Vegaaninen karjalanpaisti. Kukaan täällä tehnyt?
Kommentit (599)
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjänä tekisin lihattoman karjalanpaistin näin: Paljon juureksia, ehkä sieniäkin, kasvisliemikuutio makua antamaan plus perus suolat, pippurit, laakerinlehdet yms. Lisäksi perunamuusia. Avot sie.
Ja jos oikein saivarrellaan, lihaton paisti, jos se tehdään uunivuoassa ja kypsennetään eli paistetaan uunissa, on myös paisti, oli siinä lihaa tai ei. ;P Sitä voisi kutsua vaikka juurespaistiksi, inspiraatio karjalanpaistista.
Joten riita poikki ja voita/margariinia väliin, ja ulos pulkkamäkeen, lapset!
Paisti on aina lihaa. Pataruoka voi olla lihaton.
Vierailija kirjoitti:
17 sivua lihansyöjäjunttien samoja väsyneitä juttuja :D kui säälittävää voi porukka olla
ja ylläpitäjä nostanu tän poimittuihin, hohhoijaa mitä jätettä haha
Vegaanit on väsyneitä lihanpuutteeseen ja siksi pitää yrittää vääntää liharuokia kasviksista. Se jos mikä on säälittävää
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjänä tekisin lihattoman karjalanpaistin näin: Paljon juureksia, ehkä sieniäkin, kasvisliemikuutio makua antamaan plus perus suolat, pippurit, laakerinlehdet yms. Lisäksi perunamuusia. Avot sie.
Ja jos oikein saivarrellaan, lihaton paisti, jos se tehdään uunivuoassa ja kypsennetään eli paistetaan uunissa, on myös paisti, oli siinä lihaa tai ei. ;P Sitä voisi kutsua vaikka juurespaistiksi, inspiraatio karjalanpaistista.
Karjalan paistiin ei kuulu juurekset ja sienet.
Mikä v***n vegaaninen karjalanpaisti?!
Mikä ihme hinku vegaaneilla on korvata kaikki oikea ruoka jollain näköiskorvikkeilla joilla ei ole mitään tekemistä oikean ruoan kanssa? Ne korvikkeet kun on pääasiassa vettä, suolaa, sokeria ja keskimäärin 11 eri lisäainetta, joita ilman se sotku ei edes pysyisi kasassa.
Mä tee seuraavaksi karnivorista porkkanaa niin että pyöräyän graavilohiviipaleen tötterölle porkkanan muotoiseksi. Se voi koristella "tillillä" niin että leikkaa pari suikaletta vihreästä paperista ja heittää ne tän mukaporkkanan päälle.
Mikä vika on oikeassa kasvisruoassa, sellaisessa terveellisessä joka ei yritä esittää mitään muuta kuin mitä se on, rehellistä kasvisruokaa? Vai onko tehdastekoinen lisäaineilla kyllästetty sotku jotenkin fiinimpää kuin että kokkaisi kasvikset itse ruoaksi.
Vertailkaapa joskus tuoteselosteita kerma >< mukakerma, juusto >< mukajuusto, ja vertailkaa samalla ravintoarvoja. Koneprintatusta "pihvistä" ei edes uskalleta julkaista näitä tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi hele... Tee pliis jotain muuta ruokaa, älä raiskaa kansallisruokia.
Miten sun ruoka on raiskattu jos joku tekee samasta vegeversion?
Raizkaus tapahtui jo puhumalla karjalanpaistista samaan aikaan kun vegeruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Paljon vegaaneille kokannut kirjoitti:
pimpelipom-007 kirjoitti:
eikös tuo liene helppo toteutus vegaaneille? Ei lainkaan lihaa vaan haudutettuja monen sortin vihanneksia. Jos lihan makua vegaani kaipaa, voihan siihen laittaa lihaliemikuutioita.
Lihaliemikuutio on paitsi tehty *lihaliemestä* jossa on lihaa, sisältää usein myös lihajauhetta. Se ei ole vegaanista tai edes kasvissyöjälle sopivaa. Sen sijaan voi käyttää kasvislientä ja lisätä lihaisaa umamin makua umamimausteella, savupaprikalla tai/ja pieneksi silputuilla paistetuilla sienillä. Itse korvaisin lihan itse tehdyllä seitanilla tai härkissuikaleilla. Käristäisin korviketta pannulla esim niiden sienten kanssa vegaanisessa "voissa" (esim naturli), maustaisin soijakastikkeella ja mustapippurilla ja lisäisin seitan-sienipaistoksen pelkillä kasviksilla haudutetun "paistin" sekaan vasta kun haudutusaikaa on jäljellä enää max 10 min.
Lihaliemikuutiot ei kyllä ole lhasta tehty eikä lihasta tehdystä lihaliemestä. Ne on pelkkää aromeita ja lisäaineita.
Ainakin Knorrin, Maggin ja Reformin kuutioista löytyy naudanrasvaa, naudanlihaa ja luista tehtyä liemijauhetta.
Vierailija kirjoitti:
Miten tehdään kaalilaatikkoa ilman kaalia? Elimistö huutaa kaalilaatikkoa, mutta ruoassa ei saa olla kaalia.
Samalla tavalla kuin tehdään karjalanpaistia ilman paistilihaa. Kun elimistö huutaa karjalanpaistia, mutta ruuassa ei saa olla paistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon vegaaneille kokannut kirjoitti:
pimpelipom-007 kirjoitti:
eikös tuo liene helppo toteutus vegaaneille? Ei lainkaan lihaa vaan haudutettuja monen sortin vihanneksia. Jos lihan makua vegaani kaipaa, voihan siihen laittaa lihaliemikuutioita.
Lihaliemikuutio on paitsi tehty *lihaliemestä* jossa on lihaa, sisältää usein myös lihajauhetta. Se ei ole vegaanista tai edes kasvissyöjälle sopivaa. Sen sijaan voi käyttää kasvislientä ja lisätä lihaisaa umamin makua umamimausteella, savupaprikalla tai/ja pieneksi silputuilla paistetuilla sienillä. Itse korvaisin lihan itse tehdyllä seitanilla tai härkissuikaleilla. Käristäisin korviketta pannulla esim niiden sienten kanssa vegaanisessa "voissa" (esim naturli), maustaisin soijakastikkeella ja mustapippurilla ja lisäisin seitan-sienipaistoksen pelkillä kasviksilla haudutetun "paistin" sekaan vasta kun haudutusaikaa on jäljellä enää max 10 min.
Lihaliemikuutiot ei kyllä ole lhasta tehty eikä lihasta tehdystä lihaliemestä. Ne on pelkkää aromeita ja lisäaineita.
Ainakin Knorrin, Maggin ja Reformin kuutioista löytyy naudanrasvaa, naudanlihaa ja luista tehtyä liemijauhetta.
Älä unta nää =)
Olen tehnyt itse seitania. Liemen maustaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Sikaa, nautaa, lihalientä, pippuria. Vegaaniksi porkkana kuutioituna.
Ja sipulia + laakerilehti. On siinä vegaania ihan riittävästi. Potut ja puolukkahillo lisukkeena. ja suolakurkkuja. Kaikki vegaania. Ruisleipää. Sekin vegaania?
Pettua, neulasia ja käpyjä.
Mausteeksi pihkaa.
Männystä.
En kyllä käyttäisi sanaa karjalanpaisti tässä yhteydessä. Karjalanpaisti on perinneruoka, ja siihen kuuluu liha. Ihan eri ruokalajista on puhe.
Miksi uutta versiota ei vaan kutsuta vegaaniseksi kasvispadaksi, uunipadaksi, Hilipakan tai Karjalan hellun paistiksi tms? Miksi perinneruuat pitää sotkea vegaanisuuteen?
En tajua.
Teet liemen, jossa on vettä, sipulia, suolaa, pippuria ja porkkanaa. Laitat sitä lusikallisen suuhun ja aina välissä imet ukon slaikkaa. Siinä pääsee lihan makuun nielemättä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista ole olemassakaan.
Varmasti voi. Jos paistettuja kananmuniakin voi tehdä vegaanisena. Valkuainen on soijakermaa ja keltuainen mangososetta.
No, ei ole. Vegaanista karjalanpaistia ei ole, eikä tule. Voi olla muita vegaanisa ruokia, mutta ei vegaanista karjalanpaistia. Ei. Ei. Ei.
Vierailija kirjoitti:
Teet liemen, jossa on vettä, sipulia, suolaa, pippuria ja porkkanaa. Laitat sitä lusikallisen suuhun ja aina välissä imet ukon slaikkaa. Siinä pääsee lihan makuun nielemättä sitä.
Kyllä niellä pitää.
Karjaton paisti on hyvää! Kuollut eläin ei maistu minulle, en haluaisi olla kävelevä eläinten hautausmaa. Olisi hyvin vastenmielinen ajatus minulle.
Syötävää leivinuunissa paistettua vodkaa kukaan täällä maistanut?
Vierailija kirjoitti:
Karjaton paisti on hyvää! Kuollut eläin ei maistu minulle, en haluaisi olla kävelevä eläinten hautausmaa. Olisi hyvin vastenmielinen ajatus minulle.
Olet kuitenkin tallonut kuoliaaksi miljoonia pieni ötököitä, syönyt salaatin mukana tulleita tuhansia ötököitä, tuhlannut luonnonvaroja, joiden vuoksi 6. sukupuuttoaalto on kiihtynyt. Etkä edes häpeä, vaan pidät muita kävelevinä hautausmaina...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kuitenkin tallonut kuoliaaksi miljoonia pieni ötököitä, syönyt salaatin mukana tulleita tuhansia ötököitä, tuhlannut luonnonvaroja, joiden vuoksi 6. sukupuuttoaalto on kiihtynyt. Etkä edes häpeä, vaan pidät muita kävelevinä hautausmaina...
En syö ötököitä salaatin mukana, pesen kaikki kasviksen vesiastiassa moneen kertaan. Nuo ötökät voivat kantaa suolinkaisen munia, en halua niitä. Pesen myös yrtit hyvin. Ötököitä tallon mahdollisimman vähän ja pelastelen niitä kesäisin mm. järvestä. Luonnonvaroja en kuluta sen enempää kuin muutkaan, päinvastoin.
Olen hyvin tyytyväinen ja onnellinen elämääni! En olisi onnellinen jos söisin eläimiä. Et taida sinäkään olla.
Olen ollut vegaani 30 vuotta ja laskurien mukaan olen säästänyt tällä 2500 eläimen hengen(joidenkin laskureiden mukaan jopa 10 000). Tämä on minulle tärkeintä! Miten ihana asia!
Lisäksi olen samalla säästänyt 25 miljoonaa litraa vettä, viljaa 200 000 kg, 31 000 m2 metsää ja tuottanut hiilidioksidipäästöjä 100 000 kg CO2 vähemmän lihaaniin verrattuna. Kyllä kelpaa!