Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka nautitte näistä helteistä, voisitteko kertoa millä tavalla? Mitä teette?

Vierailija
10.07.2021 |

Oikeastiko liikutte samaan tapaan helteillä, urheilette ja teette samoja asioita kuin muutenkin? Vai nautitteko makaamalla auringossa? Laittauduin tässä just, että voisin lähteä kauppaan ja valun hikeä joka puolelta.

Kommentit (1004)

Vierailija
961/1004 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen oli ihanaa olla kaupungilla, 17 astetta lämmintä ja tuulenpuuskia. Lyhythihaisessa puserossa ja farkkuhameeessa olin liikkeellä eikä ollenkaan tullut vilu. Pystyi hengittämään vapaammin kuin pitkään aikaan, vaikka maski olikin naamallani. :)

Tänään kävelin kaupungilla ja kävin paikallisessa Kitymarketissa, jossa käytin maskia kauppareissun ajan. Ulkona liikkuessa oli miellyttävät +17 tai +18 astetta ja lämminvärisenä miehenä viihdyin erittäin hyvin harmaissa farkuissa, valkoisessa t-paidassa ja mustissa kävelykengissä. Olokin tuntuu virkeämmältä kuin lämpötila on laskenut noin 15 astetta niistä pahimmista lukemisista eikä puske koko ajan hikeä pintaan.

On paljon helpompi suunnitella kaikenlaista tekemistä kun ei mene niin paljon aikaa oman kropan ja asunnon pitämisenä edes suhteellisena viileänä.

Helteiden aikaan olin koko ajan shortseissa ja hihattomassa paidassa, kävin suihkussa aamulla ja illalla sekä uimassa joessa yleensä iltapäivällä kuumimpaan aikaan. Sisälämpötila vaihteli lähinnä +26 ja +30 asteen välillä, niin että +28 oli jo turhan paljon. Nyt sisällä on +23 ja +24 asteen välillä ja ulkona +17 ja +18 asteen välillä. Tosin ennusteiden mukaan helteet saattaisi alkaa uudelleen ilmeisesti sunnuntaina.

Vierailija
962/1004 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla oli asunnossa ihanat 19 astetta! Olen tuulettanut tällä viikolla ihan urakalla, koska ensi viikolle on taas luvattu sitä hemmetin hellettä. Olen nukkunutkin ihan parhaita yöunia sitten kesäkuun alun.

Onneksi Ylen meteorologi kertoi, ettei usko ensi viikon helteiden kestävän pitkään. Toki lämmin ilma jatkuu, mutta 23-24 astetta on ihan ok, kunhan yöt vain pysyvät viileänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1004 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on kun ihminen ei pääse pakoon kuumaa. Sellaiset joiden on pakko työskennellä kuumassa. Niiden, joiden terveyden ja/tai rahatilanteen vuoksi joutuvat olemaan vastoin tahtoaan kuumassa asunnossa viikosta toiseen. Ilmalämpöpumppu, ilmastoitu hotellihuone, ilmastoitu oma auto tai taksi, hengailu kauppakeskuksissa päivät pitkät, veneily, uiminen (uimapaikalle matkaaminen), matkustaminen viileämmälle seudulle, kaikki nämä vaativat rahaa ja myös sellaista terveydentilaa että ne voi toteuttaa.

Vierailija
964/1004 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla oli asunnossa ihanat 19 astetta! Olen tuulettanut tällä viikolla ihan urakalla, koska ensi viikolle on taas luvattu sitä hemmetin hellettä. Olen nukkunutkin ihan parhaita yöunia sitten kesäkuun alun.

Onneksi Ylen meteorologi kertoi, ettei usko ensi viikon helteiden kestävän pitkään. Toki lämmin ilma jatkuu, mutta 23-24 astetta on ihan ok, kunhan yöt vain pysyvät viileänä.

Mä jaksan paremmin hellettä kun yöksi viilenee reilusti. Nukuin partsilla +10 alusvaatteissa ja aamulla oli vähän kurkku kipeä. Mutta ah! oikein nautin kun hiki ei valu ja lakanat pysyy kuivina.

Vierailija
965/1004 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on hyvä ilma kun saa nukkua yöt levollisesti. Uimiseen vähän kylmä, mutta eipä kuumudessa muuta huvia ole. Mulla on jo syksy silmissä; kynttilät, kurpitsat, värikkäät lehdet ja kirpeä ilma.

En minä kyllä mistään syksystä haaveile vaan mielummin pilvipoutaisista +20 asteen kesäpäivistä, jolloin luonto on vielä vihreää. Ilma tuntuu mukavan lämpimältä t-paita päälläkin mutta ei turhan hiostavalta että jaksaa ja viitsii tehdä kaikenlaista.

Vierailija
966/1004 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olette lapsiperheet tehneet näillä koleilla keleille, kun esim. rannalla ja puistoissa on turhan viileää?

Vierailija
967/1004 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia pääkaupunkiseudulla on "kaikki" ulkona vasta nyt 18 asteen lämpötilassa, jos on olemassa noin paljon helteestä nauttijoita? Luulin koko heinäkuun tähän iltaan saakka kaikkien olevan viettämässä lomia muualla, koska oli niin hiljaista ja autiota. Mutta heti kun lämpötila laski 18 asteeseen, kadut on samantien täynnä porukkaa.

Ilmeisesti sisä-Suomessa kestetään paremmin hellettä kun lomareissumme aikana kaikki nähtävyydet, saaristolaivat, terassit, puistot ja rannat oli ihan turvoksissa porukasta aamusta iltaan 31 asteessa:) Kukaan ei ähkinyt eikä puhkinut tuskissaan vaan nautti. Kuten mekin.

Tosin me olemme olleet pk seudulla ulkona omalla eteläterassilla 07-22 kuluneet 6 vkoa muutenkin. Eilen oli pakko olla ilta sisällä kun oli vain 22 ja kylmä tuuli, järvivesikin oli tosi kylmää mutta pitkähihaisissa/-lahkeisissa varusteissa sain raivattua puutarhaa päivällä

"Eilen oli pakko olla ilta sisällä kun oli vain 22 ja kylmä tuuli." Oletko 9 kuukautta vuodesta sisällä, jos alle 22 asteen lämpötiloissa on pakko pysyä sisällä? Ei siellä ulkona ole pakko hillua puolialasti. Jos paleltaa, niin takki päälle ja ulos, ei palella enää.

Itseasiassa olen. Kärsin 3-hermosärystä mikä aktivoituu jo peljästä tuulesta, kostea kylmyys on pahinta. 25 asteessa vasta kivuton.

Kesällä pitää tareta pikkuvaatteissa, mekoissa ja bikineissä!

Vierailija
968/1004 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olette lapsiperheet tehneet näillä koleilla keleille, kun esim. rannalla ja puistoissa on turhan viileää?

Ilmeisesti ei mitään. Digit käteen ja kaikki on tyytyväisiä.

Vierailija
969/1004 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin ulkoilusta, uimisesta, ihan kaikesta mitä normaalistikin teen. Monta kuukautta vuodesta on kylmää, nyt nautin kun on lämmintä. Jos jotkut sairaat kärsii kuumuudesta niin ei heidän kärsimys siitä paranisi yhtään jos itse kieltäytyisin nauttimasta lämmöstä.

Vierailija
970/1004 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on kun ihminen ei pääse pakoon kuumaa. Sellaiset joiden on pakko työskennellä kuumassa. Niiden, joiden terveyden ja/tai rahatilanteen vuoksi joutuvat olemaan vastoin tahtoaan kuumassa asunnossa viikosta toiseen. Ilmalämpöpumppu, ilmastoitu hotellihuone, ilmastoitu oma auto tai taksi, hengailu kauppakeskuksissa päivät pitkät, veneily, uiminen (uimapaikalle matkaaminen), matkustaminen viileämmälle seudulle, kaikki nämä vaativat rahaa ja myös sellaista terveydentilaa että ne voi toteuttaa.

Mitenhän miljoonat ihmiset jossain etelämmissä maissa pärjää monta kuukautta hellettä? Älkää valittako kuumuudesta täällä kylmässä arktisessa pohjolassa.

Vierailija
971/1004 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koleaksihan ei tätä keliä voi millään mittapuulla sanoa. Me ollaan lasten kanssa oltu rannalla ja puistoissa, kun pikkuisetkin jaksavat touhuta. Käytiin eilen seikkailupuistossa, tänään toisen kerran. Koko perheelle aivan ihana ilma.

Vierailija
972/1004 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia pääkaupunkiseudulla on "kaikki" ulkona vasta nyt 18 asteen lämpötilassa, jos on olemassa noin paljon helteestä nauttijoita? Luulin koko heinäkuun tähän iltaan saakka kaikkien olevan viettämässä lomia muualla, koska oli niin hiljaista ja autiota. Mutta heti kun lämpötila laski 18 asteeseen, kadut on samantien täynnä porukkaa.

Ilmeisesti sisä-Suomessa kestetään paremmin hellettä kun lomareissumme aikana kaikki nähtävyydet, saaristolaivat, terassit, puistot ja rannat oli ihan turvoksissa porukasta aamusta iltaan 31 asteessa:) Kukaan ei ähkinyt eikä puhkinut tuskissaan vaan nautti. Kuten mekin.

Tosin me olemme olleet pk seudulla ulkona omalla eteläterassilla 07-22 kuluneet 6 vkoa muutenkin. Eilen oli pakko olla ilta sisällä kun oli vain 22 ja kylmä tuuli, järvivesikin oli tosi kylmää mutta pitkähihaisissa/-lahkeisissa varusteissa sain raivattua puutarhaa päivällä

"Eilen oli pakko olla ilta sisällä kun oli vain 22 ja kylmä tuuli." Oletko 9 kuukautta vuodesta sisällä, jos alle 22 asteen lämpötiloissa on pakko pysyä sisällä? Ei siellä ulkona ole pakko hillua puolialasti. Jos paleltaa, niin takki päälle ja ulos, ei palella enää.

Itseasiassa olen. Kärsin 3-hermosärystä mikä aktivoituu jo peljästä tuulesta, kostea kylmyys on pahinta. 25 asteessa vasta kivuton.

Sullahan on sit menny hienosti tänä kesänä. Oot saanu oikein tappohelteitä monta viikkoa putkeen, ja pysynyt kivuttomana, hyvä. Pikkuvaatteitakin olet voinut käyttää joka päivä. Suomessa ei vaan ole ikuinen kesä, tulee pikkuhiljaa syksyä kehiin. Mä taas voin paremmin alle +25. Hirmuhelle laukaisee mulla järkyn migreenin.

Vierailija
973/1004 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän miljoonat ihmiset jossain etelämmissä maissa pärjää monta kuukautta hellettä? Älkää valittako kuumuudesta täällä kylmässä arktisessa pohjolassa.

Käyttämällä ilmastointia ja istumalla varjossa. Ei heistä kukaan mene vapaaehtoisesti nauttimaan helteestä.

Ja kyllä valitan niin valittavat hekin. Kylmä talvi ei poista mitenkään helteen kärsimystä.

Vierailija
974/1004 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei tarvi tehdä yhtään mitään ja alakerran kivilattia pitää molemmat kerrokset sopivasti viileenä  niin ei valittamista, ja nyt taidan mennä tunnin fillarilenkille.

Vierailija
975/1004 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis siitäkö tässä oli kyse, että jos sulla on varaa ilmalämpöpumppuun ja kämppä on viileä kuin viiden tähden hotellihuone, niin et saa sanoa nauttivasti helteistä, kun pääset niitä pakoon?

Ei ne ILPot nyt niin paljoa maksa, ja just tuli oikeuden päätös, että sellaisen saa asentaa kerrostaloonkin!

Suosittelen ottamaan pään ulos pensaasta ja toteamaan, että TODELLA monella ei todellakaan ole varaa ilmastointikoneeseen. Työttömät, opiskelijat ja pienituloiset, joista moni asuu vielä vuokrallakin.

nimim. opiskelija, jonka asunnossa oli pahimmilla helteillä 31 astetta.

Usein ne helteistä nauttijat on niitä, jotka sanovat muille, ettei saa valittaa kun kerrankin on lämmintä ja pitkä talvi plaaplaa. Ja sitten heillä itsellään on ilmastointikoneet kotona.

Vierailija
976/1004 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tähän ketjuun tulee kitisemään ihmiset jotka ei nauti helteistä? Sitäkö kysyttiin??

Vierailija
977/1004 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sullahan on sit menny hienosti tänä kesänä. Oot saanu oikein tappohelteitä monta viikkoa putkeen, ja pysynyt kivuttomana, hyvä. Pikkuvaatteitakin olet voinut käyttää joka päivä. Suomessa ei vaan ole ikuinen kesä, tulee pikkuhiljaa syksyä kehiin. Mä taas voin paremmin alle +25. Hirmuhelle laukaisee mulla järkyn migreenin.

No tällä viikolla ei ole helteitä, tänäänkin kylmä ja järviveden lämpö laskenut 8 astetta. Ei kiva

No sulla kuitenkin se 9-11 kk sitten oireetonta. Vähän paremmin kuin minulla

Vierailija
978/1004 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei hirmuhelteitä ole ollutkaan. 37 on ennätys ja juuri koskaan ei ole yli 33. Etelämmässä on yli 40 asteen helteitäkin.

Vierailija
979/1004 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kukaan ei tosiaan palele yli 15 asteen lämpötiloissa, ellei sitten jääräpäänä pue väkisin ohutta toppia ja shortseja päälle, "kun onhan sentään kesä".

Minulla on jo pitkät päällä ja shortsit jääneet, ehti tottua tuohon ekstaasinomaiseen säähän missä palelun vaaraa ei ollut. Varsinkin nyt kun on tottunut inhimillisiin lämpöihin tämän ihanan lämmön aikana. No nyt on sekin ohi ja laitoin lämpöpumpun jo lämmittämään, voidaan taas olla 11,5 kuukautta tuulessa ja pimeässä tärisemässä ja voidaan käydä keskustelu taas ensi vuonna. Itse aion valittaa kylmästä koko tuon ajan.

Vierailija
980/1004 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin elän kuin +30 helteillä. Kotona alasti, kaikki ikkunat ja partsin ovi auki yötä päivää. Viime yönä olin herännyt ja heittänyt päiväpeittoa jalkojen päälle. Tosin kerrostalon ylin asunto, niin näinhän täällä eletään ympäri vuoden.