Olen huomannut, että kaupoissa, joissa käy vähemmän nuoria ja enimmäkseen keski-ikäisiä ja vanhuksia, vanhemmat naiskassat ovat
Jotenkin aina töykeitä, kun menen heidän kassalleen. Olen siis itse nuori nainen. Sen sijaan kaikissa sellaisissa kaupoissa joissa asiakaskunta koostuu joko nuorisosta tai kaikenikäisistä, niin saan kyllä yleensä hyvää palvelua.
Olen aina ystävällinen, moikkaan ja kiitän asioinnin aikana.
Onkohan tuolle ilmiölle jokin perustelu?
Kommentit (46)
Mitäköhän sellaiset ruokakaupat on joissa käy vähemmän nuoria? Onneksi ei tarvi tietää mitä liikkuu sellaisen aikuisen ihmisen päässä joka jaksaa kirjoittaa tämmösen provon.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikärasismia asiakkaita kohtaan huomannut, mutta sen olen havainnut, että usein keski-iän ylittäneet kassatädit ovat tympeitä. Viime viikolla kassalla työskennellyt nainen (arvioisin n. 60-vuotiaaksi) ei tervehtinyt ketään asiakasta ja tiuski vielä kollegalleen todella törkeästi kaikkien asiakkaiden kuullen.
On varmasti raskasta duunia paskalla palkalla, mutta tarviiko sen antaa näkyä!!? Olen itsekin tehnyt ns paskaduuneja enkä ole koskaan kiukutellut sen takia - kyllä raha on aina kelvannut. Tai sitten on jotain muuta ahdistusta, vaihdevuodet lienee tuossa iässä jo ohi?
Voi olla myös kipuja. Itsehän makaan tässä pukamatromboosin kourissa ja voi luoja jos pitäisi olla asiakaspalvelussa :(.
Itse olen huomannut että juuri nuoret naiskassat ovat niitä töykeimpiä ja usein eivät edes moikkaa takasin.
-M29
En ole huomannut samaa, vaikka asioin Prismassa, jossa on paljon lapsiperheitä ja vanhempia asiakkaita. Yhtä ystävällistä palvelua saan kuin nuorten suosimissa kaupoissa
Ehkä tulkitset vähäilmeisyyden töykeydeksi? Toiset ovat vähäilmeisempiä, kun jotkut (varsinkin nuoret) taas ovat pirtsakoita ja aurinkoisia.
Täytyy sanoa, että palveluhenkilökunta kaupoissa on ystävällistä. Koulutettu on.
Sekä nuoret miehet että naiset ovat ystävällisempi ja pirtsakkaampia kuin vanhemmat. Eivät vielä ole huolen ja pettymysten ja kohtalon kolhujen rasittamia. Näin kerran unta jossa olin taas nuori, vailla huolen häivää, vain itseni ja opiskelu vastuullani. Kun heräsin olin ihan että vau. Olin totaalisesti unohtanut miltä tuntuu olla huoleton. Ehkä kaikki ei ap aina pyöri sinun navan ympärillä. Sillä naisella voi olla vaikka lapsella syöpä.
Vierailija kirjoitti:
No nyt on kyllä sellainen kognitiivinen vinouma, että en tiedä itkeäkö vai nauraako.
Pitää olla todella itsekeskeinen, jos luulee työntekijöiden käytöksen/mielialan olevan itsestä riippuvainen.
- - -
Itsekin olen vielä nuorehko eikä tulisi mieleenikään, että jonkun asiakaspalvelijan asenne johtuisi MINUSTA. Mutta en olekaan itsekeskeinen enkä muiden huomion ja hyväksynnän perässä.
Lukutaito?
Aloittajahan ei mitenkään väittänyt tulevansa kohdelluksi eri tavalla kuin saman liikkeen muut asiakkaat. Eikä hän myöskään sanonut kohdistavansa erityisodotuksia kassahenkilöiden käyttäytymiseen.
Sen sijaan aloittaja kertoi saaneensa vaikutelman, jonka mukaan tietyn tyyppisten liikkeiden kassahenkilöt käyttäytyvät yleensä tietyllä tavalla, vaikka aloittaja kertomansa mukaan itse käyttäytyy samalla tavalla kaikkia kohtaan. Toisin sanoen aloittajallekin on selvää, ettei asiakaspalvelijan asenne johdu ALOITTAJASTA.
Oman erinomaisuuden korostaminen kommentoijan tavoin on sen sijaan jonkinasteista itsekeskeisyyttä, jolla voi kyllä saada muiden huomiota mutta ei muiden hyväksyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on kyllä sellainen kognitiivinen vinouma, että en tiedä itkeäkö vai nauraako.
Pitää olla todella itsekeskeinen, jos luulee työntekijöiden käytöksen/mielialan olevan itsestä riippuvainen.
- - -
Itsekin olen vielä nuorehko eikä tulisi mieleenikään, että jonkun asiakaspalvelijan asenne johtuisi MINUSTA. Mutta en olekaan itsekeskeinen enkä muiden huomion ja hyväksynnän perässä.
Lukutaito?
Aloittajahan ei mitenkään väittänyt tulevansa kohdelluksi eri tavalla kuin saman liikkeen muut asiakkaat. Eikä hän myöskään sanonut kohdistavansa erityisodotuksia kassahenkilöiden käyttäytymiseen.
Sen sijaan aloittaja kertoi saaneensa vaikutelman, jonka mukaan tietyn tyyppisten liikkeiden kassahenkilöt käyttäytyvät yleensä tietyllä tavalla, vaikka aloittaja kertomansa mukaan itse käyttäytyy samalla tavalla kaikkia kohtaan. Toisin sanoen aloittajallekin on selvää, ettei asiakaspalvelijan asenne johdu ALOITTAJASTA.
Oman erinomaisuuden korostaminen kommentoijan tavoin on sen sijaan jonkinasteista itsekeskeisyyttä, jolla voi kyllä saada muiden huomiota mutta ei muiden hyväksyntää.
"Oman erinomaisuuden korostaminen kommentoijan tavoin on sen sijaan jonkinasteista itsekeskeisyyttä, jolla voi kyllä saada muiden huomiota mutta ei muiden hyväksyntää."
Jaa, kuten sä just teit? :D
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko nimenomaan kauppakohtaista, mutta oman pienen lähikauppani vanhemmat naiskassat ovat kyllä lähes yksinomaan töykeitä. Jopa eräs, joka aikaisemmin puheli niitä näitä ostoksia pakatessani, on yhtäkkiä lakannut jopa tervehtimästä. Nuoret naiskassat puolestaan ovat aina hyvin kohteliaita, mieskassat peruskohteliaita.
Itsekin tervehdin ja kiitän aina. Eli ei hajuakaan mistä johtuu. Enkä edes ole mikään teini, vaan 28v.
Minusta taas pienissä lähikaupoissa myyjät ovat yleensä tavallista ystävällisempiä, kun asiakkaat tulevat ilmeisesti paremmin tutuiksi kuin isommissa kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- - -
Lukutaito?
"Oman erinomaisuuden korostaminen kommentoijan tavoin on sen sijaan jonkinasteista itsekeskeisyyttä, jolla voi kyllä saada muiden huomiota mutta ei muiden hyväksyntää."
Jälleen kerran lukutaito - onneksi sentään ymmärsit lopettaa kommenttisi kysymysmerkkiin. En nimittäin sanonut sanaakaan itsestäni.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut että juuri nuoret naiskassat ovat niitä töykeimpiä ja usein eivät edes moikkaa takasin.
-M29
Minusta taas nuoret ovat vähän ujompia, mutta ihan ystävällisiä kyllä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4227287/arsyttaako-sua-ikarasismi-joka-…
tähän ketjuun hyvä esimerkki
Havaintojen mukaan osa suomalaisista on vihaisia, myös tällä palstalla, iästä riippumatta. Voi olla että automaattikassa olisi helpompi asiointiin, jos sitä kehitetään ja kunnon pöytätaso. Saattaa olla että kassaihmisillä on liian pitkä työpäivä, melua ja ei helppo ala. Sopii se että kassa ei tervehdi välttämättä tai puhu, ei häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- - -
Lukutaito?
Jälleen kerran lukutaito - onneksi sentään ymmärsit lopettaa kommenttisi kysymysmerkkiin. En nimittäin sanonut sanaakaan itsestäni.
Huh, huomaatko itse miten ylemmyydentuntoinen olet? Sieltä norsunluutornistasi tulet paasaamaan jostain kommentoijien lukutaidosta. Koko kirjoituksesi oikein huokuu ylemmyyttä sanavalinnoillasi. Taidatkin olla loukkaantunut ap. Et saanut sitä mitä aloituksellasi hait ja nyt pistät muut kärsimään.
Minulle on aivan sama millainen kassa on. En jää hänen käytöstään miettimään. Maksan ostokseni, kiitän ja lähden. Suurin osa kassoista itseäni kohtaan ystävällisiä. Olen tosin vanhenpi joten voi johtua siitäkin. Voihan olla, että jotkut asiakkaat ovat olleet kassalle töykeitä ja se tarttuu kassaankin ja laittaa tympeyden kiertoon.
Siitä huomaa, että on eksynyt nuorison suosimaan kauppaan, jos kassatyttö käyttää sitä teinix -kieltä: "Mitäs sulle?", "tuleex muuta??!!", "maxupääte ei hyväxyny sun korttii, koita pin-koodii!".
Vanhempi väki osaa puhua ihmisten kieltä...
Taitaa taas olla trollin korvien välissä vika.
0/5
Mulla on ollut se käsitys että nuoret kassaneidit on lähinnä opiskelijoita. Heillä lienee lyhemmät vuorot ja siten vähemmän raskas työ kuin vanhemmilla jotka tekee sitä työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Siitä huomaa, että on eksynyt nuorison suosimaan kauppaan, jos kassatyttö käyttää sitä teinix -kieltä: "Mitäs sulle?", "tuleex muuta??!!", "maxupääte ei hyväxyny sun korttii, koita pin-koodii!".
Vanhempi väki osaa puhua ihmisten kieltä...
Eihän tuo ole edes mitään teinix-kieltä. Kannattaa varmaan muuttaa pois pk-seudulta, jos tuollainen puhetapa kerran noin kovasti ottaa aivoon.
En ole ikärasismia asiakkaita kohtaan huomannut, mutta sen olen havainnut, että usein keski-iän ylittäneet kassatädit ovat tympeitä. Viime viikolla kassalla työskennellyt nainen (arvioisin n. 60-vuotiaaksi) ei tervehtinyt ketään asiakasta ja tiuski vielä kollegalleen todella törkeästi kaikkien asiakkaiden kuullen.
On varmasti raskasta duunia paskalla palkalla, mutta tarviiko sen antaa näkyä!!? Olen itsekin tehnyt ns paskaduuneja enkä ole koskaan kiukutellut sen takia - kyllä raha on aina kelvannut. Tai sitten on jotain muuta ahdistusta, vaihdevuodet lienee tuossa iässä jo ohi?