Mitä jengiä tämä on jotka eivät vastaa/valehtelvat tartunnanjäljittäjille puhelimessa?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vastaa tuntemattomiin numeroihin.
Sulle rämä tuskin on ajankohtaista, mutta tarvittiin yhteen projekriin vuodeksi tyyppiä. Meillä oli pari entistä korkeakouluharjoittelijaa, joille ajattelimme paikkaa tarjota. Toista en saanut puhelimella kiinni, mutta toisen sain. Hänelle sitten paikka menikin, ja osoittautui niin hyväksi, että hänet vakinaistettiin. Toinenkin soitteli muutaman päivän jälkeen ja sanoi, ettei ollut vastannut tuntemattomaan numeroon. No, olisi ehkä kannattanut.
Soitteli mihin? Tuntemattomaan numeroon?
Älä nyt takerru epäolennaiseen. Hyvä tarina kehitetty.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä korona-jäljittäjistä, mutta ns. kaupallisilla toimijoilla (pankit, vakuutushtiöt, erilaiset nettikaupat ymv.) yleensä tunnistautuminen pitää vielä varmentaa pankkitunnuksilla.
Vakuutusyhtiö lähettää viestin puhelimeen/sähköpostiin että uusi asiakirja omilla sivuilla, ja pankki pyytää vahvistamaan tietyt asiat vielä kirjautumalla verkkopankkiin/kuittaamaan muutokset jne.
Eli jos naapurin Mauri nyt vastaa "leikillään" Pertin puhelimeen ja feikkaa olevansa Pertti, niin harvoin hän lopulta mitään muutoksia tai muita saa aikaan (vaikka tietäisi Pertin hetunkin) ilman että Pertti saa asiasta tiedon muuta kautta/joutuisi vielä vahvistamaan muutoksen.
+Virkailija voi kysyä lisätietoja joilla varmennetaan että oikea ihminen on kyseessä, esim. vakuutusyhtiö kysyä auton rekisterinumeroa/mökin osoitetta tai muuta mihin "huijari-vastaaja" ei todennäköisesti osaa vastata.
+Jos ihmisellä on epäilys tai pelko että hänen tietoja väärin käytetään, voi käytännössä kaikille toimijoille ilmoittaa ettei mitään saa kertoa/muuttaa/myydä ellei puhelu ole numerosta xxx tai sähköpostista xxx. Moni tietää esim. sukulaisistaan kaikki hetua myöten, ja voi koittaa urkkia niiden avulla esim. lääkäriltä sairaustietoja esiintymällä sukulaisena, mutta sekin on mahdollista estää kun ilmoittaa asiasta niin erinäisin keinoin asia saadaan kyllä estettyä.
Vastaajanosalta kyllä, se toimii noin.
Entä soittajan? Kuinka varmistat että se pankki joka kyselee sulta sun lainanumeroita ja vastaavia on pankista? Sä taidat vain luottaa siihen :)
https://yle.fi/uutiset/3-12014974
Tavaroita tilattiin viiden henkilön nimissä viidestä eri suositusta verkkokaupasta.
Maksutavaksi valittiin Klarnan laskutuspalvelu, jossa tuotteet maksetaan 14 päivää myöhemmin. Tilatut tavarat toimitetaan ennen maksua.
Tilauksen tekoon tarvittiin vain sähköpostiosoite ja postinumero. Tuotteet pyydettiin toimittamaan Postin palvelupisteeseen.
Ennen tilauksen vahvistamista tilaajan yhteystiedot vaihdettiin. Toimitus ei kerro yksityiskohtaisesti, kuinka se tapahtui, jotta tietoa ei voida hyödyntää rikolliseen toimintaan.
Ilmoitus tilausten saapumisesta tuli testin tekijälle. Laskut menivät henkilöille, joiden nimissä tilaukset tehtiin.
eli ihan oikeasti miettikää vähän kenelle kerrotte tietojanne puhelimitse.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-12014974
Tavaroita tilattiin viiden henkilön nimissä viidestä eri suositusta verkkokaupasta.
Maksutavaksi valittiin Klarnan laskutuspalvelu, jossa tuotteet maksetaan 14 päivää myöhemmin. Tilatut tavarat toimitetaan ennen maksua.
Tilauksen tekoon tarvittiin vain sähköpostiosoite ja postinumero. Tuotteet pyydettiin toimittamaan Postin palvelupisteeseen.
Ennen tilauksen vahvistamista tilaajan yhteystiedot vaihdettiin. Toimitus ei kerro yksityiskohtaisesti, kuinka se tapahtui, jotta tietoa ei voida hyödyntää rikolliseen toimintaan.
Ilmoitus tilausten saapumisesta tuli testin tekijälle. Laskut menivät henkilöille, joiden nimissä tilaukset tehtiin.
eli ihan oikeasti miettikää vähän kenelle kerrotte tietojanne puhelimitse.
Minna täältä koronajäljityksestä hei,
mun pitää ihan eka varmistaa kenen kanssa mä puhun eli kertoisitko sun sähköpostiosoitteen. Kiitos ja postinumeron. Juu täsmää kiitos.
Oletteko viimeisen kahden viikon aikana olleet ranuan eläinpuistossa? Ai ette. No tämä olikin tällä selvä, kiitos ja hyvää päivänjatkoa. Ei, ei vaadi mitään jatkotoimia, jäljitämme erästä tartuntaketjua mutta meillä oli väärä epäilys nyt kyseessä. Pahoittelen häiriötä.
Ja niin se Klarna-lasku pamahtaa kirjeenä kuukauden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä nämä jäljittävät varmistavat kenen kanssa he puhuvat?
Joutuuko siinä antamaan jotain henkilötietoja, kuten hetun loppuosan?
Millä minä varmistan kenen kanssa puhun? Siis että kyseessä on joku "jäljittäjä" eikä verkkorikollinen joka käyttää tietojani verkkopetoksiin seuraavat kuukaudet?
Kukaan ei siis ole siottanut, mutta itse en antaisi mitään tietoja puhelimitse sen enempää kuin lähettäisin passikopiota jonku gmailiin.
Onnistuu samalla tavalla kuin silloinkin, kun lääkäri soittaa labratuloksia tms. Ei ole vaikeaa.
Jos lääkäri soittaa niin hän on kertonut sen etukäteen käynnin yhteydessä. Jäljittäjän soitto on vähän eri asia.
Järkeviä ihmisiä! mitä hyötyä on enää jäädä karanteeniin kun jäljityssoitto tulee viikon päästä altistumisesta? sinä olet ehtinyt taudin levittää jo. Ja kun ei tämän kummoisemmasta taudista ole kyse niin hyvä että tauti leviää ja katsotaan pois kuleksimasta.
Kannattakaa luomua myös oman elämänne kohdalla! ei tarpeettomia lääkkeitä ja rokotuksia! Korona ei ole Ebola
Tänää soinut kaksi kertaa puhelin ja molemmilla kerroilla salainen numero ja ensimmäisessä minun Windows tietokoneeni lähetti virheraporttia Intiaan (en omista tietokonetta) ja toisessa puhuttiin italiaa ja lyötiin luuri korvaan. Kello ei ole edes yhdeksää ja pari tommosta puhelua jo tullut niin en vastaa tuntemattomiin numeroihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä nämä jäljittävät varmistavat kenen kanssa he puhuvat?
Joutuuko siinä antamaan jotain henkilötietoja, kuten hetun loppuosan?
Millä minä varmistan kenen kanssa puhun? Siis että kyseessä on joku "jäljittäjä" eikä verkkorikollinen joka käyttää tietojani verkkopetoksiin seuraavat kuukaudet?
Kukaan ei siis ole siottanut, mutta itse en antaisi mitään tietoja puhelimitse sen enempää kuin lähettäisin passikopiota jonku gmailiin.
Ihan nimestä yleensä selviää kenen kanssa puhuu. Se vastapuolikin kertoo nimensä. Mutta varmuuden vuoksi sinun kannattaa lukkiutua perunakellariin ja sulkea kaikki tietotekniset laitteet. Voihan olla, että joku nytkin jäljittää sinun tietokoneesi avulla missä asut.
Sori mut mun toimenkuvaan kuuluu tietosuoja ja tietoturva. Ei tosin terveydenhoidon parissa, siksi heräsi mielenkiinto.
Kaikki terveydenhuoltoon liittyvät asiat ovat yksityisyydensuojan piirissä jonka vuoksi asia pitää varmasti jotenkin huomioida.
Nimen sanominen ei ole vahva tunnistauminen. Timo Virtasiakin on 233kpl
No sitten kysytään vaikka syntymäaikaa. Jollainhan ne muutkin viranomaiset varmistavat, että puhuvat oikean henkilön kanssa.
Juu ja pankkit jne.
Katsos kun sitä mä meinaankin. Jos mä soitan Maija meikäläiselle, sanon olevani jäljittäjä ja pyydän koko hetua, lopputunnuksen myös niin annatko (jos olet Maija Meikäläinen) sen mulle?
Millä Maija Meikäläinen varmistaa itse että mä olen "viranomainen"
Ja kyllä, mulla on useampi myyntipuhelu päättynyt siihen etten ole antanut jollekin joka sanoo olevansa pankista tai puhelinoperaattorilta mun hetua. Meen konttorille tai soitan itse sinne jos on asiaa.
Annan, koska en ole typerys. Kyllä sen siitä esittelystä tietää onko kyseessä oikea jäljittäjä vai ei. Ja ainahan sitä voi ensin kysellä vähän, millä asialla todella soittelee jne. Siitä äkkiä paljastuu, onko oikealla asialla vai ei.
Ai tietää? No hyvä! Mistä?
Kysyn sulta kokska en ole sellaisen kanssa joutunut koskaan juttelee.
Ne tietää, joiden tarvitsee tietää. Ne, jotka ei tiedä, ei tule ymmärtämään, vaikka kuinka selittäisi.
Yritä, mä oon jotain tehnyt GDPR:n kanssa ja tiedän HIPAA vaatimuksista.
Mä oon nyt se Mikko Mallikas. Sä soitat.
Mistä mä tiedän että sä olet oikealla asialla? Mistä sä tiedät että puhut Mikko Mallikkaan kanssa? Ja mä siis autan mielelläni.
Ei tulisi pieneen mieleenkään yrittää :D En jaksa lähteä hakemaan ratakiskoa tähän hätään.
Eli sulla ei ole vastausta. Sä vaan selität tietäväsi.
Kunnon palstapätijä.
Eiks tääl ole ketään hoitoalan ammattilaista joka viitsis vastata?
"Maija Öyhönen"
"Tässä on Riitta Väyrynen Porvoon terveyskeskuksesta hei"
"Hei"
Ja näin Riitta tietää, että puhuu sinun kanssasi ja sinä Riitan kanssa. Jos vähän tarkennusta tarvitaan, voi kysyä vaikka syntymäaikaa. Siis Riitta sinulta. Sinun on ikävä kyllä vaan luotettava, että Riitta soittaa oikeasti Porvoon terveyskeskuksesta. Jos siihen et pysty, sitten kannattaa hakeutua sinne terveyskeskukseen mielenterveyshoitajan vastaanotolle.
Sori mutta epäluottamus nyt kuuluu tähän mun ammattiin. Mä oon joutunut auttamaan liian paljon ihmisiä jotka luottaa ettei maailmalla kukaan halua mitään pahaa.
Syntymäaika siis riittää? Se on ok, hetun loppuosa ei ole.
Ihanaa kun joku vastasi, kiitos.
No ei tuo ollut mikään ammattilaisen vastaus. Ihan maalaisjärjellä päättelin, miten henkilöllisyys varmennetaan. Kyllä minulta on hetuakin kyselty esim. Kela-asioinnissa. En ole kokenut ongelmaksi. Ei ole tapana epäillä kaikkea mahdollista. Ei ole vainoharhaisuuteen taipumusta.
No onhan tuossa nyt eroa. Tiesitkö sinä että sinulla on Kela-asiointia? Luultavasti tiesit.Samaten jos sulla on pankin kanssa sovittu (sinun aloitteestasi) puhelinaika niin puhelun tullessa olet suht varma että se on se pankki joka soittelee.
Nythän joku vain soittaa ja sanoo olevansa viranomainen. Eikä sinulla ole mitään trigeriä sille kontaktille vaan se on täysin sairaanhoitopiirin suunnasta tulevaa.
Tiesitkö että mä voin ohjelmallisesti väärentää mun puhelun näyttämään tulevan vaikka poliisilta?
En tiennyt Kelan aikovan soittaa minulle. Luotin vain, että "Ville Virkailija Kelasta" oli oikeasti Kelasta. Ei ole tapana epäillä lähtökohtaisesti kaikkea. Aika helposti minkä tahansa puhelun aikana selviää, onko kyseessä huijari vai ei. Jos sinä esim. poliisina yrität soittaa minulle ja kertoa lapseni olevan kännissä puistossa. Se on helppo todiste, että olet huijari. Noin esimerkiksi. Huijareilla ei ole käytössä tarpeeksi tarkkoja ja yksityiskohtaisia tietoja, jotta voisivat urkkia asioita paljastumatta.
Ne huijarit kerää sulta tietoja jotta ne voi tehdä sen hiujauksen nimissäsi.
Rane täältä koronajäljityksestä hei, haluaisin keskustella Maija Mehiläisen kanssa, mutta minun pitää varmistaa että puhun oikealle henkilölle:
Mikä onkaan katuosoitteesi?
Entä henkilötunnuksesi lopuosa?
Kiitos, voisitko vielä lähettää valokuvan passistasi WA-viestinä numeroon....
Missä vaiheessa alat miettimään mitä olet tekemässä?
"Pirjo Espoon kaupungin jäljityksestä päivää, varmistaisin ensin että puhun oikean henkilön kanssa. Sanotko koko nimesi ja henkilötunnuksesi"
Ja näin "Pirjo" pystyy ottamaan pikavipin sinun nimissäsi.
Jäisi muuten itseltäkin vastaamatta, ellei Fonecta jäljitä soittajan numeroa omaan sairaanhoitopiiriin.
Käsittelen ne huijaussoittoina.
Soitteli mihin? Tuntemattomaan numeroon?