15 tyttö hokee olevansa "maailman lihavin ihminen" miten kertoisin, että hän on aivan sopusuhtainen? (165cm/68kg)
Alan kohta huolestua tästä. On myös vähentänyt syömistä huomattavasti. Harrastaa kahta eri urheilulajia joten lihasta löytyy. Ei näytä mistään kohtaa lihavalta.
Kommentit (64)
Älä lähde tuohon mukaan, älä huolestu tai kommentoi. Ilmaise vain joka ikisellä tavalla että on hyvä juuri sellaisena kun on. Ei kannata tehdä mitään numeroa asiasta
Sano sille, että on maailmassa lihavampiakin.
Hitusen ylipainoa saattaa olla.
"Tämän lapsen normaalipainon alue on 44.8 - 66.3 kg."
Voithan ohjata syömään terveellisemmin mutta mihinkään paastojuttuihin älä suostu.
Mä olin 15-vuotiaana samoissa mitoissa. Mua haukuttiin päivittäin koulussa läskiksi/valaaksi/ällöttäväksi.
Voisiko olla, että häntä on kiusattu koulussa tai harrastuksissa? Suosittelen keskustelemaan asiasta hänen kanssaan. Älä ala väittämään "No ethän ole" vaan yritä keskustella muuten. Voithan ehdottaa, että alatte syömään vähän terveellisemmin.
Itse laihdutin lyhyessä ajassa 10kg(lähinnä olematta syömättä ja liikkumalla) ja kasvoin pituutta 5cm. Siihen loppui läskittely mutta siitä alkoi kamppailu syömisen kanssa joka jatkuu yhä.
Nyt pitää olla tarkkana, kuulostaa syömishäiriötyyppiseltä Oi reilulta kun kerran urheilee kovasti.
Etsi neuvoja syömishäiriöihin erikoistuneilta tahoilta, älä täältä.
Tsemppiä!
"Ei näytä mistään kohtaa lihavalta". Älä vertaa itseesi. 15-vuotiaan painoa ei arvioida aikuisen bmi:n mukaan.
Lapsi turhautuu jos äiti mitätöi hänen ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuolla ylipainoa ihan reilusti. Nyt tuet sitä tyttöä laihduttamisessa.
Ei ole reilusti, vaan pari kiloa. Lapsille / nuorilla käytetään hieman eri painoindeksilaskentaa kuin aikuisilla.
Älä ainakaan sano "sopusuhtainen". Ai että mä vihasin pullukkana teininä tota sanaa. :D
Se on lähinnä kiertoilmaus pullukalle. Kaikki terkkarista mun äitiin yritti aina nätisti kiertää mun painon murehtimiset sillä että olen "sopusuhtainen".
Voisitteko yhdessä suunnitella terveellistä ruokavaliota? Meillä toimi tämä, nyt tyttö miettii ruokailujaan pääsääntöisesti terveys ja ravintosisällöt edellä, ei niinkään paino tai BMI mielessä. Tämä tehnyt hyvää meille molemmille.
Tyttäresi on oikeassa sillä hän on lihava. Hänen pitäisi painaa ainakin 15 kiloa vährmmän kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan sano "sopusuhtainen". Ai että mä vihasin pullukkana teininä tota sanaa. :D
Se on lähinnä kiertoilmaus pullukalle. Kaikki terkkarista mun äitiin yritti aina nätisti kiertää mun painon murehtimiset sillä että olen "sopusuhtainen".
Mulla kans meni tunteisiin toi sopusuhtainen. Pullukka, mikä pullukka. Olisin enemmän hyötynyt riittävästä ja terveellisestä ruoasta sekä hyvästä itsetunnosta. Kotiruoka oli liian kevyttä ja päälle sitten herkkuja ja mitätöintiä.
Menee hieman ylipainon puolelle, koulun terveystarkastuksessa on ehkä asiasta sanottu.
Lapsi on varmasti huomannut että on hieman pulskempi kuin kaverinsa. Ei kannata mitätöidä lapsen huolta.
Ylipaino on kuitenkin niin lievä että siitä on helppo päästä eroon esim. ihan pienellä ruokavalioremontilla. Miten vanhempien paino? Se kertonee onko kodin ruokailut kunnossa vai ei.
Olisin toivonut että tuossa iässä olisi autettu oikeasti laihduttamaan terveellisesti, ts. muuttamaan päivän syömiset siihen että syö 5 krt päivässä, mutta kalorit jää siihen normaalipainoisen määrään. En itse tiennyt mitään asiasta, miljoona kertaa päätin aloittaa laihduttamaan ja muutaman päivän söin pelkkää omenaa ja kävin lenkillä. Teidän pitäisi nyt yhdessä pitää vaikka ruokapäiväkirjaa, jonka avulla teette kestävät muutokset - mikä voidaan korvata jollain toisella? voiko olla pienempi annos? onko tarpeeksi proteiinia (salaattia-nälkä-mieliteot-herkkuja-itseinho-laihduttaminen-salaattia-mieliteot-herkkuja.....jne,jen) ? Esim tiktokissa jota kait kaikki teinit käyttää on nykyään tosi terveellistä sisältöä kalorien laskemisesta ja "mitä söin päivässä", siellä kannustetaan nimenomaan siihen että ei syödä 1200 kcal päivässä, vaan syödään "kunnolla" mutta ei liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole reilusti, vaan pari kiloa. Lapsille / nuorilla käytetään hieman eri painoindeksilaskentaa kuin aikuisilla.
Ja Pyh. Tää median mädätys on tuhonnu teidän käsityksen normaalista. Fakta on että ylipainoa on sen 10kg!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin onkin ja siinä missä tuo olisi aikuisella vielä normaalin rajoissa, 15-vuotiaalla tytöllä se merkitsee ylipainoa.
https://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri-lapsille-ja-nuoril…
Kerro että monet ihmiset kamppailee vuosia päästäkseen ko painoon. Näytä vaikka ihan lehtijuttuja missä ihmiset on laihduttanu 40-50kg ja ovat elämänsä kunnossa ja loistavat ja kertovat onnistumisestaan - hyvin monen laihduttajan paino on onnistunut kun päästään jonnekin 70-80kg:aan. Antaa vähän perspektiiviä asioihin!
Koita kertoa myös että naiseuteen kuuluu muodot .. näytä kuvia renensanssiajan maalauksista. Kerro että laihuuden ihannointi on epäluonnollista ja nykyajan keksimä vitsaus. Kun haluaa olla laiha, naiseus voi pelottaa. Muodot, rinnat jne. Jos sitä naiseksi tulemista voisi lähestyä luonnollisuuden kautta, tarvitsisi rohkaisua siihen. Jotain oman naisellisuuden juhlintaa ja hemmottelua, hyväksymistä . Ei muuta kun etsimään esimerkkejä ja näyttämään omalla esimerkillä että pitää omasta kehosta ja kurveista!
Miksi valehtelet? Kyllä hän vähintääkin pulska on. Ite sanoisin että laihduta 10 kg
https://www.kaypahoito.fi/pgr00068