Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuivaksi opettelu

Vierailija
13.07.2014 |

Anoppini mielestä lapsen kuivaksi oppiminen riippuu periaatteessa vain vanhempien viitseliäisyydestä/laiskuudesta. Mielestäni paljon riippuu siitäkin onko lapsi jo "valmis" oppimaan kuivaksi.

Mitä mieltä ootte? Milloin lapsenne ovat oppineet kuivaksi? Onnistuiko helposti? Tuliko takapakkia?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 v 10 kk:n iässä oppivat kuiviksi eikä tullut takapakkia missään vaiheessa, eikä ainuttakaan vahinkoa päivällä tai yöllä. Helppoa oli: vaippa pois ja lapset potalle tai pöntölle. Kai ne sitten olivat silloin "valmiita". Mutta eihän se olisi onnistunut ilman omaakaan viitsimistä.

Vierailija
2/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ilman muuta tarvii olla itsekin aktiivinen! Musta vain oli vähän tyhmästi sanottu että se riippuu vain vanhempien viitseliäisyydestä. (anoppi meinas vissiin että nyt on kesä ja että jos ei opi nyt, niin ei opi kuin vasta ensi vuonna kesällä. Tyttöni nyt 1v5kk).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vanhempien viitseliäisyydestä, ellei ole erityislapsi kyseessä.

1 v 5 kk lienee käynyt potalla jo kohta vuoden ja alkaa olla päiväkuiva pian, eikös?

Vierailija
4/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä ei ole ainut aika opetella ja opettaa kuivaksi. Olen pph:na opettanut monta lasta talvella ja hyvin ovat oppineet.

Vierailija
5/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele timo soinia niin pysyt kuivana

Vierailija
6/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä reilu 2-vuotiaat ovat oppineet helposti kuiviksi.Olen aikaisemminkin yrittänyt opettaa, mutta oppi on tarttunut vasta pari vuotiaana..

Vierailija
7/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käynyt potalla jo reilut puoli vuotta. Suht harvoin pottaan tulee jotain. Nyt kesällä ollaan myös annettu olla paljon pikkupöksyissä/ilmankin ja potatettu useammin. Tyttö kuitenkin vain lorottelee minne sattuu ja pari kertaa pidätteli 2-3 tuntia ja pissasi kun sai vaipan jalkaansa....

Vierailija
8/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 22:00"]

On käynyt potalla jo reilut puoli vuotta. Suht harvoin pottaan tulee jotain. Nyt kesällä ollaan myös annettu olla paljon pikkupöksyissä/ilmankin ja potatettu useammin. Tyttö kuitenkin vain lorottelee minne sattuu ja pari kertaa pidätteli 2-3 tuntia ja pissasi kun sai vaipan jalkaansa....

[/quote]

Säännöllisesti vaan potalle syönnin, ulkoilun ja nukkumisen jälkeen. Pitäisin housuvaippaa vielä pikkuhousujen tapaan. Vaippa jätetään pois vasta kun se on kuiva.

Vierailija
9/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lasta voi kutsua kuivaksi vasta kun pystyy siihen halutessaan omatoimisesti eli osaa ihan itse mennä potalle tai pytylle. Ei osaa ehkä pyyhkiä vessapaperilla, mutta tuosta lähtisin. Niin kauan kuin kuivana pysyminen on vain vanhempien ahkeran vessaan viemisen tulos niin en kehuskelisi niillä 1-2 v kuivuuksilla. Mitä tapahtuu, jos vanhemmalla on kiire juuri sillä hetkellä kun lapsella tulee hätä? Meneekö 1-2 v ihan itse hoitamaan tarpeensa vai tarvitseeko aina saattajan?

Vierailija
10/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon kanssa lapsen valmiuteen. Turhaan työtä teet potaillessa liian pienen kanssa. Meillä lapsi pyysi itse ottaa vaipan pois. Oli reilu 2 v. Yövaippakin jäi pois alle 3-vuotiaana. Lapsen pyynnöstä sekin. Näin on käynyt muutamalla kaverilla kanssa, että eivät ota turhaa stressiä ja lapsi oppii helposti. Sitten taas on näitä "super-mammoja", jotka potattaa alle vuotiaita monia kertoja päivässä. Vahinkoja ja takapakkeja sattuu viikottain turhankin vanhaksi saakka. Psykologisesti lapsi oppii kun on valmis.

Vierailija
11/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi saa "raivarin" potan nähdessään tai jos siitä puhutaan..en ole pakottanut enkä aio pakottaa. Potta on esillä nyt kesällä koko ajan että tottuisi siihen.

Vierailija
12/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 22:05"]

Mielestäni lasta voi kutsua kuivaksi vasta kun pystyy siihen halutessaan omatoimisesti eli osaa ihan itse mennä potalle tai pytylle. Ei osaa ehkä pyyhkiä vessapaperilla, mutta tuosta lähtisin. Niin kauan kuin kuivana pysyminen on vain vanhempien ahkeran vessaan viemisen tulos niin en kehuskelisi niillä 1-2 v kuivuuksilla. Mitä tapahtuu, jos vanhemmalla on kiire juuri sillä hetkellä kun lapsella tulee hätä? Meneekö 1-2 v ihan itse hoitamaan tarpeensa vai tarvitseeko aina saattajan?

[/quote]

Kyllä menee. Kun lapsi on tottunu siihen että potalla käydään, niin osaa mennä vessaan myös itse. Tarvitsee toki apua pitkään ja äiti/isä menee perässä kun ehtii.

Minulla kokemusta kolmesta omasta lapsesta, joiden pottailu alkoi noin 6 kk iässä. Kakkavaippoja ei tarvinnut keneltäkään vaihdella enää n. 9 kk iän jälkeen, kun olivat oppineet potalle. Päivävaipat jäivät kaikilta pois 1 v 6 kk-1 v 9 kk iässä.

Vierailija
13/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 22:08"]

Meillä lapsi saa "raivarin" potan nähdessään tai jos siitä puhutaan..en ole pakottanut enkä aio pakottaa. Potta on esillä nyt kesällä koko ajan että tottuisi siihen.

[/quote]

Tämä johtuu siitä, että olette aloittaneet pottailun liian myöhään. Tottakai se on vieras ja outo kapistus nyt.

Vierailija
14/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin "viralliseen" ohjeeseen perustatte sen, että potatatte alle vuoden ikäisiä tai juuri ja juuri istumaan oppineita vauvoja? Ne ohjeet mitä minä olen lukenut suosittelevat pottailun aloittamusta vasta noin 1,5 v iässä ja että kuivaksi oppimiseen voi mennä 3-4:kin vuotta. Niissä on kerrottu myös että kuivaksi opitaan noin 2-4 vuotiaana ja että siinä on tosi paljon eroja eri lasten kohdalla. Mielestäni turha ottaa liikaa stressiä.

Vierailija
15/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 22:15"]

Mihin "viralliseen" ohjeeseen perustatte sen, että potatatte alle vuoden ikäisiä tai juuri ja juuri istumaan oppineita vauvoja? Ne ohjeet mitä minä olen lukenut suosittelevat pottailun aloittamusta vasta noin 1,5 v iässä ja että kuivaksi oppimiseen voi mennä 3-4:kin vuotta. Niissä on kerrottu myös että kuivaksi opitaan noin 2-4 vuotiaana ja että siinä on tosi paljon eroja eri lasten kohdalla. Mielestäni turha ottaa liikaa stressiä.

[/quote]

Perimätietoon. Olen syntynyt 1970-luvulla, jolloin oli harsovaipat käytössä ja huonommat pesukoneet kuin nykyään. Tavoitteena oli siis saada lapset mahdollisimman pian pois vaipoista. Onnistui äidiltäni ja onnistui minulta. Lapset eivät ole muuttuneet näköjään yhtään. Vanhemmat ovat, kun pitävät tavoitteenaan pitää lapsia vaipoissa mahdollisimman pitkään.

Vierailija
16/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 22:08"]

[/quote]

Tämä johtuu siitä, että olette aloittaneet pottailun liian myöhään. Tottakai se on vieras ja outo kapistus nyt.

[/quote]

Joo selvä, vähän reilu 1 vuotiaasta ollaan pottaan tehty tuttavuutta ja välillä istuttu, itselle ei ole se kuivaksi opettaminen niin tärkeää että vauva ei saisi rehellisesti olla vauva.

Vierailija
17/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vfgfgfgfgf

Vierailija
18/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein usko tohon ikähaarukkaan 2-4v. kuivaksi oppimisen optimaali-iän suhteen. Lähinnä tossa mietityttää tuo 3-4-vuotiaat. Kyllä se on jo aika myöhäinen vaihe. Siinä on vanhempien laiskuudesta kiinni, jos yli 3-vuotiaalla (normaalilla) lapsella on vaipat käytössä. Toi 2-4-vuotiaat on varmaan jonkun vaippafirman lanseeraama ikähaarukka...

Vierailija
19/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minustakaan kannata liikaa stressata potta-asioista. Itselläni on kokemusta kolmen lapsen kuivaksi opettelusta, joista viimeisin on vielä menossa. Ensimmäisen lapsen kanssa en aloittanut vasta kuin joskus kaksivuotiaana opettelun, toisen kanssa kokeilin 8-10 kk ja noin 1,5-vuotiaana muutamien kuukausien pätkät, mutta oppi vasta reilu 2-vuotiaana. Kolmas lapsi on tehnyt kakat noin 1,5-vuotiaasta asti pottaan ja nyt juuri 2-vuotiaana alkaa olla kokonaan vaipasta vapaa.

Rennolla otteella ollaan menty, hieman eri tavalla jokaisen lapsen kanssa. Lopputulema on ollut aina se, että 2,5-vuotiaana lapset ovat olleet kuivia. Uskon näin käyvän myös kolmannen kohdalla. 7

Vierailija
20/23 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että lapsi on oikeasti kuiva silloin, kun itse tunnistaa vessahädän, osaa pidätellä ja menee oma-aloitteisesti potalle tai pöntölle. Ja näin meillä kaikki viisi lasta tekivät 1 v 10 kk:n ikäisinä. - 2