Miksi ohituskaistalla ne hitaatkin rupee kiihdyttämään?
Lomamatkalla - ajomatkaa 600 km. Pitkiä jonoja ja vähän ohituspaikkoja. Onneksi teille on rakennettu myös ohituskaistoja, jotka antavat mahdollisuuden mennä ohi niistä, jotka ajavat muita hitaammin. Mutta EI - yhtäkkiä kaikki kuskit löytävät kaasupolkimen ja sitten kiihdytetään kaikki yhdessä vauhtia 120-135 km/h - mutta ohi ei päästetä. Sitten on niitä, jotka ohittaessaan toista autoa kiihdyttävät nopeuden 110 km/h ja lähtevät rekan ohitukseen ilman kiireen häivää. Voisiko päättää - joko ajaa reippaasti ja tasaiselle vauhdilla koko ajan tai sitten antaa muille sen ohitusmahdollisuuden ohituskaistalla...
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia, että "minun ohi ei mennä" -mentaliteetti. Ihan saman huomaa ilmankin ohituskaistoja. Kun tulee sopiva pätkä näkyvää tietä eikä ole vastaantulijoita, aivan VARMASTI ohitettava alkaa kiihdyttää.
Eiköhän suurin osa tuolla ajele jo vakionopeudensäätimen kanssa.
Yllättävän harva. Itse ajan aina vakionopeussäätimellä ja silloin huomaa nopeuden sahaamisen aika hyvin. Onneksi on adaptiivinen vakionopeudensäädin. Käytän sitä jopa kaupungissa ajoittain, jotta nopeus pysyy kameroiden kohdalla kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justiin ajelin tuossa mökille tulpan perässä, joka ajeli 70 satasen alueella kilometritolkulla. Kas kun ohituskaista alkoi, niin johan löytyi kaasukin. 120 mittarissa en päässyt edes rinnalle :D
Bensa-autoissa on se hyvä puoli, että kulkevat 250 ja rajoitin poistamalla vielä kovempaa.
Joo ehkä teoriassa paperilla. Se pensa-autosi jää käytännössä kuin tikku paskaan kun polkaisen vauhtipoljinta.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä ajan 100 alueella 105 niin miten mä muka voin kerätä letkan perääni?
Oletko tarkistanut nopeutesi GPS:stä
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiltäkin löytyy yleensä kaasupoljin silloin kun lähden ohittamaan. Jännä ilmiö.
Lukeeko siinä autossa, että "minä olen eläkeläinen"? Vai mistä tiedät että ohitettava auto on eläkeläisen kuljettama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon myös, että se on psykologinen juttu. Usein mutkaisen tieosuuden jälkeen (olloin ajetaan vaistomaisesti hiljempaa) tulevat ohituskaistat on usein leveitä suoria, niin nopeus kiihtyy.
Eikö niissä monissa nouse nopeusrajoituskin? Silloin on ihan luonnollista nostaa nopeutta.
Ei, ohituskaistoilla ei yleensä nouse nopeus. Niissä on vain kaksi kaistaa yhden sijasta.
Kyllä monessa paikassa rajoitus muuttuu samalla 80 -> 100 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu myös siitä on se ohituskaista ylämäki vai tasainen/alamäki. Jälkimmäisessä ne bensakotterot kiihdyttää, ylämäkeen ei kun teho loppuu ja pensa on kallista.
Ei todellakaan lopu tehot 3l bensaturbossa. Ylämäki on itse asiassa paras paikka ohittaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon myös, että se on psykologinen juttu. Usein mutkaisen tieosuuden jälkeen (olloin ajetaan vaistomaisesti hiljempaa) tulevat ohituskaistat on usein leveitä suoria, niin nopeus kiihtyy.
Eikö niissä monissa nouse nopeusrajoituskin? Silloin on ihan luonnollista nostaa nopeutta.
Ei, ohituskaistoilla ei yleensä nouse nopeus. Niissä on vain kaksi kaistaa yhden sijasta.
Kyllä monessa paikassa rajoitus muuttuu samalla 80 -> 100 km/h.
Ja se 70 köröttelijä alkaa yhtäkkiä ajaa 110.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu myös siitä on se ohituskaista ylämäki vai tasainen/alamäki. Jälkimmäisessä ne bensakotterot kiihdyttää, ylämäkeen ei kun teho loppuu ja pensa on kallista.
Ei todellakaan lopu tehot 3l bensaturbossa. Ylämäki on itse asiassa paras paikka ohittaa :D
Ei ehkä tehot mutta kun sinun turbosi vielä ottaa kierroksia minä olen jo ohittanut.
Vierailija kirjoitti:
Tosi ärsyttäviä ovat myös kuskit, jotka pieneenkin mutkaan tullessaan laskevat heti nopeuttaan 10-15 k /h, aivan sama kuinka loiva kaarre on edessä.
Tai hidastavat silloin kun vastaan tulee rekka tai muu isompi ajoneuvo. Mistä ihmeen muropaketista ovat ajokorttinsa saaneet ...
Vierailija kirjoitti:
No todellakin joudut maksumieheksi nykylainkin mukaan jos vedät 200aa ohituskaistalla, joku lähtee edellä ohittamaan ja ajat perään. Se ohittamaan lähtevä ei voi olettaa että takaa tullaan 200aa, taikka arvioida sitä sivupeilistä, vaan lähdetään siitä että kaikkien vauhti olisi laillinen.
Kerran on noinkin käynyt. Kyttien arvio oli, että vauhtini oli (jouduin jarruttamaan) noin 130 km/h, kun osuin perään, eikä minua todettu syylliseksi. Ohitettava kertoi laittaneensa vilkun päälle ja lähteneen ohittamaan, eikä huomannut minua.
Tärkeintä on huolehtia, ettet osu sillä 200 vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiltäkin löytyy yleensä kaasupoljin silloin kun lähden ohittamaan. Jännä ilmiö.
Lukeeko siinä autossa, että "minä olen eläkeläinen"? Vai mistä tiedät että ohitettava auto on eläkeläisen kuljettama.
Näkee sen siitä kuka on ratissa.
Hyvä ap! Mihinkä sinulla on kiire? Kun 80 nopeusrajoitusalueella on ohituskaista, niin siinä yleensä on 100 km nopeusrajoitus, silloin kaikki kiihdyttävät sataseen vauhtinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No todellakin joudut maksumieheksi nykylainkin mukaan jos vedät 200aa ohituskaistalla, joku lähtee edellä ohittamaan ja ajat perään. Se ohittamaan lähtevä ei voi olettaa että takaa tullaan 200aa, taikka arvioida sitä sivupeilistä, vaan lähdetään siitä että kaikkien vauhti olisi laillinen.
Kerran on noinkin käynyt. Kyttien arvio oli, että vauhtini oli (jouduin jarruttamaan) noin 130 km/h, kun osuin perään, eikä minua todettu syylliseksi. Ohitettava kertoi laittaneensa vilkun päälle ja lähteneen ohittamaan, eikä huomannut minua.
Tärkeintä on huolehtia, ettet osu sillä 200 vauhdilla.
Tämä toimi ehkä silloin kun oli vain sana sanaa vastaan. Nykyään sen ohitettavan auto voi olla täynnä kameroita ja sitten katsotaan tallenteista miten kovaa tulit tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, no minä en ole ajanut yhtäkään kolaria. Kumpi meistä on se parempi autoilija?
Voidaan lähteä radalle milloin vain kokeilemaan. Pointti oli, etten ole ollut syyllinen yhteenkään kusipäähän törmätessäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, no minä en ole ajanut yhtäkään kolaria. Kumpi meistä on se parempi autoilija?
Voidaan lähteä radalle milloin vain kokeilemaan. Pointti oli, etten ole ollut syyllinen yhteenkään kusipäähän törmätessäni.
Tottakai olet ollut syypää koska tilannenopeutesi on ollut liian suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia, että "minun ohi ei mennä" -mentaliteetti. Ihan saman huomaa ilmankin ohituskaistoja. Kun tulee sopiva pätkä näkyvää tietä eikä ole vastaantulijoita, aivan VARMASTI ohitettava alkaa kiihdyttää.
Kun ajaisikin.
Tuota pissapoikaa en koskaan ole ymmärtänyt?! Mitä se auttaisi? Haittaako jotain autoilijaa, jos edessä olevan kusipoika yli ruikkisikin? Kastuuhan se auto sateellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justiin ajelin tuossa mökille tulpan perässä, joka ajeli 70 satasen alueella kilometritolkulla. Kas kun ohituskaista alkoi, niin johan löytyi kaasukin. 120 mittarissa en päässyt edes rinnalle :D
Bensa-autoissa on se hyvä puoli, että kulkevat 250 ja rajoitin poistamalla vielä kovempaa.
Joo ehkä teoriassa paperilla. Se pensa-autosi jää käytännössä kuin tikku paskaan kun polkaisen vauhtipoljinta.
Mun bensalataushybridi kiihtyy aika hyvin, ei tietenkään Tesloille pärjää, mutta SUViksi nopea. Maantienopeuksissa kiihtyy sporttitilassa ripeästi ohituskaistan ylämäessä ja ohi ehtii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ajaisikin.
Tämäpä. Yritän aina kovasti motarilla välillä ajaa kiltisti GPS-120iä menevää vanhemman polttiksen perässä. Mutta ensimmäinen pieni ylämäki ja sen vauhti putoaa 110iin. Ei sitä jaksa.
Niin, eli edellinen ajaa tasan nopeusrajoitusta. Jos siihen letka perään tulee niin tulkoon sitten, ei se ainakaan johdu siitä että edellinen ajaisi alinopeutta. Mitään velvollisuutta ajaa ylinopeutta hänellä ei ole.