Abortti on kamala asia
En hyväksy aborttia missään tilanteessa paitsi jos kyseessä on kohdun ulkopuolinen raskaus (ei kylläkään varsinainen abortti) tai jos abortti on täysin välttämätön äidin hengen pelastamiseksi (tällöinkin lapsi tulisi synnyttää jos raskausviikot mitenkään antavat myöten).
Kohdunpoisto syövän takia raskauden aikana on mielestäni myös ok (tämäkään ei kyllä ole abortti), samoin täysin vältämättömien elintärkeiden hoitojen ja lääkkeiden ottaminen vaikka ne vaarantaisivat syntymättömän lapsen turvallisuuden (ei abortti tämäkään).
Suomessa tapetaan joka vuosi n. 10 000 syntymätöntä lasta ja 1970-luvulla tulleen lain jälkeen uhreja on ollut yhteensä jo puoli miljoonaa. Joka seitsemäs suomalaislapsi menettää henkensä jo kohdussa ja tätä toimintaa tehdään verovaroin. Aborteista yli 90% tehdään sosiaalisista syistä (eli mistä tahansa syistä) ja Suomessa on käytännössä vapaa abortti raskausviikkoon 12 saakka.
Haluaisin kuulla ajatuksianne.
Kommentit (183)
No niin minustakin, siinä tapetaan ihmisen alku. Eri asia on sitten se millä perusteilla niin kamalaan asiaan ryhdytään, joskus se voi olla oikeutettua mutta yleensä ei.
Minä olen tehnyt abortin enkä sitä kadu. Käytettiin kondomia, joka hajos ja käytettiin heti jälkiehkäisyä ja se ei auttanut. Olin nuori, työtön ja seurustellut miehen kanssa vasta pari kuukautta.
Nyt järki käteen. Kenelläkään teistä ei ole minkäänlaista oikeutta arvostella toisten naisten omaan kehoonsa liittyviä päätöksiä, jotka ovat kaiken lisäksi vielä täysin laillisia.
Aborttipäätös on aina vakava asia, jonka nainen muistaa lopun ikäänsä. Sen moraalisuuden pohtiminen ei ole teidän asianne, vaan jokainen abortin tehnyt nainen käy sen läpi henkilökohtaisesti.
Yrittäkää nähdä asia heidän näkökulmastaan, vaikka luulette, että ette itse koskaan pystyisi samaa päätöstä tekemään. Suosittelisin pitämään mielen avoimena, koska ette voi tietää, mitä teille tulevaisuudessa tapahtuu ja millaiseen kiipeliin joudutte – abortti voi osua myös omalle kohdalle niin pitkään kuin on hedelmällisessä iässä. Muistakaa se.
Nim. Abortin tehnyt, koska lasta toivonut poikaystävä vetikin ranteensa auki, kun kuuli minun olevan raskaana
Abortissa päätetään toisen kehosta. Kai jokainen tietää miten raskaaksi tullaan.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 17:54"]
En hyväksy aborttia missään tilanteessa paitsi jos kyseessä on kohdun ulkopuolinen raskaus (ei kylläkään varsinainen abortti) tai jos abortti on täysin välttämätön äidin hengen pelastamiseksi (tällöinkin lapsi tulisi synnyttää jos raskausviikot mitenkään antavat myöten).
Kohdunpoisto syövän takia raskauden aikana on mielestäni myös ok (tämäkään ei kyllä ole abortti), samoin täysin vältämättömien elintärkeiden hoitojen ja lääkkeiden ottaminen vaikka ne vaarantaisivat syntymättömän lapsen turvallisuuden (ei abortti tämäkään).
Suomessa tapetaan joka vuosi n. 10 000 syntymätöntä lasta ja 1970-luvulla tulleen lain jälkeen uhreja on ollut yhteensä jo puoli miljoonaa. Joka seitsemäs suomalaislapsi menettää henkensä jo kohdussa ja tätä toimintaa tehdään verovaroin. Aborteista yli 90% tehdään sosiaalisista syistä (eli mistä tahansa syistä) ja Suomessa on käytännössä vapaa abortti raskausviikkoon 12 saakka.
Haluaisin kuulla ajatuksianne.
[/quote]
Älä jaksa provoilla. Liian kuuma sellaiseen.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 12:41"]
- - Joidenkin tutkimusten mukaan tämä klöntti jopa vaistoaa äidin mielialoja jo varhaisilla viikoilla. Tuntoaistikin nykytietämyksen mukaan kehittyy noin rv 7,5.
[/quote]
Kuule, vaikka niissä kognitiiviselle alaluokalle suunnatuissa raskausoppaissa vedetään mutkat reippaasti suoriksi ja tuntoreseptoreiden ilmaantumisen sijasta puhutaan "tuntoaistista", alkiolla ei todellakaan ole tuossa vaiheessa vielä mitään aisteja. Reflektorinen reagointi ärsykkeisiin ei ole tarkoita niiden aistimista. Ensimmäiset tuntoreseptorit muodostuvat alkiolla sen suun ympärystöön n. 8. rv:lla, mutta koska a) hermoradat eivät ole vielä kehittyneet ja b) se "vastaanotin" sieltä hermoratojen toisesta päästä puuttuu myös, alkiolla ei ole tuntoaistia. Sama asia kuin jos itseltäsi katkottaisiin näköhermot ja leikattaisiin huolellisesti aivojen näköaistimuksia käsittelevät osat pois, mutta jätettäisiin silmät paikalleen - mietipä huolellisesti, olisiko sinulla sen jälkeen näköaistia, vaikka pupillit reagoisivat valoon? Kyllä / ei? "Mielialojen vaistoaminen" on taas jotain abortinvastustajien sepittämää soopaa, joka ei ainakaan sikiönkehityksen biologisiin faktoihin perustu... odotan mielenkiinnolla, milloin keskusteluun vedetään runoja sepittävät tsygootit.
Alla olevan linkin takaa löytyy ihan suomeksi luettavaa, Duodecimissä (1999) julkaistu artikkeli 'Sikiön kipu - totta vai yliempaattista kuvittelua?' Keskittyy toki kipuaistin kehittymiseen, mutta sisältää paljon hyödyllistä tiedoa hermostonkehityksestä sikiökaudella.
No, olen eri mieltä. Minusta lapsilla on oikeus syntyä toivottuna. Ja koska lapsia menee kesken kaiken aikaa - valtaosa raskauksista päätyy jo ennen, kuin nainen on edes tietänyt olleensa raskaana - en osaa pitää raskauden varhaisvaiheessa tapahtuvaa sentin, parin kokoisen alkion abortointia pahana asiana.
Ja sanon tämän siitäkin huolimatta, että kävin itse vuosia lapsettomuushoidoissa ennen kuin esikoisemme sai alkunsa IVF:llä. Tiedän siis omakohtaisesti oikein hyvin, miten lapsi saa alkunsa siitä mikroskooppisesta alkiosta.
Tälle on minulla kaksi keskeistä perustelua:
- jos aletaan viisastella siitä, missä vaiheessa elämä on alkanut ja "pyhää", ollaan aika hyllyvällä tulkintojen suolla. Yhtä hyvin voi ajatella, että jo ehkäisykin on abortointia ja väärin - tätä tiukkaa tulkintaa vaalii mm. Katolinen kirkko, vaikka katolisissakin on eri mieltä olevia paljon.
- reaalimaailma versus hurskastelu. Jos abortit kielletään, ne eivät lopu, vaan siirtyvät puoskarien tekemiksi. Rikkaat hommaavat ne aina jostain, vaikka matkustamalla maahan, jossa on lievempi lainsäädäntö. Köyhät ovat puoskarien armoilla. JO NYT VUOSITTAIN KUOLEE LAITTOMIIN ABORTTEIHIN 70 TUHATTA NAISTA! Jos olette sitä mieltä, että sikiön elämä on pyhä, ja sitä on suojeltava, niin miksei sitten noiden naisten henkeä? Altistaisitte kymmeniä tuhansia naisia vuosittain LISÄÄ verenvuodolle, tulehduksille ja kuolemalle.
Olen siten hyvin pro-life, mutta vastakkaisella tavalla kuin te abortinvastustajat.
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/ihminen_on_taituri_jo_syntyessaan
Asiasta kiistellään ja kaikki on vielä otaksuntaa. Ihminen, jolla ei juurikaan ole aivotoimintaa, voi kuitenkin tuntea kivun.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 12:41"]Ihminen taitaa olla ainoa laji, jolla on soluklöntti kohdussaan. Ihmisen kromosomisto ilmestyy vasta syntymän jälkeen tai jollakin tietyllä raskausviikolla. Tai ei kun oikeastihan ne ovat jo ihan alusta lähtien. Soluklöntin elimet ovat jo hyvää vauhtia kehittymässä ja sydänkin usein jo lyö ennen kuin ollaan siellä aborttivaiheessa. Luonne, olemus ja ulkonäkö jo määräytynyt. Niskaturvotustakin soluklöntiltä tutkitaan ja rakenteita. Mutta ihminenhän se ei toki ole. Ainakaan silloin, kun sitä ei haluta. Toiset taas ostavat soluklöntille vaatteita ja juttelevat sille. Joidenkin tutkimusten mukaan tämä klöntti jopa vaistoaa äidin mielialoja jo varhaisilla viikoilla. Tuntoaistikin nykytietämyksen mukaan kehittyy noin rv 7,5.
[/quote]
Anteeksi nyt vaan, mutta niskapussiultra on rv 12 vaiheilla ja rakenneultra on rv 20. Eli tilanteessa, jossa aborttia ei enää saa normitilanteessa. Kukaan järkeväpäinen tuskin enää siinä vaiheessa kutsuu sikiötä "soluklöntiksi".
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:05"]
No, olen eri mieltä. Minusta lapsilla on oikeus syntyä toivottuna. Ja koska lapsia menee kesken kaiken aikaa - valtaosa raskauksista päätyy jo ennen, kuin nainen on edes tietänyt olleensa raskaana - en osaa pitää raskauden varhaisvaiheessa tapahtuvaa sentin, parin kokoisen alkion abortointia pahana asiana.
Ja sanon tämän siitäkin huolimatta, että kävin itse vuosia lapsettomuushoidoissa ennen kuin esikoisemme sai alkunsa IVF:llä. Tiedän siis omakohtaisesti oikein hyvin, miten lapsi saa alkunsa siitä mikroskooppisesta alkiosta.
Tälle on minulla kaksi keskeistä perustelua:
- jos aletaan viisastella siitä, missä vaiheessa elämä on alkanut ja "pyhää", ollaan aika hyllyvällä tulkintojen suolla. Yhtä hyvin voi ajatella, että jo ehkäisykin on abortointia ja väärin - tätä tiukkaa tulkintaa vaalii mm. Katolinen kirkko, vaikka katolisissakin on eri mieltä olevia paljon.
- reaalimaailma versus hurskastelu. Jos abortit kielletään, ne eivät lopu, vaan siirtyvät puoskarien tekemiksi. Rikkaat hommaavat ne aina jostain, vaikka matkustamalla maahan, jossa on lievempi lainsäädäntö. Köyhät ovat puoskarien armoilla. JO NYT VUOSITTAIN KUOLEE LAITTOMIIN ABORTTEIHIN 70 TUHATTA NAISTA! Jos olette sitä mieltä, että sikiön elämä on pyhä, ja sitä on suojeltava, niin miksei sitten noiden naisten henkeä? Altistaisitte kymmeniä tuhansia naisia vuosittain LISÄÄ verenvuodolle, tulehduksille ja kuolemalle.
Olen siten hyvin pro-life, mutta vastakkaisella tavalla kuin te abortinvastustajat.
[/quote]
Hyvä pointti tuo laittomat abortit. Asuin jonkin aikaa Irlannissa, ja sieltä on tosi yleistä käydä briteissä teettämässä abortti. Myös kaikenlaiset kotikikat on käytössä, ja sen takia joutuu naisia sairaalaan. Ei se laki siis abortteja lopeta, tekee vain sen hankkimisesta vaikeampaa ja vaarallisempaa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 12:41"]Ihminen taitaa olla ainoa laji, jolla on soluklöntti kohdussaan. Ihmisen kromosomisto ilmestyy vasta syntymän jälkeen tai jollakin tietyllä raskausviikolla. Tai ei kun oikeastihan ne ovat jo ihan alusta lähtien. Soluklöntin elimet ovat jo hyvää vauhtia kehittymässä ja sydänkin usein jo lyö ennen kuin ollaan siellä aborttivaiheessa. Luonne, olemus ja ulkonäkö jo määräytynyt. Niskaturvotustakin soluklöntiltä tutkitaan ja rakenteita. Mutta ihminenhän se ei toki ole. Ainakaan silloin, kun sitä ei haluta. Toiset taas ostavat soluklöntille vaatteita ja juttelevat sille. Joidenkin tutkimusten mukaan tämä klöntti jopa vaistoaa äidin mielialoja jo varhaisilla viikoilla. Tuntoaistikin nykytietämyksen mukaan kehittyy noin rv 7,5.
[/quote]
Anteeksi nyt vaan, mutta niskapussiultra on rv 12 vaiheilla ja rakenneultra on rv 20. Eli tilanteessa, jossa aborttia ei enää saa normitilanteessa. Kukaan järkeväpäinen tuskin enää siinä vaiheessa kutsuu sikiötä "soluklöntiksi".
[/quote]
Abortin saa kyllä vielä noilla viikoilla. Eivät soluklönttipuhujat mitenkään erittele alkion ikää. Harva on abortissa ensimmäisillä viikoilla.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:14"]
[/quote]
[/quote]
Abortin saa kyllä vielä noilla viikoilla. Eivät soluklönttipuhujat mitenkään erittele alkion ikää. Harva on abortissa ensimmäisillä viikoilla.
[/quote]
No eikä saa. Abortti on laillinen vain viikkoon 12 asti, ja sen jälkeen se vaatii Valviran luvan, jota ei saa ilman erittäin selkeää lääketieteellistä syytä, joka liittyy äidin selviytymiseen tai sikiön elinkelpoisuuteen. Niilläkään perusteilla aborttia ei saa enää 20. raskausviikon jälkeen.
Ja haloo.... 60% aborteista tehdään ennen raskausviikkoa 7 eli aivan alkuviikoilla, toden totta!
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:07"]
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/ihminen_on_taituri_jo_syntyessaan
Asiasta kiistellään ja kaikki on vielä otaksuntaa. Ihminen, jolla ei juurikaan ole aivotoimintaa, voi kuitenkin tuntea kivun.
[/quote]
Tiede-lehden artikkelista lainattua: "jotkut aivohalvauspotilaat tuntevat kipua, vaikka heidän aivokuorensa ei toimi kunnolla". Sikiön kipuaistin kehittymistä tällä seikalla perustelevia on kritisoitu siitä, että aivohalvauspotilaat, joiden keskushermosto on jo kertaalleen täysin kehittynyt ja sen jälkeen osat niistä tuhoutuneet / vaurioituneet, ovat kuitenkin valovuoden päässä sikiöstä, jonka hermosto ei ole vielä kehittynyt. Huomaa, että aivohalvauspotilaillakin aivokuoressa on edes jonkinlaista toimintaa ("ei toimi kunnolla") - sikiöllä ensimmäiset EEG-purkaukset aivokuoressa ovat havaittavissa vasta 20. raskausviikolla. Sikiön ja sen hermoston kehityksen sekä niiden yhteyden aistien jne. asteittaiseen kehittymiseen kuittaaminen väitteellä "asiasta kiistellään ja kaikki on pelkkää otaksuntaa" on silkkaa älyllistä itsepetosta. Lue se englanninkielinen review aiemmalta sivulta tai edes viestiin kopioitu abstrakti ja yritä sisäistää se, vaikka vaikeaa se tuolla ajattelukyvyllä varmasti onkin.
Voisiko joku kertoa, miten pitäisi toimia ei-toivottujen raskauksien kohdalla, jos aborttia ei saa? Ihan konkreettisia ratkaisuja syntyvien lasten sijoittamiseen ja kantajan terveyden hoitamiseen kaivattaisiin.
Lisäksi Duodecimin artikkelista: "Toisaalta aivokuoresta voidaan sähköfysiologisesti mitata herätepotentiaaleja vasta viikosta 29 alkaen, mikä viittaisi siihen, että varsinainen toiminnallisesti mielekäs hermorata periferiasta aivokuoreen valmistuisi vasta tuossa vaiheessa. - - Aivokuoren ja talamokortikaalisten ratojen integriteettiä (monin varauksin) kuvaava aivosähkötoiminta (EEG) ilmaantuu ensimmäistä kertaa viikolla 20; se muuttuu synkroniseksi viikolla 26, ja uni-valverytmit erottuvat vasta viikosta 30 alkaen."
Toki voit yrittää kumota tässä esitetyt faktat, mikäli asiasta on uudempaa ja tarkempaa tutkimustietoa (linkki lähteisiin, pliis) - huom: vetoaminen siihen, että "asiasta kiistellään" tai "eräät tutkijat ovat eri mieltä" on pelkkää mutua, ei validi argumentti.
Itse tulin raskaaksi 14-vuotiaana raiskauksen seurauksena. Abortti mahdollisti Brasiliaan vaihtoon lähtöni ja nuoruudesta nauttimisen. Nyt 27 ja 5 ja 3-vuotiaiden poikien äiti :)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 19:44"]
Kuvitteletko tosiaan, että raiskatun motiivi tehdä abortti olisi kostaa raiskaus syntymättömälle lapselle tai rankaista lasta raiskauksesta?? Miten ihmeessä voit tuollaista luulla? Miten kehtaat edes kirjoittaa tuollaista ja noin härskillä tavalla vähätellä raiskauksen seurauksia uhrilleen?
En tarkoittanut että raiskauksen uhri kostaisi raiskaajan aiheuttaman kärsimyksen lapselleen vaan että on ihan käsittämätöntä että raiskaajat itse kerta toisensa jälkeen kävelevät oikeussalista saamatta rangaistusta mutta syytön lapsi kaavitaan palasiksi isänsä tekemän rikoksen takia. Ymmärrän kyllä että raiskaus on ihan oikeasti todella hirveä asia (olen itse nainen) ja raskaaksi tuleminen raiskauksesta varmasti kamalimpia asioita mitä voi tapahtua ja siksi olisikin tärkeää että rangaistaisiin lapsen sijaan raiskaajaa. Enkä edelleenkään tarkoita että raiskauksen uhri tekisi abortin rankaistaakseen lasta vaan että yhteiskunnan pitäisi kieltää lasten tappaminen ja sallia raiskaajien asianmukainen rankaiseminen nykyisen päänsilittelyn sijaan. Mulla ois aika selkeä visio siitä mitä raiskaajille voitaisiin tehdä mutta sitä ei ikävä kyllä koskaan voitaisi toteuttaa koska Amnesty ja YK:n ihmisoikeussopimukset.
Joka tapauksessa, anteeksi jos loukkasin sinua. En missään nimessä tarkoittanut vähätellä raiskauksen seurausta uhrille koska olisi idioottimaista tehdä niin ja tiedän että raiskaus on vakava asia.
Jos minä tulisin raskaaksi raiskauksesta, niin kokisin sen rangaistuksena itselleni. Pitäisi pilata kroppa, kärsiä kivuista ja vielä synnyttää se kakara, jota en koskaan ole toivonut. Anteeksi pinnallisuuteni, mutta eikä tämä ole jo melkein pahoinpitely?
Minusta ihminen joka määrittelee "lapseksi" hedelmöittyneen munasolun, on niin totaalisen idiootti että hänelle voitaisiin tehdä jälkiabortti saman tien. Ei ole mitenkään perusteltua että kukaan niin vajakki saa asua ja olla ihmisten seassa.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 23:51"]Ap toistaa vielä; en ikinä raiskaisi ketään kumisaappaalla, käärisi piikkilankaan, repisi silmiä irti tai mitään muutakaan sellaista. Kerroin vain mitä minun tekisi mieli tehdä jos joku raiskaisi pikkusiskoni mutta oikeasti tyytyisin vain siskon tukemiseen ja rikosilmoituksen tekemiseen koska Herra hoitaa kyllä raiskaajien rankaisemisen sitten kun sen aika koittaa. Olen muuten pasifisti.
[/quote]
Joka tapauksessa, ei kukaan terve ihminen kirjoittele tollaisia juttuja minnekään.. Jos sulla liikkuu tuommosia ajatuksia päässä niin ei ole normaalia. Todennäköisesti just samanlaisia ajatuksia on liikkunu jodenkin kouluampujien tai vastaavien hullujen päässä, toivon että olet hoidossa ennenkuin itse pimahdat.
Olen eri mieltä kanssasi. En tunne mitään sympatiaa alkioita kohtaan.