Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onnistuin kesyttämään harakan

Vierailija
29.05.2026 |

Harakka istui oksalla. Pomppii pihalla. Pyyhältelee pensaikossa. Olin menossa takapihalle, Herra Harakka istui pensaan juurella ja popsi jotain maasta. Jäin hetkeksi seisomaan ja juttelemaan sille, meni jotenkin kyyryyn ja kyttäisi minua päin. Sanoin "mitäs kyyräilet", ei vastannut muttei kyllä pelännytkään. Pakitin ja hain sisältä leivänkannikkaan ja laitoin alaportaalle, ja sepä kävikin hakemassa sen. Tänään taas istui ikkunapellillä ja naputti ikkunaan, vein pähkinöitä, plokkasi kaikki nokkaansa ja lensi pois. Kerran olin marjametsässä ja ihmettelin kun musta korppi lentää perässä, talo oli jonkin matkan päässä. Jatkoin poimimista mutta korppi tuli perässä. Tuli yhä lähemmäksi, lensi lähimpään puuhun missä poimin. Minulla oli kahvia, voileipiä ja muuta purtavaa mukana. Istahdin kannolle ja kaadoin kahvia ja avasin leipäpussin. Korppi lennähti mustikkaämpärin päälle istumaan ja siinäpä me istuttiin ja katseltiin toisiamme. Tarjosin leivän ja korppi söi ja lensi puuhun. Seurasi minua vielä jonkin aikaa ja lensi takaisin talolle päin. Olikohan talon korppi eli kesytetty korppi, oli jännä luontokokemus, ja tämäkin tarina on aivan tosi. Kesyyntyykö korppi ja harakka miten helposti ?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummatkin on älykkäitä lintuja, vaikea sanoa miten helposti aikuisena kesyyntyvät mutta oppivat varmaan luottamaan ainakin jonkun verran jos niitä ruokkii ja kohtelee hyvin. Harakan poikanen kesyyntyy nopeasti ja kiintyy ruokkijaansa niin että alkaa pitää "emonaan".

Vierailija
2/8 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummatkin on älykkäitä lintuja, vaikea sanoa miten helposti aikuisena kesyyntyvät mutta oppivat varmaan luottamaan ainakin jonkun verran jos niitä ruokkii ja kohtelee hyvin. Harakan poikanen kesyyntyy nopeasti ja kiintyy ruokkijaansa niin että alkaa pitää "emonaan".

Niinkö. Tämä harakanpoikanen juttu on minulle uusi ja nämä kaksi kokemusta myös, hienoja ja erikoisia. Korppi oli kyllä mielenkiintoinen siivekäs. Tosiaan ikäänkuin tarkkaili ensin ja lensi perässä ja juttelin sille ja vihelsin, hetken päästä totta tosiaan istahti ämpärin päälle. Olin kyllä ällikällä lyöty, olen siitä kyllä porukoille jutellut, mutta kaikki vaan pyörittelivät päätään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten se lintu kuolee kun oppii liikaa luottamaan ihmisiin. Surullista.

Vierailija
4/8 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta korppi tietää kuolemaa, korppi ei kuitenkaan korpin silmää noki.

Vierailija
5/8 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kesy ole ennen kuin viihtyy seurassasi ilman ruokapalkinnon odotusta.

Vierailija
6/8 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta korppi tietää kuolemaa, korppi ei kuitenkaan korpin silmää noki.

Oletko juovuksissa ?

Vierailija
7/8 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne aika helposti kesyyntyy, mutta on syytä muistaa, että suomessa laki kieltää luonnonvaraisten eläinten kesyttämisen tai hoidokiksi ottamisen. Jos joku pihalintu yt itsestään alkaa pitää perheen jtain ihmistä vaarattomana ja alkaa ottaa kontaktia, niin ei sitä tarvi pelottaa poiskaan, mutta ei saa oma-aloitteisesti alkaa kesyttää. 

Vierailija
8/8 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä lentää lähellä korppeja yhtenään mutta harmillisesti eivät koskaan laskeudu lähelle. Haluaisin ystävystyä niiden kanssa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi