Lasten järkyttävä riehukohtaus - WTF??
Kilhahdin pahasti lapsille eilen ja nyt on todella väsynyt ja paha mieli. Syynä että riehuivat aivan päättömästi puoleenyöhön saakka, ihan vaan ärsyttääkseen (sanoivat näin). Laitoin heidät klo 21:00 nukkumaan, kumpikaan ei ollut nukkunut päiväunia, niin oletin että olisivat edes vähän väsyneitä??
No, kymmenisen minuuttia siellä pysyivät niinkuin aina, ja sitten alkoivat lähteä sängyistä ja huoneestaan pois, ja siis tämä tapahtui ainakin 200 kertaa. No, palautin heitä sinne ainakin ensimääiset 20 kertaa, mutta pakenivat uudestaan ja uudestaan, hyppivät päälläni, yrittivät heittää läppäriäni ja astioita, työntää telkkaria kumoon, kirkuivat jne. Aloin lähettää heitä jäähyyn, otin kaikki lempilelut vuoronperään pois, mikään ei toiminut. Olin ensimmäistä kertaa elämässäni aivan toivoton ja keinoton heidän kanssaan. Vihdoin raivosin pää punaisena, kutsuin heitä kamaliksi kakaroiksi ja keksin miten "lukita" heidät omaan huoneeseensa teipin ja huonekalun avulla jossa heittivät kaikki lelunsa lattialle jota en muuten aio siivota. Vihdoin (en tiedä koska) nukahtivat.
Mies oli kotona mutta lähti jo heti ensimmäisen tunnin jälkeen ulos koska sanoi ensimmäistä kertaa elämässään pelkäävänsä että lyö heitä (!!) Ja kiva, jätti mut yksin hoitamaan tilanteen.
Ovat 2 ja 4v. ja en ole koskaan nähnyt heidän käyttäytyvät näin järkyttävän huonosti. Mikä ihme aiheuttaa tuollaisen kohtauksen?? Meillä oli ihan normaali kiva päivä, ulkoiltiin koko perhe yhdessä monta tuntia, leikittiin heidän kanssaan, piirrettiin, paistettiin lettuja. Mitä suosittelette? En halua että tuo ilta toistuu ikinä. Kamalin iltani äitinä.
Kommentit (82)
Olisin pitänyt hiuksista kiinni. Lapsi olisi itkenyt hetken, ja Se olisi tuonut unen. Eli siis tukkapöllyä.
Tässä taas ap. Kiitos asiallisista vastauksista, joku huomautti että vaikutamme väsyneiltä ja tuo on totta, ja siinä tilassa oli tällä kertaa molempien vaikea käyttäytyä aikuisen tavoin. En yritä puolustella, mutta olen huomannut että sellaista se pikkulapsiarki kahden uhmaikäisen kanssa joskus on, ja tällä kertaa meni yli ja pahasti. Lähdinkin yksin salille ja kaupungille tänään vähän lataamaan akkuja ja jätin miehen viihdyttämään lapsia, kun ei eilen kerran kasetti kestänyt.
Takaisin tultuani totesin että pahoittelen heidän nimittelyä mutta noin ei täällä enää koskaan tulla käyttäytymään, poisotetut lelut pysyvät hyllyllä tämän päivän, ja miehelle että täältä ei lähdetä tuollaisessa tilanteessa pois. Seuraavan kerran aiomme käyttää tuota "hajoita ja hallitse" tekniikkaa, kummallekin yksi riehupelle. 2v. nukkuu nyt kolmatta tuntia eli vaikka nyt varmasti valvoo niin ei ainakaan valvo ylikierteillä.
Varmaan oli tosiaan joko ylivasyneisyyttä tai liikaa sokeria/lettuja tai liian vähän tai paljon tekemistä, kuka tietää. Ovat tottuneet päiväkotirutiineihin ja ovat myös aika tylsistyneitä päivisin vaikka yritämme heidän kanssa olla niin paljon kun jaksamme. Onneksi lähdemme huomenna reissuun ja ensi viikolla miehen kanssa ulos kaksistaan. Kyllä tämä tästä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 09:20"]Kilhahdin pahasti lapsille eilen ja nyt on todella väsynyt ja paha mieli. Syynä että riehuivat aivan päättömästi puoleenyöhön saakka, ihan vaan ärsyttääkseen (sanoivat näin). Laitoin heidät klo 21:00 nukkumaan, kumpikaan ei ollut nukkunut päiväunia, niin oletin että olisivat edes vähän väsyneitä??
No, kymmenisen minuuttia siellä pysyivät niinkuin aina, ja sitten alkoivat lähteä sängyistä ja huoneestaan pois, ja siis tämä tapahtui ainakin 200 kertaa. No, palautin heitä sinne ainakin ensimääiset 20 kertaa, mutta pakenivat uudestaan ja uudestaan, hyppivät päälläni, yrittivät heittää läppäriäni ja astioita, työntää telkkaria kumoon, kirkuivat jne. Aloin lähettää heitä jäähyyn, otin kaikki lempilelut vuoronperään pois, mikään ei toiminut. Olin ensimmäistä kertaa elämässäni aivan toivoton ja keinoton heidän kanssaan. Vihdoin raivosin pää punaisena, kutsuin heitä kamaliksi kakaroiksi ja keksin miten "lukita" heidät omaan huoneeseensa teipin ja huonekalun avulla jossa heittivät kaikki lelunsa lattialle jota en muuten aio siivota. Vihdoin (en tiedä koska) nukahtivat.
Mies oli kotona mutta lähti jo heti ensimmäisen tunnin jälkeen ulos koska sanoi ensimmäistä kertaa elämässään pelkäävänsä että lyö heitä (!!) Ja kiva, jätti mut yksin hoitamaan tilanteen.
Ovat 2 ja 4v. ja en ole koskaan nähnyt heidän käyttäytyvät näin järkyttävän huonosti. Mikä ihme aiheuttaa tuollaisen kohtauksen?? Meillä oli ihan normaali kiva päivä, ulkoiltiin koko perhe yhdessä monta tuntia, leikittiin heidän kanssaan, piirrettiin, paistettiin lettuja. Mitä suosittelette? En halua että tuo ilta toistuu ikinä. Kamalin iltani äitinä.
[/quote]
Olet ihan huippu! Pystyt yksilöiden erittelemään eilisen riehumisen. Pahin mitä olet tehnyt on punaisella päällä huutaminen.
Lapsillasi ei tule koskaan olemaan mitään hätää. Äitinä nainen, joka kylmän viileästi toteaa miehen poistuneen paikalta.
Älä ymmärrä väärin, mutta nauroin hyväntahtoisesti kertomallesi, se oli niin analyyttinen. :)
Sinä pärjäät kyllä!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:26"]
Oikeassahan 26 vaan on, täältä palstalta suoraanhan nuo ajatukset ovat Minulla on yksi lapsi, mutta en silti tyrmää lapsettomia heti kaikesta, minun mielestäni sivusta voi oikeasti nähdä joskus paljon paremmin kuin siitä ihan läheltä! Tuen sua täysillä, 26!
[/quote]
Öh.... miten tähän ketjuun kuuluu jonkun omahyväinen "onpa ihqua kun mulla ei ole lapsia"-elvistely? Miten se liittyy mihinkään ja miten se hyödyttää ap:ta? No ei millään tavalla. Jos joku haluaa puolustaa lapsettomuuttaan ja kehua ratkaisuaan, tehköön siitä oman ketjun. Semmoinen menee vitt...lun puolelle, jos sen lykkää ketjuun, jossa joku kysyy vinkkejä kasvatuspulmaan.
69
[/quote]
En minä ole ainakaan elvistellyt yhtään. Kunhan toin esiin, mitä palsta on aikaisemmin sanonut. Palstan mielipide tuntuiai vapauttavan miehen vastuusta. -26
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 09:43"]Superkuu, letut ja väsymys.
Olen ihan aikuinen mutta viikonloppuna lettujuhlien jälkeen kotiin tultuani kävin ihan ylikierroksilla niin että ihmettelin itsekin. Kaiken järjen mukaan minunkin olisi pitänyt olla jo väsynyt, univelkaa yms. Onneksi olin yksin kotona ja sain valvoa, olisin varmaan rimpuillut jos nukkumaan olisi yritetty laittaa. ;)
[/quote]
Toki ymmärrän että APeella oli hankaluutta lasten kanssa, mutta tämä sai minut nauramaan ääneen. :D :D :D
Apua :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 09:43"]Superkuu, letut ja väsymys.
Olen ihan aikuinen mutta viikonloppuna lettujuhlien jälkeen kotiin tultuani kävin ihan ylikierroksilla niin että ihmettelin itsekin. Kaiken järjen mukaan minunkin olisi pitänyt olla jo väsynyt, univelkaa yms. Onneksi olin yksin kotona ja sain valvoa, olisin varmaan rimpuillut jos nukkumaan olisi yritetty laittaa. ;)
[/quote]
Toki ymmärrän että APeella oli hankaluutta lasten kanssa, mutta tämä sai minut nauramaan ääneen. :D :D :D
Apua :D
[/quote]
Jo tuo Superkuu. :D Tottahan se oli. :)
Toi on meille ihan joka päiväistä...tai ei nyt noin pahaa enää. Lapsi köy ylikierroksilla nukkumaan mennessä vaikka olisi miten yritetty rauhoittua paljon ennen. Kesä tekee pahemmaksi ja jos ollaan tehty jotain erikoista. Holding eli syliin kiinni pitäen rauhoittaa ylikierroksilla olevaa lasta.
Teillä ei asu siellä ainuttakaan aikuista?
Liian väsyneitä olivat varmaan. Tuollaisessa tilanteessa meillä otetaan lapset erilleen toisistaan rauhoittumaan, jos vain mahdollista, siis jos esim. kaksi aikuista paikalla. Sitten vasta kun ovat kunnolla rauhoittuneet, niin uusi yritys.
Aika törkeetä mieheltä vaan lähteä menemään.
Ohhoh. Ei meillä nyt ihan noin olla riehuttu, mutta olen kyllä joutunut kantamaan toisen lapsen takaisin sänkyyn n. 200 kertaa erään illan aikana. Sen jälkeen on pysynyt sängyssä. Pysyin rauhallisena ja vähäeleisenä koko prosessin ajan, en tiedä miten. Olisi kyllä auttanut, että mies olisi pysynyt paikalla ja hoitanut toisen lapsen sinne sänkyyn. Kahden riekkujan kanssa voi olla vähän hankalaa yksin. :(
Ehkä lapset olivat jo liian väsyneitä? Liikaa ohjelmaa päivällä? En tiedä..Onneksi nyt on uusi päivä!
Hyi, oikeasti heittaisin lasten lelut pois lasten nahden ja leikkelisin ne vaikka saksilla palasiksi isoon jatesakkiin :( minullakin kavi mielessa huoneeseen telkeaminen ja lasten lyonti, mutta olenkin lapseton sadistipaska, en tieda miten toimia kakaroiden kanssa. Kauhea tilanne! Mita teet kun ne heraa?
No jotain teitte väärin, kun annoitte tilanteen jatkua noin pitkään! Kahdestaanhan olisitte saanut katkaistua tuon heti alkuun! Lapset erilleen rauhoittumaan ja uudestaan sänkyyn.
Tuollaisessa tilanteessa lapset erilleen rauhoittumaan. Teitä on (oli aluksi) kaksi aikuista, toiselle toinen syliin ja rauhoitutaan. Missään nimessä ei katsella tuollaista riehumista tunteja! Lapset olivat varmasti väsyneitä, saivat jostain päähänsä aloittaa, mutta lopettamiseen olisivat tarvinneet aikuisen apua.
Itse käytän tätä "hajoita ja hallitse"-taktiikkaa. Eri huoneisiin istumaan puhekiellon kanssa. Ja istuvat/ovat eri huoneissa juuri niin kauan kunnes tämä riehuminen eli "vallankumous"-yritys loppuu. Sitähän se on, kokeilevat omaa valtaansa vanhempiin, ei ne lapset tyhmiä ole ja miehesi teki todella hölmösti kun lähti eli antoi lapsille vallan. Tsemppiä kuitenkin ja tiedä, että täällä on varmasti monta, jotka tietävät tunteesi.
Superkuu, letut ja väsymys.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:07"]
Jos ei normaalit keinot riitä, niin etsikää niitä vaikka perheneuvolasta.
[/quote]
Ööh? (Perhe)neuvola onkin todella joustava paikka asioida. Suorastaan 24/7-infopiste, jonne voi soittaa ja varata ajan spontaanisti tarpeen tullen. Joopa joo. Ne järjestävät vanhemmuuskursseja, joilla opetetaan ennakkoon kaikki mitä vastaan voi tulla ja kuinka toimia tilanteessa ja jos et jotakin tiedä kun tulee uusi tilanne, niin soitat vaan 24/7 kakkahätäpalvelukeskukseen niin ne lupaavat vastata puheluusi 15 sekunnin sisällä... Joopa joo. Taitaa todellisuus olla se, että varaat ajan muutaman viikon päähän ja kelaat sitä mitä tapahtui kuukausi sitten ja siinä välillä uusia tilanteita ja tilanteita jäädään seuraamaan. Jabadabaduu ja hurlumhei!