Ystävä ilmoittaa olevansa paikkakunnallani ja viettävänsä aikaa toisen kaverinsa kanssa
Tarkoittaako tämä, että hän haluaa vihjata ettei pidä meitä niin hyvinä ystävinä?
Tottakai ok, ettei joka kerta ehdi nähdä jokaista ihmistä, jos on nopea käynti. Mutta erikoista kertoa tästä sille ystävälle, jota ei ehdi tai halua nähdä. Itse jättäisin hienotunteisesti mainitsematta, etten pahoita toisen mieltä. Todella kummallinen olo tästä.
Miten suhtautuisit?
Kommentit (78)
Ehkä tällä ystävälläsi on ystäviä tai kavereita, jotka vetävät herneen nenäänsä, mikäli kuulevat asiasta joltain kolmannelta osapuolelta tai somesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä siis ei haittaa se, että on käynyt paikkakunnallani näkemättä minua, ei edes se että on nähnyt yhteistä kaveriani ilman minua. Vaan se, että ilmoittaa asiasta minulle ja kertoo mitä hauskaa ovat tehneet. Tuollainen asian hierominen naamaan on tässä se ongelma. En ymmärrä miksi edes kertoa olevansa täällä käymässä, ei ole ilmoitusvelvollisuutta niin kuin joku sanoi. Tökeröltä tuntuu.
Ap
Siis toinen elää elämäänsä ja sinä koet sen naamaan hieromisena?
En ymmärrä nykyihmisiä.
Ap kertoi toisen hehkuttaneen yhteisen kaverin kanssa vietettyä aikaa.
En tiedä mitä tällä on tekemistä nykyajan kanssa,ovatko ennen vanhaan ihmiset unohtaneet käytöstavat? mutta jos et ymmärrä miksi tämä on epäkohteliaasti toimittu niin luultavasti turha selittää
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tällä ystävälläsi on ystäviä tai kavereita, jotka vetävät herneen nenäänsä, mikäli kuulevat asiasta joltain kolmannelta osapuolelta tai somesta?
Kyseessä ei ole mikään kylä, vaan kaupunki. Tuskin. Kolmas osapuoli olisi lähinnä se yhteinen kaveri ja olisi sitten hänen häpeänsä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole mikään kylä, vaan kaupunki. Tuskin. Kolmas osapuoli olisi lähinnä se yhteinen kaveri ja olisi sitten hänen häpeänsä. Ap
En tarkoittanutkaan, että sinä olisit se herneen nenäänsä vetävä. Tarkoitin, että jos tällä ystävälläsi on elämässään sellaisia ihmisiä, jotka vetävät herneen nenäänsä, ehkä hän sitten varmuuden vuoksi toimii kaikkien kohdalla samalla tavalla kuin mielensäpahoittajienkin kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanutkaan, että sinä olisit se herneen nenäänsä vetävä. Tarkoitin, että jos tällä ystävälläsi on elämässään sellaisia ihmisiä, jotka vetävät herneen nenäänsä, ehkä hän sitten varmuuden vuoksi toimii kaikkien kohdalla samalla tavalla kuin mielensäpahoittajienkin kohdalla.
Tämä on toki mahdollista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä siis ei haittaa se, että on käynyt paikkakunnallani näkemättä minua, ei edes se että on nähnyt yhteistä kaveriani ilman minua. Vaan se, että ilmoittaa asiasta minulle ja kertoo mitä hauskaa ovat tehneet. Tuollainen asian hierominen naamaan on tässä se ongelma. En ymmärrä miksi edes kertoa olevansa täällä käymässä, ei ole ilmoitusvelvollisuutta niin kuin joku sanoi. Tökeröltä tuntuu.
Ap
En ymmärrä nykyihmisiä.
En tiedä mitä tällä on tekemistä nykyajan kanssa,ovatko ennen vanhaan ihmiset unohtaneet käytöstavat? mutta jos et ymmärrä miksi tämä on epäkohteliaasti toimittu niin luultavasti turha selittää
Miten jostain asiasta kertominen eroaa hehkuttamisesta? Minusta ainakin on ihan normaalia kertoa ystävilleni, mitä olen tehnyt jne. Jos kertoo olleensa juhlimassa ja oli hauskaa, onko se siis hehkuttamista? Pitäisikö siis olla kokonaan kertomatta tai kertoa vain siinä tapauksessa, että juhlissa oli ihan sairaan tylsää?
Naisten välinen ystävyys on upeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ymmärrä nykyihmisiä.
Tässä viestissä vaikuttaisi nyt olevan jokin sisäinen ristiriita. Nykyaikaa leimaa mielestäni enemmän kuin käytöstapaongelmia enemmän halu loukata. Tai siis, kai sitä on aina harrastettu, mutta meidän aikaamme samaan aikaan leimaa suuri herkkävaistoisuuden ja hellämielisyyden ihailu. Jotenkin nämä asiat lyövät toisiaan korvalle, jos jälkimmäistä aletaan vaatia vihamielisesti. Yleistä, mutta silti omituista.
Jotenkin sitä toivoisi, että arvostettaisiin toisiamme enemmän, me kaikki. On niin helppo toimia niin, että se keskinäinen arvostus heikkenee ja yllättävän hankalaa korjata näitä vaurioita.
Riippuu vähän minkälaisesta ystävyydestä on kyse. Jos olette tiivis kolmen hengen porukka, joka on tutustunut samoihin aikoihin ja tottunut näkemään nimenomaan porukalla, niin onhan se vähän erikoista, jos sua ei nyt kysytty mukaan. Mutta joskus siinä kolmen hengenkin porukassa voi olla erilaisia ystävyyksiä. Jos nämä kaksi ovat vaikka tällä hetkellä enemmän samassa elämäntilanteessa ja muutenkin läheisempiä ystäviä, niin on luonnollista, että nämä viettävät aikaa myös kahdestaan.
Ehkä tämän kertomisen taustalla oli ajatus siitä, että törmäisit näihin vaikka kaupungilla ja saattaisit vielä enemmän ihmetellä tätä käytöstä. Mutta itse varmaan ilmoittaisin halukkuuden näkemiseen ja saattaisin hienovaraisesti kysyä, että miksei sinua kysytty mukaan, riippuen siis tilanteesta.
Minullakin on / on ollut ystäviä, jotka kertovat oma-aloitteisesti asioita aina juuri tähän sävyyn: "Nähdäänkö joskus, mutta huomenna en voi nähdä, kun näen X:n, ja keskiviikkona Y:n...). Tai soitetaan ja heti ensi töiksi kerrotaan pitkä sepustus siitä kenet (minulle siis tyystin tuntemattomia ihmisiä) on tavattu, kenen kanssa ensi viikolla nähdään tai kuka soitti.
Itse olen ajatellut, että se on jonkinlaista epävarmuutta. Yritetään todistella, että kyllä mulla on niin kauheasti kaikkea elämää, etten sinua tarvitsisi, vaikka totuus on ehkä toinen.
Joillakin ihmisillä on vain tapa suhtautua toisiin ihmisiin kuin peilinä. Kun selittää toiselle sosiaalista elämäänsä, ikään kuin voi esittää, että elää. Sinun tarkoituksesi ystävänä on ikään kuin siis todistaa, että tämä hlö elää, vaikka jonkun kummin kaiman serkun häissä käymisen raportointi tai jonkun toisen kaverin kanssa käydyn puhelun yksityiskohtainen läpikäyminen ei oikeasti kiinnosta ketään niin paljon. Oikeasti sosiaalisesta kanssakäymisestä ymmärtävä käsittää, että puheenaiheiden pitäisi olla jollain tapaa vuorovaikutuksellisia ja ketään ei saa itsekeskeisesti minä, minä -perspektiivillä kuormittaa liikaa. Sitä minä, minä - perspektiiviä voi puida itsekseen vaikka rukoilemalla tai terapiassa.
Joskus jos itsellä on just joku rankka tilanne ja toinen ei koskaan kysy, että mitä kuuluu asian suhteen, vaan raportoi vaan heti pitkästi, miten joku tällaisen hlön serkun kummin kaima jäi eläkkeelle ja miten hän puhui hlön kanssa juuri tunnin puhelimessa ja miten ensi viikolla hän näkee sen ja sen tuttunsa, herää kysymys, olenko tässä nyt vain tosiaan sellaisessa virassa, että vaikka sijalleni asetettaisiin nyökyttelevä pahvihahmo, ei mikään muuttuisi. Ainakaan toisen mahtavaa elämää todistavalla pahvinukella ei olisi omia huolia.
Ukko38 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten ilmoitti? Soitti, laittoi viestin?
Ehkä hän ajatteli että jos saat tietää hänen käynnistään muuta kautta, mielesi vasta pahoittuukin.
Eikö nykyään saa käydä edes omilla asioillaan vieraassa kaupungissa, kysymättä lupaa siellä asuvalta kaverilta?
Asun itse helsingissä, mun puolesta tutut, kaverit ja sukulaiset saa vapaasti täällä käydä, ilman ilmoitusvelvollisuutta.
Juuri näin! En tajua, miten tämmöistä edes pitää miettiä.
En jaksanut kaikkia kommentteja lukea, joten voi olla, että on jo joku vastannut tästä, mutta:
Oletko itse kysellyt kaverisi perään, kutsunut kylään?
Aiemmin kun palasin takaisin kotipaikkakunnalle vierailemaan järjestelin tapaamisia ja kyselin voitaisiinko nähdä ja näin paljon eri kavereita.
Sain tarpeekseni siitä, että aina MINÄ olin se joka kyseli tapaamisten perään. Nyt olen sitten vain tavannut enää niitä, jotka ovat itse kutsuneet minut kylään tai kyselleet menemisistäni ja tulemisistani.
Voiko olla, että ystäväsi on harmistunut siitä, ettet ole häntä pyytänyt kyläilemään ja tämä toinen kaveri on? Ja haluaa vaikka sinua sillä näpäyttää, että "hei täällä ollaan, kylään saa kutsua jos kiinnostusta on".
On jopa vähän noloa aina itse niitä tapaamisia "kinuta" niin muistahan sinäkin olla aloitteellinen.
Samoin käynyt. Jälkeen päin ilmoitti, että kävi paikkakunnalla ja sitten lipsautti viettäneensä aikaa toisen käverin kanssa. Ihan lörpötteli että olivat käyneet kaupoissa ja viettäneet elokuvailtaa. Näitä ohareita oli useampia eli muualta kuulin, että oli ollut paikkakunnalla. Aika törkeitä, kun jälkeen ajattelee. Vielä ylisti yhtävyyttämme.
Viimeksi oli sovittuna kyläily ja teki oharit. En ole ollut enää tekemisissä.
Mun kaverit ei kyllä ole selitysvelvollisia mulle siitä, miksi ja milloin ja missä viettävä aikaa muiden ihmisten kanssa. Illoisia kuvia saa lähettää ihan milloin vain! En ole mustasukkainen kavereiden hauskanpidosta..
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverit ei kyllä ole selitysvelvollisia mulle siitä, miksi ja milloin ja missä viettävä aikaa muiden ihmisten kanssa. Illoisia kuvia saa lähettää ihan milloin vain! En ole mustasukkainen kavereiden hauskanpidosta..
Mukava juttu, kunhan et oleta että muut ovat samanlaisia. Älä itse lähettele iloisia kuvia vastaavassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kavereilla saa olla omia kavereita, mutta kun kaveri soittaa etukäteen, että olen tulossa parin viikon kuluttua, pakko nähdä. Sitten ei mitään yhteyttä otakaan. Muualta kuulee, että on ollut paikakunnalla tai sitten soittaa, että oli käymässä, mutta ei ehtinyt tavata. Joku halu tehdä itsestä tärkeä. Tällaisen olen kokenut.
Mulla on ystäviä ja sukulaisia parissakin vähän kauempana olevassa kaupungissa
Kaikkia ei voi joka kerta tavata. En yleensä mainitse käyneeni paikkakunnalla jos en kerkiä tavata. Mutta uskoisin ihmisten sen pääosin ymmärtävän ( jos kuitenkin panostan heihinkin joskus). Kokonaiskuva ratkaisee: onko ystävä ruvennut välttelemään?
En ymmärrä nykyihmisiä.