Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku ylipainon kanssa kamppaileva avata tätä asiaa

Vierailija
11.07.2021 |

Olen ollut mieheni kanssa yhdessä seitsemän vuotta, ja parisuhteemme aikana hän on lihonut n. 15 kg ja on nyt lievästi ylipainoinen. Tämä ei sinänsä ole minulle mikään ongelma, sillä hän on pitkä ja roteva mies eikä näytä tällaisenakaan mitenkään pahalta enkä nyt siis muutenkaan välitä tästä asiasta niin kovasti niin kauan kun kyse ei ole mistään sairaalloisesta lihavuudesta joka vaikeuttaa liikkumista tai työntekoa.

Siitä minä sen sijaan välitän, että häntä itseään tämä asia häiritsee kovastikin. Valittelee aina ylipainoaan ja häpeilee omaa vartaloaan, lomallakaan ei voi rauhassa rannalla rentoutua kun oma ylipaino hävettää, ja pukeutuminen on yhtä helvettiä kun joka paidassa joku läskimakkara kuulemma kuultaa pahannäköisesti läpi. Muuten siis oikein sosiaalisesti itsevarma ja mukava mies, päällisin puolin hänestä ei ikinä voisi uskoa, että taantuu tällaiseen teinimäiseen kiukutteluun. Ylimääräiset viisitoista kiloa eivät koskaan ole tehneet hänestä epäviehättävää silmissäni, mutta tämä keskenkasvuinen marina kylläkin alkaa pikkuhiljaa tekemään.

Ja kaikesta tästä huolimatta hän ei tee elettäkään aloittaakseen laihdutuksen.

En kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään, miksi joku valitsee mieluummin ylipainon ja siitä seuraavan häpeän ja ahdingon kanssa kamppailemisen sen sijaan, että yksinkertaisesti laihduttaisi ne häiritsevät läskinsä pois. Siis tämähän oikeasti ei ole mitään rakettitiedettä. Ei kyse ole myöskään siitä, että hän ei jotenkin mystisesti kykenisi laihtumaan, sillä aikaisemmin on laihduttanut onnistuneesti kymmenen kiloa (ihan vain terveellisellä ruokavaliolla ja liikuntaa lisäämällä, mitään vippaskonsteja ei tarvittu), jotka sitten söi itselleen takaisin. Mikä piru siinä on niin vaikeaa? Alan olla aivan todella turhautunut, koska minähän sitä hänen pahaa mieltään joudun kestämään ja hänen kompleksiensa kanssa elämään.

Olen sanonut, että nyt on asia niin, että sinun täytyy joko hyväksyä itsesi tuollaisena tai sitten tehdä se muutos jota kaipaat, mutta mitään järkevää vastausta en saa, pelkkää äyskimistä siitä kuinka se ei kuulemma ole niin helppoa. No en tajua miten muka ei ole, kun itsekin huomasin korona-aikana lihoneeni viisi kiloa, jotka sitten laihdutin alle parissa kuukaudessa pois lisäämällä liikuntaa ja karsimalla herkut ruokavaliostani. Se oli juuri niin yksinkertainen juttu.

Tämä kuulostaa varmaan v i t t u i l u l t a mutta ei sitä ole. Ihan vilpittömästi haluaisin ymmärtää mieheni ajatusmaailmaa, kun tuntuu että olen kohta turhautumisen takia räjähtämispisteessä. Pystyisikö joku selittämään, mikä pentele tässä nyt hiertää niin kovin? Hän on tästä aiheesta niin puolustuskannalla että mitään järkevää keskustelua tästä ei oikein saada aikaiseksi.

Kiitos asiallisista vastauksista.

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat hömelöltä. Laihtuminen EI OLE HELPPOA. Olen itse 18kg ylipainoinen, tuli vaikeasta raskaudesta 40+ ikäisenä. Tätä ennen olen ollut koko ikäni LAIHA.

No nytpä ei lähde kilot millään. Ei vaikka juoksen 5kertaa viikossa 8km.

Ei vaikka olin 4kk 16:8 dieetillä.

Ei vaikka kaikki syöminen on terveellistä ja herkut poistettu

Ei vaikka juoksun lisäksi jumppan ja joogaan

Ei vaikka joka ikinen päivä urheilen

Ei lähde vaikka teen kaiken oikein.

Mun mielestä olet melko passiivis-aggressiivinen puolisoasi kohtaan. Älä sano hänelle ääneen ajatuksiasi, olisi todella loukkaavaa. Et voi tietää toisen puolesta mikä hänelle on helppoa tai mikä vaikeaa.

Vierailija
2/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ratkaisuna on peittävät vaatteet. Rannalla kyllä on vähemmän jos ui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat hömelöltä. Laihtuminen EI OLE HELPPOA. Olen itse 18kg ylipainoinen, tuli vaikeasta raskaudesta 40+ ikäisenä. Tätä ennen olen ollut koko ikäni LAIHA.

Mun mielestä olet melko passiivis-aggressiivinen puolisoasi kohtaan. Älä sano hänelle ääneen ajatuksiasi, olisi todella loukkaavaa. Et voi tietää toisen puolesta mikä hänelle on helppoa tai mikä vaikeaa.

No johan minä myönsin, että tässä alkaa pata menemään jumiin. Turhauttaa todella paljon.

Minähän myös erikseen täsmensin, että hän kyllä pystyy laihtumaan. Siitä ei ole kyse. Kyse on siitä, että hänellä ei ole ollut kerrassaan minkäänlaista yritystä laihduttaa. Jos näkisin, että hän oikeasti yrittää mutta ei vain onnistu, niin ei varmastikaan kyrpisi näin paljoa.

Ap

Vierailija
4/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on ihan helvetin typerä jos luulee että sillä laihtuu kun syö terveellisesti. Tunnen valtavasti ylipainoisia jotka syö terveellisesti ja urheilee valtavan paljon. Ovat silti ylipainoisia. Salilla näitä on ja näen ne siellä, olen itse siellä joka päivä jumpassa tai salilla ja nää ylipainoiset on myös. Urheilevat minuakin enemmän.

Ei ole tähän mennessä kukaan kumonnut fysiikan lakeja.

Nuo terveelliset syömiset on jotain muuta siis ,määrä tai laatu yms.

Vierailija
5/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin että tulisin tällä postauksella sohaisseeksi ampiaispesään, mutta voisitteko edes lukea postauksen ennen kuin ryhdytte vaahtoamaan? Kyse ei ole siitä, että hän söisi mainion terveellisesti ja harrastaisi liikuntaa, mutta painoa ei vain putoa. Kyse on siitä, että hän EI syö terveellisesti eikä juurikaan harrasta liikuntaa ja sitten kärsii ylipainostaan. En ymmärrä.

Ap

Vierailija
6/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan minä myönsin, että tässä alkaa pata menemään jumiin. Turhauttaa todella paljon.

Minähän myös erikseen täsmensin, että hän kyllä pystyy laihtumaan. Siitä ei ole kyse. Kyse on siitä, että hänellä ei ole ollut kerrassaan minkäänlaista yritystä laihduttaa. Jos näkisin, että hän oikeasti yrittää mutta ei vain onnistu, niin ei varmastikaan kyrpisi näin paljoa.

Ap

Sorry mutta sun ei kuulu olla kyrpiintynyt puolison asioista mitenkään. Ne on sen asiat eikä sun ja ne kuuluu sille eikä sulle.

Vierailija
7/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntymisessä on se huono puoli, että kilot tuppaa jäädä, vaikka syöminen ja kuntoilu säilyisi samana. Olisiko heikentynyttä aineenvaihduntaa tai jotain.

Tohon, että kiukuttelee, eikä tee mitään asialle, niin ei kai auta muuta kuin kiukutella takas. Sietäminen ja kiltteily ei saa ketään muuttamaan tapojaan.

Vierailija
8/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasin että tulisin tällä postauksella sohaisseeksi ampiaispesään, mutta voisitteko edes lukea postauksen ennen kuin ryhdytte vaahtoamaan? Kyse ei ole siitä, että hän söisi mainion terveellisesti ja harrastaisi liikuntaa, mutta painoa ei vain putoa. Kyse on siitä, että hän EI syö terveellisesti eikä juurikaan harrasta liikuntaa ja sitten kärsii ylipainostaan. En ymmärrä.

Ap

No siinähän hän itse valintansa tekee. Nauttii ruuasta ja juomasta ja maksaa siitä häpeämällä itseään. Nautinnonhalu on kuitenkin häpeää suurempi

Vierailija
9/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ihan helvetin typerä jos luulee että sillä laihtuu kun syö terveellisesti. Tunnen valtavasti ylipainoisia jotka syö terveellisesti ja urheilee valtavan paljon. Ovat silti ylipainoisia. Salilla näitä on ja näen ne siellä, olen itse siellä joka päivä jumpassa tai salilla ja nää ylipainoiset on myös. Urheilevat minuakin enemmän.

Ei ole tähän mennessä kukaan kumonnut fysiikan lakeja.

Nuo terveelliset syömiset on jotain muuta siis ,määrä tai laatu yms.

En jaksa vängätä yksinkertaisen kanssa. Kalorit on laskettu tarkkaan, ravintoterapeutti mukana ollut. Mun tapauksessa unettomuus ja raudanpuute estää laihtumisen vaikka olen miinuskaloreilla. En jaksa alkaa vääntää ratakiskosta, saat olla vapaasti siinä luulossa että ”syön salaa” tai jotain muuta typerää.

Vierailija
10/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kuluttaa enemmän kaloreita kuin syö, laihtuu. Vaikka kuinka yrittäisit asiaa vääntää ja kääntää niin se on juuri näin yksinkertaista.

Vierailija
11/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuminen on vaivalloista. Lihominen on helppoa. Kiukutteleminenkin on helppoa. Ei kai siinä muuta.

Vierailija
12/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sorry mutta sun ei kuulu olla kyrpiintynyt puolison asioista mitenkään. Ne on sen asiat eikä sun ja ne kuuluu sille eikä sulle.

Kuka tahansa, joka elää parisuhteessa, ymmärtää että tuo on ihan täyttä soopaa. Totta kai kahden ihmisen yhteisessä elämässä toisen ongelmat välillä kyrpivät ja rasittavat, se on väistämätöntä.

Vierailija
13/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaatkos? -10kg -> +15kg. Vanha totuus on, että pääosa laihduttajista lihoo takaisin +5kg. Siksi se paino sahaa ylöspäin ja itseasiassa laihduttaminen lihottaa enemmän kuin laihduttaa.

Miksei miehesi voisi isona tyyppinä viihtyä 15kg painavampana? Ei se hirveästi vielä näy pitkässä miehessä ja pikemminkin yrittää nyt tässä pysäyttää se painonnousu. Jossain vaiheessa voi hiukan yrittää tiputella... vaikka ihan 2kg kerrallaan.

b

Vierailija
14/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin terveiset: ihminen ei ole matematiikkakone ja lukuiset stressihormonit ja naisten hormonitoiminnan ongelmat voivat estää laihtumisen vaikka mentäisiin kalorivajeella. Ei ole niin yksinkertaista että matematiikalla laihtuu. Kokeilepa laihduttaa stressissä tai unettomana, voin taata ettet onnistu.

Vierailija
15/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittaminen ei ole koskaan puoleensavetävää, valitti sitten kiloista, keleistä, raha-asioistaan tai puolisostaan.

Vierailija
16/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kuluttaa enemmän kaloreita kuin syö, laihtuu. Vaikka kuinka yrittäisit asiaa vääntää ja kääntää niin se on juuri näin yksinkertaista.

Olet erittäin väärässä. Pidä toki luulosi.

Vierailija
17/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mies on masentunut? Ehkä korona-ajan sosiaalisten kontaktien puute painaa? Ehkä korona-aika ylipäätään kuormittaa? Ehkä töissä on stressiä? Ehkä harmittaa, kun laihdutetut kilot palasikin takas eikä moti riitä pysyvään elämäntapamuutokseen?

Vierailija
18/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuka tahansa, joka elää parisuhteessa, ymmärtää että tuo on ihan täyttä soopaa. Totta kai kahden ihmisen yhteisessä elämässä toisen ongelmat välillä kyrpivät ja rasittavat, se on väistämätöntä.

Eu kuulu toisen paino puolisolle. Olisi entinen ukko jos mun miestä kyrpisi mun kilot!

Vierailija
19/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa todella tympeältä. 

Olen ylipainoinen. Olen pystynyt hankkimaan valtavan määrän tietoa monelta eri alalta,  hienot kodit ja autot, edennyt uralla ja harrastuksissa, perustanut yrityksen, hoitanut läheisiä jne jne, mutta en ole onnistunut laihtumaan pysyvästi. Niin se vaan on. Se vaatisi sen, että kalenteristani vapautettaisiin pysyvästi iso osa painonhallintaan keskittymiseen (en tiedä auttaisko tässä iässä enää sekään, mutta nuorempana olisi saattanut). 

Vierailija
20/112 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, he syövät sitten tosi reilusti. Ei se ruuan terveellisyyskään autuaaksi tee, vaan se määrä. Kun kuluttaa vähemmän kuin syö, niin lihoo. Jännä että länsimaissa "kaikki" ylipainoiset syövät oikein vähän ja terveellisesti mutta silti lihovat. Teidän geenit kannattaisi viedä afrikkaan niin nälkään ei kuolisi enää kukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan