Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painajaismainen lentomatka lapsiperheen vierellä

Vierailija
14.07.2014 |

Arvoisat pienten lasten vanhemmat,

Viimeöisen painajaismaisen lentomatkan "innoittamana" esittäisin teille toiveen, että yrittäisitte nopeasti reagoida häiriöiden minimoimiseksi, jos lapsenne alkaa kirkumalla, penkkejä potkimalla, lentokoneen käytävällä juoksentelemalla tai muulla epäsopivalla tavalla häiriköimään lentomatkan aikana.

Viime yönä tulimme myöhäisellä lennolla rantakohteesta ja joukossa oli luonnollisesti mukana paljon väsähtäneitä hiekkakakkujen taputtelijoita, joita valvominen ja myöhäinen matkustaminen tietysti harmitti. Ja varmasti nousut ja laskut vähän sattuivat monen pikkumatkustajan korvissa ja aiheuttivat heille mielipahaa. Siitä huolimatta melkein kaikki vanhemmat saivat matkan sujumaan myös kanssamatkustajia ajatellen ihan mallikkaasti.

Lentokoneen pahin kiukutteleva pikkupeto kuitenkin löytyi viereiseltä riviltä. Hän ilmeisesti yritti hajottaa lentokoneen ikkunat kirkumalla ja äidilleen kiukuttelemalla. Kauheaa oli myös se, että kumpikaan nuorista vanhemmista ei yrittänyt tehdä elettäkään jo noin vartin kestäneen shown lopettamiseksi. Kyseessä oli jo puhetaidon omaava muutaman vuoden ikäinen lapsi, jolle olisi siinä tilanteessa voinut jo vähän napakamminkin sävyin kertoa, että tuollainen käytös ei todellakaan sovi lentokoneseen. Kun lopulta huomautin pitkään jatkuneesta häiriöstä, kädettömät vanhemmat selvästi vaikuttivat loukkaantuneilta ja anteeksipyynnön sijaan alkoivat suosittelemaan toiseen koneeseen vaihtamista.

Ymmärrän, että pienet lapset väsyneinä ovat kärttyisiä ja itkevät tai yrittävät kiukutella, mutta en sitä, että vanhemmat antavat pelin jatkua viheltämättä sitä poikki edes siinä vaiheessa, kun siitä selvästi on jo suurta haittaa ulkopuolisille. Nytkin yhden lapsiperheen ongelmasta alkoi kehittyä koko lentokoneen ongelma.

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 20:36"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:12"]

[/quote]

Jos minulla olisi ollut aavistustakaan, että jotain tuollaista voi tapahtua ja että lentoemäntä on niin joustamaton, niin olisin toki ottanut selvää mitä lääkitystä lapselle olisi voinut antaa lennon ajaksi.

... Jos olisin mitenkään voinut arvata, kuinka kauheaa lentokoneessa voi väsyneellä lapsella olla, olisin hankkinut unilääkkeet, jolla lähtee taju kankaalle. Olisi itse asiassa fiksua, jos koneessa olisi jotain mietoja rauhoittavia tms tarjolla tällaisten yllättävien tilanteiden varalle.

[/quote]

Ensinnäkin, lasta ei istutettu nousun ajaksi penkkiin siksi, että lentoemäntä oli joustamaton, vaan siksi, että laskun ja nousun ja turbulenssin aikana kaikki istumaan kykenevät istuvat penkillään vyö kiinni. Tämän nyt luulisi olevan selvä asia jokaiselle, joka koneeseen astuu.

Toiseksi. Rauhoittavat lääkkeet ovat reseptikamaa.  "Arvoisat matkustajat, hetken kuluttua tarjoilemme aikuisille juotavaa, ja lapsille rauhoittavia".

Vierailija
122/135 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 16:00"]

Mua ärsyttää käytävillä ravaaminen. Ei käytävillä saa ravata ellei ole menossa vessaan. Ja sit se kaikenlainen huutaminen ja kirkuminen. En mä ainakaan ollut sellainen lapsi. Muistan kuinka olin alle kouluikäinen, kun parina kesänä matkustimme Espanjaan. Tein puuhapussin tehtäviä ja katselin ulos ikkunasta. Lentoemännät toivat karkkia. En todellakaan kiukutellut.

[/quote]  kannattaa ravata että ei tule jalkoihin tukoksia. Lapset on ihania.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
124/135 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lentänyt elämäni aikana aika monta kertaa ja en ole törmännyt kauheesti huutaviin ja ravaaviin lapsiin. Tosin en oo käynyt USAssa siis ei pitkiä lentoja, Eurooppaan ja Lähi-itään plus Egyptiin aikanaan muutamia kertoja.

Vierailija
125/135 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ihmetelly monesti, miksi lapsiperheet kulkee ylipäätään yölennoilla. Pienille lapsille tosi rankkaa. Itse välttäisin yölentoja lasten kanssa viimeseen asti. Olen valinnut yölennon joskus just siinä toivossa, et sais nukkua ja olla rauhassa, mutta aina siellä on näitä lapsiperheitä, joiden lapset huutaa ja itkee koko lennon. Tosi ikävää, mut kaikki ei ilmeisesti ajattele lastensa (eikä kanssamatkustajien) etua.

Vierailija
126/135 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 20:14"]

Kumma kun ranskalaiset ja monen muunmaalaiset lapset eivät huuda ja kilju kauheassa uhmassa, mille ei voi mitään koneissa tai ravintoloissa. Onko Suomen pohjavedessä jotain, mikä saa lapset sellaisiksi, ettei niille voi mitään.

[/quote]

Jos olisit joskus ulkomailla käynyt niin tasan tarkkaan tietäisit että kyllä ne huutaa ja kiljuu. Ei suomalaislapset erotu mitenkään erityisesti joukosta. Ihan hävettää sun puolesta kun tuollasia "totuuksia" alat kertomaan totena. Sopii tähän kaikkitietvyyteen tämäkin, tiedetään lastenkasvatuksesta kaikki ja tunnetaan joka maan lapsetkin. Voi sentään teitä poloisia.

Vierailija
127/135 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:49"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 20:14"]

Kumma kun ranskalaiset ja monen muunmaalaiset lapset eivät huuda ja kilju kauheassa uhmassa, mille ei voi mitään koneissa tai ravintoloissa. Onko Suomen pohjavedessä jotain, mikä saa lapset sellaisiksi, ettei niille voi mitään.

[/quote]

Jos olisit joskus ulkomailla käynyt niin tasan tarkkaan tietäisit että kyllä ne huutaa ja kiljuu. Ei suomalaislapset erotu mitenkään erityisesti joukosta. Ihan hävettää sun puolesta kun tuollasia "totuuksia" alat kertomaan totena. Sopii tähän kaikkitietvyyteen tämäkin, tiedetään lastenkasvatuksesta kaikki ja tunnetaan joka maan lapsetkin. Voi sentään teitä poloisia.

[/quote]

asiantuntijan vastaus. missä muualla euroopassa näet lapsia makaamassa itkupotkuraivareissa kaupan lattialla, juoksemassa ympäri ravintolaa? kerro toki , kun olet niin "maailmanmatkaaja" ? = )

Vierailija
128/135 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä lento kyseessä?

Vierailija
129/135 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vapaa kasvatus...meillä kyllä osataan käyttäytyä yleisillä paikoilla vaikka itse kehunkin. Sen verran kuria (siis ei tietenkään mitään väkivaltaa) on ollut että pelkkä katse jo monesti riittää :)

Vierailija
130/135 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkoi pelottamaan. Meidän 4,5 v on lähdössä etelään ekaa kertaa. Ei ole kiukutteluun taipuvainen, vaan lähinnä todella puuhakas ja utelias. Kauheaa, jos joku pahoittaa mielensä hänen takiansa :( ei siis ole riehuvainen, vaan tod. Näk. Pyörii penkillä kuin väkkärä ja kyselee koko ajan jotain.. Apua :(

Vierailija
131/135 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulpat ja kuulokkeet musiikkia täysillä

Vierailija
132/135 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei taida sellainen äiti ihan terve olla, joka lapselleen kaipaa rauhoittavia lentokoneessa. reseptilääkkeitä "tiskin alta" heti lapsena, mitä lie äiti itse napsii, huoh... ja jos vielä lisää sen, että rauhoittavat saattavat lapsella vaikuttaa aivan päin vastoin, kuin rauhoittavasti, niin sittenhän se lentomatka vasta mukava olisikin.

Vierailija
133/135 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:15"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 17:49"]Vai että painajaismainen lento, ei toi nyt ihan siltä kyllä kuulosta 

Ja oletko lapseton kun luulet, että pari-kolmevuotiaan voi hiljentää napakalla sanomisella? Riittää kun se osaa vähän puhua niin kyllä se pitää turpansa kiinni kun sille tiukasti niin sanoo. Ei hyvää päivää sentään, mutta ainahan lapsettomat on niitä parhaita kasvattajia 

[/quote]

Hah, otitko itseesi?

Ap:han kertoi, että muut vanhemmat osasivat hoitaa lapsensa. Hän ei valittanut KAIKISTA lapsimatkustajista.

[/quote]

Lapsia on niin erilaisia. Ikäväähän se lasten äänenpito on, mutta voisin arvata, että vanhemmat tunsivat lapsensa ja tiesivät, ettei mikään hyssyttely tms auta. En jaksa uskoa pahaa, kuten osa, että ihan muiden matkustajien kiusaamiseksi jättivät tekemättä mitään. 

Vierailija
134/135 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta miten ahdasmielistä porukkaa täällä liikkuu:D ihan vain teille kerran vuodessa lomalennoilla kävijöille tiedoksi: missään muualla ei pienen lapsen itkuun ja riehumiseen pyritä kielloilla vaikuttamaan niin kuin Suomessa ja Venäjällä. Meiltä alaspäin mentäessä lapset ja aikuiset saa pitää ääntä itsestään ja sitä pidetään hyvänä. Uhmat ja itkut menevät ranskalaislapselta ohi kun niihin ei kiinnitetä huomiota. Vain meillä Suomessa on vaikeneminen ja tunteettomuus hyveitä. Ja olen tehnyt aiheesta väitöskirjan Ranskassa joten turha tulla väittämään vastaan.

Vierailija
135/135 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenteista keskimäärin käy ilmi, että monen mielestä vanhempien ei tarvitse vaatia lapsiaan käyttäytymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä