Lasten järkyttävä riehukohtaus - WTF??
Kilhahdin pahasti lapsille eilen ja nyt on todella väsynyt ja paha mieli. Syynä että riehuivat aivan päättömästi puoleenyöhön saakka, ihan vaan ärsyttääkseen (sanoivat näin). Laitoin heidät klo 21:00 nukkumaan, kumpikaan ei ollut nukkunut päiväunia, niin oletin että olisivat edes vähän väsyneitä??
No, kymmenisen minuuttia siellä pysyivät niinkuin aina, ja sitten alkoivat lähteä sängyistä ja huoneestaan pois, ja siis tämä tapahtui ainakin 200 kertaa. No, palautin heitä sinne ainakin ensimääiset 20 kertaa, mutta pakenivat uudestaan ja uudestaan, hyppivät päälläni, yrittivät heittää läppäriäni ja astioita, työntää telkkaria kumoon, kirkuivat jne. Aloin lähettää heitä jäähyyn, otin kaikki lempilelut vuoronperään pois, mikään ei toiminut. Olin ensimmäistä kertaa elämässäni aivan toivoton ja keinoton heidän kanssaan. Vihdoin raivosin pää punaisena, kutsuin heitä kamaliksi kakaroiksi ja keksin miten "lukita" heidät omaan huoneeseensa teipin ja huonekalun avulla jossa heittivät kaikki lelunsa lattialle jota en muuten aio siivota. Vihdoin (en tiedä koska) nukahtivat.
Mies oli kotona mutta lähti jo heti ensimmäisen tunnin jälkeen ulos koska sanoi ensimmäistä kertaa elämässään pelkäävänsä että lyö heitä (!!) Ja kiva, jätti mut yksin hoitamaan tilanteen.
Ovat 2 ja 4v. ja en ole koskaan nähnyt heidän käyttäytyvät näin järkyttävän huonosti. Mikä ihme aiheuttaa tuollaisen kohtauksen?? Meillä oli ihan normaali kiva päivä, ulkoiltiin koko perhe yhdessä monta tuntia, leikittiin heidän kanssaan, piirrettiin, paistettiin lettuja. Mitä suosittelette? En halua että tuo ilta toistuu ikinä. Kamalin iltani äitinä.
Kommentit (82)
Kuumuus. Kuumuus on meillä tehnyt lapset 24/7 nahisteleviksi, kiukutteleviksi riiviöiksi. Nuorempi on esim heitellyt leluja, lastentuoleja, papereita jne. Olen niin väsynyt siihen että olen sanonut että sori, niin kauan kuin huudat, riehuu ja olet ilkeä äiti ei noteeraa sinua. Sitten kun lapsi on riehuntansa riehunut ja ymmärtänyt itse tulla pyytämään anteeksi olen laittanut siivoamaan sotkuista. Viisivuotias kyseessä. Sulla nyt on ihan eri asia kyseessä kun on ilta ja nukkumaanmenoaika yms. Paljon jaksamista ja voimia, se on järkyttävää, väsyttävää ja tekisi mieli itkeä, mutta sä pystyt siihen. Väsyneenä kaikille sattuu ylilyöntejä, parhaimmillekin.
Yliväsymystä..minulla samanikäiset lapset ja jos ovat liian väsyneitä, niin menee riehumisen puolelle, eikä nukkumaan menosta tule mitään.
Outo mies sulla
Tuossa olisi tosiaan pitänyt heti alkuun erottaa ne lapset. Toinen äidin kanssa ja toinen isän kanssa rauhoittumaan. Yhdessä ne villitsevät toisiaan.
Itse olisin varmaankin napannut lapsen kainaloon ja mennyt sen kanssa nukkumaan. Eihän lapsi osaa enää rauhoittua, kun noin ylikierroksilla käy. Olisin siis pitänyt tiukasti kainalossa (satuttamatta) ja sanonut, että löysään irti, kunhan rauhoittuu. Ja miehelle käsky tehdä toisen kanssa sama, eri huoneessa vain.
Useimmiten lapsi rauhoittuu muutamassa minuutissa, max. on mennyt puolisen tuntia. Olen puhunut rauhoittavilla sanoilla ja sanoittanut tilannetta samalla. Lapset ajavat joskus hulluuden partaalle, on vain koitettava selvitä aikuisena siitä.
Lelujen takavarikointi, jäähypenkit ja vastaavat eivät yleensä toimi, kun lapsi on noin ylikierroksilla. Vasta tilanteen rauhoituttua voisi tuon isomman kanssa puhua järkeäkin. Pienemmälle riittäisi, että nukahtaa. ;)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 09:20"]
Ovat 2 ja 4v. ja en ole koskaan nähnyt heidän käyttäytyvät näin järkyttävän huonosti. Mikä ihme aiheuttaa tuollaisen kohtauksen??
[/quote]
ihan normi-ilta meillä. lapsia on vain kolme.
Ja vaikka olisi yksinkin, pitää lapset saada rauhoittumaan. Otat isomman pois tilanteesta. Pienempi katsoo tältä esimerkkiä. Pistät isomman vaikka teidän makuuhuoneeseen ja menet pienemmän silittelemään uneen. On ok olla välillä vihainen ja jopa raivostua, mutta haukkua ei saa eikä satuttaa, eikä teljetä ketään mihinkään. Lapset näkee että tämä ei nyt ole ok äidille. Voi koittaa myös: kummalla on ensin pää tyynyssä, koittakaas kumpi nukahtaa ensin, yllätäs äiti ja ala nukkumaan sillä välin kun käyn vessassa tms ja aamulla kehut kovasti jos näin kävi. Lapsi on perusluonteeltaan miellyttämisenhaluinen vanhempiaan kohtaan, kannattaa muistaa se
Mielestäni oli hyvä että miehesi lähti pois tilanteesta jos oli lähellä lyödä. Hän tunnisti tämän itsessään, sanoi sen ääneen ja teki asialle jotain. Vaikka jäitkin tilanteeseen yksin, kauheampaa olisi ollut väkivalta. Tsemppiä tilanteeseen! Saisitteko hoitoapua välillä jostain? Kuulostatte väsyneiltä.. :(
Olisiko kannattanut nukkua ne päiväunet?
Terkkuja miehellesi: olisi kannattanut harkita lasten hankkimista jos pinna ei kestä. Tosi aikuinen ei olis paennut paikalta.
Terkkuja miehellesi: olisi kannattanut harkita lasten hankkimista jos pinna ei kestä. Tosi aikuinen ei olis paennut paikalta.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 09:28"]
Aika törkeetä mieheltä vaan lähteä menemään.
[/quote]
Jaa, että parempi olisi ollut lyödä kaksivuotiasta? Hyvä, että tämäkin tuli nyt selväksi.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 11:56"]
Terkkuja miehellesi: olisi kannattanut harkita lasten hankkimista jos pinna ei kestä.
[/quote]
Etkö ole kuullut, ettei ole mahdollista etukäteen kuvitella, minkälaista vanhemmuus tulee olemaan? Luin sen palstalta. -26
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:00"]
Terkkuja miehellesi: olisi kannattanut harkita lasten hankkimista jos pinna ei kestä.
[/quote]
Etkö ole kuullut, ettei ole mahdollista etukäteen kuvitella, minkälaista vanhemmuus tulee olemaan? Luin sen palstalta. -26
[/quote]
Kai se pinna on palannut jo ennen lasten hankkimista. Ja jokainen lienee joutunut jossain katselemaan ja kuuntelemaan riehuvia pentuja eli ainakin tietää miltä se kuulostaa.
Itse olisin jo heti kun riehuminen alkoi sanonut lapsille, että jos teitä ei nukuta vielä yhtään, niin luetaan joku iltasatu. Meillä ainakin toimii tosi tehokkaana rauhoittajana se, kun luetaan jotain. Jos tämäkään ei olisi auttanut ja lapset vaan jatkavat riehumista, niin sitten sama mitä moni jo ehdotti, eli lapset erilleen rauhoittumaan ja vasta sitten yrittämään uudestaan nukkumista.
Turha kauhistella, mitä lapset tekee väsyneinä ja levottomina. Vanhemman tehtävä on ennakoida, rauhoitella ja johtaa.
Meillä ei ainakaan tuollaisessa tilanteessa auta vanhemman huuto, jäähyt tai uhkailut. Päinvastoin lisää entisestään levottomuutta. Hajoita ja hallitse tai ole itse välissä.
Yksi hyväksi todettu keino rauhoittumiseen ja nukahtamiseen on iltasadut ja unimusiikki. Laitan puhelimesta kuulumaan jos en itse jaksa lukea.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:00"]
[/quote]
[/quote]
Kai se pinna on palannut jo ennen lasten hankkimista. Ja jokainen lienee joutunut jossain katselemaan ja kuuntelemaan riehuvia pentuja eli ainakin tietää miltä se kuulostaa.
[/quote]
Olet täysin väärässä. Omat lapset ovat täysin eri asia. Vaikka sinulla olisi kuinka paljon kokemusta lapsista, omat lapset ovat kuitenkin aina täysin eri juttu. Paltsallahan on aivan tavallista inhota kaikkien muiden lapsia mutta rakastaa omiaan, joten lapsivihaajankin kannattaa hankkia lapsia. -26
Vaikka miehesi teki sinulle kurjan tempun niin olen silti sitä mieltä että toimi järkevästi poistumalla paikalta.
Puhukaa nyt etukäteen miten toimitte seuraavalla kerralla (se tulee varmasti vielä). Tuolla aiemmin oli erinomainen neuvo syliotteessa pitämisestä eri huoneissa. Noin pienet eivät vielä osaa käskystä itse rauhoittua vaan tarvitsevat rauhallisuuteen mallin, jonka vain te voitte näyttää. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:15"]
Vaikka miehesi teki sinulle kurjan tempun niin olen silti sitä mieltä että toimi järkevästi poistumalla paikalta.
[/quote]
Ei todellakaan ollut järkevää ellei mies sitten ihan oikeasti ole väkivaltainen (silloin tosin onkin jo paljon vakavampi paikka ja terapian tarvetta).
Nyt lapset saivat käsityksen että heillä on tosiaan noin suuri valta että isäkin saadaan ajettua pois.
Meilläkin lapset pistetään erilleen rauhottumaan jos meno alkaa mennä liian levottomaksi. Eikä kumpikaan vanhempi lähde tilanteesta karkuun. Mutta kyllä ne yksinkin pitäisi saada ruotuun, ainahan paikalla ei ole kahta vanhempaa. Tilanne poikki ennen kuin pääsee noin pitkälle. Lapset erilleen ja itse pitää pysyä rauhallisena ja jämäkkänä.