Onko ok, että isäpuoli käskee 7v pojan huoneeseensa kesken syönnin, jos edes pitää haarukka 'väärin" ?
Poika pääsee syömään vasta arestinsa jälkeen. Miehen omat lapset tekevät ihan samanlaisia ilmeitä mutta se ei ilmeisesti haittaa.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on oikein.
Haarukkaa voi pitää väärin tai oikein. Yleensä se oikea tapa on... no oikein. Ei elämässä menestytä väärin haarukoimalla. Sitä pian kiusataan koulussa ja tarjotaan reppanalle lusikkaa kun ei edes syödä osaa.
Lapsen isäpuoli kuulostaa kyllä esimerkilliseltä ihmiseltä.
Totta tämä. Meillä on yritetty iskostaa lapsiin mannereuroopplaiset käytöstavat ja etiquette jo pienestä pitäen.
Opettaja joskus soitti valittaen meidän tyttären syöneen ruokaa pelkällä haarukalla. Minä sitä hieman paheksuin. Mutta ajattelin, että kerrankos sitä, ei oo iso juttu. Mieheni sen sijaan kimmastui ja asetti lapsen kuukauden kotiarestiin.
Oikeassahan hän toki oli. Ei ole mitään tekosyytä olla moukka, ellei sitten ole nk. erityislapsi.
Pidä nyt tuollaisesta kultakimpaleesta kiinni - harvassa ovat nykyään.
Ironia on joskus vaikea tunnistaa...
Miksi katselet tuollaista ukkoa? 7v on pikkulapsi, ja mielestäni ukon käytös lastasi kohtaan on kuvottavaa, vaikka lapsi olisi isompikin. Toisekseen perheessä pitää olla samat säännöt kaikille. Jos äijän omat lapset saavat syödä kuinka lystäävät, on mies kertakaikkiaan ilkeä ja tunnevammainen kaheli. En katselisi tuollaista miestä, joka kiusaa lastani, päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhemmat määkyivät aina, kun pidin veistä ja haarukkaa käsissä "väärin" (vasenkätisesti) ja jo se oli tarpeeksi ahdistavaa. Olen vieläkin ihan neuroottinen, jos joku huomaa ja sattuisi vaikka sanomaan jotain töykeää. Voin kuvitella, miten ahdistavaa se sama jankutus on jonkun isäpuolen suusta.
Sitä olen monesti ihmetellyt miksi haarukalla syömisestä on tehty niin hel vetin hankalaa, haarukka ylösalaisin vasemmassa kädessä, sitten veitsellä yritetään kasata suupalaa haarukan kuperalle puolelle, täysin nurinkurista hommaa.
Tässäpä päästää asian ytimeen. Ei se ole lainkaan hankalaa, kun on pienestä pitäen saanut oppia siihen ja joku on pitänyt huolta, että se myös opitaan. Muutenhan sitä syödään aikuisena käsin, piereskellään ja röyhtäillään ja viedään vierustoverin antimet.
Tämä juuri. Kyllä näkee että haarukan käyttöön ei ole lapsena saatu ohjausta. Työpaikallakin puolet ihmisistä syö ruokansa käsin kauhomalla ja röyhtäilee äänekkäästi. Sama esim huoltoasemilla, monet vielä piereskelee ja mökeltää ruoka suussa ja hörppii juomat vieruskaverin lasista. Voi voi, jos haarukkaote olisi hallinnassa ja pikkusormi kivasti pystyssä, niin tätäkään ongelmaa ei olisi.
Niin meidänkin työmaaruokalassa vieläpä näinä korona-aikoina aikuinen mies ottaa yhteisestä kulhosta suolaa käsin vaikka olisi siinä lusikkakin. Sitten hän vielä palauttaa likaisista kouristaan osan suolasta takaisin kulhoon seuraavalle asiakkaalle otettavaksi. NAM NAM. Turhaan siitä enää kannata mainita. Olisi lapsena ollut edes se isäpuoli opettamassa.
Meillä on työmaaruokalassa mausteet ja suola sirottimissa ei kipoissa. Pöytämausteet on kerätty näin korona-aikaan kokonaan pois.
-ohis
No ei ole ok, mutta senhän sinä jo tiesitkin.
Työkaveri mässyttää suu auki niin, että näkee miten ruoka jauhautuu. Mässyn mässyn ja juttua piisaa, osa ruuasta lattialla ja pöydällä. Sitten ryystetään maitoa niin, että osa ruuasta on lasissa maidon seassa odottamassa seuraavaa kurlausta. Ei paljon ruokahalua kiihota. Joskus en pääse karkuun kun tunkee samaan pöytään. Etoo ja yököttää, vaikka en juurikaan koe olevani herkimmästä päästä.
Isäpuoli on ilkeä ja nöyryyttää poikaa. Lasta voi ohjata pöytätapoihin myös ystävällisesti ja kannustaen, välillä myös siten, että antaa lapsen syödä omalla tavallaan, eikä tee asiasta suurta numeroa.
Vaikuttaa nyt siltä, että ap:n olisi hyvä tarkkailla isäpuolen käytöstä muutenkin, käytös poikaa kohtaan ei ole asiallista..
Minä sanoisin, että lapsi on minun ja minä päätän mitenpäin se sitä haarukkaa saa pitää, että pitäköön vaikka ylösalasin, jos saa ruokaa sillä suuhun. Johon lisäisin, että samat säännöt koskee jokaista tenavaa tässä talossa, oli ne ssinun , minun tai meidän. Ja jos tää ei käy, niin ovesta pääsee ulos, eikä tarvi tulla takas.
Tarvittaessa voin auttaa pakkaamaan
Kuulkaa! Mua ei kiinnosta p**kan vertaa teidän mielipiteet enää! Mun mies toimi ihan oikein käskettäessä pojan huoneeseen. Joten fu*k off bitches I'm out of here!
T: AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on oikein.
Haarukkaa voi pitää väärin tai oikein. Yleensä se oikea tapa on... no oikein. Ei elämässä menestytä väärin haarukoimalla. Sitä pian kiusataan koulussa ja tarjotaan reppanalle lusikkaa kun ei edes syödä osaa.
Lapsen isäpuoli kuulostaa kyllä esimerkilliseltä ihmiseltä.
Totta tämä. Meillä on yritetty iskostaa lapsiin mannereuroopplaiset käytöstavat ja etiquette jo pienestä pitäen.
Opettaja joskus soitti valittaen meidän tyttären syöneen ruokaa pelkällä haarukalla. Minä sitä hieman paheksuin. Mutta ajattelin, että kerrankos sitä, ei oo iso juttu. Mieheni sen sijaan kimmastui ja asetti lapsen kuukauden kotiarestiin.
Oikeassahan hän toki oli. Ei ole mitään tekosyytä olla moukka, ellei sitten ole nk. erityislapsi.
Pidä nyt tuollaisesta kultakimpaleesta kiinni - harvassa ovat nykyään.
Ironia on joskus vaikea tunnistaa...
Voi olla. Varsinkin kun kirjoitin molemmat viestit eli vastasin itselleni. Samalla syöden varsin sivistyneesti pelkällä haarukalla kanaa ja nuudeleita isosta kertakäyttökupista, kun ei nyt jaksa tiskata.
Tietysti, jos tahtoisi enemmän peikkoilla, olisi hyvä myös välillä olla itsensä kanssa erimielinen. Mutta kiva ketju, kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoisin, että lapsi on minun ja minä päätän mitenpäin se sitä haarukkaa saa pitää, että pitäköön vaikka ylösalasin, jos saa ruokaa sillä suuhun. Johon lisäisin, että samat säännöt koskee jokaista tenavaa tässä talossa, oli ne ssinun , minun tai meidän. Ja jos tää ei käy, niin ovesta pääsee ulos, eikä tarvi tulla takas.
Tarvittaessa voin auttaa pakkaamaan
Mihin lapsesi sitten muuttaisi? Isänsä luo?
Vierailija kirjoitti:
Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
Parisuhdepalaverissa miehen kanssa sopisin, että kumpikin kasvattaa omat mukulansa. Ei tuosta muuten mitään tule tuommoisen kanssa.
Ap miettii nyt suurta kuvaa, eikä hetken himoja. Oletko täällä muutaman vuoden päästä valittamassa, kun on ongelmainen teini ja siitä muutaman vuoden päästä, kun aikuistunut lapsi ei halua olla missään tekemisissä kanssasi? Et pääse työkavereille kertomaan miten ihanan lapsenlapsen olet saanut.
Kai tajuat, ettei lapsellasi ole muuta turvaa kuin sinä - eli ei mitään turvaa. - Anna isälleen sovinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhemmat määkyivät aina, kun pidin veistä ja haarukkaa käsissä "väärin" (vasenkätisesti) ja jo se oli tarpeeksi ahdistavaa. Olen vieläkin ihan neuroottinen, jos joku huomaa ja sattuisi vaikka sanomaan jotain töykeää. Voin kuvitella, miten ahdistavaa se sama jankutus on jonkun isäpuolen suusta.
Sitä olen monesti ihmetellyt miksi haarukalla syömisestä on tehty niin hel vetin hankalaa, haarukka ylösalaisin vasemmassa kädessä, sitten veitsellä yritetään kasata suupalaa haarukan kuperalle puolelle, täysin nurinkurista hommaa.
Tässäpä päästää asian ytimeen. Ei se ole lainkaan hankalaa, kun on pienestä pitäen saanut oppia siihen ja joku on pitänyt huolta, että se myös opitaan. Muutenhan sitä syödään aikuisena käsin, piereskellään ja röyhtäillään ja viedään vierustoverin antimet.
Tämä juuri. Kyllä näkee että haarukan käyttöön ei ole lapsena saatu ohjausta. Työpaikallakin puolet ihmisistä syö ruokansa käsin kauhomalla ja röyhtäilee äänekkäästi. Sama esim huoltoasemilla, monet vielä piereskelee ja mökeltää ruoka suussa ja hörppii juomat vieruskaverin lasista. Voi voi, jos haarukkaote olisi hallinnassa ja pikkusormi kivasti pystyssä, niin tätäkään ongelmaa ei olisi.
Jüst. XD
Te, jotka kohkaatte innoissanne siitä, että mukuloiden on mahdollisimman varhain opittava pitämään ruokailuvälineitä oikein kädessään, ette todennäköisesti käyneet koulun ruokalassa, oli sitten kyse alakoululaisista, yläkoululaisista tai lukiolaisista. Harva osaa pitää rukailuvälineitä oikein kädessä, siis veistä ja haarukkaa ns. kynäotteella. Veistä käytetään useimmiten vain näkkileivän voiteluun. Ruoka kauhotaan haarukalla nyrkkiotteella. Edes jauhelihapihvejä tai lihapullia ei pienitä, vaan pulla työnnetään kokonaisena suuhun ja pihvi keihästetään haarukan piikkeihin ja sitten haukataan reunasta. Kokolihaa, siis karjalanpaistia ja palapaistia eivät kaikki osaa syödä lainkaan. Mitenhän sujunee esim. ravintolassa kokolihapihvin synönti? Paljon muitakin huomioita lasten ja nuorten ruokalakäyttäytymisestä voisi kertoa, mutta olkoon. Tuo porsastelu riittäköön.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs olet hommannut tuollaisen isäpuolen pojallesi!
Pane se sairas kontrolloiva ja alistava ukko kierrätykseen..
Lapsella on oikeus olla lapsi.
Hyvä että joku pitää kuria ja opettaa käytöstapoja.
Kuka tuollaista edes pöydässä seuraa haukankatseellaan. Kannattaisi keskittyä siihen, että saako lapsi ateriasta tarpeeksi ja monipuolisesti ravintoaineita ja näyttää itse hyvää esimerkkiä käytöstavoista. Kyllä se oikeaoppinen haarukanpito sitten muutamassa vuodessa kehittyy.
Niin meidänkin työmaaruokalassa vieläpä näinä korona-aikoina aikuinen mies ottaa yhteisestä kulhosta suolaa käsin vaikka olisi siinä lusikkakin. Sitten hän vielä palauttaa likaisista kouristaan osan suolasta takaisin kulhoon seuraavalle asiakkaalle otettavaksi. NAM NAM. Turhaan siitä enää kannata mainita. Olisi lapsena ollut edes se isäpuoli opettamassa.