Zyprexa, lihominen ja lääkkeen omatoiminen lopetus
Sain Zyprexan (Olantsapiini) kolme kuukautta sitten. Painoa on tullut valehtelematta 800 gramman viikkovauhtia, ja olen jo ylipainon rajoilla.
Minä olen aina ollut tarkka linjoistani ja normaalipainoisena haluan myös pysyä. Ei mikään petite tarvitse olla, mutta hyllyäkään en halua.
Lopetin lääkkeen viikko sitten, mutta järjetön syömishimo jäi ilmeisesti päälle. Ja taas yli puoli kiloa lisää.
Punnitsen tässä, että onko parempi vain jatkaa lääkitystä painonnousun uhalla, sehän nousee joka tapauksessa! Vointi on toistaiseksi ihan okei, manian hoitoon alun perin aloitettiin, ja kuuriluontoisesti taisi toimiakin.
En ole vielä kysynyt hoitavalta sairaanhoitajalta, joka konsultoisi edelleen.
Onko muita Olantsapiinin ansiosta painoa nostaneita syöpöttelijöitä, jotka mahdollisesti olisivat lopettaneet lääkityksen sillä seurauksella, että ruokahalu ja paino olisivat palanneet ennalleen?
Tai ammattilaisten mielipiteitä?
Kommentit (23)
Täällä!!
Paino nousi ja nousi, koska söin ja söin ja söin. Lopulta aloin oksentaa ruokani ja herkkuni - minulla on syömishäiriötaustaa.
Tällöin lääkäri lopetti lääkityksen tai oikeammin kirjasi sen tarvittavaksi. On nyt minun omalla vastuullani tarkkailla olojani ja aloittaa lääkitys uudelleen tarvittaessa. Olen tähän sitoutunut.
Kannattaa puhua hoitajan kanssa.
Lääkitystä ei pidä lopettaa ilman lääkäriltä kysymättä.
”Olantsapiini-lääkitystä tulee käyttää tarkoin lääkärin ohjeiden mukaan. Lääkitystä ei tule lopettaa omatoimisesti. Lääkkeen virhekäyttö voi vaurioittaa keskushermostoa ja aiheuttaa kuoleman. Äkillinen lopettaminen aiheuttaa lyhyellä aikavälillä hikoilua, unettomuutta, vapinaa, ahdistusta, pahoinvointia ja oksentelua.”
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon saat sitä?
Omatoiminen lopetus?
Söin Zyprexaa lopulta 10 mg annoksella, aloitettiin kahdellakympillä. Tuntui, että kympin voi jo lopettaa turvallisesti, koska laskeminen oli tavallaan jo aloitettu.
Ap
Lopetin lääkkeen itse ja paino laski. Psykoosi tosin uusiutui.
Taitaa olla vaarallinen lääke! Onko lääkkeen tarkoitus ehkä vaurioittaa ja tappaa. Jo lihottaminen on toisen persoonan tappamista.
Kertokaa minkälainen on psykoosi, joka tällä lääkkeellä estetään.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla vaarallinen lääke! Onko lääkkeen tarkoitus ehkä vaurioittaa ja tappaa. Jo lihottaminen on toisen persoonan tappamista.
Usein lääkkeiden sivuoireet on punnittu olevan vähemmän vaarallisia kuin niiden oireiden, joihin lääke aloitetaan.
- ohis
Ei lisännyt ruokahalua mutta paino nousi. Pienempi paha melkein tuo painon nousu, olisin sen verran huonossa kunnossa ilman tuota lääkettä.
Mitä et voi ilman lääkärin määräystä aloittaa ei sitä ilman lääkärin määräystä parane mennä omin päin lopettelemaankaan.
Itse olen monia psyykenlääkkeitä kokeilleena ja (huom!) lääkärin luvalla lopettaneena oppinut, että mitkään - oikeasti mitkään - sivuoireet eivät ole toivottavia ja haluttuja.
Ihan lääkäri on näin sanonut.
On ollut uupumusta ja pahoinvointia ja myös tuota painonnousua… Siksi on aina etsitty sitä sopivaa.
Voit rohkeasti puhua hoitohenkilökunnan kanssa, he tulevat yleensä aina vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin lääkkeen itse ja paino laski. Psykoosi tosin uusiutui.
Okei! Saanko kysyä, että lopetitko kuin seinään, vai hiljalleen ikään kuin seuraisit jotain ohjetta?
Kuinka nopeasti psykoosi uusiutui..?
Ap
Kyllä jokainen aikuinen kestää näläntunnetta
Edelleenkin pirun huono tekosyy. Kun sen elämän rytmittää syömällä oikeanlaista ravintoa, liikkuu ja lepää säännöllisesti tuo kaikki on kontrolloitavissa. Ihmiset on vaan niin pirun laiskoja etteivät he viitsi pitää itseään ns kurissa, kun sitten se elämänä olisi kurjaa, kun ei voi nauttia ruuasta ja sohvan nurkassa makoilusta.
Lääkkeet eivät edelleenkään ketään lihota. Lihomiseen tarvitaan huonoa ruokaa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin pirun huono tekosyy. Kun sen elämän rytmittää syömällä oikeanlaista ravintoa, liikkuu ja lepää säännöllisesti tuo kaikki on kontrolloitavissa. Ihmiset on vaan niin pirun laiskoja etteivät he viitsi pitää itseään ns kurissa, kun sitten se elämänä olisi kurjaa, kun ei voi nauttia ruuasta ja sohvan nurkassa makoilusta.
Älä viitsi, kun et selvästikään tiedä mistä puhut. Tai tajunnut ap:n asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkitystä ei pidä lopettaa ilman lääkäriltä kysymättä.
Ei missään nimessä itse lopetusta vaan lääkärin ohjeiden mukaan!
Lopetin Olanzapiinin 2 vuotta sitten lääkärin kanssa hitaasti annosta vähentäen. Painoa tuli lääkkeen käytön aikana lisää 30 kg eivätkä ole kilot lähteneet mihinkään lopetuksesta huolimatta.
Kyllä lihavat on tyhmiä, ei voi muuta sanoa kun näitä ketjuja lukee :D
Ja vielä ihmettelette miksi kukaan ei ota teitä vakavasti :D
Miten paljon saat sitä?
Omatoiminen lopetus?