Ystävä ilmoittaa olevansa paikkakunnallani ja viettävänsä aikaa toisen kaverinsa kanssa
Tarkoittaako tämä, että hän haluaa vihjata ettei pidä meitä niin hyvinä ystävinä?
Tottakai ok, ettei joka kerta ehdi nähdä jokaista ihmistä, jos on nopea käynti. Mutta erikoista kertoa tästä sille ystävälle, jota ei ehdi tai halua nähdä. Itse jättäisin hienotunteisesti mainitsematta, etten pahoita toisen mieltä. Todella kummallinen olo tästä.
Miten suhtautuisit?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä joku nykypäivän ongelma? Tarkoitan, että kun kuitenkin laitetaan Instagramiin, Facebookiin jne kuvia ystävien kanssa tapaamisista, joku sitten loukkaantuu niistäkin, jos ei oltu kerrottu paikkakunnalle saapumisesta.
Minä en laita yleensä someen kuvia porukalla hengailusta, koska en halua että muille tulee ulkopuolinen olo. Jos olet ollut paikalla, et tarvi kuvaa someen vaan voit saada sen ihan muita kautta muistoksi. Jos et ole ollut paikalla, mitä teet tiedolla että muilla oli hauskaa?
Mikä noiden kuvien tarkoitus on? Esitellä että minulla on kavereita?
Niinpä. Kulissien takana sitten voi kääntöpuoli paljastua. Ollut kauheat paineet ja odotukset, juuri ja juuri saivat kuvan otettua. Jotkut saattavat oudoksua ihmisiä, joiden kavereita eivät näe heidän kanssaan kuvissa. No miksiköhän, jos myöhemmin selviää, että stalkkaavat muutenkin kuvia ja juoruaisivat asioista eteenpäin. Eivät tuntisi kuvassa olevia, vaikka olisivat nähneet yhteiskuvan. Eivät ole muuten yhteydessä, mutta asiat pitäisi nähdä fiidistä ilman katselijan omaa panosta.
Jospa kuitenkaan yhteiskuvilla sosiaalista suosiota kalastelevat eivät ole niitä aidoimmin sosiaalisia ja pyyteettömimmin ystävien kanssa aidosti hauskaa aikaa viettäviä? "Tykkään Tiinasta ja Millasta mutta kunpa 50 muuta tykkäisi kuvasta, muuten tapaaminen menee hukkaan." "Näkeeköhän Elviira ja Make, että ollaan näin hyvännäköisinä liikkeellä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten ilmoitti? Soitti, laittoi viestin?
Ehkä hän ajatteli että jos saat tietää hänen käynnistään muuta kautta, mielesi vasta pahoittuukin.
Laittoi viestin, liittyen toiseen asiaan. Samalla kertoili mitä kaikkea hauskaa ovat tehneet.
Mihin asiaan liittyen? Tuliko erikseen tapaamaan toista ystävää vai oliko toinen ystävä sattunut olemaan yhteydessä ja kertomaan jostain ajanvietosta?
Välillä muualta tuleva ihminen voi kokea olevansa vierailija, eikä välttämättä ota yhteyttä. Sitten yrittää antaa kuvaa, että jotain olisi toisen kanssa sovittu. Ei välttämättä ole kovin paljon etukäteen. Olen itsekin haksahtanut samaan muualla asuneen ystävän kanssa. Ei ole yli-ihminen, vaan ei ole ehkä jaksanut järjestää menoa, vaikka onkin käymässä.
Ei ole mitenkään oleellista mihin asiaan liittyen laittoi viestiä, ei ollut mitään yhteyttä vierailun kanssa. Miksi haluat tietää? Siis ei tässä tarvitsekkaan järjestää jokaisen paikkakuntalaisen kanssa menoa, mutta et kai sinäkään ilmoita jokaiselle erikseen olevasi paikkakunnalla, muttet ehdi nähdä, mutta Pirkko-Einarin kanssa oli tosi hauskaa? Muihin kysymyksiin en tiedä vastausta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jospa kuitenkaan yhteiskuvilla sosiaalista suosiota kalastelevat eivät ole niitä aidoimmin sosiaalisia ja pyyteettömimmin ystävien kanssa aidosti hauskaa aikaa viettäviä? "Tykkään Tiinasta ja Millasta mutta kunpa 50 muuta tykkäisi kuvasta, muuten tapaaminen menee hukkaan." "Näkeeköhän Elviira ja Make, että ollaan näin hyvännäköisinä liikkeellä"
Olen hengannut tämänkaltaisessa ilmapiirissä. Jos kyseessä eivät ole hyvin nuoret ihmiset niin yleensä rajallisen kokemukseni mukaan kyseessä on jotenkin kylmä porukka, jossa ei ole sellaista rentoutta ja aitoutta. Paineet olla oikeanlainen, joukkoon sopiva, tarpeeksi cool ovat suuret.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä omien kaverien kanssa kaupunkikierrokselle ja ottaa fiiliskuvia missä on kaverihaleja, skumppakuvia ja ruokakuvia, bilekuvia pitkin päivää ja iltaa ja laittaa kaikki 20 kuvaa tälle kaverille. Joku saate että hauska päivä! :D
:D Joo ja toki hänen kotikaupungissaan. No, onneksi olen liian laiska tällaiseen. Ap
Sinä pidät häntä ystävänäsi, mutta hän viettää mieluummin aikaa toisen kaverinsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä joku nykypäivän ongelma? Tarkoitan, että kun kuitenkin laitetaan Instagramiin, Facebookiin jne kuvia ystävien kanssa tapaamisista, joku sitten loukkaantuu niistäkin, jos ei oltu kerrottu paikkakunnalle saapumisesta.
Minä en laita yleensä someen kuvia porukalla hengailusta, koska en halua että muille tulee ulkopuolinen olo. Jos olet ollut paikalla, et tarvi kuvaa someen vaan voit saada sen ihan muita kautta muistoksi. Jos et ole ollut paikalla, mitä teet tiedolla että muilla oli hauskaa?
No mä en laita someen kuvia edes itsestäni enkä varsinkaan muista ihmisistä. Jokainen julkaiskoon itse itsestään kuvia, jos haluaa. Muutaman kerran multa on kysytty, saako julkaista kuvan, jossa minäkin olen mukana. Nämä ovat olleet kuvia, jotka eivät liity tavallisiin ystävien tai sukulaisten tapaamisiin vaan esimerkiksi kyseessä on ollut jonkun häät ja minä satun näkymään kuvassa. Voisin kieltääkin, mutta eipä se nyt mua suuresti haittaakaan, joten olen antanut luvan.
En osaa sanoa, mikä noiden kuvien tarkoitus on. Mutta en kyllä osaa sanoa sitäkään, miksi valtaosa julkaisemistani kuvista on kissastani, Ei silläkään mitään tarkoitus ole.
Vierailija kirjoitti:
Sinä pidät häntä ystävänäsi, mutta hän viettää mieluummin aikaa toisen kaverinsa kanssa.
No eikö tuo ole ihan normaalia, ettei kaikkia ehdi aina tavata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en laita someen kuvia edes itsestäni enkä varsinkaan muista ihmisistä. Jokainen julkaiskoon itse itsestään kuvia, jos haluaa. Muutaman kerran multa on kysytty, saako julkaista kuvan, jossa minäkin olen mukana. Nämä ovat olleet kuvia, jotka eivät liity tavallisiin ystävien tai sukulaisten tapaamisiin vaan esimerkiksi kyseessä on ollut jonkun häät ja minä satun näkymään kuvassa. Voisin kieltääkin, mutta eipä se nyt mua suuresti haittaakaan, joten olen antanut luvan.
En osaa sanoa, mikä noiden kuvien tarkoitus on. Mutta en kyllä osaa sanoa sitäkään, miksi valtaosa julkaisemistani kuvista on kissastani, Ei silläkään mitään tarkoitus ole.
Se on kieltämättä hyvä kysymys, miksi ihmisillä näyttää olevan tarve julkaista erilaisia kuvia elämästään ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep tämä kuvio oli siis muuten ihan ok, mutta oudoksi muuttuu siinä vaiheessa kun ruvetaan kertoilemaan miten hauskaa oli, vieläpä YHTEISEN kaverimme kanssa. Jotenkin sellainen välinpitämättömyys tai ajattelemattomuus paistaa taustalta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tässä siis ei haittaa se, että on käynyt paikkakunnallani näkemättä minua, ei edes se että on nähnyt yhteistä kaveriani ilman minua. Vaan se, että ilmoittaa asiasta minulle ja kertoo mitä hauskaa ovat tehneet. Tuollainen asian hierominen naamaan on tässä se ongelma. En ymmärrä miksi edes kertoa olevansa täällä käymässä, ei ole ilmoitusvelvollisuutta niin kuin joku sanoi. Tökeröltä tuntuu.
Ap
Siis miksi sulle ei saa kertoa mitä on tehty? Itse ainakin juttelen kavereilleni kivoista tapahtumista, ja kuuntelen myös heidän juttujaan.
Mun kaveri on kanssa tuommoinen. Ei koskaan ehdi nähdä ja sitten laittaa snapissa 30 kuvaa illalta.
"Tässä mä ja Lissu kilistetään viinilaseja"
"seuraamme liittyivät myös Sussu, Make, Simo ja Pia. Tässä ollaan tekemässä lähtöä syömään"
"Kato, mitä me syötiin!!!!"
"Ja kato miten hyvän näköinen jälkkäri. Pia otti samaa XDD"
"Tässä ollaan Mä ja Lissu ja halataan toisiamme auringonlaskussa!"
"Kato Makella on ranskanbulldoggi!! EIKÖ OO SÖÖTTI!"
Ja sitten katson kuvat, en vastaa mitään ja ihmettelen että mitä helvettiä hän oikein hakee tällä käytöksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep tämä kuvio oli siis muuten ihan ok, mutta oudoksi muuttuu siinä vaiheessa kun ruvetaan kertoilemaan miten hauskaa oli, vieläpä YHTEISEN kaverimme kanssa. Jotenkin sellainen välinpitämättömyys tai ajattelemattomuus paistaa taustalta. Ap
Minusta ainakin olisi ihan mukava kuulla mitä yhteiset kaverit ovat tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kieltämättä hyvä kysymys, miksi ihmisillä näyttää olevan tarve julkaista erilaisia kuvia elämästään ylipäätään.
Ehkä kuvan ottaminen on vaan niin paljon helpompaa ja nopeampaa kuin kirjoittaminen? Se on sitten taas toinen juttu, miksi ylipäätään pitää julkaista yhtään mitään. Mä liityin Facebookiin vasta varsin myöhään. Aluksi ei kiinnostanut koko juttu. Mutta sitten tyttäreni lähti kolmeksi kuukaudeksi maapallon toiselle puolelle ja sanoi, että hän ei ala sieltä soittelemaan (koska soittaminen Suomeen olisi ollut kallista) vaan päivittää kuulumisensa Facebookiin. Somessa julkaiseminen tavoittaa samalla vaivalla niin sukulaiset, ystävät kuin kaveritkin. Liityin sitten sinne.
Mulla on FB:ssä kavereina paljon kaukaisempia sukulaisia, joiden kanssa ei ilman somea olisi ollut enää vuosikymmeniin tekemisissä. Mun mielestä on ihan kiva nähdä, mitä heille kuuluu. Kuvin ja/tai sanoin. Ilman somea en olisi edes tietoinen monista lasteni pikkuserkuista, koska osan serkuista kanssa on tavattu lähinnä vain isovanhempiemme hautajaisissa.
Onhan tuo tosi tolloa viestintää. Jos asutaan ystävän kanssa samalla paikkakunnalla ja yhteinen ystävä tulee käymän (ehkä yöpyykin jomman kumman luona?) niin joko pyydetään sitä toistakin kaveria jo etukäteen mukaan tai vaihtoehtoisesti ei hierota kenenkään naamaan näitä näkemisiä. Ymmärrän sen näkökulman vierailijana, ettei ehdi kaikkia nähdä jossain käydessään, mutta en todellakaan viesti niille, että enpäs ehdi nähdä sua, mut mulla onkin tosi hauskaa, hahhahhaa! Ja sillä tiedolla ei tee mitään, et se kaveri kävi täällä, jos ei kerran ehdi nähdä. Ihan yksinkertaista ja normaalia, kaikki omat kaverit toimii noin. Yksi miehen läheinen kerran laitteli juuri tuollaista viestiä, että lällällää, oon tällä, mut en jaksa vaivautua sun takias ees kahvilaan, ja se kyllä niittasi jotenkin käsityksemme hänestä. Sosiaalisesti ihan tolvana, ei mitään käytöstapoja tai kykyä vuorovaikuttaa normaalisti muutenkaan, mutta jotenkin se silti loukkasi. Jos ei näitä asioita tajua, niin ei kannata sitten ihmetellä, jos ihmiset ottaa etäisyyttä.
Toisaalta ymmärrän, että on halunnut kertoa olleensa paikkakunnalla. Että miksi sitä pitäisi salata, kun nyt viestiä laitetaan puolin ja toisin.
Tähän tyyliin: " onko sulla se mun paita vielä tallessa mitä lainaamalla silloin juhannuksena "?
" Joo, mä olen itseasiassa just täällä Kouvolassa mutta en ehdi tällä reissulla näkemään. Tulin Piian luokse ja käytiin paikassa x. Oli hauskaa"
Että kertoi vaan rehellisesti missä ollut ja että seuraavan kerran sitten te voitte nähdä ja tehdä jotain. En mä ymmärrä myöskään sitä, että aina pitää kutsua kaikki kaverit koolle. Saa kai sitä kaksin olla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli ystävä jota pyysin usein ulos, bilettämään ym.. Ei koskaan ehtinyt. Laittoi sitten kyllä aina kuvia, kun oli ollut joidenkin muiden kanssa juhlimassa.
On entinen ystävä.
Samoja kokemuksia on itselläkin. Perui tai myöhästeli sovituista menoista, kun olikin muuta. Kerran olisin vienyt joulutervehdyksen ohi ajaessa ja kysyin voisimmeko samalla nähdä pikaisesti. En ollut siis tuppautumassa kylään. Kyselin hyvissä ajoin onko kotona, kun olisin tulossa. Ilmoitin vielä kun lähdin. Vastaus oli että on, kuulemma kiva nähdä pitkästä aikaa. Mutta kun saavuin paikalle olikin lähtenyt ostoksille juuri varttia ennen. Ihmettelee varmaan miksi hän ottaa nykyään aina yhteyttä, noin kerran puolessa vuodessa jutellaan niitä näitä. Ja suhtaudun lähinnä huumorilla, kun sanoo että tarvitsisi joskus edes nähdä. Niin monet oharit, ettei oikeasti kiinnosta uhrata aikaansa.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän, että on halunnut kertoa olleensa paikkakunnalla. Että miksi sitä pitäisi salata, kun nyt viestiä laitetaan puolin ja toisin.
Tähän tyyliin: " onko sulla se mun paita vielä tallessa mitä lainaamalla silloin juhannuksena "?
" Joo, mä olen itseasiassa just täällä Kouvolassa mutta en ehdi tällä reissulla näkemään. Tulin Piian luokse ja käytiin paikassa x. Oli hauskaa"
Että kertoi vaan rehellisesti missä ollut ja että seuraavan kerran sitten te voitte nähdä ja tehdä jotain. En mä ymmärrä myöskään sitä, että aina pitää kutsua kaikki kaverit koolle. Saa kai sitä kaksin olla.
Just näin. Luulisi menevän hankalaksi, jos pitäisi erikseen miettiä mitä kuulumisia voi kellekin kertoa. Parempi vaan sanoa suoraan, että täällä ollaan, mutta valitettavasti tällä kertaa ei ole aikaa tavata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en jotenkin yrittänyt toiselle kertoa, että mulla on hyvä perustelu siihen miksi en ehtinyt häntä nähdä (tällä kertaa). Että en ole istunut jossain napanöyhtääni nuuhkimassa vaan oli oikeasti niin kivaa että aikataulu venahti. Olen sosiaalisesti tyhmänpuoleinen välillä.
Olet varmasti hyvää tarkoittava ihminen, mutta tämä on valitettavasti todella tylyä käytöstä ainakin omasta mielestäni. Hyvä, jos et tee jatkossa!
Niin, voi olla että mulla on assipisteet melko korkealla, olen älykäs muuten ja siksi itseänikin hämmästyttää, miten tollo voin joskus olla. Mutta tyly en oikeastaan koe olevani vaikka ymmärrän että sellaisena saatan näyttäytyä. Juuri katsoin tätä Saga-poliisia töllöstä ja mietin, että onko meissä jotain samaa vaiko eikö.
En ole mielestäni sillä tapaa töks tai ehkä filmille pitää saada asiat alleviivattua, mutta huomaan kyllä ajattelevani ja myös esittäväni asioita usein jotenkin loogisina ilmoituksina ja olettavani, että toinen ihminen kyllä tietää että pidän hänestä, joten ei tarvitse välittää krumeluureista.
Vähät ystäväni ovat melko samanlaisia tässä asiassa.
Toisaalta, pitkäaikaisin ja parhaana pitämäni ystävä töksäytti juuri itse. Soittelin kysyäkseni kuulumisia ja jätin viestin vastaajaan. Sain tekstiviestin, jossa hän kertoi olevansa sosiaalisesti olemassa enemmän tiistain jälkeen kun lapsensa ylioppilasjuhlat on pidetty. Olin aika ihmeissäni ja mietin pitäisikö nyt loukkaantua. Se lapsi on nukkunut sylissäni vauvana mutta välimme eivät ole kovin läheiset, hän on ollut sosiaalisesti kovin estynyt. Ja tietysti koronajuhliin ei kutsuta kuin minimi. Mutta silti, ystäväni on mielestäni näissä sosiaalisissa jutuissa paljon minua taitavampi.
Mutta me molemmat olemme kasvaneet häiriintyneen äidin lapsina. Hänen oli skitsofreenikko, minun narsistisesti itsekeskeinen (ei narsisti, vaan vauvaikäisenä äidistään erotettu). Meitä yhdistää tietty syvä kyvyttömyys nähdä itsensä arvokkaana, tärkeänä ihmisenä. Minun kesti pitkään ymmärtää tämä sekä ystävästä että äidistäni, sen verran hyvin asia on piilotettu. Vielä kauemmin kesti ymmärtää se itsestäni, vaikka tiedän ihmisiä joille se näkyy minusta kauas.
Voiko sellaista ihmistä pitää tylynä, joka oikeasti ei tajua valtaansa ja tärkeyttään toisille, ja siksi kulkee kuin varas yössä? Se että ylipäätään ilmoitan kaverille olleeni paikkakunnalla on jotenkin vierasta aluetta itselleni enkä hahmota voivani loukata. Yritän toimia niinkuin oletan ihmisen toimivan mutten tiedä mitä olen tekemässä.
Saman olen tosiaanlopulta ymmärtänyt ensimmäiseksi äidistäni. Räyhäsin hänelle joskus aikuisena jo, miksi hän ei ole ikinä pyytänyt minulta mitään anteeksi (ja hän on tehnyt aika pahojakin juttuja). Hyvin hämmästyneenä hän kysyi, mitä minun kaltaiseni ihminen piittaa hänen kaltaisensa tekemisistä ja tekemättä jättämisistä. Hänelle olin näköjään ihan eri asteikolla kuin hän, hän hahmottaa itse mitättömyydentunteensa toisin kuin moni vakavammin narsistinen ihminen.
Tulipas paljon mietittävää. Kiitos kun uskoit etten tarkoita pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä siis ei haittaa se, että on käynyt paikkakunnallani näkemättä minua, ei edes se että on nähnyt yhteistä kaveriani ilman minua. Vaan se, että ilmoittaa asiasta minulle ja kertoo mitä hauskaa ovat tehneet. Tuollainen asian hierominen naamaan on tässä se ongelma. En ymmärrä miksi edes kertoa olevansa täällä käymässä, ei ole ilmoitusvelvollisuutta niin kuin joku sanoi. Tökeröltä tuntuu.
Ap
Mitä jos hän ajatteli, että voisit tulla mukaan?
Kertoi asiasta siis vasta tapaamisensa jälkeen. Oli kertoessa vielä paikkakunnalla, muttei ehtinyt näkemään.
Voi voi. Kaverilla on muitakin kavereita kuin mä. Lapsellista.
Minulla oli ystävä jota pyysin usein ulos, bilettämään ym.. Ei koskaan ehtinyt. Laittoi sitten kyllä aina kuvia, kun oli ollut joidenkin muiden kanssa juhlimassa.
On entinen ystävä.