Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä poikaani vaivaa`?

Vierailija
15.07.2014 |

Hän ei saa diaknoosia perheneuvolasta. Meille tarjotaan perhetyöntekijöitä ja kun suostui he kävi kerran viikossa istumassa ja istutti meidät sohvaan jutteleen. Eli heistä ei ollut hyötyä yhtään. Psykologi sanoo että selkee erityis lapsi mutta koska alle 5 ei arvio enempää.
Poika tekee kokajan pahaa. Laitettiin tarhassakin pien ryhmään ja ennen pienryhmää hällä oli avustaja.
Poika herää (ei väliä monelta menee nukkuun) aina klo 5! ja käy mm syömässä kaiken mitä jääkaapista irti liikenevän. kasaa kirjoista ittelleen korokkeet että saa haluamiaan tavaroita (sakset,liima,purkka,kynät) ylähyllyiltä. Että pääsee kiipeämään keittiön tasoille.
On hienoa kun on asentanut pojan oveen kellon ja keikkee kolisevaa mutta hän on oppinut jo tulemaan niin hiljaa etten herää. Poika on 4v!!!!! ja osaa mennä sänkyyn juoksujalkaa ja esittää nukkuvaa kun herätykseni herättää.
Hän siis leikkelee hiuksia, lakkaa kynsiään, leikkaa eläinten turkkia, piirtää kynillä pitkin poikin ja syö kaiken minkä saa käsiinsä!
Joka päivä käydään keskustelu ja palkitaan hyvästä silti tää on lähes joka aamuista!
Lisäksi hakkaa pikkusiskoaan mennen tullen. Aina istuu jäähyn,keskustellaan ja pyytää anteeksi ja minuutin päästä saattaa uusiks. Tönii siskoaan sohvilta ja tuoleilta, lyö vaarallisesti esineillä. Joudun kokoajan kulkemaan meidän 2v kanssa jopa vessaan ettei poika käy päälle.
Poika kiusaa myös ulkona kaikkia ja heittelee kiviä. Ei tunnu ymmärtävän kuinka vaarallista. Ei tunnu tuntevan empatiaa ketään muuta kuin itseään ja minua kohtaan. Minuakin vain joskus. Muiden pahamieli ei kiinnosta ja jopa hymyilyttää.
Poika nyt kesälomalla ja joka aamu kun siivoan sotkuja ja mietin mitäs tänään syödään kun jääkaappi on tyhjä, pohdin kauanko jaksan? Tämä kaikki alkoi pojalla vaikeana uhmana ennen kuin täytti 2v. ja on vaan pahentunut ja pahentunut.
Poika haastaa vanhempia kokoajan, kiusaa koiraa ja siskoaan kokoajan. Rikkoo leluja ja kodin tavaroita kokoajan. Ulkona rääpii mulle päätä ja yrittää juosta autoteillen ja katoaa sopivan hetken tullen näköpiiristä.
Tänäkin aamuna oli käynyt syömässä jääkaappia tyhjäksi, maalannut lattiaa seinää ja koiraa jugurtilla. Yllytti siskonsa kiipeen tuolille josta tönäs pää edellä lattiaan.

Mä en tiedä kauanko enään jaksan. Yksikään sukulainen tai kaverikaan ei halua hoitaa poikaa ikinä koska on tuollainen.

Tänä aamuna mietin että olisiko hänen parempi jossain muualla kun me emme pärjää ja siskokin jopa hengenvaarassa. Rakastan häntä kovasti mut oon niin loppu että tänään teki mieli antaa kunnon selkäsauna. Enkä pidä siitä että minä, maailman rauhallisin ihminen menetän malttini!
Miten voisin poikaa auttaa? Miten saan mun kiltin pojan takas :'( Tämä ei oo enää normaalia!

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:12"]

Millainen isä pojalla on? Minulle tuli mieleen, että joko hänellä on epälooginen isä joka rohkaisee kapinaa sinua vastaan?

[/quote]

Eiköhän vika ole useammin äidissä.

[/quote]

Jos perheessä on isä ja poika, poika katsoo isästä mallia.

[/quote]

Lähde, kiitos.

Vierailija
62/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma-aloitteinen ja topakka poika. Ulkoiluta pikkusisko erikseen, ettei tule kiveä päähän ja vahdi nyt ihmeessä. Laita rajoja ja komenna. Ole ovelampi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi mitä kommentteja olet saanut ap. Miten äidit (oletan kun on vauvapalsta) kehtaa kirjoittaa noin ällöttäviä viestejä?

Minulla ei ole toivottaa kun parempaa vointia ja suositus hakeutya yksityissektorille.

Vierailija
64/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheneuvola lupasi ottaa syksyllä kun poika lähemmäs 5v. yhteyttä.

ja ei, en ole kehitysvammainen :)

Vierailija
65/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut ekaluokkalaisia ADHD oppilaita joilla lääkitys.Lääkitys auttanut näitä muutamaa sekä heidän lähipiiriään todella paljon.Eli jos ADHD todetaan siihen on olemassa toimivia lääkkeitä,muiden keinojen ohella toki.Toivottavasti löytyy syy.Komppaan muita että vaadi neuropsykologin ja lastenpsykiatrin tutkimuksiin pääsyä.

Vierailija
66/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut kouluttautumaan sairaanhoitajaksi juuri viimesyksynä joten yksityinen voi olla melko haaste rahapussille :(

Ap

Vierailija
67/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:13"]Ei perheneuvolasta voi saada diagnoosia. Perheneuvolan tulisi tehdä lähete tarkempiin tutkimuksiin ja lastenneurologille, jolla on diagnoosin anto oikeus. Omankin poikani kohdalla puheteraupeutilla oli hyvä käsitys diagnoosista, mutta neurologi sen kirjoitti ja hiukan myös tutkimuksten jälkeen muutti sitä, koska tuli uusia juttuja selville. Psykologitkin voivat arvoida, mistä on kyse, mutta he eivät voi tehdä diagnooseja, koska heillä ei ole lääkärin valtuuksia. 

Meilläkin kokemus, että perheneuvolasta oli vaikea päästä eteenpäin, mutta puheterapeutti sai lähetteen järkättyä. 

[/quote]

Kumma juttu että me saadaan diagnoosi perheneuvolassa. Ekaksi käytiin psykologilla ja psykiatrilla ja heidän jollain työntekijällä, oiskos perhetyöntekijä. Sitten lääkäri tekee diagnoosin näiden ja oman tutkimuksensa jälkeen. Tietty jos ei osaa sanoa niin laittaa eteenpäin yliopistolliseen sairaalaan tutkimuksiin. Näin meillä.

Vierailija
68/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tutkittu, virikkeetön villi ja silti diagnoosi vaikka väkisin?

Vierailija
69/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 17:18"]

Ap onko lapsi siis päiväkodissa? Toimintaterapiassa? Leikkiterapia voisi auttaa pientä oppimaan toisten huomioimista, elto voisi kertoa enemmän, mutta googlaa theraplay.

[/quote]

On tarhassa, pienryhmässä. Ei ole terapiassa?

[/quote]

Onko pienryhmä siis erityisryhmä, elto + lto + hoitajat henkilökuntana? Jos ei, onko elto mukana millään tavalla?

Vierailija
70/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt vaan olisi saatava lähete erikoissairaanhoitoon, ja kyllä siellä hoidetaan pieniä lapsia.

http://www.hus.fi/sairaanhoito/lasten-sairaanhoito/lastenpsykiatria/lastenpsyk-poliklinikat/Sivut/default.aspx

http://www.hus.fi/sairaanhoito/lasten-sairaanhoito/lastenpsykiatria/pikkulapsipsykiatria/Sivut/default.aspx

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaalat/lastenlinna/yksikot/kayttaytymisneurolog-pk/Sivut/default.aspx

Sinun täytyy vaatia että saat lapselle apua ja  hoitoa, mikäli et asu HUS in alueella etsi vastaavat paikat omasta sairaanhoitopiiristä. Voit tietenkin soittaa sinne ja kysyä miten  ja mistä sen lähetteen helpoiten saa.

Vierailija
71/87 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoja on monia. Enkä lähtisi poikaani ilkeäksi sanomaan. Hän tekee pahaa mutta ei ilkeyttään. Luulen taustalla olevan muuta :(
ap

Vierailija
72/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille. Ensinnäkin itse on juu tehty :) Ja rakastan hurjasti olen vain neuvoton. Ja välillä kun tarpeeksi väsynyt niin ajattelen osaisiko joku muu minua paremmin ja olisiko poikakin sitten onnellisempi?

Pokanen turhautuu herkästi mutta osaa keskittyä myös pikkutarkkoihin hommiin kun viitsii. On aina kehittynyt hyvin. Jopa motorisesti todella ajoissa ja hyvin.
Kun teen ja oon hänen kanssaan ihan kaksin ja minulla ei ole muuta hommaa niin käyttäytyy hyvin. Kaikki muu ympärillä onkin sitten häiriötekijöitä. Siskon saama huomio, puhelimeen vastaaminen ym kaikki suistaa hänet raiteiltaan :(
Kuten jo sanoin jos olisin tiennyt että poika tarvii näin paljon kokoajan olisi sisko luultavasti jäänyt tekemättä mutta nyt on siskoakin huomioitava.
Ja mitä mieheen tulee hän on se jolla on sitä auktoriteettiä. Poika uhmaa häntäkin mutta ei niin pahasti kuin minua ja tekee mitä mies sanoo. Mutta ei mitä miä sanon. Harmi kun mies töissä päivät
Täytyy olla yhteydessä perheneuvolaan uudelleen.

Vierailija
73/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy se jollekin jamaleille, pääset lapsesta eroon ja saat rahaakin tästä

Vierailija
74/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 14:54"]

Myy se jollekin jamaleille, pääset lapsesta eroon ja saat rahaakin tästä

[/quote]

Saanko kysyä uteliaisuudesta miksi heittäydytte typeriksi ja ilkeiksi ? aikuiset ihmiset

Vierailija
75/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsitte siis tutkimuksiin kun lapsi oli viisi?
Hienoa kuulla että pääsitte :) Itsellenni vain hoetaan että poika on niin pieni.
ihanaa kun ei ole ainut tässä tilanteessa vaikka tilanteessa ei ole mitään ihanaa.

ap

Vierailija
76/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä nyt tiedä, tuollaisen äidin kasvatuksessa lapsesta tulisi joka tapauksessa jonkin sortin kouluampuja joten lapsen antaminen tiukempaan yhteisöön olisi itse asiassa yhteiskuntaakin hyödyntävä toimenpide.

Vierailija
77/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie poika jonkin haastavan liikuntalajin pariin. Voi helpottaa arkea hiukan.

Vierailija
78/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jonkin asteinen ad/hd muoto...

Vierailija
79/87 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis kommentoija 80, ja itselläni on myös adhd, olen aika hyvä tunnistamaan oireita siis. En tosiaan tarkoittanut sitten sitä, että pitäs ruveta ihan lepsuksi sääntöjen suhteen vaan, rajat on oltava ja niistä yritettävä pitää kiinni, mutta rangaistukset ei saisi olla mitään ihan kohtuuttomia vaan täytyy huomioida, auttaako sillä hetkellä raivoaminen (tuskin koskaan), vai puhuminen asiasta adhd-lapsen jaksamisen huomioonottaen. Keskittymistä voi myös harjotella, mutta se ei ikinä saa olla hänelle semmonen ikävä juttu, ettei lopputulos ole päinvastainen. Voisiko hommaa alkaa harjotella niin, että lapsi pysyy vaikka 30min heräämisen jälkeen ainakin vaan huoneessaan ja sen jälkeen voi piirrellä tai jotain muuta. Kun tosiaan adhd-lapset EIVÄT herää ilkeyttään aikasin, vaan unirytmit voi olla hieman hankalia kun on kuitenkin neurologinen poikkeavuus, mikä voi vaikuttaa myös aivojen melatoniinin (unihormonin) tuotantoon. 

Mä itse opetin nuorempana veljeni lukemaan ja laskemaan niin, että annoin aina jotain palkintoja kun oli tehnyt tietyt tehtävät kirjasta =) Muuten hunsvotti<3 veljeni ei ehkä olisi pärjännyt oikeastaan samassa tahdissa kun keskittymishäiriötä hälläkin, ei tosin niin näkyvää kuin itselläni. Adhd on erityislapsi, ja sen kanssa pitää vaan löytää se erityinen tapa toimia. Mutta normaalit rajat täytyy adhd:llakin olla, vaikka eivät aina muistaisi noudattaa. Muuten lapselle voi tulla epäturvallinen olo jne =) 

Tottakai hoitamaton adhd (tarvitsis lapsikin apua ja myös perhe, ihan arjen suunnitteluun), voi aiheuttaa ongelmia myös käytöksessä ja mielenterveydessä. Tässä tapauksessa itse en olisi asiasta huolissaan, enkä missään nimessä näe myöskään hyvänä liiotella lapsen mahdollista mielenterveysongelmaisuutta, vaan keskittyä hoitamaan sitä kaikkien oireiden Syytä, jolloinka varmaan helpottuu "häiriökäyttäytyminenkin" :)

Vierailija
80/87 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja poika harrastaa..... ja ulkoilee ja tehdään aivoja vaativia juttuja paljon. . . . .  ei ole mistään juuri apua :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi