka on päävanhempi. Tästä huolimatta kaksikielisyys on aiheuttanut tiettyä kielenkehityksen hitautta, jota päiväkotituella on yritetty kuntouttaa. Lapsi ei ole vielä koulussa, joten kouounköynnistä en uskalla sanoa mitään, isä on kyllä dippainssi joten luulen, että siltä osin kooulutuksen arvostus olisi kohdallaan. Ehkä thainkielen ja suomenkielen erilaisuus jotenkin aiheuttaa kaksikielisille lapsille tavallista enemmän ongelmia?
[/quote]
Kaksikielisyys on etu lapselle, josmolemmat vanhemmat puhuva tnimenomaan omaa äidinkielään lapselle
Tiedän pari eri perhettä, lapsia yhteensä neljä. Ei mitään erityisiä ongelmia kun ovat kasvaneet Suomessa ikänsä.