Veljellä ulosotossa velkaa 100 000e entä kun tulee perintö mitä teemme?
Isällä ei ole juuri fyrkkaa. Omistaa mökin arvo 50000e ja asunto 120 000e. Meitä on kolme sisarusta . Jos veli saa perinnöstä kolmanneksen niin miten vouti perii sennulosotossa? Onko meidän pakko myydä asunto ja mökki yhden hunsvotin takia että voisi saa rahansa kun sisko haluaa mökin ja mä asunnon? Vai onko paras että veli ei vaan ota perintöä lainkaan?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnöstä voi kieltäytyä, joten veljesi kieltäytyy perinnöstä ja näin ollen sinä (ja muut mahdolliset sisaruksesi) saavat koko perinnön.
Ei ole mitään keinoa (laillisesti) jolla veljesi voisi saada osaansa perinnöstä, ilman ulosottoa.
Tällöin veljen osuus menee veljen perillisille.
Mikäli hänellä siis ON perillisiä. Muuten sisaruksille.
Vierailija kirjoitti:
Maksatte veljelle hänen osuutensa, niinhän teidän muutenkin pitää tehdä, jos haluatte itse kaiken omaisuuden. Veljen velat pienentyvät sen 57 000, mikä onkin iso apu, koska tuollaisen velan korko on iso.
Näin on. Jokainen kolmesta sisaruksesta saa noin 57000 € ja veli voi maksaa oman osuutensa ulosotolle.
Ellei testamenttia ole, sovitte keskenänne, miten perintö jaetaan. Veljellänne on oikeusa lakiosaan, eli kolmannekseen pesästä.
Sitten isänne kuolinpesä, eli te kaikki kolme, maksatte perintöveron. Olikohan se nyt 25% pesän arvosta huomioiden hankintameno-olettamat yms.
Seuraavaksi sinä ja siskosi maksatte veljellenne kolmanneksen pesän arvosta, vähentäen jo maksetun perintöveron.
Tämän jälkeen veljenne maksaa voudille kaikki ne rahat, mitä on sinulta ja siskoltasi saanut. Vouti on hyvä pitää tietoisena siitä, missä milloinkin menette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnöstä voi kieltäytyä, joten veljesi kieltäytyy perinnöstä ja näin ollen sinä (ja muut mahdolliset sisaruksesi) saavat koko perinnön.
Ei ole mitään keinoa (laillisesti) jolla veljesi voisi saada osaansa perinnöstä, ilman ulosottoa.
meneehän ne silloinkin perillisille....
Jokinen saa osuutensa. Veljesi osuus menee suoraan voudille mikä oikein onkin.
Perinnöstä luopuminen ei ole enää mahdollista ulosottopäätöksen jälkeen.
https://laaka.fi/voidaanko-perinto-ulosmitata-ja-voiko-taman-jotenkin-v…
Vierailija kirjoitti:
Maksatte veljelle hänen osuutensa, niinhän teidän muutenkin pitää tehdä, jos haluatte itse kaiken omaisuuden. Veljen velat pienentyvät sen 57 000, mikä onkin iso apu, koska tuollaisen velan korko on iso.
Tokikaan velka ei pienentyisi koko kolmasosan summalla, sillä veli maksaa ensin perintöveron osuudestaan.
Ettehän te tuolla tavalla voi nollata veljeänne, hyvänen aika. Siis toinen haluaa mökin ja toinen talon, mitä veli saa? Aivan, rahaa teiltä. Jos teillä ei ole tahaa, ettei voi havitella isompaa osaa perinnöstä kuin mitä teille kuuluu.
Tässähän tosin tuo mökki on kutakuinkin kolmasosa summasta, jos arvo on määritetty oikein. Eli taloa himoitseva joutuu maksamaan. Ihan normaalia, edullisesti sen talon silti saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Jokainen kolmesta sisaruksesta saa noin 57000 € ja veli voi maksaa oman osuutensa ulosotolle.
Ei se veli niitä rahoja maksa, vaan suoraan pesästä maksetaan ulosottoon. Muuten pesänhoitaja joutuu rikossyytteeseen ja vastuuseen. Rahat eivät edes käväise veljen tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa veljen kieltäytyä perinnöstä. Niin kannattaa tehdä, jollei halua , että vouti vie kaiken. Jos lapsia niin kieltäytyy perinnöstä heidän hyväkseen.
Tuttavapiirissä tällainen tapaus. Perinnönjaot menivät sujuvasti, sen ulosotossa olevan osuus menikin hänen lapsilleen ja vouti jäi nuolemaan näppejään
Tämä siis siitä syystä, että velan vanhentuminen on nykyään 15-20v.
Joo, tämän vuoksi asuntolainatkin pk-seudulla yleensä vanhenevat ennen kuin ne ehditään maksaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te saisitte perinnön ja veljen pitäisi siitä luopua? Olette jotenkin parempia lapsia?
Menetin oman äitini äskettäin. En mahda mitään, mutta oksettaa kuinka jotkut jo suunnittelevat perinnönjakoa vanhemman eläessä. Yök.
Tohon toiseen kohtaan. Perinnönjako tulisi nimenomaan tehdä ennen kuolemaa, olisi useimmiten helpompaa ja yleensä menisi veroa vähemmän kun jako tehdään fiksusti. Tietysti jos ollaan kuin korpit haaskalla ni sithän tilanne on eri....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meneehän ne silloinkin perillisille....
Rintaperillisiä tarkoitin, anteeksi moukkamaisuuteni asiassa.
Vai oliko sinä vain niin typerä, ettet ymmärtänyt asiaa??
Ihme nillittäjä!
Minulla on ulosotossa huomatavasti enemmän, tosin olen ainoa lapsi.
Asiat järjestetty niin että perintö hyppää ylitseni suoraan lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se veli niitä rahoja maksa, vaan suoraan pesästä maksetaan ulosottoon. Muuten pesänhoitaja joutuu rikossyytteeseen ja vastuuseen. Rahat eivät edes käväise veljen tilillä.
Sitä minä tarkoitin että ei se veli niitä rahoja itselleen saa vaikka mitenkä venkoilisi. Vastaavasti ne 2 muuta sisarusta saavat sen jälkeen tehdä niillä omilla osuuksillaan miten parhaaksi näkevät.
Vierailija kirjoitti:
Ellei testamenttia ole, sovitte keskenänne, miten perintö jaetaan. Veljellänne on oikeusa lakiosaan, eli kolmannekseen pesästä.
Sitten isänne kuolinpesä, eli te kaikki kolme, maksatte perintöveron. Olikohan se nyt 25% pesän arvosta huomioiden hankintameno-olettamat yms.
Seuraavaksi sinä ja siskosi maksatte veljellenne kolmanneksen pesän arvosta, vähentäen jo maksetun perintöveron.
Tämän jälkeen veljenne maksaa voudille kaikki ne rahat, mitä on sinulta ja siskoltasi saanut. Vouti on hyvä pitää tietoisena siitä, missä milloinkin menette.
Höpöhöpö. Kuolinpesä ei todellakaan vastaa perintöveroista vaan jokainen perijä henkilökohtaisesti. Eikä se ole 25% vaan riippuvainen pesän arvosta. Lähiomaisen periessä maksimi veroprosentti on 19%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te saisitte perinnön ja veljen pitäisi siitä luopua? Olette jotenkin parempia lapsia?
Menetin oman äitini äskettäin. En mahda mitään, mutta oksettaa kuinka jotkut jo suunnittelevat perinnönjakoa vanhemman eläessä. Yök.Tohon toiseen kohtaan. Perinnönjako tulisi nimenomaan tehdä ennen kuolemaa, olisi useimmiten helpompaa ja yleensä menisi veroa vähemmän kun jako tehdään fiksusti. Tietysti jos ollaan kuin korpit haaskalla ni sithän tilanne on eri....
Siinäpä idea. Yleensä näin ei toimita siksi, että elävä ihminen käyttää itse omaisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ulosotossa huomatavasti enemmän, tosin olen ainoa lapsi.
Asiat järjestetty niin että perintö hyppää ylitseni suoraan lapsilleni.
Onko se oikein niitä velkojia kohtaan vältellä velan maksua?
Koko yhteinen perintönne menee veljen velkojen maksamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida tietää mitä "perillinen" tarkoittaa. Se EI ole synonyymi jälkeläiselle.
Oletteko koko suku tuollaisia loisia?