Painajaismainen lentomatka lapsiperheen vierellä
Arvoisat pienten lasten vanhemmat,
Viimeöisen painajaismaisen lentomatkan "innoittamana" esittäisin teille toiveen, että yrittäisitte nopeasti reagoida häiriöiden minimoimiseksi, jos lapsenne alkaa kirkumalla, penkkejä potkimalla, lentokoneen käytävällä juoksentelemalla tai muulla epäsopivalla tavalla häiriköimään lentomatkan aikana.
Viime yönä tulimme myöhäisellä lennolla rantakohteesta ja joukossa oli luonnollisesti mukana paljon väsähtäneitä hiekkakakkujen taputtelijoita, joita valvominen ja myöhäinen matkustaminen tietysti harmitti. Ja varmasti nousut ja laskut vähän sattuivat monen pikkumatkustajan korvissa ja aiheuttivat heille mielipahaa. Siitä huolimatta melkein kaikki vanhemmat saivat matkan sujumaan myös kanssamatkustajia ajatellen ihan mallikkaasti.
Lentokoneen pahin kiukutteleva pikkupeto kuitenkin löytyi viereiseltä riviltä. Hän ilmeisesti yritti hajottaa lentokoneen ikkunat kirkumalla ja äidilleen kiukuttelemalla. Kauheaa oli myös se, että kumpikaan nuorista vanhemmista ei yrittänyt tehdä elettäkään jo noin vartin kestäneen shown lopettamiseksi. Kyseessä oli jo puhetaidon omaava muutaman vuoden ikäinen lapsi, jolle olisi siinä tilanteessa voinut jo vähän napakamminkin sävyin kertoa, että tuollainen käytös ei todellakaan sovi lentokoneseen. Kun lopulta huomautin pitkään jatkuneesta häiriöstä, kädettömät vanhemmat selvästi vaikuttivat loukkaantuneilta ja anteeksipyynnön sijaan alkoivat suosittelemaan toiseen koneeseen vaihtamista.
Ymmärrän, että pienet lapset väsyneinä ovat kärttyisiä ja itkevät tai yrittävät kiukutella, mutta en sitä, että vanhemmat antavat pelin jatkua viheltämättä sitä poikki edes siinä vaiheessa, kun siitä selvästi on jo suurta haittaa ulkopuolisille. Nytkin yhden lapsiperheen ongelmasta alkoi kehittyä koko lentokoneen ongelma.
Kommentit (135)
Itsellä on kolme lasta, ja ymmärrän täysin ap:tä. Nuo ap:n mainitsemat vanhemmat EIVÄT EDES YRITTÄNEET puuttua lapsensa käytökseen. Aina sekään ei tietysti auta, ja silloin ei oikein voi mitään. Mutta minua ainakin ärsyttää piittaamattomat, laiskat ja itsekkään vanhemmat, jotka eivät viitsi puuttua lastensa käytökseen.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 15:54"]
Ai kun kiva, kun kävit kasvattamassa lasta sekä vanhempia! Lienet kärttyinen vanhapiika.
[/quote]
Mamma taas vauhdissa. :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 16:00"]Mua ärsyttää käytävillä ravaaminen. Ei käytävillä saa ravata ellei ole menossa vessaan. Ja sit se kaikenlainen huutaminen ja kirkuminen. En mä ainakaan ollut sellainen lapsi. Muistan kuinka olin alle kouluikäinen, kun parina kesänä matkustimme Espanjaan. Tein puuhapussin tehtäviä ja katselin ulos ikkunasta. Lentoemännät toivat karkkia. En todellakaan kiukutellut.
[/quote]
Mö ravaan käytävillä, vaikka oon aikuinen, kun on selkä niin huonossa kunnossa. Lennän silti joskus, sori vaan.
Kirkumista varten mulla on custom-korvatulpat, mutta penkin potkimiseen puutun heti ja armotta.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 16:17"]
Et ole kuullut uhmaiästä?
Varsinkaan yölennoilla ei halua kuulla uhmaiästä...
Ongelma tässä ei nyt taitanut olla se, että lapsi sai raivarin vaan sen että vanhempia ei kiinnostanut puuttua asiaan tai saada lastaan rauhoittumaan. Mikään ei ole lentokoneessa rasittavampaa kuin ympäriinsä juoksevat, penkkejä potkivat ja huutavat kakarat. Jos ei voi opettaa lapsiaan käytöstavoille, ei kannata tulla lentokoneeseen.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 16:01"]
Minä olen itsekin äiti ihminen ja minua ärsyttää kanssa se, että vanhemmat ei puutu siihen millään lailla, kun lapsi käyttäytyy huonosti lentokoneessa. Kyllä kanssamatkustajat ymmärtää, että lapsia itkettää, väsyttää, sattuu korviin yms. Mutta toivoisin, että vanhemmat puuttuisivat vähän kovemmin tähän tolkuttomaan huutamiseen ja penkkien potkimiseen. Jos taas on tiedossa, että lapsen kanssa ei pärjää uusissa olosuhteissa, niin kannattaa miettiä sitä matkaan lähtöä.
[/quote] mun penkkiä potki viimeksi viime kesänä matkalla Sisiliaan täysikäinen nainen ja bussissa huomasin että ei taida täysillä pelata se nainen.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 17:21"]
Ongelma tässä ei nyt taitanut olla se, että lapsi sai raivarin vaan sen että vanhempia ei kiinnostanut puuttua asiaan tai saada lastaan rauhoittumaan. Mikään ei ole lentokoneessa rasittavampaa kuin ympäriinsä juoksevat, penkkejä potkivat ja huutavat kakarat. Jos ei voi opettaa lapsiaan käytöstavoille, ei kannata tulla lentokoneeseen.
[/quote]
mutta nico-marica nyt on vaan vähän hassulla päällä ja willi , kyllä se kohta rauhoittuu =D t.wt-vanhemmat
Vai että painajaismainen lento, ei toi nyt ihan siltä kyllä kuulosta
Ja oletko lapseton kun luulet, että pari-kolmevuotiaan voi hiljentää napakalla sanomisella? Riittää kun se osaa vähän puhua niin kyllä se pitää turpansa kiinni kun sille tiukasti niin sanoo. Ei hyvää päivää sentään, mutta ainahan lapsettomat on niitä parhaita kasvattajia
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 15:54"]Ai kun kiva, kun kävit kasvattamassa lasta sekä vanhempia! Lienet kärttyinen vanhapiika.
[/quote]
Hä? Tottakai siitä saa sanoa, jos vanhemmat eivät tee mitään! Ei toki heti tarvitse huomauttaa, mutta jos ei tilanne muutu miksikään, niin sitten.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 16:20"]Itse tiedän, että tosi monia lapsia sattuu lentokoneessa korviin. Matkustaminen on outoa ja vähän pelottavaa, eikä pieni lapsi osaa olla kauan hiljaa paikallaan. Myötätuntoni on kyllä lapsen ja hänen vanhempiensa puolella ihan periaatteesta, heidänkin on hyväksi joskus päästä matkustamaan. Tietysti juuri sinun kohtaamasi perhe saattoi olla jotenkin poikkeuksellinen, mutta sitä en tiedä kun en ollut itse näkemässä. Eivätkä lapset opi käyttäytymään maailmalla, jos he ovat vain kotona pois muita häiritsemästä.
[/quote]
Eipä ne silläkään opi, ettei niitä opeteta. Luulin, että vanhempien tehtävä on opettaa lapsiaan.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 17:49"]
Vai että painajaismainen lento, ei toi nyt ihan siltä kyllä kuulosta
Ja oletko lapseton kun luulet, että pari-kolmevuotiaan voi hiljentää napakalla sanomisella? Riittää kun se osaa vähän puhua niin kyllä se pitää turpansa kiinni kun sille tiukasti niin sanoo. Ei hyvää päivää sentään, mutta ainahan lapsettomat on niitä parhaita kasvattajia
[/quote]
eli sun kakarat saa riehua lentokoneessa , kaupassa, ravintolassa ja missä tahansa muualla , koska LAPSI?
on valitettavaa jos olet lisääntynyt, meidän kaikkien kannalta.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 17:49"]Vai että painajaismainen lento, ei toi nyt ihan siltä kyllä kuulosta
[/quote]
Hah, otitko itseesi?
Ap:han kertoi, että muut vanhemmat osasivat hoitaa lapsensa. Hän ei valittanut KAIKISTA lapsimatkustajista.
Periaatteessa olen samaa mieltä, että kaikilla matkustajille tulisi tarjota mahdollisimman mukava lentomatka. Itse kuitenkin tiedän, että jos 2-vuotias kuopukseni sattuisi saamaan uhmakohtauksen lentokoneessa, on siinä vierustoverien korvissa pitelemistä. Toki yrittäisin hillitä, mutta kieltämällä ja torumalla kohtaus kestää paljon pidempään. Ensin siis kieltäisin kiukuttelun, koska muita sattuu korviin eikä ole sopiva paikka. Tämän vaikutus olisi uhmaikäiseen ihan minimaalinen. Sen jälkeen yrittäisin kääntää lapsen huomion johonkin muuhun, mutta kyllä siinä menee jonkin verran aikaa ehkä noin 10min. Tuntuisi todella kurjalta jättää matkustelu koko perheeltä väliin vain sen takia, että uhmaikäinen mahdollisesti saattaa huutaa 10 minuuttia lentokoneessa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:18"]
Periaatteessa olen samaa mieltä, että kaikilla matkustajille tulisi tarjota mahdollisimman mukava lentomatka. Itse kuitenkin tiedän, että jos 2-vuotias kuopukseni sattuisi saamaan uhmakohtauksen lentokoneessa, on siinä vierustoverien korvissa pitelemistä. Toki yrittäisin hillitä, mutta kieltämällä ja torumalla kohtaus kestää paljon pidempään. Ensin siis kieltäisin kiukuttelun, koska muita sattuu korviin eikä ole sopiva paikka. Tämän vaikutus olisi uhmaikäiseen ihan minimaalinen. Sen jälkeen yrittäisin kääntää lapsen huomion johonkin muuhun, mutta kyllä siinä menee jonkin verran aikaa ehkä noin 10min. Tuntuisi todella kurjalta jättää matkustelu koko perheeltä väliin vain sen takia, että uhmaikäinen mahdollisesti saattaa huutaa 10 minuuttia lentokoneessa.
[/quote]
miksi raahaat sen ikästä lentokoneeseen? nauttiiko lapsi siitä?
Vanhemmat kahdestaan lomille niin kaikilla on kivempaa.
Mun uhmaikäinen sai tuollaisen huutokohtauksen lentokoneessa. Mitäpä siinä on tehtävissä, kun ei mitään suukapulaakaan tullut mukaan. Penkkien potkimisen olen aina kieltänyt.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:18"]
[/quote]
ja edelleenkin pointti oli, että vanhemmat eivät edes yrittäneet rauhoittaa lapsiaan. sinä olisit sentään yrittänyt, ja muut sen olisivat kyllä huomanneet. ap:han valitti vain ja ainoastaan yhdistä kädettömistä amisteiniwt-vanhemmista, eikä kaikista lennon vanhemmista.
Pitääkö näiden apinaperheiden matkustaa, jos eivät osaa itse eikä kakaransa käyttäytyä.
Paras olisi pysyä murjussansa, eikä tulla ihmisten ilmoille.
Minäkin olen maksanut matkani ja kyllä siihen kuuluu se että saa jotenkin
rauhassa siirtyä paikasta toiseen ilman että joutuu kuuntelemaan näitä kakaroiden,
joita ei edes viitsitä/osata kasvattaa, infernaalista huutoa.
Mikä oikeus yhdellä ryhmällä nimeltä lapsiperheet on oikeus ottaa tila haltuunsa
ja muiden sitten vain kärsittävä.
Koska tulee kakaravapaat lennot? Hotelleja onneksi jo on, eli ongelma on tiedostettu
jo niissä.
Tehkää vaikka tusina tenavia, kunhan pidätte niin etteivät tuota häiriötä muille.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 16:01"]
Sä kumminkin selvisit hengissä lennosta ja olet sellaisesa kunnossa että pääsit antamaan palautetta av-palstalle asti.
Sun olisi kannattanut antaa asiallista palautetta jo koneessa lentoemännille, heidän työnsä on toimia 'portsarina' koneessa ja pistään kuriin vastuuttomat vanhemmat ja juopottelevat sekä häiritsevästi käyttäytyvät aikuiset. Omakaan pinnasi ei olisi palanut niin pahasti kun olisit saanut annettua palautteen heti ja henkilölle joka olisi voinut vaikuttaakin asiaan.
Itsekin lensin viime viikolla ja lähiriveillä istui kolme noin ½- 1½ -vuotiasta. Yksi lapsista itki sydäntä särkevästi (ja kovaa) korviaan koko lasteutumisen ajan mitä kesti varmaan toista kymmentä minuuttia. Äidin hyssyttylet, lohduttamiset ja silittämiset eivät auttaneet ollenkaan. Erona oli että minun tunteeni ei ollut ärtymys ja viha lasta ja perhettä kohtaan, vaan ihan aito myötätunto.
Ehkä sinunkaan näkemäsi ja kuulemasi taapero ei pilannut koko koneellisen lomamatkaa vaan iso osa matkustajista oli normaalilla empatialla varustettuja.
[/quote]
lentoemäntä ei ole lastentarhantäti. hoitakaa itse kakaranne