Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaisitte menot parisuhteessa kun mies tienaa enemmän kuin nainen?

Vierailija
11.07.2021 |

Muutin miehen luokse, kihloihin mentiin ja nyt vasta keskustellaan miten jaetaan menot. Asun ensimmäistä kertaa miehen kanssa. Miehen tulot 6500 euroa kuussa ja minun tulot 2500 euroa kuussa. Miehen omistama koti, joten lainoja ja vuokranmaksua ei ole. Miehen kanssa otettiin myös yhteinen koira.

Kommentit (361)

Vierailija
21/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintaso huonommin tienaavan mukaan, tai sitten paremmin tienaava maksaa sen verran enemmän kuin haluaa tasoa nostaa molemmille.

Jos asia on ongelma niin etsii yhtä paljon tienaavan naisen.

Ja nainen ei voi etsiä yhtä paljon tienaavan miehen? Taas nähdään kuinka rahanahneita ja kaksoistandardisia naiset ovat!!!

Aloittaja on mies, vastasin hänelle. Niinkuin tiesitkin, trolli

Vierailija
22/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista että jos mies päättää että lähdet asunnosta, sinä lähdet mukisematta koska et omista siitä piiruakaan.

Noin muuten jakaisin itse kulut niin, että ruokakulut puoliksi (ellei nyt ole jotain suuria eroja ruokavalioissa niin että syötte täysin eri ruokia), vakuutukset puoliksi, sähkö- ja vesi puoliksi, netti puoliksi, molemmille omat puhelinlaskut ja omat hankinnat tietty aina omasta pussista.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt miten joillekin talouden hallinta voi olla niin vaikeaa, etenkin kun ollaan parisuhteessa.

1. Miten sen toisen tulot vaikuttavat siihen miten itse rahansa kuluttaa?

2. Miksi toisen pitäisi maksaa enemmän vain koska on hoitanut itsensä asemaan jossa tienaa rahaa?

Onko se sinusta oikein, että perheenjäsenillä on erilainen elintaso? Minusta ei. Siksi vastaan kysymyksiisi.

1. Toisen tulot vaikuttavat siihen, kulutanko omia rahojani vain omiin, yhteisiin vai myös toisen menoihin.

2. Toisen pitäisi maksaa enemmän siksi, että toisen elintaso ei olisi huomattavasti heikompi kuin sen, joka on siinä asemassa, jossa tienaa rahaa.

Aika usein toinen osapuoli (tavallisesti nainen) on se, joka synnyttää lapset ja hoitaa niitä kotona hyvin pienillä tuloilla sillä aikaa, kuin toinen on hyväpalkkaisessa työssä. Onko sinusta oikein, että nainen luopuu omista tuloistaan perheen vuoksi, mutta mies ei? Sitäkin on kyllä nähty, että toinen ei tee perheen hyväksi yhtään mitään vaan käyttää työttömyyskorvauksenkin omiin menoihin, "koska toisella on niin paljon paremmat tulot". Jos työtön on mies, hän ei aina tee edes mitään taloustöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-50 tietysti

Eli miten käytännössä?

Mulla ei satu nyt olemaan rautalankaa tässä.

Nainen maksaa puolet myös miehen autosta? Puolet lainan kuluista vaikka ei asuntoa omista? Ok..

Mistä lainan kuluista?

Vierailija
24/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenköhän aloittaja-raukka on pärjännyt taloudellisesti ennen miestä?

kun on joutunut maksamaan ihan kaiken elämisen asumisestaan alkaen ihan itse? 

Vierailija
25/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista että jos mies päättää että lähdet asunnosta, sinä lähdet mukisematta koska et omista siitä piiruakaan.

Noin muuten jakaisin itse kulut niin, että ruokakulut puoliksi (ellei nyt ole jotain suuria eroja ruokavalioissa niin että syötte täysin eri ruokia), vakuutukset puoliksi, sähkö- ja vesi puoliksi, netti puoliksi, molemmille omat puhelinlaskut ja omat hankinnat tietty aina omasta pussista.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt miten joillekin talouden hallinta voi olla niin vaikeaa, etenkin kun ollaan parisuhteessa.

2. Miksi toisen pitäisi maksaa enemmän vain koska on hoitanut itsensä asemaan jossa tienaa rahaa?

Onko se sinusta oikein, että perheenjäsenillä on erilainen elintaso? Minusta ei. Siksi vastaan kysymyksiisi.

1. Toisen tulot vaikuttavat siihen, kulutanko omia rahojani vain omiin, yhteisiin vai myös toisen menoihin.

2. Toisen pitäisi maksaa enemmän siksi, että toisen elintaso ei olisi huomattavasti heikompi kuin sen, joka on siinä asemassa, jossa tienaa rahaa.

Aika usein toinen osapuoli (tavallisesti nainen) on se, joka synnyttää lapset ja hoitaa niitä kotona hyvin pienillä tuloilla sillä aikaa, kuin toinen on hyväpalkkaisessa työssä. Onko sinusta oikein, että nainen luopuu omista tuloistaan perheen vuoksi, mutta mies ei? Sitäkin on kyllä nähty, että toinen ei tee perheen hyväksi yhtään mitään vaan käyttää työttömyyskorvauksenkin omiin menoihin, "koska toisella on niin paljon paremmat tulot". Jos työtön on mies, hän ei aina tee edes mitään taloustöitä.

kenen rahoilla aloittaja on tähän asti elänyt? 

mistä ihmeen synnytyksistä sä puhut?

-eri 

Vierailija
26/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa, minä kulutan omat ja miehen rahat. Kiva kiusata työkavereita ja ystäviä kaikella ihanalla mitä ostan ja postata niitä someen.

Vierailija
27/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki rahat samalle tilille, jota molemmat käyttävät. Meillä toiminut kaksikymmentä vuotta. Kertaakaan ei olla rahasta(kaan) riidelty. Ihme hinkuttelua, jos molemmilla omat jogurttipurkit jääkaapissa ja excelillä jaellaan hotelliöiden kuluja. RELATKAA!

Ja kyllä, tienaan enemmän kuin mieheni (netot 3900 ja 3300€/kk)

Vierailija
28/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin on ok. Jos yksilö haluaa parempaa elintasoa, hän voi kouluttautua enemmän ja työllistyä järkevämmin. Naurettavaa pariutua ja itkeä sitten että byäää, tolla on varaa kaikkeen kivaan ja mulla ei, sen pitää maksaa mulle!

Lapsiperheen asioista en osaa sanoa juuta enkä jaata, aloituksessa ei puhuttu lapsista mitään. Joka siihen sirkukseen suostuu, tietää kyllä jo etukäteen että rahaa tulee menemään.

Vierailija
29/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutekaa hyvät ihmiset raha asianne jo ennenkuin hynttyyt yhteen. En asuisi toisen asunnossa vain kotiapulaisena ja synnyttäjänä.

Vierailija
30/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloja tasataan jo rajusti verotuksella. Vähemmän tienaava saanee yhteiskunnalta jotain apuja, jos ei pärjää palkallaan.

Vierailija
31/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-50 tietysti

Eli miten käytännössä?

Mulla ei satu nyt olemaan rautalankaa tässä.

Nainen maksaa puolet myös miehen autosta? Puolet lainan kuluista vaikka ei asuntoa omista? Ok..

No, jos sillä autolla ajaa tai sillä tehdään esim yhteisiä lomamatkoja totta hitossa myös yhdessä maksetaan.

Aloituksessa sanottiin ettei ole lainoja.

Ap voisit ostaa osuuden asunnosta?

Vierailija
32/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista naista ei ole, joka osaisi tulla toimeen omillaan. Aina ollaan miehen lompakolla. Aina.

Hmmm… Itse asiassa on paljonkin, mutta toki he eivät ole niitä jotka etsivät vimmaisesti miestä ja pyrkivät vielä muuttamaan miehen asuntoon…

Vierailija
33/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisille kelpaa vain itseään paremmin tienaava mies.

Miehen käytöstavat, mukava luonne, ruskeat silmät ja kaikki muu merkitsi enemmän kuin rahat. Ensitreffeillä en kiinnittänyt huomiota miehen rahoihin. Onko se sinulta pois jos kihlatullani on enemmän rahaa? Ap

Vierailija
34/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki rahat samalle tilille, jota molemmat käyttävät. Meillä toiminut kaksikymmentä vuotta. Kertaakaan ei olla rahasta(kaan) riidelty. Ihme hinkuttelua, jos molemmilla omat jogurttipurkit jääkaapissa ja excelillä jaellaan hotelliöiden kuluja. RELATKAA!

Ja kyllä, tienaan enemmän kuin mieheni (netot 3900 ja 3300€/kk)

Miten noinkin hyvin tienaava ihminen voi olla niin totaalinen muusinuija, että kuvittelee olemassa olevan kaksi vaihtoehtoa: täysin yhteinen rahalaari tai Excelillä jaetut hommat ja jugurttipurkit?

Ei taida suhde olla ihan kunnossa jos ei muita vaihtoehtoja tule edes mieleen. Niitä normaaleja.

Vierailija
35/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vaan miehet ajamaan maan asioita niin että naisten palkat nousevat ja isät jäävät yhtä lailla lasten kanssa kotiin. Paras lääke tähän kysymykseen.

Siihen asti jos olet mies/nainen ja pariudut köyhemmän kanssa, etkä halua maksaa enempää, tee tänä erittäin selväksi alusta asti. Useimmat toimisivat toisin tilanteessasi ja pitävät tätä osoituksena ettei ihastus tai rakkaus ole niin aitoa. Kyllä minä esim. tarjoan ilman suurta fanfaaria jos menen köyhemmän kaverin kanssa kaljalle

Vierailija
36/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi kommentoijaraukka kommentoi ja antaa esimerkin.

Ennen yhteenmuuttoa sain takuueläkkeen ja asumistuen eli reilun 1300 euroa kuussa. Vuokran jälkeen käteen jäi ~650 euroa.

Nyt yhdessä asuessa saan vain takuueläkkeen, eli lompakossani on kuukausittain ~830 euroa.

Miehen lompakkoon tulee kuukausittain noin 4000 euroa.

Minä asun miehen asunnossa, ja maksan siitä hyvästä 300 euroa. Menee vastikkeeseen, laskuihin jne.

Käteeni jää täten 530 euroa. Siitä makselen ruokia kun käyn hakemassa puuttuvaa maitotölkkiä tai jauhelihapakettia. Ostan siis kun on tarpeen.

Matkat maksaa mies, koska haluaa matkustaa. (Ei tietenkään nyt, mutta yleensä.)

Minulle jää käteen joku satanen ja miehelle joku tonni, plus asunto, johon yllättäen saa avustusta, koska muutin tänne.

Voi meitä raukkoja.

Vierailija
37/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin meillä oli samat tulot vaimon kanssa. Itse vaihdoin mukavampaan ja kiinnostavampaan työhön, mutta palkka oli myös matalampi. Maksamme edelleen kaiken puoliksi, ei ole vaimon asia maksaa enemmän siksi että minä halusin kivemman työn, enkä itsekään maksaisi jos olisi mennyt toisin päin.

Vierailija
38/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitenköhän aloittaja-raukka on pärjännyt taloudellisesti ennen miestä?

kun on joutunut maksamaan ihan kaiken elämisen asumisestaan alkaen ihan itse? 

Ihan hyvin, kiitos kysymästä. En ole eleillyt yli varojani. Osaan säästää mutta myös nauttia elämästä. Aiemmin asuin yksin vuokralla. Ap

Vierailija
39/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisille kelpaa vain itseään paremmin tienaava mies.

Miehen käytöstavat, mukava luonne, ruskeat silmät ja kaikki muu merkitsi enemmän kuin rahat. Ensitreffeillä en kiinnittänyt huomiota miehen rahoihin. Onko se sinulta pois jos kihlatullani on enemmän rahaa? Ap

sinulta ne miehen rahat tuntuu olevan pois. kenen rahoilla olet tähän asti elänyt?

-eri 

Vierailija
40/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä on keksitty se, että huonommintienaava saa päättää elintason olevan sellainen, ettei hänellä itsellään ikinä olisi siihen varaa ilman puolison tuloja? Äitiysvapaan aikana useimmat saavat täyden palkan ja sen jälkeen kotiin lapsen kanssa  voi jäädä mieskin tai vauvalle voi hankkia kotiin hoitajan. Tulotason romahtaminen lapsen takia ei ole todellisuutta kuin niille, jotka haluavat olla lapsensa kanssa 3 vuotta kotona olettaen, että toisen pitää maksaa kaikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi