Lasten järkyttävä riehukohtaus - WTF??
Kilhahdin pahasti lapsille eilen ja nyt on todella väsynyt ja paha mieli. Syynä että riehuivat aivan päättömästi puoleenyöhön saakka, ihan vaan ärsyttääkseen (sanoivat näin). Laitoin heidät klo 21:00 nukkumaan, kumpikaan ei ollut nukkunut päiväunia, niin oletin että olisivat edes vähän väsyneitä??
No, kymmenisen minuuttia siellä pysyivät niinkuin aina, ja sitten alkoivat lähteä sängyistä ja huoneestaan pois, ja siis tämä tapahtui ainakin 200 kertaa. No, palautin heitä sinne ainakin ensimääiset 20 kertaa, mutta pakenivat uudestaan ja uudestaan, hyppivät päälläni, yrittivät heittää läppäriäni ja astioita, työntää telkkaria kumoon, kirkuivat jne. Aloin lähettää heitä jäähyyn, otin kaikki lempilelut vuoronperään pois, mikään ei toiminut. Olin ensimmäistä kertaa elämässäni aivan toivoton ja keinoton heidän kanssaan. Vihdoin raivosin pää punaisena, kutsuin heitä kamaliksi kakaroiksi ja keksin miten "lukita" heidät omaan huoneeseensa teipin ja huonekalun avulla jossa heittivät kaikki lelunsa lattialle jota en muuten aio siivota. Vihdoin (en tiedä koska) nukahtivat.
Mies oli kotona mutta lähti jo heti ensimmäisen tunnin jälkeen ulos koska sanoi ensimmäistä kertaa elämässään pelkäävänsä että lyö heitä (!!) Ja kiva, jätti mut yksin hoitamaan tilanteen.
Ovat 2 ja 4v. ja en ole koskaan nähnyt heidän käyttäytyvät näin järkyttävän huonosti. Mikä ihme aiheuttaa tuollaisen kohtauksen?? Meillä oli ihan normaali kiva päivä, ulkoiltiin koko perhe yhdessä monta tuntia, leikittiin heidän kanssaan, piirrettiin, paistettiin lettuja. Mitä suosittelette? En halua että tuo ilta toistuu ikinä. Kamalin iltani äitinä.
Kommentit (82)
Oikeassahan 26 vaan on, täältä palstalta suoraanhan nuo ajatukset ovat Minulla on yksi lapsi, mutta en silti tyrmää lapsettomia heti kaikesta, minun mielestäni sivusta voi oikeasti nähdä joskus paljon paremmin kuin siitä ihan läheltä! Tuen sua täysillä, 26!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:26"]Oikeassahan 26 vaan on, täältä palstalta suoraanhan nuo ajatukset ovat Minulla on yksi lapsi, mutta en silti tyrmää lapsettomia heti kaikesta, minun mielestäni sivusta voi oikeasti nähdä joskus paljon paremmin kuin siitä ihan läheltä! Tuen sua täysillä, 26!
[/quote]
Joo tuo on totta! Voi nähdä vierestä paremmin, mutta tässä nyt puhuttiin siitä että lapseton ihminen tietää miltä tuntuu olla äiti/isä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:26"]
Tuen sua täysillä, 26!
[/quote]
Kiitos. -26
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:21"]
Tunnen huvittuneisuutta.
[/quote]
Persekipeydeltä tuo enemmän minusta näyttää. Kadutko lapsiasi kovastikin?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:21"]
Tunnen huvittuneisuutta.
[/quote]
Persekipeydeltä tuo enemmän minusta näyttää. Kadutko lapsiasi kovastikin?
[/quote]
En. Ha ha :D Päin vastoin! Minulla on monta lasta ja nautin äitiydestä. Kun olen vanha, on sukua ja on myös lapsenlapsia :)
Mites sulla?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:37"]
Mites sulla?
[/quote]
Ei onneksi tule olemaan lapsenlapsia, ja suvustakaan en välitä. Jos luulet, että vapaaehtoisesti lapseton kaipaa lapsenlapsia, niin etpä paljoa ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:26"]Oikeassahan 26 vaan on, täältä palstalta suoraanhan nuo ajatukset ovat Minulla on yksi lapsi, mutta en silti tyrmää lapsettomia heti kaikesta, minun mielestäni sivusta voi oikeasti nähdä joskus paljon paremmin kuin siitä ihan läheltä! Tuen sua täysillä, 26!
[/quote]
Joo tuo on totta! Voi nähdä vierestä paremmin, mutta tässä nyt puhuttiin siitä että lapseton ihminen tietää miltä tuntuu olla äiti/isä.
[/quote]
Eli olet tosiaan sitä mieltä, ettei aloittajan mieskään olisi voinut ennakolta tietää tuntevansa voimakasta aggressiivisuutta lasten iltariehunnan takia? -26
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 11:56"]
Terkkuja miehellesi: olisi kannattanut harkita lasten hankkimista jos pinna ei kestä.
[/quote]
Etkö ole kuullut, ettei ole mahdollista etukäteen kuvitella, minkälaista vanhemmuus tulee olemaan? Luin sen palstalta. -26
[/quote]
Kai se pinna on palannut jo ennen lasten hankkimista. Ja jokainen lienee joutunut jossain katselemaan ja kuuntelemaan riehuvia pentuja eli ainakin tietää miltä se kuulostaa.
[/quote]
Heh...ai jos pinna on joskus johonkin asiaan palanut, niin sitten tietää, että lapsia ei kannata hankkia?! Tällä ajattelutavalla uskon, että kenelläkään ei olisi lapsia..
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:37"]
Mites sulla?
[/quote]
Ei onneksi tule olemaan lapsenlapsia, ja suvustakaan en välitä. Jos luulet, että vapaaehtoisesti lapseton kaipaa lapsenlapsia, niin etpä paljoa ymmärrä.
[/quote]
En luullut mitään :) Elät siis yksin ja katkerana, silloin luultavasti muita mummoja ja lapsenlapsia haukkuen.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:15"]
Vaikka miehesi teki sinulle kurjan tempun niin olen silti sitä mieltä että toimi järkevästi poistumalla paikalta.
[/quote]
Ei todellakaan ollut järkevää ellei mies sitten ihan oikeasti ole väkivaltainen (silloin tosin onkin jo paljon vakavampi paikka ja terapian tarvetta).
Nyt lapset saivat käsityksen että heillä on tosiaan noin suuri valta että isäkin saadaan ajettua pois.
[/quote]
Tuon ikäisille ipanoille isän poistuminen tuntuu todennnäköisesti enemmän rangaistukselta kuin palkinnolta. Jos se siis tuntuu yhtään miltään.
Olisi aika monellakin vanhemmalla opettelemista näissä OMIEN tunteiden tunnistamisessa ja niihin reagoimisessa. Puhumattakaan lastensa tunteista.
-32-
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:15"]
Vaikka miehesi teki sinulle kurjan tempun niin olen silti sitä mieltä että toimi järkevästi poistumalla paikalta.
[/quote]
Ei todellakaan ollut järkevää ellei mies sitten ihan oikeasti ole väkivaltainen (silloin tosin onkin jo paljon vakavampi paikka ja terapian tarvetta).
Nyt lapset saivat käsityksen että heillä on tosiaan noin suuri valta että isäkin saadaan ajettua pois.
[/quote]
Tuon ikäisille ipanoille isän poistuminen tuntuu todennnäköisesti enemmän rangaistukselta kuin palkinnolta. Jos se siis tuntuu yhtään miltään.
Olisi aika monellakin vanhemmalla opettelemista näissä OMIEN tunteiden tunnistamisessa ja niihin reagoimisessa. Puhumattakaan lastensa tunteista.
-32-
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:37"]
Mites sulla?
[/quote]
[/quote]
En luullut mitään :) Elät siis yksin ja katkerana, silloin luultavasti muita mummoja ja lapsenlapsia haukkuen.
[/quote]
Miksi ihmeessä olisin katkera siitä, ettei minulla ole lapsia? Minähän en halua lapsia. En halua lasten kuuluvan elämääni milllään tavalla. Oletko sinä vanhana katkera siitä, ettei sinulla ole omaa hevosta?
Lapset olivat LIIAN väsyneitä. Lisäksi villitsevät toisiaan tuollaisessa tilanteessa. Erilliset huoneet ratkaisisivat monta probleemaa.... jos niitä ei ole mahdollista järjestää, koeta erottaa lapset tuossa tilanteessa. Kuopus nukkumaan väliinne, esikoinen yksin huoneeseensa.
Mies vahtimaan kuopusta ja lukemaan iltasatua, sinä lukemaan esikoiselle. Rauhoittuvat kummasti, kun eivät yllytä toisiaan karkuteille.
Ja jatkossa... Jos te ulkoilette monta tuntia ja puuhaatte koko päivän, EIVÄTKÄ lapset nuku päiväunia, unille pitää mennä aikaisemmin. Nyt lapset olivat niin yliväsyneitä, että hepuli syntyy helposti.
Opettaja-äitini sanoo, että kokenut opettaja oppii aika pian näkemään sen hetken, jolloin kapina alkaa kyteä luokassa. Se pitää nujertaa HETI, eikä päästää jatkumaan, koska kohta se eskaloituu kapinaksi, ja silloin on jo myöhäistä ja omien hermojen menetys likellä.
Sama pätee pieniin lapsiin kotona. Kun lapset alkavat poukkoa sängystä kikatellen (ilman mitään selvää syytä kuten vessassa käynti), erotat heidät heti eri huoneisiin, alussa kuvaamallani tavalla. Iltasatua tai vaikka vaan ihan makoilua toisen vanhemman valvonnassa. Joo, sekin voi viedä aikaa - mutta menihän teilläkin nyt aikaa kolme tuntia plus kaikkien hermot menivät pahasti...
Tsemppiä, tuollaista se voi helposti joskus olla, kivojenkin lasten kanssa ;-)
Lapset erilleen. Meillä 2- & 3,5-v jotka yliväsyneinä ja touhukkaan päivän aiheuttamissa ylikierroksissa voisivat käyttäytyä noin. Tuommoisissa tilanteissa mies ottaa isomman "arestiin" ja minä nukutan pienemmän vieressä pötköttämällä (sammuu hetkessä heti kun on paikoillaan). Sitten isompi sänkyyn ja jompikumpi vanhemmista lattialle lukemaan (omaa kirjaa). Normaalisti nukahtavat yksin mutta tuollaisina iltoina on turha edes yrittää. Mikään puhe tai rangaistukset eivät mene perille ja sisaruksen käytös on kuin bensaa liekkeihin.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:02"]
Mites sulla?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi ihmeessä olisin katkera siitä, ettei minulla ole lapsia? Minähän en halua lapsia. En halua lasten kuuluvan elämääni milllään tavalla. Oletko sinä vanhana katkera siitä, ettei sinulla ole omaa hevosta?
[/quote]
Olet katkera yksinäisyydestä. Ja minulla on hevonen :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:26"]
Oikeassahan 26 vaan on, täältä palstalta suoraanhan nuo ajatukset ovat Minulla on yksi lapsi, mutta en silti tyrmää lapsettomia heti kaikesta, minun mielestäni sivusta voi oikeasti nähdä joskus paljon paremmin kuin siitä ihan läheltä! Tuen sua täysillä, 26!
[/quote]
Öh.... miten tähän ketjuun kuuluu jonkun omahyväinen "onpa ihqua kun mulla ei ole lapsia"-elvistely? Miten se liittyy mihinkään ja miten se hyödyttää ap:ta? No ei millään tavalla. Jos joku haluaa puolustaa lapsettomuuttaan ja kehua ratkaisuaan, tehköön siitä oman ketjun. Semmoinen menee vitt...lun puolelle, jos sen lykkää ketjuun, jossa joku kysyy vinkkejä kasvatuspulmaan.
69
PAINUKAA NYT VITTUUN TAPPELEMASTA SIITÄ, KUKA TIETÄÄ ENEMMÄN LASTENKASVATUKSESTA!! Perustakaa oma ketju ja riidelkää siellä, kuka tietää lapsistaan eniten ja kellä on ihanin elämä.
Hienoa 54, olenkin jo odotellut tätä arvostuskysymystä. Itse en arvio ihmisiä sen mukaan onko hän lapseton vai "lapsellinen" Minua ei onneksi pahemmin kiinnosta mitä minusta ajattelet mutta tuo kommenttesi saattaa pahoittaa sellaisen mielen joka ei saa lapsia vaikka niitä haluaisi. Itse tunnen ihan hyviä ihmisiä joilla ei ole omia lapsia. Olisi mukavaa tietää mitä mielessäsi liikkuu kun pidät itseäsi parempana sen perusteella, että olet hankkinut lapsia. Kumpuaakohan tunne huonosta itsetunnosta tai kateudesta.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 09:26"]
Teillä ei asu siellä ainuttakaan aikuista?
[/quote]Juuri noin!!!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:07"]
Tuntuu että täällä kurinpito- ja kuritusvaihtoehdot ovat joko lyöminen tai sitten haliminen tms. lässyttäminen. No lyöminen traumatisoi ja on kielletykin, jälkimmäisestä ei ole kuin haittaa. Mitekäs olisi ihan vanha kunnon tukkapölly? Ei ole vaarallista, on nopeaa ja kivuntunne rauhoittaa.
[/quote]
Tukkapölly, kuten muukin kuritusväkivalta on laissa kielletty.
Vain surkea kasvattaja tarvitsee fyysistä (tai henkistä) väkivaltaa. Jos ei normaalit keinot riitä, niin etsikää niitä vaikka perheneuvolasta.