Veljellä ulosotossa velkaa 100 000e entä kun tulee perintö mitä teemme?
Isällä ei ole juuri fyrkkaa. Omistaa mökin arvo 50000e ja asunto 120 000e. Meitä on kolme sisarusta . Jos veli saa perinnöstä kolmanneksen niin miten vouti perii sennulosotossa? Onko meidän pakko myydä asunto ja mökki yhden hunsvotin takia että voisi saa rahansa kun sisko haluaa mökin ja mä asunnon? Vai onko paras että veli ei vaan ota perintöä lainkaan?
Kommentit (116)
Mitä teette, no vaihtoehdot ovat:
1. Veli perii kolmasosan, siitä otetaan perintövero ja loppu menee ulosottoon. Te kaksi maksatte tavalla tai toisella veljellenne tuon kolmasosan eli käytännössä joko myytte kuolinpesän omaisuutta tai rahoitatte sen muulla keinoin.
2. Veli kieltäytyy perinnöstä RIITTÄVÄN AJOISSA eli ennen kuin ulosotto ehtii ulosmitata perintöosuuden. Tällöin perintöosuus siirtyy hänen perijöille, joita on ensisijaisesti lapset, toisena vanhemmat ja kolmantena sisärukset.
Jos veljellä ei ole aikomustakaan lyhentää velkaansa kannattaa ilman muuta valita vaihtoehto 2. Ilmeisesti isänne elää yksin? Jos hänellä on puoliso niin leskellä voi olla oikeus jäädä yhteiseen kotiin asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te saisitte perinnön ja veljen pitäisi siitä luopua? Olette jotenkin parempia lapsia?
Menetin oman äitini äskettäin. En mahda mitään, mutta oksettaa kuinka jotkut jo suunnittelevat perinnönjakoa vanhemman eläessä. Yök.
sitä kutsutaan verosuunnitteluksi
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa veljen kieltäytyä perinnöstä. Niin kannattaa tehdä, jollei halua , että vouti vie kaiken. Jos lapsia niin kieltäytyy perinnöstä heidän hyväkseen.
Tuttavapiirissä tällainen tapaus. Perinnönjaot menivät sujuvasti, sen ulosotossa olevan osuus menikin hänen lapsilleen ja vouti jäi nuolemaan näppejään
Mielestasi ihan ok et veli on elanyt 100000€ yli varojensa ja sitten keplottelee niin etta vouti jaa nuolemaan nappejaan? Kuvottavaa
Lakimiestä sekä naurattaa että hirvittää lukea näitä ketjuja. Älkää ikimaailmassa uskoko mitään, mitä tällaisista keskusteluista luette. Mitään ei ole ymmärretty ja sekin väärin. En toimi asianajoalalla, joten minulla ei ole omaa lehmää ojassa kehottaessani käyttämään ammattilaisen palveluja. Kaikki muu on ns. väärää säästöä.
Veli voi tehdä yhden ainoan hyvän teon ja maksaa velkojaan perinnöllä. Ehkä sitten muistaa kevytmielisen elämänsä seuraukset.
Noin pienestä perinnöstä ei paljoa veroa mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se veljen ulosotto teihin liity.
Jokainen saa osuutensa.Tottakai liittyy. Jos ei ap/sisko pysty ostamaan veljeä ulos.
Ei liity.
Ap. ja siskonsa eivät muutenkaan saa taloa ja mökkiä, jollei pesässä ole kolmas erä yhtä suurta varallisuutta. Veljelle kuuluu 1/3 perinnöstä. Joko suoraan pesän varoista tai toiset maksavat osuuden hänelle ihan rahana, jolleivät halua myydä mitään. Toki kaiken voi myydä ja jakaa rahat kolmella myös.
Outoa, jos ap kuvittelee, että talo ja mökki vaan otetaan, ja veli sivuutetaan perinnön jaossa.
Vierailija kirjoitti:
Vouti voi päättää, että asunto on myytävä.
Minun hunsvottiveljelläni oli ulosotossa 60t. Mitään ei saanut myydä tai jakaa ilman lupaa. Hidastutti perinnönjakoa usealla kuukaudella. Meillä vouti määräsi osakkeet myytäväksi, ja kun ne oli myyty, minun piti siirtää siitä ulosottoon tuo 60t.Tietysti veljesi voi kieltäytyä perinnöstä. Mutta miksi kieltäytyisi, jos pääsee veloistaan eroon.
Vouti ei voi päättää yhtään mitään sellaisesta, joka on jonkun muun kuin ulosottoasiakkaan osuutta. Teidän tapauksessa on ollut selvää, että veljesi osuus on enemmän kuin velka, silloin toki vouti pitää huolen, että veljesi velan maksaa. Jos hänen perintöosuus olisi jäänyt alle tuon 60k, olisi tilanne ollut täysin eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te saisitte perinnön ja veljen pitäisi siitä luopua? Olette jotenkin parempia lapsia?
Menetin oman äitini äskettäin. En mahda mitään, mutta oksettaa kuinka jotkut jo suunnittelevat perinnönjakoa vanhemman eläessä. Yök.Tohon toiseen kohtaan. Perinnönjako tulisi nimenomaan tehdä ennen kuolemaa, olisi useimmiten helpompaa ja yleensä menisi veroa vähemmän kun jako tehdään fiksusti. Tietysti jos ollaan kuin korpit haaskalla ni sithän tilanne on eri....
Siinäpä idea. Yleensä näin ei toimita siksi, että elävä ihminen käyttää itse omaisuuttaan.
Aika usein kuitenkin toimitaan, yleensä silloin kun omaisuutta on enemmän. Tuossakin tapauksessa kun annetaan ennakko perintönä tai muulla tavalla ja pidätetään hallintaoikeus niin vähennetään veroja reilusti. Ja edelleen ei toimi jos ollaan korppina haaskalla.
Vierailija kirjoitti:
Lakimiestä sekä naurattaa että hirvittää lukea näitä ketjuja. Älkää ikimaailmassa uskoko mitään, mitä tällaisista keskusteluista luette. Mitään ei ole ymmärretty ja sekin väärin. En toimi asianajoalalla, joten minulla ei ole omaa lehmää ojassa kehottaessani käyttämään ammattilaisen palveluja. Kaikki muu on ns. väärää säästöä.
Toista naurattaa kun kollega heittää tollaista eikä edes kerro mikä on väärin ja oikaise sitä.
Kerropas nyt miten asia menee, kun kerran lähdit keulimaan. Innolla odotan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei testamenttia ole, sovitte keskenänne, miten perintö jaetaan. Veljellänne on oikeusa lakiosaan, eli kolmannekseen pesästä.
Sitten isänne kuolinpesä, eli te kaikki kolme, maksatte perintöveron. Olikohan se nyt 25% pesän arvosta huomioiden hankintameno-olettamat yms.
Seuraavaksi sinä ja siskosi maksatte veljellenne kolmanneksen pesän arvosta, vähentäen jo maksetun perintöveron.
Tämän jälkeen veljenne maksaa voudille kaikki ne rahat, mitä on sinulta ja siskoltasi saanut. Vouti on hyvä pitää tietoisena siitä, missä milloinkin menette.
Höpöhöpö. Kuolinpesä ei todellakaan vastaa perintöveroista vaan jokainen perijä henkilökohtaisesti. Eikä se ole 25% vaan riippuvainen pesän arvosta. Lähiomaisen periessä maksimi veroprosentti on 19%.
Jaa? Parhaillaan tässä isäni kuolinpesä, eli minä ja neljä sisarustani, odotamme verottajan päätöstä siitä, paljonko pesämme maksaa veroa kuolinpesällä olevista kiinteistöistä.
Tuodta veron määrästä en ollut varma. Laskimme 25% mukaan, hyvä tietää, että veroa tulee vain 19%.
Vierailija kirjoitti:
Perinnöstä luopuminen ei ole enää mahdollista ulosottopäätöksen jälkeen.
/
Niinpä, sen takia sen luopumisen tuleekin tapahtua ennnen ulosottopäätöstä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ulosotossa huomatavasti enemmän, tosin olen ainoa lapsi.
Asiat järjestetty niin että perintö hyppää ylitseni suoraan lapsilleni.
Oletko koskaan miettinyt miltä tuntuu niistä kenelle olet velkaa ja he eivät saa rahojaan, kun olet jättänyt maksamatta ja sitten kun olisi mahdollisuus, niin et silloinkaan hoida velvollisuuttasi kuten kuuluisi.
Heh, kasvottomia riistäjiä paljon kiinnosta. Itse olen samalla tavalla hoitanut osuuteni perinnönjaossa, eli vouti ei saanut mitään. Velat poistuvat sitten aikanaan vanhenemisen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei testamenttia ole, sovitte keskenänne, miten perintö jaetaan. Veljellänne on oikeusa lakiosaan, eli kolmannekseen pesästä.
Sitten isänne kuolinpesä, eli te kaikki kolme, maksatte perintöveron. Olikohan se nyt 25% pesän arvosta huomioiden hankintameno-olettamat yms.
Seuraavaksi sinä ja siskosi maksatte veljellenne kolmanneksen pesän arvosta, vähentäen jo maksetun perintöveron.
Tämän jälkeen veljenne maksaa voudille kaikki ne rahat, mitä on sinulta ja siskoltasi saanut. Vouti on hyvä pitää tietoisena siitä, missä milloinkin menette.
Höpöhöpö. Kuolinpesä ei todellakaan vastaa perintöveroista vaan jokainen perijä henkilökohtaisesti. Eikä se ole 25% vaan riippuvainen pesän arvosta. Lähiomaisen periessä maksimi veroprosentti on 19%.
Jaa? Parhaillaan tässä isäni kuolinpesä, eli minä ja neljä sisarustani, odotamme verottajan päätöstä siitä, paljonko pesämme maksaa veroa kuolinpesällä olevista kiinteistöistä.
Tuodta veron määrästä en ollut varma. Laskimme 25% mukaan, hyvä tietää, että veroa tulee vain 19%.
Tarkoitatko myyntivoiton veroa? Se on eri asia kuin perintövero ja myös määrältään suurempi. Tällainen tilanne teillä siten varmasti on, jos olet varma että nimenomaan pesää verotetaan. Perintöveron lasku tulee kuitenkin aina henkilökohtaisesti eikä pesälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kysymys on perintöverosta, niin netistä löytyy perintöverolaskuri, jolla on helppo laskea perintöveron määrä. Ainoa epäselvä asia on vain teillä se, hyväksyykö verottaja perukirjaan merkityt kiinteistöjen arvot vai muuttaako se ne.
Mutta tosiaan saatte arvion perintöverolle, kun laitatte perintöverolaskuriin yhden sisaruksen perintöosuuden arvon. Jokainen sitten maksaa veroa niin paljon. Isäsi kiinteistöjen arvon pitäisi olla miljoonia euroja, jotta perintöveroa tulisi maksettavaksi 19 %.
Sitten, jos kysymys on jostain muista veroista (esim. metsätulon vero tai luovutusvoitosta maksettava vero), niin perintöverolaskurilla ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vouti voi päättää, että asunto on myytävä.
Minun hunsvottiveljelläni oli ulosotossa 60t. Mitään ei saanut myydä tai jakaa ilman lupaa. Hidastutti perinnönjakoa usealla kuukaudella. Meillä vouti määräsi osakkeet myytäväksi, ja kun ne oli myyty, minun piti siirtää siitä ulosottoon tuo 60t.Tietysti veljesi voi kieltäytyä perinnöstä. Mutta miksi kieltäytyisi, jos pääsee veloistaan eroon.
Olisitko voinut ottaa lainaa asuntoa vastaan, maksaa velan ja pitää asunnon itselläsi? Siis jos kuvitellaan että teitä oli 2 perillistä ja asunnon arvo yli 120 000€?
Kertoo kaiken kun väität veljesi olevan hunsvotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa veljen kieltäytyä perinnöstä. Niin kannattaa tehdä, jollei halua , että vouti vie kaiken. Jos lapsia niin kieltäytyy perinnöstä heidän hyväkseen.
Tuttavapiirissä tällainen tapaus. Perinnönjaot menivät sujuvasti, sen ulosotossa olevan osuus menikin hänen lapsilleen ja vouti jäi nuolemaan näppejään
Mielestasi ihan ok et veli on elanyt 100000€ yli varojensa ja sitten keplottelee niin etta vouti jaa nuolemaan nappejaan? Kuvottavaa
Mieti mitä puhut. Ihmiset velkaantuu erilaisista syistä. Joku on mennyt takaamaan lainan tai tehnyt lama-aikana konkurssin, milloin pankit olivat aivan täydellisen törkeitä pas-kiaisia. Ja vaikka olisi rilluttanut 100 000€, se todellinen velka on murto-osa siitä. Korot juoksee summan päälle ihan tyhjästä.
Olen veljelle velkaa ja olemme saamassa perinnön. Voiko veljeni ottaa velan pois omasta perinnöstäni. Velka on yli 10-vuotta vanha ja ei ole ollut ulosmittaksessa.
Oletko koskaan miettinyt miltä tuntuu niistä kenelle olet velkaa ja he eivät saa rahojaan, kun olet jättänyt maksamatta ja sitten kun olisi mahdollisuus, niin et silloinkaan hoida velvollisuuttasi kuten kuuluisi.