Miksi ohituskaistalla ne hitaatkin rupee kiihdyttämään?
Lomamatkalla - ajomatkaa 600 km. Pitkiä jonoja ja vähän ohituspaikkoja. Onneksi teille on rakennettu myös ohituskaistoja, jotka antavat mahdollisuuden mennä ohi niistä, jotka ajavat muita hitaammin. Mutta EI - yhtäkkiä kaikki kuskit löytävät kaasupolkimen ja sitten kiihdytetään kaikki yhdessä vauhtia 120-135 km/h - mutta ohi ei päästetä. Sitten on niitä, jotka ohittaessaan toista autoa kiihdyttävät nopeuden 110 km/h ja lähtevät rekan ohitukseen ilman kiireen häivää. Voisiko päättää - joko ajaa reippaasti ja tasaiselle vauhdilla koko ajan tai sitten antaa muille sen ohitusmahdollisuuden ohituskaistalla...
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justiin ajelin tuossa mökille tulpan perässä, joka ajeli 70 satasen alueella kilometritolkulla. Kas kun ohituskaista alkoi, niin johan löytyi kaasukin. 120 mittarissa en päässyt edes rinnalle :D
Bensa-autoissa on se hyvä puoli, että kulkevat 250 ja rajoitin poistamalla vielä kovempaa.
Joo ehkä teoriassa paperilla. Se pensa-autosi jää käytännössä kuin tikku paskaan kun polkaisen vauhtipoljinta.
Mun bensalataushybridi kiihtyy aika hyvin, ei tietenkään Tesloille pärjää, mutta SUViksi nopea. Maantienopeuksissa kiihtyy sporttitilassa ripeästi ohituskaistan ylämäessä ja ohi ehtii hyvin.
Vaihda sinäkin se hybridi teslaan tai mihin vaan sähköautoon. Ei ole enää hinnasta kiinni koska ainakin uusissa autoissa hybridit maksaa saman tai jopa enemmän kuin vastaava sähkis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justiin ajelin tuossa mökille tulpan perässä, joka ajeli 70 satasen alueella kilometritolkulla. Kas kun ohituskaista alkoi, niin johan löytyi kaasukin. 120 mittarissa en päässyt edes rinnalle :D
Bensa-autoissa on se hyvä puoli, että kulkevat 250 ja rajoitin poistamalla vielä kovempaa.
Joo ehkä teoriassa paperilla. Se pensa-autosi jää käytännössä kuin tikku paskaan kun polkaisen vauhtipoljinta.
Kahdesti on ohitettava pystynyt estämään hetkellisesti ohituksen.. Porsche ja viritetty dsl Volvo.. molemmilla loppui kuitenkin kantti, kun tuli vastaan liikennettä.
Mennyjovittuun satuines
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No todellakin joudut maksumieheksi nykylainkin mukaan jos vedät 200aa ohituskaistalla, joku lähtee edellä ohittamaan ja ajat perään. Se ohittamaan lähtevä ei voi olettaa että takaa tullaan 200aa, taikka arvioida sitä sivupeilistä, vaan lähdetään siitä että kaikkien vauhti olisi laillinen.
Kerran on noinkin käynyt. Kyttien arvio oli, että vauhtini oli (jouduin jarruttamaan) noin 130 km/h, kun osuin perään, eikä minua todettu syylliseksi. Ohitettava kertoi laittaneensa vilkun päälle ja lähteneen ohittamaan, eikä huomannut minua.
Tärkeintä on huolehtia, ettet osu sillä 200 vauhdilla.
Tämä toimi ehkä silloin kun oli vain sana sanaa vastaan. Nykyään sen ohitettavan auto voi olla täynnä kameroita ja sitten katsotaan tallenteista miten kovaa tulit tilanteeseen.
Sehän on sen ajan murhe..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti siksi, että ohituskaistalla rajoitus nousee. Tunnolliset kuskit noudattavat rajoituksia.
Muut huomioon ottava kuski pitää nopeuden hetkellisesti rajoitusta matalampana, että ne kiireiset ja/tai ylinopeutta ajavat pääsevät turvallisesti ohi.
Ei vaan ne kiireiset ja ylinopeutta ajavat opettelevat liikennesäännöt ja ajamaan rajoitusten mukaan.
Kaltaisesi kouluttajat ovat raivostuttavia. Yleensä te vielä "noudatatte nopeusrajoituksia" niin, että katsotte mittaria
Meininki on yleensä se, että ensin hinataan hampaat hiessä mmax71km/h. Sitten kun noista matelijoista on mahdollisuus painaa ohi, niin e keksii vain sen ohituskaistan verran ajaa sitä 100km/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdesti on ohitettava pystynyt estämään hetkellisesti ohituksen.. Porsche ja viritetty dsl Volvo.. molemmilla loppui kuitenkin kantti, kun tuli vastaan liikennettä.
sekä sinä että se joka yrittää estää ohituksia olette vaaraksi muulle liikenteelle. Ajakaa täysiä seuraavaan kallioleikkaukseen niin teette palveluksen ihmiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, no minä en ole ajanut yhtäkään kolaria. Kumpi meistä on se parempi autoilija?
Voidaan lähteä radalle milloin vain kokeilemaan. Pointti oli, etten ole ollut syyllinen yhteenkään kusipäähän törmätessäni.
Tottakai olet ollut syypää koska tilannenopeutesi on ollut liian suuri.
Näytä tuomio tai edes ylinopeussakko? Kortti ollut +40v, eikä alkuvuosina ollut edes tutkanpaljastinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiltäkin löytyy yleensä kaasupoljin silloin kun lähden ohittamaan. Jännä ilmiö.
Lukeeko siinä autossa, että "minä olen eläkeläinen"? Vai mistä tiedät että ohitettava auto on eläkeläisen kuljettama.
Se paistaa läpi monesti jo katsomatta sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriöisiä, joille on henkilökohtainen loukkaus, jos joku ohittaa heidät.
Huono itsetunto paistaa niistä.
Minusta se paistaa ap:stä. Tyyppi selittää tutkaan ajettuaan että iso diesel hyökkäsi. Jotkut tarttee munanjatkeen.
Syy miksi itse kiihdytän joskus kun minua ohitetaan, on se ettei moni ohittaja ymmärrä jättää väliä vaan kiilavat suoraan eteen niin että kaikki kivet jne lentää tuulilasini.
Toki en aja alinopeutta, joten siitäkin näkökulmasta on täysin ylinopeuskuskin oma ongelma jos pakko päästä ajamaan suurta ylinopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, no minä en ole ajanut yhtäkään kolaria. Kumpi meistä on se parempi autoilija?
Voidaan lähteä radalle milloin vain kokeilemaan. Pointti oli, etten ole ollut syyllinen yhteenkään kusipäähän törmätessäni.
Tottakai olet ollut syypää koska tilannenopeutesi on ollut liian suuri.
Näytä tuomio tai edes ylinopeussakko? Kortti ollut +40v, eikä alkuvuosina ollut edes tutkanpaljastinta.
Olet syypää, vaikket välttämättä saanut sakkoja. Onneksi olet pian haudassa ja poissa vaarantamassa teitä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiltäkin löytyy yleensä kaasupoljin silloin kun lähden ohittamaan. Jännä ilmiö.
MIstä tiedät että joku on eläkeläinen.
Nykysin osa nuoristakin on päässyt eläkkeelle ja taluttelee päivätpitkät koiruleita ja karvapyllyjä ympäriinsä.
Ehkä autoilevatkin.
Sitä kyllä kykenevät vaikkei töiden tekoon kykenekään.
Vierailija kirjoitti:
Syy miksi itse kiihdytän joskus kun minua ohitetaan, on se ettei moni ohittaja ymmärrä jättää väliä vaan kiilavat suoraan eteen niin että kaikki kivet jne lentää tuulilasini.
Toki en aja alinopeutta, joten siitäkin näkökulmasta on täysin ylinopeuskuskin oma ongelma jos pakko päästä ajamaan suurta ylinopeutta.
Vittuako se sinun kiihdyttäminen mainitsemaasi ongelmaan auttaa??
Vierailija kirjoitti:
Tätäkään ilmiötä ei ymmarretä mistä se tulee, kuten Susanna Heikki parhaillaan Radio Nostalgiassa. Kun ohituskaista alkaa, niin tottakai sinä jonon ensimmäisenä pistät lämän pohjaan, tulet takakulmalle kiinni ja vippaat ohi. Saman tekee takana muutama muukin, joilla on patoutunutta voimaa konepellin alla. Kun viides auto lähtee takakulmalta ohitukseen, niin sen on täytynyt tulla jo tosi lujaa takakulmalle, lähteäkseen ohitukseeen. Muutoin sitä puolen kilsan rakoa siellä takana ei olisi ehtinyt ajaa kiinni. Ohituskaista on noin 3 km pitkä, joten kyllä siinä nopeudet ehtii viimeisillä ohittajilla nousta sinne 130km/h ei voi mitään, jos haluaa ehtiä ohi ennen kaistan loppumista.
Miksi pitäisi ohittaa puolen kilsan päässä oleva auto? Ohittaa sitten seuraavassa sopivassa hetkessä.
Ihmisen ikävä toisen luo.
Aggressiivinen perseeseen kiihdytys moskovalaisen oligarkin tärkeydellä, yli oman perusnopeuden ja sen jälkeen hidastetaan taas mateluksi kun on saatu edellä ajava vähemmän vip-ihminen hätistettyä tieltä.
Tai sitten hakemaan uusia ystäviä ajamalla moottoritien vasemmalla kaistalla vakionopeus päällä alle rajoitusten kilometritolkulla vaikka oikealla kaistalla on tilaa.
Molempia suorituksia näkee yleensä useita jos ajaa yli minuutin pk-seudun ulosmenoteillä.
Suomalainen liikennekulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vittuako se sinun kiihdyttäminen mainitsemaasi ongelmaan auttaa??
kyllä se auttaa kun kiihdytän ensin niin että ohittaja joutuu nostamaan nopeutta, sitten hidastan niin jää suuri väli ohittajaan kun kiilaa eteen.
Minä niisö tilanteissa polkaisen tuplatuboautoni kaasupoljinta, siihen jäävät riisikipot ihmettelemään heti ohituskaistan alkuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia, että "minun ohi ei mennä" -mentaliteetti. Ihan saman huomaa ilmankin ohituskaistoja. Kun tulee sopiva pätkä näkyvää tietä eikä ole vastaantulijoita, aivan VARMASTI ohitettava alkaa kiihdyttää.
Eiköhän suurin osa tuolla ajele jo vakionopeudensäätimen kanssa.
Kun ajaisikin.
Tämäpä. Yritän aina kovasti motarilla välillä ajaa kiltisti GPS-120iä menevää vanhemman polttiksen perässä. Mutta ensimmäinen pieni ylämäki ja sen vauhti putoaa 110iin. Ei sitä jaksa.
Jep.
Puhumattakaan noista rangenkyttääjistä kun pitää hiipiä.
Tampere-Kuusamo välillä sai työntää jokaisesta patterivehkeestä ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkään ilmiötä ei ymmarretä mistä se tulee, kuten Susanna Heikki parhaillaan Radio Nostalgiassa. Kun ohituskaista alkaa, niin tottakai sinä jonon ensimmäisenä pistät lämän pohjaan, tulet takakulmalle kiinni ja vippaat ohi. Saman tekee takana muutama muukin, joilla on patoutunutta voimaa konepellin alla. Kun viides auto lähtee takakulmalta ohitukseen, niin sen on täytynyt tulla jo tosi lujaa takakulmalle, lähteäkseen ohitukseeen. Muutoin sitä puolen kilsan rakoa siellä takana ei olisi ehtinyt ajaa kiinni. Ohituskaista on noin 3 km pitkä, joten kyllä siinä nopeudet ehtii viimeisillä ohittajilla nousta sinne 130km/h ei voi mitään, jos haluaa ehtiä ohi ennen kaistan loppumista.
Miksi pitäisi ohittaa puolen kilsan päässä oleva auto? Ohittaa sitten seuraavassa sopivassa hetkessä.
Miksi edes ollenkaan pitää ohittaa? Ajelisivat sellaista nopeutta kuin toisetkin ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia, että "minun ohi ei mennä" -mentaliteetti. Ihan saman huomaa ilmankin ohituskaistoja. Kun tulee sopiva pätkä näkyvää tietä eikä ole vastaantulijoita, aivan VARMASTI ohitettava alkaa kiihdyttää.
Eiköhän suurin osa tuolla ajele jo vakionopeudensäätimen kanssa.
Kun ajaisikin.
Tämäpä. Yritän aina kovasti motarilla välillä ajaa kiltisti GPS-120iä menevää vanhemman polttiksen perässä. Mutta ensimmäinen pieni ylämäki ja sen vauhti putoaa 110iin. Ei sitä jaksa.
Jep.
Puhumattakaan noista rangenkyttääjistä kun pitää hiipiä.
Tampere-Kuusamo välillä sai työntää
Työnsin kerran Helsingistä kohti pohjoista ja pidin Körrissä tauon, siinä Cadillac-ranchilla. Just ku kävelin takasin autolle, joku Porsche veti ohi tuhatta ja sataa kadoten siihen suoran päässä olevaan Bon Jovi-mutkaan. Ampaisin perään mutta tyyppi ajoi niin apinan raivolla, etten enää viittiny riskeerata ajokorttia ajamalla sitä kiinni. Jepstongit ku tulee vastaan ja vauhtia on enemmän ku +30 yli rajoituksen, niin takuuvarmasti kääntyvät perään ja kortti on todennäköisesti hyllyllä.