Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku ylipainon kanssa kamppaileva avata tätä asiaa

Vierailija
11.07.2021 |

Olen ollut mieheni kanssa yhdessä seitsemän vuotta, ja parisuhteemme aikana hän on lihonut n. 15 kg ja on nyt lievästi ylipainoinen. Tämä ei sinänsä ole minulle mikään ongelma, sillä hän on pitkä ja roteva mies eikä näytä tällaisenakaan mitenkään pahalta enkä nyt siis muutenkaan välitä tästä asiasta niin kovasti niin kauan kun kyse ei ole mistään sairaalloisesta lihavuudesta joka vaikeuttaa liikkumista tai työntekoa.

Siitä minä sen sijaan välitän, että häntä itseään tämä asia häiritsee kovastikin. Valittelee aina ylipainoaan ja häpeilee omaa vartaloaan, lomallakaan ei voi rauhassa rannalla rentoutua kun oma ylipaino hävettää, ja pukeutuminen on yhtä helvettiä kun joka paidassa joku läskimakkara kuulemma kuultaa pahannäköisesti läpi. Muuten siis oikein sosiaalisesti itsevarma ja mukava mies, päällisin puolin hänestä ei ikinä voisi uskoa, että taantuu tällaiseen teinimäiseen kiukutteluun. Ylimääräiset viisitoista kiloa eivät koskaan ole tehneet hänestä epäviehättävää silmissäni, mutta tämä keskenkasvuinen marina kylläkin alkaa pikkuhiljaa tekemään.

Ja kaikesta tästä huolimatta hän ei tee elettäkään aloittaakseen laihdutuksen.

En kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään, miksi joku valitsee mieluummin ylipainon ja siitä seuraavan häpeän ja ahdingon kanssa kamppailemisen sen sijaan, että yksinkertaisesti laihduttaisi ne häiritsevät läskinsä pois. Siis tämähän oikeasti ei ole mitään rakettitiedettä. Ei kyse ole myöskään siitä, että hän ei jotenkin mystisesti kykenisi laihtumaan, sillä aikaisemmin on laihduttanut onnistuneesti kymmenen kiloa (ihan vain terveellisellä ruokavaliolla ja liikuntaa lisäämällä, mitään vippaskonsteja ei tarvittu), jotka sitten söi itselleen takaisin. Mikä piru siinä on niin vaikeaa? Alan olla aivan todella turhautunut, koska minähän sitä hänen pahaa mieltään joudun kestämään ja hänen kompleksiensa kanssa elämään.

Olen sanonut, että nyt on asia niin, että sinun täytyy joko hyväksyä itsesi tuollaisena tai sitten tehdä se muutos jota kaipaat, mutta mitään järkevää vastausta en saa, pelkkää äyskimistä siitä kuinka se ei kuulemma ole niin helppoa. No en tajua miten muka ei ole, kun itsekin huomasin korona-aikana lihoneeni viisi kiloa, jotka sitten laihdutin alle parissa kuukaudessa pois lisäämällä liikuntaa ja karsimalla herkut ruokavaliostani. Se oli juuri niin yksinkertainen juttu.

Tämä kuulostaa varmaan v i t t u i l u l t a mutta ei sitä ole. Ihan vilpittömästi haluaisin ymmärtää mieheni ajatusmaailmaa, kun tuntuu että olen kohta turhautumisen takia räjähtämispisteessä. Pystyisikö joku selittämään, mikä pentele tässä nyt hiertää niin kovin? Hän on tästä aiheesta niin puolustuskannalla että mitään järkevää keskustelua tästä ei oikein saada aikaiseksi.

Kiitos asiallisista vastauksista.

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin terveiset: ihminen ei ole matematiikkakone ja lukuiset stressihormonit ja naisten hormonitoiminnan ongelmat voivat estää laihtumisen vaikka mentäisiin kalorivajeella. Ei ole niin yksinkertaista että matematiikalla laihtuu. Kokeilepa laihduttaa stressissä tai unettomana, voin taata ettet onnistu.

Arvon lääkäri ei nyt ota huomioon sitä, että ihmiset ovat erilaisia. Minä laihdun aina stressaantuneena, koska menetän ruokahaluni.

Vierailija
62/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on surullinen, ole hänelle lempeä ja tsemppaa mutta älä puhu kuin olisit hänen äitinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole voimavaroja laihduttaa, menee rajattu energia ja jaksaminen muuhun.

En toki Ap:n miehen tapaan valittele painoa ääneen, mutta kyllä se vaivaa.

Moni myös ajattelee, että ainoa tapa laihduttaa on tiukka dietti ja ajattelee sen olevan vaan yhtä kärsimystä eikä lähde siihen.

Kuitenkin pidemmän päälle 95 pros dieteistä epäonnistuu, parempi kestävämpi tapa on pikkuhiljaa muuttaa yksi asia kerrallaan ja elää niin loppuelämä. Toki yksinkertaistetysti sanottu, mutta millekään projektidietillä ei kannata lähteä.

Vierailija
64/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ihan helvetin typerä jos luulee että sillä laihtuu kun syö terveellisesti. Tunnen valtavasti ylipainoisia jotka syö terveellisesti ja urheilee valtavan paljon. Ovat silti ylipainoisia. Salilla näitä on ja näen ne siellä, olen itse siellä joka päivä jumpassa tai salilla ja nää ylipainoiset on myös. Urheilevat minuakin enemmän.

Ei ole tähän mennessä kukaan kumonnut fysiikan lakeja.

Nuo terveelliset syömiset on jotain muuta siis ,määrä tai laatu yms.

Älä ole noin mustavalkoinen, terveellisesti syövä ylipainoinen varmaan vaan syö tarpeensa mukaan, joten vajetta ei synny.

Olen lihava ja junnannut samassa painossa, 180 cm N / 105 kg. Kulutus ehkä noin 2400 kcal, ei tartte paljoa syödä, että pysyn tässä painossa.

Ruokavaliossa on vaikka esim. cashewtahnaa, pähkinöitä, siemeniä, jonkun verran juustoa, joskus jäätelö tai pulla, kyllä noista kaloreta saa ja ei terveellinen ruoka ole sama asia kuin mahdollisimman vähäkalorinen.

Syksyllä olisi tarkoitus syödä samaan malliin, mutta nopistää vähän, niin tulee se vaje.

Tietenkin 230 kg:n kulutus on jo sitä luokkaa, että ylläpito vaatii raskasta ruokaa, mutta harvempi niin iso on.

Mitä ihmettä juuri luin? Kyllä 2400 kcal eteen saa syödä todella paljon terveellistä ruokaa päivässä. Tuo on yleensä kalorimäärä naiselle, jonka on tarkoitus saada lisää lihasta salitreenillä.

Vierailija
65/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen samaa. Mutta olen laiska. Ei huvita liikkua yksin.

Vierailija
66/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vaikuttaa todella tympeältä. 

Olen ylipainoinen. Olen pystynyt hankkimaan valtavan määrän tietoa monelta eri alalta,  hienot kodit ja autot, edennyt uralla ja harrastuksissa, perustanut yrityksen, hoitanut läheisiä jne jne, mutta en ole onnistunut laihtumaan pysyvästi. Niin se vaan on. Se vaatisi sen, että kalenteristani vapautettaisiin pysyvästi iso osa painonhallintaan keskittymiseen (en tiedä auttaisko tässä iässä enää sekään, mutta nuorempana olisi saattanut). 

Kalorivajeeseen pääseminen ei oikeastaan vaadi muuta kuin, että syö vain vähemmän kaloreita. Sen voi saavuttaa ihan vaan vaikka laittamalla puolet vähemmän ruokaa lautaselle. Ihan niin helposti 600 kcal annos muuttuu 300kcal annokseksi ja siten jos joka päivä tekee niin viikossa saa aikaan 2100 kcal vähemmän syötyjä kaloreita ja noin kolmessa viikossa kilon laihdutettua. Kalenteriin ei tarvitse tehdä yhtään tilaa, ei edes urheilla tarvitse.

joo, tosi hyvä. syön nyt jo n 1200 kaloria päivässä ja pysyn saman painoisena.  meinaatko että pitäisi syödä vaan 900 kaloria? tosi terveellistä.

Kuluta enemmän.

Vierailija
67/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvaltojen armeijan pitkäaikaistutkimuksissa on havaittu, että ihmisen on mahdoton muuttaa kokoaan. Painonpudotus ja -nostaminen onnistuvat vain lyhyellä aikavälillä. Miehesi on pudottanut 10 kiloa ja saanut takaisin 15. Näin se käy. Hän voisi pudottaa 15 ja saada takaisin 20. Jos hän lopettaa laihdutusyritykset ja lopetat hänen stressaamisensa, viiden vuoden sisällä hänen painonsa palaa takaisin siihen, mistä hän alunperin lähti sitä pudottamaan.

Vierailija
68/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään, miksi joku valitsee mieluummin ylipainon ja siitä seuraavan häpeän ja ahdingon kanssa kamppailemisen sen sijaan, että yksinkertaisesti laihduttaisi ne häiritsevät läskinsä pois."

Avasit jo asian tuossa itsellesi, eli kuten itsekin sanoit, niin et ymmärrä (muita kuin itseäsi). "Minulle laihtuminen oli helppoa, joten miksei sinulle?" Ymmärtämättömyys on ihmiskunnan yleisin ja vaikein ongelma.

Täällähän minä nyt juuri parhaillaan yritän ymmärtää tätä itselleni vierasta asiaa ja siksi kyselen samojen asioiden kanssa kamppailevilta näkemyksiä? Eli mitä jos eläisit kuten saarnaat ja yrittäisit ymmärtää minua ja tarjota vaikkapa jotain konkreettista neuvoa? Mutta sen sijaan halusit vain tulla haukkumaan minua.

Joku voisi sanoa että aika nurinkurista.

Ap

Vierailija
69/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään, miksi joku valitsee mieluummin ylipainon ja siitä seuraavan häpeän ja ahdingon kanssa kamppailemisen sen sijaan, että yksinkertaisesti laihduttaisi ne häiritsevät läskinsä pois."

Avasit jo asian tuossa itsellesi, eli kuten itsekin sanoit, niin et ymmärrä (muita kuin itseäsi). "Minulle laihtuminen oli helppoa, joten miksei sinulle?" Ymmärtämättömyys on ihmiskunnan yleisin ja vaikein ongelma.

Täällähän minä nyt juuri parhaillaan yritän ymmärtää tätä itselleni vierasta asiaa ja siksi kyselen samojen asioiden kanssa kamppailevilta näkemyksiä? Eli mitä jos eläisit kuten saarnaat ja yrittäisit ymmärtää minua ja tarjota vaikkapa jotain konkreettista neuvoa? Mutta sen sijaan halusit vain tulla haukkumaan minua.

Ap

Ole lempeä miehellesi ja anna hänen nauttia elämästä, sitten laihtuu itekseen

Vierailija
70/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ihan helvetin typerä jos luulee että sillä laihtuu kun syö terveellisesti. Tunnen valtavasti ylipainoisia jotka syö terveellisesti ja urheilee valtavan paljon. Ovat silti ylipainoisia. Salilla näitä on ja näen ne siellä, olen itse siellä joka päivä jumpassa tai salilla ja nää ylipainoiset on myös. Urheilevat minuakin enemmän.

Älä ole noin mustavalkoinen, terveellisesti syövä ylipainoinen varmaan vaan syö tarpeensa mukaan, joten vajetta ei synny.

Olen lihava ja junnannut samassa painossa, 180 cm N / 105 kg. Kulutus ehkä noin 2400 kcal, ei tartte paljoa syödä, että pysyn tässä painossa.

Ruokavaliossa on vaikka esim. cashewtahnaa, pähkinöitä, siemeniä, jonkun verran juustoa, joskus jäätelö tai pulla, kyllä noista kaloreta saa ja ei terveellinen ruoka ole sama asia kuin mahdollisimman vähäkalorinen.

Syksyllä olisi tarkoitus syödä samaan malliin, mutta nopistää vähän, niin tulee se vaje.

Tietenkin 230 kg:n kulutus on jo sitä luokkaa, että ylläpito vaatii raskasta ruokaa, mutta harvempi niin iso on.

Mitä ihmettä juuri luin? Kyllä 2400 kcal eteen saa syödä todella paljon terveellistä ruokaa päivässä. Tuo on yleensä kalorimäärä naiselle, jonka on tarkoitus saada lisää lihasta salitreenillä.

Siis miten niin? Olen 180 cm pitkä, joten kyllä todellakin on korkea verrattuna 159 senttiseen.

Eikös miesten peruskulutus ole tasoa 2500-2800 kcal?

2000 kcal ihan normaali, mulla on sen päälle, en voi tietää onko juuri 2400 kcal.

Kuten sanoin, mun ruokavaliossa on vaikka mantelitahnaa, jossa on 100 kaloria per ruokalusikka. On margista välillä leivän päällä, annoksen isompia kuin jollain muulla.

Vierailija
71/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten niin? Olen 180 cm pitkä, joten kyllä todellakin on korkea verrattuna 159 senttiseen.

Eikös miesten peruskulutus ole tasoa 2500-2800 kcal?

2000 kcal ihan normaali, mulla on sen päälle, en voi tietää onko juuri 2400 kcal.

Kuten sanoin, mun ruokavaliossa on vaikka mantelitahnaa, jossa on 100 kaloria per ruokalusikka. On margista välillä leivän päällä, annoksen isompia kuin jollain muulla.

Laittaisit edes voita leipäs päälle.

Vierailija
72/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen on tietysti riippuvuus, mutta erilainen kuin tupakointi ja päihteet jne..

Kyse taitaa olla useimman ylipainoisen kohdalla ahdistuksesta ja sitä yritetään lieventää mättämällä "lohturuokaa" mikä lihottaa. Makeat, rasvaiset ja ylipäätään runsaasti hiilareita sisältävät eivät laihduta.

Kun  tupakoija pystyy kerralla lopettamaan tupakoinnin, niin miksi liikasyöjä ei voi lopettaa sokeri+runsashiilariset ym mättöruuat samaan tapaan? Eihän syömistä tarvii lopettaa vaan muuttaa ruokavalio ja tottumukset. Siitä on kyse. 

Monet laihtuneet ovat todenneet että alku eli n 2-3  viikkoa on vaikeimmat, jotta tottuu uuteen ruokavalioon ja rytmiinkin. Ihmisen pitää pysyä vähintään kaksi vuotta laihduttuaan, sillä rasvasolut alkavat herkästi lisimään , jos kahden jälkeen alkaa taas mättämään entiseen malliin. Varmaan niin käy myöhemminkin, en tiedä varmasti, mutta lähipiirissä on monenlaista laihtujaa ollut ja heidän kokemuksiaan muistelen.

Monet vannovat nestepaaston nimiin, eli aloittavat sillä dieetin. Viikko - 10 päivää nestepaastoa ensin ja sen jälkeen tarkka ruokavalio. Tiedän monta jotka ovat saaneet Nutriletilla hyvän alun . Ensin kuukausi Nutrilet dieettiä, sen jälkeen ruokavaliolla. Mikä kullekin sopii ja uskon, että jokainen löytää omanlaisen polun jotta pääsee tavoitteeseensa. Tsemppiä kaikille jotka päättävät aloittaa !

Vierailija
73/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöminen on tietysti riippuvuus, mutta erilainen kuin tupakointi ja päihteet jne..

Kyse taitaa olla useimman ylipainoisen kohdalla ahdistuksesta ja sitä yritetään lieventää mättämällä "lohturuokaa" mikä lihottaa. Makeat, rasvaiset ja ylipäätään runsaasti hiilareita sisältävät eivät laihduta.

Kun  tupakoija pystyy kerralla lopettamaan tupakoinnin, niin miksi liikasyöjä ei voi lopettaa sokeri+runsashiilariset ym mättöruuat samaan tapaan? Eihän syömistä tarvii lopettaa vaan muuttaa ruokavalio ja tottumukset. Siitä on kyse. 

Monet laihtuneet ovat todenneet että alku eli n 2-3  viikkoa on vaikeimmat, jotta tottuu uuteen ruokavalioon ja rytmiinkin. Ihmisen pitää pysyä vähintään kaksi vuotta laihduttuaan, sillä rasvasolut alkavat herkästi lisimään , jos kahden jälkeen alkaa taas mättämään entiseen malliin. Varmaan niin käy myöhemminkin, en tiedä varmasti, mutta lähipiirissä on monenlaista laihtujaa ollut ja heidän kokemuksiaan muistelen.

Monet vannovat nestepaaston nimiin, eli aloittavat sillä dieetin. Viikko - 10 päivää nestepaastoa ensin ja sen jälkeen tarkka ruokavalio. Tiedän monta jotka ovat saaneet Nutriletilla hyvän alun . Ensin kuukausi Nutrilet dieettiä, sen jälkeen ruokavaliolla. Mikä kullekin sopii ja uskon, että jokainen löytää omanlaisen polun jotta pääsee tavoitteeseensa. Tsemppiä kaikille jotka päättävät aloittaa !

Suurin osa tupakoijista ei todellakaan pysty lopettamaan ns. seinään. Vain hyvin harva. Sellaiset joilla elimistö reagoi heikosti mielihyväherätteisiin.

Sama pätee laihtumiseen varsinkin jos on taipumusta tunnesyömiseen ja on stressaantuneena sellainen jonka ruokahalu lisääntyy. Jos hyvä ruoka (= runsaskalorinen, rasvainen jne.) on ollut pitkään osa perusarkea niin on hyvin vaikea muuttaa elintapoja siten, että jatkossa puputtaakin vain salaatteja ja keittoja ja jättää jälkiruoat kokonaan väliin muutamaa päivää lukuun ottamatta kuukaudessa tai kahdessa. Mielihyvä pitää jatkossa saada muualta tai muuten elämä muuttuu harmaaksi. Toiset saavat sen liikunnasta, toisen muista harrastuksista, osa nautintoaineista jne.

Jos olet sellainen joka stressaantuneena lopettaa syömisen tai sinulle veren sokeripitoisuuden vaihtelut eivät aiheuta päänsärkyä tai muita oireita niin voit pitää itseäsi hyvin onnekkaana painonhallinnan suhteen.

Vierailija
74/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Täältä sivusta huikkaan sen verran, että miehesi ehkä kaipaa henkistä tukea, mutta sen lisäksi myös konkrettista tukea sinulta laihdutustyöhön jos ruokailette yhdessä. Eli alatte syödä yhdessä tervellisemmin ja tarvittaessa autat miestä hahmottamaan annoskoot jos lahtuminen ruoan määrän säännöstely on sinulle helppoa. Eiköhän se siitä sitten.

Toinen vaihtoehto on, että nostat kissan pöydälle ja sanot, että miehen pitää oppia hyväksymään itsensä nykyisellään ja vaatekaappi tarvittaessa uusiksi sopivan kokoisilla vaatteilla. On turha tuskailla tilannetta jos ei ole valmista tekemään mitään sen eteen.

Vierailija
75/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takuulla laihtuu, jos syö vähemmän kaloreita kuin kuluttaa. Fakta. Liikunta ei juurikaan yksinään laihduta, joskin tukee sitä aktivoimalla aineenvaihduntaa. Tunnettua on, että lihavat selittävät syövänsä terveellisesti eivätkä vaan laihdu. Voivat syödäkin terveellisesti, mutta syövät liikaa.

Vierailija
76/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat hömelöltä. Laihtuminen EI OLE HELPPOA. Olen itse 18kg ylipainoinen, tuli vaikeasta raskaudesta 40+ ikäisenä. Tätä ennen olen ollut koko ikäni LAIHA.

No nytpä ei lähde kilot millään. Ei vaikka juoksen 5kertaa viikossa 8km.

Ei vaikka olin 4kk 16:8 dieetillä.

Ei vaikka kaikki syöminen on terveellistä ja herkut poistettu

Ei vaikka juoksun lisäksi jumppan ja joogaan

Ei vaikka joka ikinen päivä urheilen

Ei lähde vaikka teen kaiken oikein.

Mun mielestä olet melko passiivis-aggressiivinen puolisoasi kohtaan. Älä sano hänelle ääneen ajatuksiasi, olisi todella loukkaavaa. Et voi tietää toisen puolesta mikä hänelle on helppoa tai mikä vaikeaa.

No johan minä myönsin, että tässä alkaa pata menemään jumiin. Turhauttaa todella paljon.

Minähän myös erikseen täsmensin, että hän kyllä pystyy laihtumaan. Siitä ei ole kyse. Kyse on siitä, että hänellä ei ole ollut kerrassaan minkäänlaista yritystä laihduttaa. Jos näkisin, että hän oikeasti yrittää mutta ei vain onnistu, niin ei varmastikaan kyrpisi näin paljoa.

Ap

Sorry mutta sun ei kuulu olla kyrpiintynyt puolison asioista mitenkään. Ne on sen asiat eikä sun ja ne kuuluu sille eikä sulle.

Tottakai siinä hikeentyy, jos puoliso jäkättää ylipainostaan eikä kuitenkaan edes yritä tehdä sille mitään.

Vierailija
77/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole voimavaroja laihduttaa, menee rajattu energia ja jaksaminen muuhun.

En toki Ap:n miehen tapaan valittele painoa ääneen, mutta kyllä se vaivaa.

Moni myös ajattelee, että ainoa tapa laihduttaa on tiukka dietti ja ajattelee sen olevan vaan yhtä kärsimystä eikä lähde siihen.

Kuitenkin pidemmän päälle 95 pros dieteistä epäonnistuu, parempi kestävämpi tapa on pikkuhiljaa muuttaa yksi asia kerrallaan ja elää niin loppuelämä. Toki yksinkertaistetysti sanottu, mutta millekään projektidietillä ei kannata lähteä.

"Mulla ei ole voimavaroja olla syömättä sitä toista pizzaa"

Vierailija
78/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuulla laihtuu, jos syö vähemmän kaloreita kuin kuluttaa. Fakta. Liikunta ei juurikaan yksinään laihduta, joskin tukee sitä aktivoimalla aineenvaihduntaa. Tunnettua on, että lihavat selittävät syövänsä terveellisesti eivätkä vaan laihdu. Voivat syödäkin terveellisesti, mutta syövät liikaa.

Ongelma on siinä, että samoilla spekseillä kulutus on yksilöllistä. Eli syömällä 1800 kcal yksi laihtuu, toinen lihoo ja kolmas pitää painonsa. Kulutustaan on vaikea tietää, sitä voi vain arvioida laskureilla.

Vierailija
79/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni syö oikeasti huomaamattaan enemmän kuin luulee syövänsä. Mieheni on ylipainoinen entinen urheilija, joka syö edelleen melkein yhtä paljon kuin aktiiviaikoina, muttei liiku enää. Hänen omasta mielestään, hän ei laihdu, koska hänellä on uskomattoman hidas aineenvaihdunta. Kun olemme yhdessä noutopöydässä syömässä, hän syö valtavia annoksia. Hän ottaa aina jälkiruoan. Näin lomalla, hän hakee meille joka päivä pullan tai jäätelön iltapäiväkahvilla. Viikonloppuisin hän syö yleensä ainakin yhden keksipaketin. Minä olen myös entinen urheilija, mutta minulla liikuntaharrastus on säilynyt siten, että juoksen noin 60 kilometriä viikossa. Lisäksi huolehdin lihaskunnosta. Luultavasti liikunnan ansiosta minä pysyn koko ajan samoissa mitoissa.

Vierailija
80/112 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tupakoijista ei todellakaan pysty lopettamaan ns. seinään. Vain hyvin harva. Sellaiset joilla elimistö reagoi heikosti mielihyväherätteisiin.

Sama pätee laihtumiseen varsinkin jos on taipumusta tunnesyömiseen ja on stressaantuneena sellainen jonka ruokahalu lisääntyy. Jos hyvä ruoka (= runsaskalorinen, rasvainen jne.) on ollut pitkään osa perusarkea niin on hyvin vaikea muuttaa elintapoja siten, että jatkossa puputtaakin vain salaatteja ja keittoja ja jättää jälkiruoat kokonaan väliin muutamaa päivää lukuun ottamatta kuukaudessa tai kahdessa. Mielihyvä pitää jatkossa saada muualta tai muuten elämä muuttuu harmaaksi. Toiset saavat sen liikunnasta, toisen muista harrastuksista, osa nautintoaineista jne.

Jos olet sellainen joka stressaantuneena lopettaa syömisen tai sinulle veren sokeripitoisuuden vaihtelut eivät aiheuta päänsärkyä tai muita oireita niin voit pitää itseäsi hyvin onnekkaana painonhallinnan suhteen.

Tuo on totta osin, että suurin osa ei pysty lopettamaan tupakointia kerralla. Itse tunnen/ tunsin lukuisia, jotka olivat tilanteessa, että sydämen ohitusleikkausta ei tehdä jos ei lopeta tupakointia. He, joilla on kyse elämästä tai kuolemasta pystyvät lopettamaan. 100% varmuudella.