Miten teette kaalilaatikon?
Kommentit (26)
Silppua kaali, paista se useammassa erässä kunnon luomuvoissa, käytä valurautapannua jos on.
Keitä samalla hieman riisiä hyvin suolatussa vedessä. Itse laitan huuhdeltua basmatiriisiä kiehumaan noin 10 minuutiksi.
Ruskista naudanjauheliha rapeaksi. Mausta suolalla, pippurilla, ja jos haluat niin ihan vähän valkosipulia ja chiliä mukaan. Yrttimausteista voi kokeilla timjamia, meiramia tai rakuunaakin. Malttia kuitenkin muiden mausteiden kuin suolan ja pippurin kanssa!
Sekoita jauheliha, riisi ja paistettu kaalisilppu uunivuoassa. Lisää vuokaan tummaa lihalientä niin että seos lähes peittyy.
Kaada pinnalle tummaa siirappia ja laita 175-asteiseen uuniin noin pariksi tunniksi.
Ruuanlaitossa vain mielikuvitus rajana .
Olen käyttänyt kaurasuurimoita tai ohrasuurimoita riisin korvikkeena. Hyvää on tullut. Noita kaurasuurimoita ei vielä ole kaikissa kaupoissa mutta Oulusta löysin.
Jo vuosia olen käyttänyt mausteena pippurisekoitusta ( siihen mulla kelpaa vain sininen santamaria) liharuokiin. Valkosipulijauhetta hieman
Sitä jauhelihaan ja lihaliemikuutio silputun kaalin sekaan, jonka keitän pienessä vesimäärässä. Lähinnä höyrystän.
Siirappia tai fariinisokeria. Voita, kermaa tai maitoa tai niiden sekoitusta. Joskus laitan kananmunan tai kaksi. Paistan pari tuntia.
Paistan kaalia ja sipulia vähän pannulla, laitan kattilaan kiehumaan pehmeämmiksi, lisään vähän riisiä.
Seos vuokaan, kaadan siirappia sekaan. Päälle munamaito, suolattu ja pipuroitu.
Uuniin.
Käyttäkää kotimaista ohraa riisin sijasta!
Kaali on suuri ja hankala. Miten sen saa palasiksi? Mikä väline. Ennen oli ruusukaalia kaupan pakasteessa.