Apua 13-v:n kanssa!
Istuu vaan huoneessaan ja nettailee. Yritän kysyä mitä haluaa tehdä, ei mitään kuulemma. Toinen lomapäivä mun (etävanhempi) luona. Tästä kahdesta viikosta tulee yhtä helvettiä jos tää on tämmöistä. Viimeisen puolen vuoden aikana on tuntunut että lapsi katoaa multa :(. Hirveä fiilis. Kavereita sillä ei täällä ole. Uidakaan ei kuulemma enää tykkää.
Kaikki asialliset neuvot ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan!
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 11:59"]
Olen tosissani, koska mulla sattuu olemaan 13v tytär, jonka kanssa liikun paljonkin yhdessä, jo harrastuksenkin puitteissa. Tietysti jos lapsi aloittaa jo varhain pissiksen uran, tilanne on toinen, mutta en tunne täällä ketään, joka ei voisi äitinsä kanssa näyttäytyä.
[/quote]
Et ukso tota itsekään...eli sinä et tunne niin se on pyhä totuus, jonka kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus?! Itsenäistyminen ja irtautuminen omista vanhemmista ei ole mikään peikko joka auttamatta ahmii lapsia pissiksiksi yms. vaan ihan normaalia kasvua ja kehitykstä. Olisin lähinnä huolissani, jos itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä oleva nuori kulkee 24/7 käsikädessä vanhempien kanssa.
Juu, tuollaisia ne tuossa iässä saattaa olla. Ei hätää. Todennäköisesti roikkuu netissä, koska kaverit siellä? Kaveriseuraa se varmaan sieltä kirjastostakin lähti hakemaan, eivät ole enää nykyään nuorille välttämättä mitään paikkoja joista haetaan luettavaa, vaan hengailu -ja tapaamispaikkoja.
Olisiko mahdollista, että joku tytön kaveri tulisi vaikka yökylään yhdeksi yöksi? Saattaisi piristää tyttöä. Tai sitten sillä on vaan sellainen kausi menossa, että ei mikään kiinnosta. Missä sivuilla tyttö surffailee? Onko esim. jonkun harrastuksen tai fanituskohteen sivuilla? Jos näin on, kokeile pyytää tyttöä kertomaan fanituksen kohteesta tai harrastuksesta.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 12:04"]
Olen tosissani, koska mulla sattuu olemaan 13v tytär, jonka kanssa liikun paljonkin yhdessä, jo harrastuksenkin puitteissa. Tietysti jos lapsi aloittaa jo varhain pissiksen uran, tilanne on toinen, mutta en tunne täällä ketään, joka ei voisi äitinsä kanssa näyttäytyä.
[/quote]
Et ukso tota itsekään...eli sinä et tunne niin se on pyhä totuus, jonka kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus?! Itsenäistyminen ja irtautuminen omista vanhemmista ei ole mikään peikko joka auttamatta ahmii lapsia pissiksiksi yms. vaan ihan normaalia kasvua ja kehitykstä. Olisin lähinnä huolissani, jos itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä oleva nuori kulkee 24/7 käsikädessä vanhempien kanssa.
[/quote]
Taidat olla katkera, kun olet menettänyt kontaktin omaan lapseesi ja selittelet itsellesi, että hän on jo lähes aikuinen. Oletpa säälittävä tapaus, jos lapsesi ei kehtaa olla kanssasi kuin neljän seinän sisällä.
Vai että kirjastoon, jos kerran viettää päivät netissä eikä siellä ole edes kavereita, niin veikkaisin että lähtee tapaamaan jotain nettituttua(miestä, jos olette onnekkaita,niin poikaa) eikä minnekään kirjastoon.
Vedät siltä piuhat irti koneesta. Mun 13v täyttävä on päivät harrastamassa ja ei edes käy koneella. Silloin kun vapaata jää, tulee mun ja pikkuveljen kans uimaan jne.
Me mentiin taas maalle kuten ennenkin. Poika tapaa
sukuaan, ongella mummon kanssa ja nyt on innostunut kastelemaan ostamiani taimia.
Ihan normaalia teinin käytöstä. Anna sen olla rauhassa.
Ja ylläoleville tiedoksi, hyvien perheiden lapset viettävät kyllä aikaa vanhempiensa kanssa läpi teini-iänkin. Mieluummin kuljen käsi kädessä tyttöni kanssa kuin että hän kulkee "käsi kädessä" jonkun parikymppisen kollin kanssa, kuten teidän öö.. "varhaiskypsät" kersat.
Taas täälä nämä kukkikset ulisevat. Ei voi mitään jos lapsesi kasvaa kieroon kun et voi antaa hänelle tilaa teini-iässä.Kai ymmärrät että hän asuu luultavasti vielä 25v kotona ja on todella epäsosiaalinen jos olette koko ajan käsikädessä tuossa iässä.todella hulestuttavaa käytöstä
Tässä nyt ei puhuta mistään puhevälien katkaisusta.annan poikani olla rauhassa niin paljon kun hän haluaa ja juuri sen takia usein tulee juttelemaan random asioita.ei se tarkoita että tarvitsee julkisesti nolata lapsensa eaahaamalla hänet ulos
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 11:50"]Hei.Olen 18 vuotias "mies" ja tulin vastailemaan tänne asiallisesti.Kerron nyt oman näkemykseni.Itse koin tuollaisen saman vaiheen kun olin 14 vuotias.Pelailin suuren osan vapaa-ajastani.Vanhempani motkottivat tästä jatkuvasti ja tämä vasta kävi hermoille,koska toin koulusta hyviä arvosanoja sekä tein kotitöitä säännöllisesti.Voin sanoa että pakolla ulos rahaaminen tai konekielto ei ratkaise mitään.Sen jälkeen poika makaa vaikka huoneen lattialla koko kesän.Omat vanhempani eivät tähän sen enempää pelaamiseeni puuttuneet ja n.16 vuotiaana löysin tyttöystävän.Sarkastista kyllä löysin tämän tytön erään nettipeli kaveriporukan kautta.olemme yhä yhdessä 2 vuoden jälkeen.Kyllä se sun poika peleihin kyllästyy ajallaan kunhan et liikaa sitä painosta, jos taas painostat luulen että hän rupeaa pelaamaan enemmän ärsyttääksesi sinua.Ja tässä on hyvä muistaa myös että maailma on mennyt eteenpäin.nykyään suurin osa teineistä pelaa paljon nettipelejä.Tämä asia ei koskaan uponnut vanhempieni aivoon että pelejä usein pelataan yhdessä saman porukan kanssa joiden luona teini viettää ulkona-olo aikansa.Nykypäivänä paljon pelaaminen ei ole sama asia kuin epäsosiaalisuus.hyviä argumenttejä otetaan vastaan mutta älkää alkako kukkahattu täteilemään kiitos.
[/quote]
Tekstis perusteella voisin epäillä sinnuu poikaystäväkseni :D Hänkin meinaa pyörii tällä palstalla aina välillä.
t. 16-v
Wow mikä sattuma jos näin:D Voin kuitenkin vakuuttaa etten oo sun poikakaveri kun tulin vauvailemaan tänään ekan kerran.Mut täs justiin nähdään kuinka samanlaisia teinipojat on.
Ja sinä kuka menit dislikettämään tuon pitkän tekstini ekalta sivulta,voisitko kertoa missä et ole samaa mieltä ja voisimme saada keskustelun aikaiseksi.pidän tekstini asiallisena, toivon samaa sinulta t 18vArgumenttiJäbä
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 12:04"]
[/quote]
[/quote]
Taidat olla katkera, kun olet menettänyt kontaktin omaan lapseesi ja selittelet itsellesi, että hän on jo lähes aikuinen. Oletpa säälittävä tapaus, jos lapsesi ei kehtaa olla kanssasi kuin neljän seinän sisällä.
[/quote]
Älä jaksa olle lapsellinen! Mielipiteeni ei ole elämänkertani! Se on ihan vaan mielipide yleisellä tasolla, että alkava nuoruusikä on kodin ihmissuhteista irtautumista, jolloin nuori itsenäistyy ja tuo vaihe on tyypillistä hyvän itsetunnonkehitykselle.
Siinä vaiheessa, kun omalle lapselle tuli ikä, jolloin tehtiin irrottautumista hyvin tiiviistä suhteestamme minäkin koin surua. Mutta myös iloa, että lapsi kasvaa ja kehittyy. Huoneeseen hänkin jumittui koneelle, mutta onneksi kuitenkin välillä intoutui näyttämään Youtubevideoita yms. Vietimme sitten yhteistä aikaa niitä katsellen. Myöskin harrastuksiin kuskaamiset olivat mukavia hetkiä, silloin oli mahdollisuus jutella, kun ei toinen päässyt karkuun. Meillä on myös yhteinen mielenkiinto urheilulajiin, josta voimme jutella pitkät pätkät. Yhteiset ruokailut olen myös vaatinut ainakin kerran päivässä.
Ja ihan hyvissäkin perheissä nuoret kasvavat ja kokevat murkkuiän. Osalla se menee helpommin, osalla vaikeimman kautta. Ainahan se helpompaa on, jos vanhemmalla itselläänkin on siihen aikaan tukea joltain.
Eiks 13v:n netinkäyttöä muka pystt rajoittamaan. Sano sille penskalle, että se 30min nettiä ja sit lähdette jonnekin yhdessä. Jos alkaa huutaa, niin huutakoon. Kyllä se jossain välis rauhoittuu.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 11:59"]Olen tosissani, koska mulla sattuu olemaan 13v tytär, jonka kanssa liikun paljonkin yhdessä, jo harrastuksenkin puitteissa. Tietysti jos lapsi aloittaa jo varhain pissiksen uran, tilanne on toinen, mutta en tunne täällä ketään, joka ei voisi äitinsä kanssa näyttäytyä.
[/quote]
Niin totta! Mulla myös 14 v tyttö ja viihtyy hyvin seurassani. Tehdään vaikka mitä, shoppaillaan, ulkoillaan, lenkkeillään, koirapuistossa koiran kanssa, mummilla, laivalla, ulkomailla, kirjastossa, mökillä, uimassa...voin jatkaa loputtomiin mutta pointti tais tulla jo selväks
tee ns. "trade off". sano pojalle, että tekee sun kanssa päivittäin x määrän juttuja ja voi sen lisäks sit pelata niin paljon kun haluaa ja sä ostat sille limpparit ja pelit.
miks vastustaa jos voi tukea?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 11:37"]
Tyttö. Sanoi että lähtee kohta kirjastoon. Sanoin että voitais mennä yhdessä. Menee kuulemma mielummin yksin. Mun sydän särkyy :(
Kuule Ap! Sitä saa mitä tilaa. Luuletko, ettei sun tyttö ole kärsinyt särkyneestä sydämestä? Mä en ihmettele yhtään, että se haluu rangaista sua.
ap
[/quote]
Kuule mulla on samanlainen 13v tyttö. Vielä muutama kuukausi sitten lähti mun kanssa uimaan tai ostoksille. Nyt ei lähde minnekään ja jurottaa. Mutta koska tämä on kolmas murrosikään tuleva lapseni, en ole huolissani. Annan tytön olla ja koitan van , että syö kanssani kerran päivässä terveellisen aterian, keskustellaan silloin vaikka jostain leffasta tai siitä, mitä tyttö kekee tarvitsevansa syksyllä kun menee yläasteelle. Illalla käyn halaamassa ja sanomassa hyvää yötä.
Tuo kestää aikansa. Isommat lapset meillä olivat ihan samanlaisia ja nyt ovat 17v ja 19v tavallisia puhetaistoisia opiskelevia nuoria naisia. Onhan se hämmentävää, kun lapsi muuttuu, mutta se nyt vaan tuossa irtiottovaiheessa kuuluu asiaan. Siitä kannattaa pitää huoli, että keskustelee vaikka puoliväkisin läpi kuukautisiin liittyvät asiat.
Menkää kalastamaan, metsäretkelle, syöttämään sorsia.. Luontoon!