Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hampaiden nopea rapistuminen

Vierailija
12.05.2023 |

Olen päihteetön ja tupakoimaton 35-v. nainen. Hampaani ovat alkaneet rapistua ja särkeä, ilman selittävää syytä. Aika on hammaslääkäriin varattuna, mutta taaimmaiset hampaat rapistuvat silmissä. Harjaan hampaitani aamuin illoin, myös aterioiden välissä. Voiko hampaiden kunnon taustalla olla jokin fyysinen sairaus muualla kehossa?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella peloissani, tänään hampaan sivuun ilmestyi neulanpään kokoinen reikä ja särkee aivan hirveästi.

Vierailija
2/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lääkkeet vievät hampaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. Hammaslääkäreiden pitäisi korjata kaikki hampaat eikä nalkuttaa, joskin taukoja käynneissä jossain vaiheessa, se voi olla uuvuttavaa käydä siellä. Kunnallisen maksama yksityinen tai kunta ei ole tehnyt sitä korjausta, pari kertaa käynti ja lähettävät ulos. Vitamiineja voi kokeilla ja D, mutta paikat irtoavat samaan tahtiin.

Vierailija
4/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystys, burana ja eri hammastahna?

Vierailija
5/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla bulimia tai refluksitauti? Millaista tahnaa käytät? Onko jotain lääkityksiä? Mm. nuo seikat voivat vaikuttaa asiaan.

Mene ihmeessä huomenna päivystykseen, jos on kovaa särkyä jne.

Vierailija
6/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin viimeksi kävit hammaslääkärillä?

Vierailija
7/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hamapiden harjaaminen aterian jälkeen kuluttaa hampaita. Harjaaminen on syytä tehdä enintään kahdesti päivässä (ennen aamupalaa, jos pesee aamulla)

Vierailija
8/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta liika harjaaminen, se kuluttaa kiillettä. Kortisonilääkitys voi vaikuttaa, samoin happamat ruuat ja niiden jälkeen harjaaminen.

Pehmeä harja, vihlonnanestotahna, ruokaa suuhun max 5 krt vrk, ei purukumia, ei limpparia, ei tyhjäpurentaa.

Vastaus kysymykseesi löytynee helposti hakukoneella.

Vierailija
9/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt tätä hammastahnaa noin vuoden ja sanoisin että kiille on vahvistunut! Sisältää kalsiumhydroksiapatiittia, jolla on hammaskiillettä vahvistavia ominaisuuksia. Sisältää myös fluoria. Tuli muuten mieleen että oletkohan talvella syönyt tarpeeksi D-vitamiinia, se vaikuttaa myös hampaisiin?

https://www.ruohonjuuri.fi/collections/hampaiden-ja-suun-hoito/products…

Vierailija
10/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla bulimia tai refluksitauti? Millaista tahnaa käytät? Onko jotain lääkityksiä? Mm. nuo seikat voivat vaikuttaa asiaan.

Ei ole mitään bulimiaa tai refluksia. Käytän ssri-lääkitystä, mietoa sellaista, ei kuulemma pitäisi vaikuttaa mitenkään hampaiden kuntoon. Muita lääkityksiä ei ole. Käytän valkaiseva tahnaa Lidlistä.

Vierailija
11/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narskuttaminen voi olla paha juttu hampaille. Mulla yksi takahammas poistettu, halkesi. Toisessa takahampaassa kuulemma hiusmurtuma. Kyllä se ajan myötä tuokin halkeaa, totesi lääkäri.😣

Vierailija
12/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos peset useammin kuin 2 kertaa päivässä, se kuluttaa hampaita. Nykyään on myös kaikenlaisia myrkkyjä hammastahnoissa mitä ei parikymmentä vuotta sitten vielä ollut, ja koko ajan tulee lisää. En halua pelotella, mutta kokeile vaihtaa hammastahnaa ja pese hampaat max 2 kertaa päivässä. Jos syönnin jälkeen hampaat likaiset kokeile purukumia.

Vierailija
13/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti syynä on vain tuo tolkuton harjaaminen. 

Vierailija
14/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin viimeksi kävit hammaslääkärillä?

2 vuotta sitten

Ap

Vierailija
15/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hamapiden harjaaminen aterian jälkeen kuluttaa hampaita. Harjaaminen on syytä tehdä enintään kahdesti päivässä (ennen aamupalaa, jos pesee aamulla)

Mutta kun pesee ennen aamupalaa, niin hengitys haisee heti aamupalan jälkeen ja haisee siihen iltapesuun saakka. Pesen hampaat jokaisen ruokailun jälkeen. Suosittelen kaikille. Etenkin juustoa syöville ja punaviiniä lipittäville naisille. Ei paljoa kiinnosta pussailla teitä. Yök!

Vierailija
16/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narskuttaminen voi olla paha juttu hampaille. Mulla yksi takahammas poistettu, halkesi. Toisessa takahampaassa kuulemma hiusmurtuma. Kyllä se ajan myötä tuokin halkeaa, totesi lääkäri.😣

Öisin narskuttelen ja viimeksi hl. suositteli yökiskoja, mutten ole käyttänyt.

Vierailija
17/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öisin narskuttelen ja viimeksi hl. suositteli yökiskoja, mutten ole käyttänyt.

Mulla kans ollut ongelmaa kiskon kanssa, mutta nyt varmasti pakko alkaa käyttää. Väliaikaisen apteekin kiskon otan käyttöön ja lekurilta uusi hankittava, kunhan implantti on laitettu.

-edellinen

Vierailija
18/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään bulimiaa tai refluksia. Käytän ssri-lääkitystä, mietoa sellaista, ei kuulemma pitäisi vaikuttaa mitenkään hampaiden kuntoon. Muita lääkityksiä ei ole. Käytän valkaiseva tahnaa Lidlistä.

Valkaisevia tahnoja ei pitäisi käyttää, ne kuluttavat kiillettä. Ovat siis liian hankaavia.

Vierailija
19/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla parodontiitti aiheutti todella paljon ongelmia. Ennen niin kauniit hampaani ovat kuin ladoon ovet; isot välit ja hampaiden korkeus muuttunut. Antibiootit syöty, tulehdus hävinnyt, mutta aikaisemmat huonot hammaslääkärit eivät hoitaneet asiaa ajoissa kouluhammashoidossa. Purentaongelmia. Esteettisesti korjailtu muovipinnoitteilla, jatkuvaa hammavälien puhdistusta kotona. Ylähampaat vielä ok, mutta alarivi ruma, harva. Hammasproteesi varmasti tulossa tulevaisuudessa, mutta yritän kotihoidolla siirtää asiaa tuonnemmaksi.

Vierailija
20/25 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla juurikin hoitamaton refluksi joka jäi raskausajasta, alko hapristuttaa hampaita, Paloja irtoili. Nyt on lääkitys ja leikkausjonossa mahaportin kiristykseen, hampaat pysyneet suussa sittemmin ehjänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi