Painajaismainen lentomatka lapsiperheen vierellä
Arvoisat pienten lasten vanhemmat,
Viimeöisen painajaismaisen lentomatkan "innoittamana" esittäisin teille toiveen, että yrittäisitte nopeasti reagoida häiriöiden minimoimiseksi, jos lapsenne alkaa kirkumalla, penkkejä potkimalla, lentokoneen käytävällä juoksentelemalla tai muulla epäsopivalla tavalla häiriköimään lentomatkan aikana.
Viime yönä tulimme myöhäisellä lennolla rantakohteesta ja joukossa oli luonnollisesti mukana paljon väsähtäneitä hiekkakakkujen taputtelijoita, joita valvominen ja myöhäinen matkustaminen tietysti harmitti. Ja varmasti nousut ja laskut vähän sattuivat monen pikkumatkustajan korvissa ja aiheuttivat heille mielipahaa. Siitä huolimatta melkein kaikki vanhemmat saivat matkan sujumaan myös kanssamatkustajia ajatellen ihan mallikkaasti.
Lentokoneen pahin kiukutteleva pikkupeto kuitenkin löytyi viereiseltä riviltä. Hän ilmeisesti yritti hajottaa lentokoneen ikkunat kirkumalla ja äidilleen kiukuttelemalla. Kauheaa oli myös se, että kumpikaan nuorista vanhemmista ei yrittänyt tehdä elettäkään jo noin vartin kestäneen shown lopettamiseksi. Kyseessä oli jo puhetaidon omaava muutaman vuoden ikäinen lapsi, jolle olisi siinä tilanteessa voinut jo vähän napakamminkin sävyin kertoa, että tuollainen käytös ei todellakaan sovi lentokoneseen. Kun lopulta huomautin pitkään jatkuneesta häiriöstä, kädettömät vanhemmat selvästi vaikuttivat loukkaantuneilta ja anteeksipyynnön sijaan alkoivat suosittelemaan toiseen koneeseen vaihtamista.
Ymmärrän, että pienet lapset väsyneinä ovat kärttyisiä ja itkevät tai yrittävät kiukutella, mutta en sitä, että vanhemmat antavat pelin jatkua viheltämättä sitä poikki edes siinä vaiheessa, kun siitä selvästi on jo suurta haittaa ulkopuolisille. Nytkin yhden lapsiperheen ongelmasta alkoi kehittyä koko lentokoneen ongelma.
Kommentit (135)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 16:01"]
Sä kumminkin selvisit hengissä lennosta ja olet sellaisesa kunnossa että pääsit antamaan palautetta av-palstalle asti.
Sun olisi kannattanut antaa asiallista palautetta jo koneessa lentoemännille, heidän työnsä on toimia 'portsarina' koneessa ja pistään kuriin vastuuttomat vanhemmat ja juopottelevat sekä häiritsevästi käyttäytyvät aikuiset. Omakaan pinnasi ei olisi palanut niin pahasti kun olisit saanut annettua palautteen heti ja henkilölle joka olisi voinut vaikuttaakin asiaan.
Itsekin lensin viime viikolla ja lähiriveillä istui kolme noin ½- 1½ -vuotiasta. Yksi lapsista itki sydäntä särkevästi (ja kovaa) korviaan koko lasteutumisen ajan mitä kesti varmaan toista kymmentä minuuttia. Äidin hyssyttylet, lohduttamiset ja silittämiset eivät auttaneet ollenkaan. Erona oli että minun tunteeni ei ollut ärtymys ja viha lasta ja perhettä kohtaan, vaan ihan aito myötätunto.
Ehkä sinunkaan näkemäsi ja kuulemasi taapero ei pilannut koko koneellisen lomamatkaa vaan iso osa matkustajista oli normaalilla empatialla varustettuja.
[/quote]
Ehkä sinunkin olisi kannattanut lukea ja sisäistää ap:n viesti. Pointti ei ollut se, että lapset itkevät koneessa, vaan se, ettei tämän yhden tappelevan kirkujan vanhemmat tehneet elettäkään hillitäkseen lastaan.
Minäkin ymmärrän sen, että pienet lapset ovat pieniä lapsia, eikä itkuun ja kiukkuun aina pysty vaikuttamaan vaikka kuinka yrittäisi. Mutta sitä en ymmärrä, että jotkut vanhemmat eivät reagoi lastensa häiriökäyttäytymiseen millään tavalla. Se on raivostuttavaa!
Olen saanut iänkaikkiset traumat yhdeltä jatkolennolta, joka lähti Suomen aikaan klo 01 yöllä. Lapsi oli hieman päälle parivuotias ja veti ihan kauhean hysteeriset huutoraivarit, kun hänet jouduttiin nousun ajaksi laittamaan omalle istuimelle. Hän istui minun ja mieheni välissä ja luikerteli kuin käärme ja olimme ihan hiessä, kun yritimme estää häntä luikertelemasta lattialle. Tuo oli minullekin ihan kauhean ahdistavaa, saati sitten muille matkustajille, kun lapsi huutaa kuin henkensä hädässä.
Kun oltiin noustu ilmaan ja turvavyöt sai ottaa irti, otin lapsen syliin ja imetin ja hän nukahti saman tien. Ja loppumatka sujui ilman ongelmia. Tuon lennon jälkeen olen ymmärtänyt paljon paremmin sen, että jotkut vanhemmat douppaavat lapsensa matkan ajaksi jollain rauhoittavilla lääkkeillä.
Ei tarvitse olla kärttyinen vanhapiika jos ei halua kuunnella ylimielisiä vanhempia ja kirkuvaa lasta. Nähtävästi henkilökunta ei suostunut tekemään mitään, jotta lapsiperheelle ei tulisi paha mieli.
Jälleen myös kyse lapsen temperamentista. Ehkäpä vanhemmat ovat lapsensa kohdalla myös todenneet, että turha kiinnipitäminen, lapsen hyssyttely, järjen puhuminen tsm. ei auta lapsen kohdalla mitenkään, vaan raivokohtaus menee ohi, kun antaa ensin raivota itsekseen ja pahimman mentyä ohi, alkaa jo puhekin tehoamaan. Meillä tuollainen parivuotias tyttö sai raivarin lentokoneessa ja raivosi jaloissamme ihan uhmaansa. Lentoemäntäkin selvästi ihmetteli, miksi emme tee mitään. Siksi, että se menee nopeammin ohi, kun ei noteeraa lapsen raivoa. Sitten otetaan syliin, kun lapsi on siihen valmis ja pystyy taas kontaktiin. Toisen lapsemme kanssa ei tällaista ole ollut ikinä, toisen kanssa oli usein. Lapset on erilaisia ja sivullinen näkee vain sen yhden hetken perheen elämästä, eikä voi tietää miksi vanhemmat ei reagoi...
Lentokoneessa moinen raivo ei tietysti ole kivaa kenestäkään. Sivullisten kommentit ei ainakaan asiaa auta, kun muutenkin vanhemmat varmasti haluaisivat lapsensa hiljentää. Ja pikkuhiljaa näistä raivottaristakin kasvaa kelpo lentomatkustajia. Kaikki sympatiat vanhemmille, ei varmasti ollut kiva lento. Helpompi se on mulkoilla sivusta. Ja kyllä. On lapsiperheilläkin oikeus matkustaa, vaikka se matka kohteeseen ei kaikkein mukavin olisikaan...
Joskus kun seuraan näitä keskusteluita lasten käyttäytymisestä (tai sen puutteesta) ja vanhempien kyvyttömyydestä/haluttomuudesta kasvattaa lapsiaan, olen sitä vahvemmin jonkinlaisen vanhemmuuskortin kannalla. Jokin todiste pitäisi olla tulevan vanhemman täyspäisyydestä ennenkuin alkaa niitä muksuja pullautella haaroistaan.
Ketju täynnä lapsettomia, jotka eivät tajua yhtään mitään lapsista. Ei se uhmaikäinen taapero huuda "koska käyttäytyy huonosti" vaan koska sillä on paha olla tai paha mieli jostain. Lapsettomat usein kuvittelee lapsista ihan käsittämättömiä, että ne on kuin aikuisia minikoossa ja hiljenee nappia painamalla. Syy miksi se uhmis ei noin vain hiljene, vaikka kuinka käskee on siinä ettei se osaa vielä säädellä tunteitaan kuten isompi lapsi tai aikuinen. Se vasta opettelee, kuten niin montaa muutakin asiaa. Ei siis auta käskeä, kun lapsi ei pysty, hän ei käyttäydy huonosti sen enempää kuin itkevä aikuinenkaan. Aikuisetkaan eivät aina osaa hillitä itseään, tulee sanottua rumasti, itkettyä väärässä paikassa tai vastaavaa. Mihin perustuu luulo, että tunteiden säätely kehittyy yhtäaikaa puheen kanssa? Lapsi oppii asioita kehittyessään, aivojen kehittymistä ei voi kasvattamalla tai kurittamalla opettaa.
Miksi ap ja moni muu, etenkin lapseton kuvittelee tietävänsä paremmin kuin lapsen omat vanhemmat asian josta ei kuitenkaan ole mitään kokemusta? Vanhemmat luultavasti tiesivät että kohtaus menee nopemmin ohi kun sitä ei lietso komentelemalla. Kuuden oman lapsen ja ainakin 15 muun lapsen hoitokokemuksella en ole nähnyt vielä yhtään uhmakohtausta joka käskemällä loppuu, ainoastaan pahenee. Sama mitä yrittää, tarjoaa sitä tai tätä, huuto vaan kiihtyy ennenkuin lapsi saa itse tunteensa hallintaan. Eikä hän saa jos siihen mennään mukaan tarjoamaan lisää aihetta kiukuta. Luultavasti vanhemmat kuitenkin tiesivät mikä heidän lapselleen parhaiten toimii.
Olisiko lapsellanne impulssikontrollin häiriö? Sitä kai voi hoitaa jotenkin. Ihme, että henkilökunta reagoi edes jotenkin asiaan.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 17:49"]
Vai että painajaismainen lento, ei toi nyt ihan siltä kyllä kuulosta
Ja oletko lapseton kun luulet, että pari-kolmevuotiaan voi hiljentää napakalla sanomisella? Riittää kun se osaa vähän puhua niin kyllä se pitää turpansa kiinni kun sille tiukasti niin sanoo. Ei hyvää päivää sentään, mutta ainahan lapsettomat on niitä parhaita kasvattajia
[/quote]
eli sun kakarat saa riehua lentokoneessa , kaupassa, ravintolassa ja missä tahansa muualla , koska LAPSI?
on valitettavaa jos olet lisääntynyt, meidän kaikkien kannalta.
[/quote]
pystytkö olemaan yhtään enempää mustavalkoinen?
jeesus mitä kumiaivoja tähänkin keskusteluun kommentoi. Suurin osa taitaa olla lapsettomia ;)
Eikö näiden uhmäikaisten kanssa voisi joskus jäädäkotiin, tosin joilla se tuntuu kestävän ainakin kuusi vuotta, kun meidän pikkuinen on niin temperamenttinen ja luova niin eihän sen suuta saa tukkia. Itse yritän viimeiseen asti vältellä näitä lapsipaikkoja, enkä ole lapsettomana koskaan saanut verorahoilla maksettuja etuja ja tukia. Veroni toki kelpaavat.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:25"]
Pitääkö näiden apinaperheiden matkustaa, jos eivät osaa itse eikä kakaransa käyttäytyä.
Paras olisi pysyä murjussansa, eikä tulla ihmisten ilmoille.
Minäkin olen maksanut matkani ja kyllä siihen kuuluu se että saa jotenkin
rauhassa siirtyä paikasta toiseen ilman että joutuu kuuntelemaan näitä kakaroiden,
joita ei edes viitsitä/osata kasvattaa, infernaalista huutoa.
Mikä oikeus yhdellä ryhmällä nimeltä lapsiperheet on oikeus ottaa tila haltuunsa
ja muiden sitten vain kärsittävä.
Koska tulee kakaravapaat lennot? Hotelleja onneksi jo on, eli ongelma on tiedostettu
jo niissä.
Tehkää vaikka tusina tenavia, kunhan pidätte niin etteivät tuota häiriötä muille.
[/quote]
olipas kiva lukea, koska olet itsekin ollut kakara. Näytäpä äidillesi ;)
Nykyään tätä uhmaikää on liikkeellä paljon enemmän kuin pari vuosikymmentä sitten, vaikkapa meidän ollessa pieniä. Matkoilla oli kivaa! Askartelukirja oli kivaa tekemistä. Sitä osattiin rauhoittua istumaan ja matkustamaan tai olemaan kirkossa joulujuhlassa tai isosiskon koulun päättäjäisissä. Mistähän se johtuu, että niin monet lapset eivät nykyään jaksa olla oikein missään?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 16:01"]
Sä kumminkin selvisit hengissä lennosta ja olet sellaisesa kunnossa että pääsit antamaan palautetta av-palstalle asti.
Sun olisi kannattanut antaa asiallista palautetta jo koneessa lentoemännille, heidän työnsä on toimia 'portsarina' koneessa ja pistään kuriin vastuuttomat vanhemmat ja juopottelevat sekä häiritsevästi käyttäytyvät aikuiset. Omakaan pinnasi ei olisi palanut niin pahasti kun olisit saanut annettua palautteen heti ja henkilölle joka olisi voinut vaikuttaakin asiaan.
Itsekin lensin viime viikolla ja lähiriveillä istui kolme noin ½- 1½ -vuotiasta. Yksi lapsista itki sydäntä särkevästi (ja kovaa) korviaan koko lasteutumisen ajan mitä kesti varmaan toista kymmentä minuuttia. Äidin hyssyttylet, lohduttamiset ja silittämiset eivät auttaneet ollenkaan. Erona oli että minun tunteeni ei ollut ärtymys ja viha lasta ja perhettä kohtaan, vaan ihan aito myötätunto.
Ehkä sinunkaan näkemäsi ja kuulemasi taapero ei pilannut koko koneellisen lomamatkaa vaan iso osa matkustajista oli normaalilla empatialla varustettuja.
[/quote]
Ehkä sinunkin olisi kannattanut lukea ja sisäistää ap:n viesti. Pointti ei ollut se, että lapset itkevät koneessa, vaan se, ettei tämän yhden tappelevan kirkujan vanhemmat tehneet elettäkään hillitäkseen lastaan.
Minäkin ymmärrän sen, että pienet lapset ovat pieniä lapsia, eikä itkuun ja kiukkuun aina pysty vaikuttamaan vaikka kuinka yrittäisi. Mutta sitä en ymmärrä, että jotkut vanhemmat eivät reagoi lastensa häiriökäyttäytymiseen millään tavalla. Se on raivostuttavaa!
[/quote]
mitenkään "häirikkölapsen" vanhempia puolustelematta, mutta meillä on vain ap:n versio tapahtuneesta
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:12"]
Eikö näiden uhmäikaisten kanssa voisi joskus jäädäkotiin, tosin joilla se tuntuu kestävän ainakin kuusi vuotta, kun meidän pikkuinen on niin temperamenttinen ja luova niin eihän sen suuta saa tukkia. Itse yritän viimeiseen asti vältellä näitä lapsipaikkoja, enkä ole lapsettomana koskaan saanut verorahoilla maksettuja etuja ja tukia. Veroni toki kelpaavat.
[/quote]
Vanhempasi saivat, pitikö ne sut aina kotona, et koskaan päässyt minnekään mukaan? Arvaan että sinä olit sitten se täydellinen lapsi,joka aina käyttäytyi oikein....
hanki lapsia ja tule sitten kommentoimaan
Vätyksiä ja kusipäitä nuo vanhemmat. Itse olisin mielessäni vetänyt turpaan kumpaakin ja kysynyt "miksi ette vaihda konetta jos sattuu" ja lyönyt aina uudelleen kera kysymyksen. Tämä olisi oikea ratkaisu.
Lisäksi sen perkeleen kakaran suun voi aikuinen kyllä peittää omalla kädellään koska on fyysisesti vahvempi, niin helppoa on se hiljennys.
Toivottavasti kaikki saamattomat vanhemmat saa turpaansa ja kovaa kunnes oppivat että jos ei kasvata niim ei voi kasvaa, ja toivottavasti ne lapset joita ei kasvateta piestään jossain vaiheessa aikuisuuttaan kun toteuttavat vanhempiensa "mä saan tehdä mitä vaan" opetusta.
JOTEN HAISTAKAA PASKA KAIKKI JAKORASIAT JOTKA TEETTE LAPSIA ETTEKÄ NIITÄ KASVATA
Voi hyvä 55, ei minun tarvitse hankkia lapsia, jotta saisin oikeuden elää Suomessa. Itse haluan vain olla rauhassa näiltä hemmotelluilta piku prinsseiltä ja prinsessoilta. Ja tiedoksi, että olen sen verran vanha, että lapsuudessani näitä ikuisuuksia kestäviä itkupotkuraivareita, penkkiin potkiskelijoita ja ravintoloissa pitkin lattioita konttaavia lapsia ei siedetty. Joku tietysti keksii, että ongelmani johtuvat siitä, että minulla ei ole lapsia. Onneksi en itse sitä huomaa ja olen mielestäni ihan tyytyväinen elämääni. Tosin ihmettelen usein niitä äitejä jotka suureen ääneen ilmoittavat, että eivät arvosta lapsettomia ihmisiä. No en minäkään aina arvosta näitä lapsen saaneita, varsinkaan kun se lasten tekotapa ei kovin suurta älykkyysosamäärää vaadi.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:58"]
Ei tarvitse olla kärttyinen vanhapiika jos ei halua kuunnella ylimielisiä vanhempia ja kirkuvaa lasta. Nähtävästi henkilökunta ei suostunut tekemään mitään, jotta lapsiperheelle ei tulisi paha mieli.
[/quote]
edelleenkään lentohenkilökunta ei puutu kiljuviin kakaroihin. se on vanhempien tehtävä.
luuletko että lentoemäntä sen lapsen hiljentää ?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:18"]
Periaatteessa olen samaa mieltä, että kaikilla matkustajille tulisi tarjota mahdollisimman mukava lentomatka. Itse kuitenkin tiedän, että jos 2-vuotias kuopukseni sattuisi saamaan uhmakohtauksen lentokoneessa, on siinä vierustoverien korvissa pitelemistä. Toki yrittäisin hillitä, mutta kieltämällä ja torumalla kohtaus kestää paljon pidempään. Ensin siis kieltäisin kiukuttelun, koska muita sattuu korviin eikä ole sopiva paikka. Tämän vaikutus olisi uhmaikäiseen ihan minimaalinen. Sen jälkeen yrittäisin kääntää lapsen huomion johonkin muuhun, mutta kyllä siinä menee jonkin verran aikaa ehkä noin 10min. Tuntuisi todella kurjalta jättää matkustelu koko perheeltä väliin vain sen takia, että uhmaikäinen mahdollisesti saattaa huutaa 10 minuuttia lentokoneessa.
[/quote]
ja edelleenkin pointti oli, että vanhemmat eivät edes yrittäneet rauhoittaa lapsiaan. sinä olisit sentään yrittänyt, ja muut sen olisivat kyllä huomanneet. ap:han valitti vain ja ainoastaan yhdistä kädettömistä amisteiniwt-vanhemmista, eikä kaikista lennon vanhemmista.
[/quote]
Tiedän kyllä mistä alunperin keskuteltiin, ja olen siinä samaa mieltä, että vanhempien tulisi yrittää saada lasta rauhoittumaan. Keskustelusta kuitenkin jäi sellainen tunne, että vanhempien odotettiin saavan uhmaikäinen hetkessä hiljaiseksi. Ei se tuosta vain noin tapahdu.
Sille, joka pohti miksi raahaan 2-vuotiaan lomamatkalle kun eihän se nauti siitä vastaisin, että siihen on monta syytä. 1) Haluan itsekin lomailla ja minusta minulla on siihen oikeus äitinäkin 2) mieheni ja muut lapset haluavat myös matkustaa 3) olen varma, että myös 2-vuotiaani nauttii matkasta täysillä lentoja lukuun ottamatta ihan samoin kuin muu perhekin.