miksi nykyvanhemmat hyysäävät ja holhoavat liikaa?
10-vuotias on muka liian nuori olemaan yksin kotona. Ei se 10 vuotta sitten ollut ongelma.
Lapsella pitää käyttää konttauskypärää, ettei vaan lyö päätänsä. Sillähän lapsi oppii varomaan kun vähän käy kipeää.
15-vuotiaan huone siivotaan ja ruoka tehdään valmiiksi, kun eihän sen ikäinen osaa vielä voileipääkään tehdä.
Ala-asteikäistä ei voi päästää pyöräillen kaverin luo alle viiden kilometrin päähän, kun matka on liian pitkä. Yli viiden kilometrin matkan suuntaansa voisin nippa nappa ymmärtää, tosin itse veivasin 15km:n päähän kaverille leikkimään, kun vanhemmat oli töissä, ja kaveri veivas saman matkan mun luo.
Lapset eivät voi leikkiä pihalla ilman aikuisen jatkuvaa valvontaa, kun sehän juoksee tielle ja jää auton alle. Kyllä 3-4vuotias jo ymmärtää, ettei tielle saa juosta ja vieraille puhuta, kunhan vanhemmat ovat tästä sanoneet.
Ihan oikeasti lasten kasvatus on mennyt jo naurettavaksi hyysäämiseksi ja holhoamiseksi. Mitenköhän mun ikäluokka ja vanhemmatkin ovat selvinneet aikuisiksi asti, vaikkei meitä olla koko aikaa vahdittu. Ja itse olen siis 20-vuotias.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 16:12"]Lapseni iässä minulta oli kuollut jo samanikäinen serkku ja yksi luokkakaveri auto-onnettomuuksissa, itse olin ollut sairaalassa kolmisen viikkoa, puhumattakaan tavallisista kipsatuista jäsenistä, onnettomuuksissa irronneista hampaista ja muusta pienestä. Olet oikeassa, on ihme että olemme selvinneet aikuisiksi, nykyään otetaan lukuun vielä lisääntynyt autojen ja niiden nopeuksien määrä, avohoitopotilaat, päihdeongelmaiset, ulkomaalaiset kerjääjät ja narkomaanit, joita on huomattavasti enemmän kuin 30 vuotta sitten.
[/quote]
Voihan ne lapset kuolla ihan vahtiessakin. Ja mustelmat ja haavat kuuluvat lapsuuteen. Itsellä oli pienenä käsi useampaan kertaan murtunut, esimerkiksi siksi, että kielloista huolimatta juoksin sisällä siihen asti, että mursin käsivarteni. Ranne murtui kun putosin takan päältä vaikka kiellettiin. Lapsi oppii varomaan kun käy vähän kipeää.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 16:12"]Lapseni iässä minulta oli kuollut jo samanikäinen serkku ja yksi luokkakaveri auto-onnettomuuksissa, itse olin ollut sairaalassa kolmisen viikkoa, puhumattakaan tavallisista kipsatuista jäsenistä, onnettomuuksissa irronneista hampaista ja muusta pienestä. Olet oikeassa, on ihme että olemme selvinneet aikuisiksi, nykyään otetaan lukuun vielä lisääntynyt autojen ja niiden nopeuksien määrä, avohoitopotilaat, päihdeongelmaiset, ulkomaalaiset kerjääjät ja narkomaanit, joita on huomattavasti enemmän kuin 30 vuotta sitten.
[/quote]
Voihan ne lapset kuolla ihan vahtiessakin. Ja mustelmat ja haavat kuuluvat lapsuuteen. Itsellä oli pienenä käsi useampaan kertaan murtunut, esimerkiksi siksi, että kielloista huolimatta juoksin sisällä siihen asti, että mursin käsivarteni. Ranne murtui kun putosin takan päältä vaikka kiellettiin. Lapsi oppii varomaan kun käy vähän kipeää.
[/quote]
No et ainakaan itse tuntunut oppivan jos useamman kerran oli käsi kipsissä =D
No ne murtumat tuli eri jutuista. Siihen asti en totellut ennenkuin kävi kipeää. :D joulukuuseenkaan en enää sen jälkeen koskenut kun onnistuin kaatamaan sen mun päälle. :D kaikkea piti tehdä mitä kiellettiin.
Vanhemmat kuvittelevat, että se ylenmääräinen hyysääminen ja passaaminen on rakkautta. Kaukana siitä!
Kaverini lapsi hukkui 9-vuotiaana leikkiessään kaverinsa kanssa. Serkkuni 2-v tyttö sai aivovaurion tippuessaan alkovilta. Joskus se yksikin vahinko on liikaa! 10-20 vuotta sitten noita vahinkoja oli enemmän kuin nykyään. Hyysääminen myös suojelee
Koska josset sinä hyysää, saat sossut ja muut viranomaiset kimppuusi.
Muista siis pyyhkiä vauvasi suu ruokailun jälkeen viiden tähden luksus-nessulla eikä karkealla käsipaperilla, tai muuten tulee sanomista.
t. nähty ja koettu
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 16:05"]
10-vuotias on muka liian nuori olemaan yksin kotona. Ei se 10 vuotta sitten ollut ongelma.
Lapsella pitää käyttää konttauskypärää, ettei vaan lyö päätänsä. Sillähän lapsi oppii varomaan kun vähän käy kipeää.
15-vuotiaan huone siivotaan ja ruoka tehdään valmiiksi, kun eihän sen ikäinen osaa vielä voileipääkään tehdä.
Ala-asteikäistä ei voi päästää pyöräillen kaverin luo alle viiden kilometrin päähän, kun matka on liian pitkä. Yli viiden kilometrin matkan suuntaansa voisin nippa nappa ymmärtää, tosin itse veivasin 15km:n päähän kaverille leikkimään, kun vanhemmat oli töissä, ja kaveri veivas saman matkan mun luo.
Lapset eivät voi leikkiä pihalla ilman aikuisen jatkuvaa valvontaa, kun sehän juoksee tielle ja jää auton alle. Kyllä 3-4vuotias jo ymmärtää, ettei tielle saa juosta ja vieraille puhuta, kunhan vanhemmat ovat tästä sanoneet.
Ihan oikeasti lasten kasvatus on mennyt jo naurettavaksi hyysäämiseksi ja holhoamiseksi. Mitenköhän mun ikäluokka ja vanhemmatkin ovat selvinneet aikuisiksi asti, vaikkei meitä olla koko aikaa vahdittu. Ja itse olen siis 20-vuotias.
[/quote]
Sulla ei lienee lapsia. Ei 3-4 v lupaukseen pysyä pihalla voi todellakaan luottaa.
Ala-asteikäisenä pyöräilyn turvallisuus riippuu aika rankasti siitä, missä asuu ja missä pyöräillään.
mä en ole koskaan nähnyt kenelläkään konttauskypärää ;)
Nytkin kun katsoo kesätyöläisiä, niin huomaa ettei ole kotona tarvinnut tehdä mitään.
3-4v ilman valvontaa ulkona tien lähellä, jepjep. Taidat olla lestadiolainen.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 16:40"]3-4v ilman valvontaa ulkona tien lähellä, jepjep. Taidat olla lestadiolainen.
[/quote]
En usko mihinkään olemattomaan ja lestoista vain huonoja kokemuksia. Mutta ei mulla ja serkuilla ainakaan ollut mitään vahtia kun pelattiin ulkona jalkapalloa tai vastaavaa ja piha oli vilkkaan valtatien vieressä.
Olin juuri kylässä perheessä, jossa kaksi ala-asteikäistä poikaa. Pojat eivät tehneet yhtään mitään, paitsi komensivat vanhempiaan ja puhuivat näille todella rumasti. Aamupalalla äiti teki leivät, kaatoi mehut ja maidot vaikka kaikki oli käden ulottuvilla. Pojat vain poistuivat ruokapöydästä joka kerta kiittämättä, puhumattakaan että olisivat vieneet astiansa pois. Karkkipaperit heiteltiin pitkin pihoja tai komennettiin vanhemmat viemään ne roskikseen. Kahden lapsen äitinä olin aivan pöyristynyt tästä kaikesta! Meillä jokainen vie lautasensa tiskikoneeseen, kiitetään ruuasta, autetaan sen tekemisessä ja ruokailun päätyttyä siivoamisesta. Eikä kummallekaan tulisi mieleenkään heittää jätski- tai karkkipapereita maahan.
Lasten kokemat vakavat tapaturmat ovat koko ajan vähentyneet, kiitos paremman valvonnan. Minustakin on aika selvää, ettei ap:lla ole lapsia. Sitä kun omalle lapselleen ei nyt varta vasten toivo aivovammaa tai murtumia.
Ja jos sua ap nyt yhtään lohduttaa, niin vielä on runsaasti vanhempia jotka jättävät turhan hyysäämisen vähemmälle ja luottavat lapsensa herran huomaan. Nämä on trampoliinivanhempia, joiden lapsilla on jättitramppa ilman suojaverkkoa ja siellä on koko kylä lapset yhtä aikaa pomppimassa. Jos sua nyt hirveästi huolestuttaa, etteivät nykyajan lapset saa riittävästi vammoja, käy päivystyksessä tavallisena kesäpäivänä kysymässä, montako trampoliinissa loukkaantunutta lasta sinä päivänä on jo käynyt. Niitä nimittäin riittää.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 16:34"]Nytkin kun katsoo kesätyöläisiä, niin huomaa ettei ole kotona tarvinnut tehdä mitään.
[/quote] mä niin komppaan,ei mitään oma-aloitteisuutta tai tarttumista työhön.
Ihan samaa mieltä aloittajan kanssa.
Mua ei ole hyysätty eikä ole koskaan mitään vakavampaa sattunu, ei ikinä edes luita poikki, enkä tunne kovinkaan monia joille olisi sattunut. Suurin osa ihan normaalisti kasvanut lapsuutensa ilman hyysäystä. maalaisjärjellä kasvatettu. Onnettomuuksia sattuu ja tottakai niitä pitää pyrkiä välttämään mutta ihan naurettavaa nykyajan elämänmeno.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 16:34"]Nytkin kun katsoo kesätyöläisiä, niin huomaa ettei ole kotona tarvinnut tehdä mitään.
[/quote] mä niin komppaan,ei mitään oma-aloitteisuutta tai tarttumista työhön.
[/quote]
Toisaalta nuorille annetaan nykyään usein hävyttömän huono perehdytys. Jos se nuori ei tiedä mitä hänen pitäisi tehdä, niin monet lamaantuvat siitä epävarmuudesta; varsinkin jos työpaikalla suhtaudutaan nuivasti siihen että työntekijä kyselee koko ajan. Kunnon perehdytyksellä moni nuor "reipastuisi":
Minä vaadin kokoajan pojiltani siivoamista ja hyviä käytöstapoja, silti ovat täysin laiskoja pulliaisia, eivätkä tee mitään oma-alotteisesti ja kerjäävät minulta palveluksia. Maksan kotitöistä, jos tekevät ne valittamatta ja reippaasti. Siitäkö johtuu, ettei heillä ole auttamisen halua eikä halua miellyttää ja olla kohtelias?
Ihan hyvä aloitus, mutta kyllä 3 - vuotias on liian pieni yksin pihalla. Näitä sitten muut vanhemmat hoitaa. 10-vuotias voi olla yksin kotona kunhan ei yötä. 15-vuotias voi laittaa ruokaa itse.
Olen näitä 3 ja 4 vuotiaita joutunut ulkona hoitamaan kun vanhemmat lykänneet ulos. Siellä ne tiellä juoksevat jonkun eläimen perässä. Lapset kaatuilevat etsivät lohduttajaa ja pyytävät juotavaa ja syötävää.
Ihan epärealistinen käsitys lapsen itsenäisyydestä taikka sitten lasketaan sen varaan, että joku hoitaa.
Lapseni iässä minulta oli kuollut jo samanikäinen serkku ja yksi luokkakaveri auto-onnettomuuksissa, itse olin ollut sairaalassa kolmisen viikkoa, puhumattakaan tavallisista kipsatuista jäsenistä, onnettomuuksissa irronneista hampaista ja muusta pienestä. Olet oikeassa, on ihme että olemme selvinneet aikuisiksi, nykyään otetaan lukuun vielä lisääntynyt autojen ja niiden nopeuksien määrä, avohoitopotilaat, päihdeongelmaiset, ulkomaalaiset kerjääjät ja narkomaanit, joita on huomattavasti enemmän kuin 30 vuotta sitten.