Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuudesani ysärillä +25 oli todellinen helle ja +27 oli jo jeskamandeer, eikä

Vierailija
10.07.2021 |

Niitä päiviä ollut kuin muutama kesässä, jos oli ollenkaan. Ei mulla oikein tässä pointtia kuha höpötän

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 1993 helteet alkoivat huhtikuussa ja kestivät kesäkuun alkupäiviin. Muistan, kun ennen vappua lähdin kävelylle normivaatteissa ja palasin takaisin kotiin vaihtaakseni sortsit ja topin (Lahti).

Vappuna olivat puut jo kukassa ja sain ekan kerran siitepölyoireita. Kesäkuu oli kylmä ja heinäkuu ja elokuun alku taas tosi kuumia. Oltiin jopa yli 30 asteen helteessä hetkittäin ja kävin kaupassa viilentymässä.

Vuonna 1999 taisi myös olla jotain hellettä koska muistan siitä kesästä ihan järkyttävät ukkoset. Joita oli pari kertaa.

Muistan kun ajoin Pohjanmaalla nurmikkoa kotona. Olin lukenut maailmanlopun tulevan Nostradamuksen mukaan kesällä 1999. Yhtäkkiä tuli aivan pimeä, lähes kuin yöllä. Ja vettä tuli valtoimenaan sekä valtavia jyrähdyksiä tiheään. Sähkölaitteita hajosi ja sähköt menivät poikki ja näin pallosalamankin. Vettä tuli vesiputouksen lailla. Se oli varmaan elämäni kovin ukkonen. Ei kestänyt kuin ehkä puoli tuntia tai alle mutta oli tosi voimakas.

2007 oli järjettömän kova ukkonen myös. Koko maailma pimeni silloin myös, nousi sellainen musta pilviseinämä.

Vierailija
62/71 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helle ei haittaa, kunhan on pari kolme boforia tuulta mukana.

Sellainen ettei sääski pääse istahtamaan iholle, koivuista kuuluu

suhinaa, lippu salossa näyttää suhtkoht ehjän ristikuvion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
64/71 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä jeskamandeer?

Se on semmonen taivastelusana

Vierailija
65/71 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kaipaan lapsuuteni normaaleja kesäpäiviä (1980-luvulla). Oli niiden joukossa kuumiakin päiviä, mutta vähemmän kuin nykyisin. Ei tosiaankaan puhuttu mistään helleputkista eikä käristyskupoleista.

Eikä seksihelteistä eikä...

Tässäpä ilmaisu, jota en tajua, tällaisella helteellä seksi ei todellakaan kiinnosta...

Vierailija
66/71 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
67/71 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuiko ne jo

Vierailija
68/71 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän mitattiin Kouvolassa pisin yhtäjaksoinen helleputki Suomessa. Tosin ne helteet jatkuu tauon jälkeen taas loppuviikosta ja ensi viikolla ylittyy taas 30 astetta.

Vierailija
69/71 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kesän 2003, olin tuolloin 12-vuotias. Aivan järkyttävä helle juhannuksesta elokuun alkuun ja tuntui, ettei jaksa tehdä mitään. Mutta tuolloin ei puhuttu ilmastonmuutoksesta mitään. Muistelen että ekan kerran olisin kuullut siitä joskus 2007-08, kun oli kaksi vetistä talvea peräkkäin. 

Oletko varma vuodesta? 2002 nimittäin oli ennätyksellisen kuuma ja kuiva kesä, ilma oikein seisoi ja oli loppukesästä jotenkin ihan sakeaa kun ei ollut satanut viikkokausiin... Olin itse 18 v. ja ensimmäistä kesää ajoin autoa joten jäi erityisesti mieleen.

Nyt olevinaan oli kuumempi, 2008 tms oli niin paha, että olin huonossa hapessa.

Vierailija
70/71 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinpä. Ja uimaan mentiin usein ja jos oli yli +20, sitä pidettiin hyvänä lämpimänä uimakelinä :) 

Vierailija
71/71 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kesän 2003, olin tuolloin 12-vuotias. Aivan järkyttävä helle juhannuksesta elokuun alkuun ja tuntui, ettei jaksa tehdä mitään. Mutta tuolloin ei puhuttu ilmastonmuutoksesta mitään. Muistelen että ekan kerran olisin kuullut siitä joskus 2007-08, kun oli kaksi vetistä talvea peräkkäin. 

Kyllähän siitä puhuttiin jo ihan ala-asteen ympäristötiedontunneilla. Mutta mitään kovin näkyvää sisäpoliittista merkitystä sillä ei vielä tuohon aikaan tainnut olla.

Olen opiskellut ympäristöalaa 90-luvun lopulla ja ilmastonmuutos oli jo sillon ihan selvä juttu. Oli jo ollut kauan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan