Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

millaisia vauvoja teillä on (ollut)

Vierailija
14.07.2014 |

Oma vauva vain huutaa, huutaa ja huutaa. Ikää nyt vajaa kaksi kuukautta ja jo synnärillä itki yötäpäivää. Jouduin antamaan hänet kätilöille hoitoon että voin syödä ja käydä vessassa. Pari viikkoa vaan söi ja nukkui, sitten alkoi itku. Ei rauhoitu millään, vaikka maha olisi täynnä, vaippa vaihdettu ja sylissä hyvässä asennossa, itkee. Nukkuu ainoastaan yöllä (00-07 suunnilleen, heräilee parin tunin välein) ja kantoliinassa. Ei viihdy lattialla, sylissä vain yhdessä asennossa jos siinäkään. Ei voi laskea sylistä hetkeksikään tai alkaa huuto. Kantoliinassa nukkuu päivällä parit unet, pahimmillaan kuitenkin niin, että täytyy liikkua koko ajan. Onko tämä normaalia itkuisuutta? Vaikka itselläni onkin pitkä pinna, tuntuu, että voisin vaihtaa lapsen mielelläni sellaiseen joka viihtyy myös vaikka sylissä hymyillen ja seurustellen.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihtyisikö koliikkikeinussa? Lastenlääkärillä käynti voisi myös olla paikallaan.

Vierailija
2/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska vauva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kolmonen, oletpa kypsä ja fiksu aikuinen. Voimia ap, voisiko vauvalla olla refluksia? Oletko puhunut neuvolassa asiasta?

Vierailija
4/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:20"]

Paska vauva.

[/quote]

Oon ihan samaa mieltä 50% ajasta. Loput 50% oon sitä mieltä että paska mutsi. Ja tää ei oo nyt yhtään ironista, alan olla aika väsähtäny jatkuvaan hyssyttelyyn

-AP

Vierailija
5/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos lapsella on koliikkia niin pitäisi helpottaa kun 3kk tulee täyteen. jos ei niin sitten lääkäriin ja tutkimuksiin. Saattaa olla refluxia tai maitoallergiaa tms. ei se lapsi turhaan huuda vaan jokin sillä on hätänä.
Täältä lähetän sulle voimia kun itselläni niitä on jo jaettavaksi asti kun ipana täyttää 4 vuotta. (ensimmäiset 3 vuotta meillä nukkui koko perhe huonosti)

Vierailija
6/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:23"]

Hienoa kolmonen, oletpa kypsä ja fiksu aikuinen. Voimia ap, voisiko vauvalla olla refluksia? Oletko puhunut neuvolassa asiasta?

[/quote]

Viikon päästä 2kk neuvola, ajattelin mainita siellä että ei ole ainakaan vähentynyt itkuisuus. Vauva ei juurikaan pulauttele mutta välillä esim nukkuessa herää kakomaan. Saattaa siis olla jotain "lievää refluksia", söi myös aiemmin kipuunsa. Refluksi vaan on niin "muotitauti" etten tiedä kehtaanko neuvolassa epäilyistäni edes mainita.. Yksityiselle ei ole varaa mennä.

Vierailija
7/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai mainitset asiasta! Vauvalla on nyt jostain syystä paha olla, sinun tehtävä on selvittää mikä se syy voisi olla ja yrittää helpottaa vauvan oloa. Itse olisin vienyt jo ajat sitten lääkärille tai ainakin soittanut neuvolaan. Ei vauva turhasta itke.

Vierailija
8/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla joku allergia?

Tyttärelläni todettiin aikoinaan mm. lehmänmaitoallergia ja tilanne helpottui reilussa parissa viikossa, kun saatiin ruokavalio kuntoon.

Kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan. Jaksamista! Toivottavasti ongelmanne ratkeaa pian.

Vierailija
9/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksen syvällä rintaäänellä: terve vauva ei huuda koko hereilläoloaikaansa!

Meillä ensimmäinen huusi koko vauvavuoden, vasta 1,5v löytyi pahat ruoka-aineallergiat, mm. kananmuna. Maitoallergia tuli välttämiskokeella testattua vauvana, mutta olisi vain pitänyt jatkaa testailuja tarkemmin muihin ruoka-aineisiin, mutta oma väsymys, kokemattomuus lasten kanssa ja neuvolan terkka + lääkäri, jotka vain lohduttivat, että "kaikki vauvat itkee" saivat sen olon, että ajattelin vauva-arjen olevan muillakin samanlaista. Lapsi kulki koko ajan rintarepussa, muistan miten ripustin pyykkejä ja samalla pyörittelin lantiota ja lauloin lastenlauluja, jotta sain huudon hiljenemään edes hetkeksi... Nukuttaminen oli jotain ihan mahdotonta, nukkui päikkärit vaunuissa, joita työnsin hytkytellen koko ajan, jos liike pysähtyi niin unet loppui kuin seinään.

Toinen vauva aloitti myös huudolla, mutta ensimmäisestä viisastuneena en tyytynyt tilanteeseen. Toinen oli refluksivauva ja pahin refluksin aiheuttaja oli minun juomani kahvi (täysimetyksellä). Pelkästään kahvin pois jättäminen vei itkuista n. 80% pois ja muutaman muun yleisesti närästävän ruoka-aineen pois jättäminen valtaosan lopuista itkuista - jonka jälkeen minulla oli hymyileväinen ja tyytyväinen vauva, joka seurasi tyytyväisenä lattialla kun minä tein vaikka ruokaa ja nukkui 3-4h päiväunet paikallaan seisovissa vaunuissa.

Eli mars lasten lääkärille - osaavalle sellaiselle! Kerro paikkakunta niin varmasti saat täältäkin suosituksia.

Vierailija
10/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ap!! Meillä kans kuopus oli sylissä kannettava tapaus, tosin sillä erolla että viihtyi ja rauhottui sylissä (nimenomaan minun sylissä ja imettämisellä rauhottui). Muutoin ei viihtynyt missään, ja on edelleen temperamenttinen tyttö. Jos teillä edes syli ei rauhota, niin ottaisin vielä yhteyttä neuvolaan. Oletko kokeillut Cuplatonia tms? Jaksamisia!!

Vierailija
11/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:32"]

Tottakai mainitset asiasta! Vauvalla on nyt jostain syystä paha olla, sinun tehtävä on selvittää mikä se syy voisi olla ja yrittää helpottaa vauvan oloa. Itse olisin vienyt jo ajat sitten lääkärille tai ainakin soittanut neuvolaan. Ei vauva turhasta itke.

[/quote]

Olen ajatellut, että tämä itkuisuus on ns. normaalia itkuisuutta. Viimeksi 1kk neuvolassa mainitsin vauvan itkeneen pahimmillaan 9 tuntia "putkeen", välillä tissillä torkkuen. Silloin sanoin myös th:lle epäilväni että vauvalla on vatsavaivoja, ei niiden takia nuku, itkee siis sekä väsymystään että kipujaan. Th sanoi olevansa samaa mieltä, ei kommentoinut enempää. Pyysi ottamaan yhteyttä jos tuntuu, että väsyy tai 2jos tulee jotain".

Vierailija
12/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nyt puolivuotias vauvamme oli samanlainen ekan 2,5-3 kuukautta. Ei välttämättä huutanut aina suoraa huutoa mutta ainakin kitisi. Kyseltiin miehen kanssa toisiltamme, eikö se koskaan ole tyytyväinen? Käytiin vyöhyketerapiassa, kokeiltiin cuplatoneja ja ties mitä, masuvaivaa kyllä oli mutta sitähän on kai kaikilla jonkun verran. Ainoa mikä oikeasti taisi auttaa oli aika. Ihan yhtäkkiä vähän vajaa kolmikuisena vauva muuttuikin oikein iloiseksi tapaukseksi.

Tsemppiä, tiedän että sen jatkuvan itkun keskellä se ei paljon lohduta mutta nyt jo, vaikka aikaa on kulunut näin vähän, mietin sen loppujen lopuksi menneen tosi nopeasti. Joskus se helpottaa!

Vierailija
13/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samaa ongelmaa! Vaihdoin rinnalta korvikkeelle ja huudot lakkasivat kuin seinään. Tod.näk. syynä jotain mitä söin? Vaihdon jälkeen koko perhe, etenkin vauva oli tyytyväinen!

Vierailija
14/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:00"]Meillä oli samaa ongelmaa! Vaihdoin rinnalta korvikkeelle ja huudot lakkasivat kuin seinään. Tod.näk. syynä jotain mitä söin? Vaihdon jälkeen koko perhe, etenkin vauva oli tyytyväinen!

[/quote]

Meillä sama! Tosin ensin piti vaihtaa neuvolalääkäriä, ensimmäinen ei reagoinut asiaan millään tavalla. Toinen oli erikoistunut vauvojen vatsavaivoihin ja suositteli keskusteluiden/testailujen jälkeen korviketta, auttoi heti!

Vierailija
15/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:00"]Meillä oli samaa ongelmaa! Vaihdoin rinnalta korvikkeelle ja huudot lakkasivat kuin seinään. Tod.näk. syynä jotain mitä söin? Vaihdon jälkeen koko perhe, etenkin vauva oli tyytyväinen!

[/quote]

Käsittääkseni äidin syömisillä ei pitäisi olla väliä? Näin ainakin mun neuvolalääkäri totesi kun itkin väsymystäni jatkuvasti huutavan vauvan kanssa?

Vierailija
16/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:00"]Meillä oli samaa ongelmaa! Vaihdoin rinnalta korvikkeelle ja huudot lakkasivat kuin seinään. Tod.näk. syynä jotain mitä söin? Vaihdon jälkeen koko perhe, etenkin vauva oli tyytyväinen!

[/quote]

Käsittääkseni äidin syömisillä ei pitäisi olla väliä? Näin ainakin mun neuvolalääkäri totesi kun itkin väsymystäni jatkuvasti huutavan vauvan kanssa?

[/quote]

Jotkut sanoo näin, jotkut sanoo toisin. Itse testailemalla sen kyllä huomaa!!

Vierailija
17/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut paljon eilaisia vaivoja. Kilpirauhasen vajaatoimintaa ja nyt iski issiasvaivat... :(

Vierailija
18/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää lääkärissä. Tdennäköisesti aika auttaa. On kuitenkin mielestäni aivan normaalia, että vauva itkee aika paljonkin ja haluaa olla melkein koko hereilläoloaikansa sylissä tai rintarepussa tms. Tästä ei pidä tehdä pääterlmä lapsen myöhemmästä terveydestä saati luonteesta.

T. neljän äiti

Vierailija
19/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt joku ennakkosensuuri, että mun selain heittää kesken kaiken edelliselle sivulle ja mun kirjoittamat viestit häviää aina ennen kuin ehdin ne lähettää... Mutta olen yrittänyt kirjoittaa, että ei ole normaalia että vauva itkee koko ajan. Vauvalla on yksinkertaiset tarpeet, ne tarvitsee läheisyyttä, lämpöä, ravintoa ja unta. Terve vauva ei välttämättä viihdy vaunuissa tai pinnasängyssä, jos omasta mielestään tarvitsee enemmän syliä, mutta jos vauva ei rauhoitu juuri mihinkään kellonaikaan tai missään ympäristössä syötettynä syliin nukkumaan, niin vahva veikkaus on että vauva on kipeä. Koliikkivauvatkaan ei itke koko aikaa, vaan yleensä iltapainotteisesti.

Et ole paska äiti, jos tarjoat syliä, ruokaa, rauhoittumismahdollisuuksia, mutta vauva itkee vain. On joitakin ns. rauhoittamisniksejä mitä voi kokeilla, yleensä sellaisia jotka luo vauvalle kohdunomaista ympäristöä, esimerkiksi kohtuamme, napakasti kapaloiminen, kääre vatsan ympäri ja kapalo, napakka kapalo ja pimeä huone ja tutti suuhun ja heilutusta ja suhinaa... Jollekin sitten taas kapalointi on kauhistus, mutta puolikapalo voi toimia. Tällaiset niksit toimii jos vauva on vain temperamentiltaan tai kehitykseltään sellainen, että itkettää olla syntynyt, ja toki nuo rauhoittaa jonkin verran muustakin syystä stressaantunutta vauvaa. Mutta jos on joku elimellinen ongelma tai kipu itkun syynä, niin eihän se rauhoittelu auta, vaan pitäisi jotenkin saada syy selville ja poistettua. Jos on vahva tunne siitä refluksista, niin koita jättää joitakin ruoka-aineita pois, kahvi nyt ainakin. Yritä pitää vauva pystyasennossa ja koita ehkä sitä Cuplatonia.

Tee nyt niin, että soita tänään sinne neuvolaan. Siellä on varmaan sijainen kun on heinäkuu, joten annat hänelle aikaa valmistautua, kun kerrot että olet viikon päästä tulossa tarkastukseen ja haluat että vauvan itkuisuutta aletaan nyt nopeasti selvittää. Kerrot että itkuisuutta on jatkunut koko ajan, että vauva ei rauhoitu juuri muuten kuin väsyneenä lyhyille päiväunille kantoliinaan, ja nukkuu hyvin vähän. Sano että sanoit viimeksi että vauva itkee mielestäsi kipua, mutta th ei reagoinut siihen, olet edelleen sitä mieltä että lapsi on kivulias ja se asia pitää selvittää. Sitten neuvolaa odotellessa jonakin päivänä kirjoitat ylös miten vauva itkee, syö tai nukkuu, niin voit näyttää paperilla että tällaista se on. Jos saat lääkäriajan jonnekin kaukaisuuteen, niin sano että olet tosi väsynyt ja epätoivoinen kun et saa sitä itkua loppumaan.

Vierailija
20/30 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsistani itki selvästi paljon enemmän kuin mut. Hänellä oli allergioita ja refluksia, mikä selvisikin aika pian. Mutta terve ja urheilullinen, rauhallinen poika hänestä tuli. Eikä kyllä itke juuri koskaan enää. Mutta kyllä ruokavalioiden kanssa ja kypsymistö odotellessa oli aika rankkaa ensmmäiset kaksi vuotta Lapsi ei tietenkään nukkunut yhtenäis unia, nykyään nukkuu kuin tukki. Eli haluan sanoa, että toivoa on. Mutta lääkärissä kannattaa käydä - ja ravitsemusterapeutilla, jos ilmenee vaikeita allergioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän