Onko ok, että isäpuoli käskee 7v pojan huoneeseensa kesken syönnin, jos edes pitää haarukka 'väärin" ?
Poika pääsee syömään vasta arestinsa jälkeen. Miehen omat lapset tekevät ihan samanlaisia ilmeitä mutta se ei ilmeisesti haittaa.
Kommentit (77)
70-luvulla ei saanut nousta pöydästä ennen kuin lautanen oli syöty tyhjäksi, oli siinä ihan mitä vaan.
Vähän huvittavaa nykyisen ylipainopuheen näkökulmasta. Kaksi ruokailua muistan lapsuudesta, että yritin lähteä pöydästä kun ruoka maistui hirveältä paskalta ja olin jo kylläinen, mutta äiti esti. Sitten vaan syötiin.
Älä salli miehesi alistaa poikaasi! Kasvattaa voi nöyryyttämättäkin.
Oletko tosissasi? Ei tietenkään ole ok. Ihan sairasta käyttäytymistä mieheltä. :(
Ihan hyvä opetella syömään mahdollisimman varhain. Surkeaa räpellystä joillain aikuisilla kun pilaavat astiat väärällä tekniikalla.
Tiedän tapauksen, jossa isäpuoli heitti urheilukilpailussa huonosti menestyneen poikansa 20km ennen kotia autosta, että seuraavalla kerralla olisi parempi menestys.
Pojasta tuli moniongelmainen.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on oikein. Käytöstavat kunniaan. Ruokapöydässä ollaan ihmisiksi. Ruokaa ja muita pöydän ääressä tulee osata arvostaa. Pienestä pitäen pitää oppia.
Ai perheen yhden lapsen? Tänään haarukka, huomenna joku muu 'tekosyy'. Ole tarkkana ap.
Kamalaa jos syödessäkin riitelee. Käytöstavat niin, on saatava olla rauhassa ja hiljaa ruokapöydässä, ei nousta kesken kaiken, Mutta nipotuksesta menee ruokahalut.
Toi on psykologisesti todella tuhoisaa ja tuskin rajoittuu vain pöytäetiketin noudattamiseen. Jos mies reagoi noin niin se reagoi kaikkeen noin ja tekee tosi pahaa jälkeä lapsiin. Ruokailuvälineiden käyttöä voi opettaa ihan omalla esimerkillä ja näyttämällä miten sitä haarukkaa pidetään ja miksi on parempi pitää sitä tietyllä tavalla. Lapsetkin osaavat ajatella kriittisestikin ja asiat kannattaa perustella heille hyvin jos aikoo saada muutosta aikaiseksi. Isäpuolen tapa on totaalisen väärä.
Isäpuoli? Hmm. Työskentelen pulmallisten nuorten kanssa ja tosi usein taustalla on natsimainen isäpuoli. Joskus miettii, että onkohan samat menetelmät omilla lapsilla vai koskeeko tämä älytön kuri/simputus vain lapsipuolta. Rangaistukset on täysin kohtuuttomia LAPSELLE. Ei joku 13-vuotias ansaitse mitään kuukausien rankkua isommastakaan virheestä. Sen ikäiselle kuukausikin on jo pitkä aika. Esim. näpisti äidin lompakosta 20 Euroa. Isäpuoli jyräsi väkisin 12kk ilman puhelinta. Onko reilua? (viimeinen keksitty esimerkki, mutta tuon tasoisista kyse)
Käske itse miehenkin lapset pois pöydästä samalla periaatteella, jos käytöstavat häiritsee. Vai oletko itse alisteisessa asemassa mieheen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on oikein.
Haarukkaa voi pitää väärin tai oikein. Yleensä se oikea tapa on... no oikein. Ei elämässä menestytä väärin haarukoimalla. Sitä pian kiusataan koulussa ja tarjotaan reppanalle lusikkaa kun ei edes syödä osaa.
Lapsen isäpuoli kuulostaa kyllä esimerkilliseltä ihmiseltä.
Totta tämä. Meillä on yritetty iskostaa lapsiin mannereuroopplaiset käytöstavat ja etiquette jo pienestä pitäen.
Opettaja joskus soitti valittaen meidän tyttären syöneen ruokaa pelkällä haarukalla. Minä sitä hieman paheksuin. Mutta ajattelin, että kerrankos sitä, ei oo iso juttu. Mieheni sen sijaan kimmastui ja asetti lapsen kuukauden kotiarestiin.
Oikeassahan hän toki oli. Ei ole mitään tekosyytä olla moukka, ellei sitten ole nk. erityislapsi.
Pidä nyt tuollaisesta kultakimpaleesta kiinni - harvassa ovat nykyään.
Vallan väärinkäyttöä.
On eri asia opettaa jokin asia lapselle kuin alistaa lapsi omaan tahtoonsa.
Vallan väärinkäyttöä? Minä kutsuisin sitä kasvatukseksi.
Kaikki me ollaan jonkinlaisen kasvatuksen tulos. Ja tästä ketjusta huomaa, että toiset hieman rahvaamman sellaisen.
Ei todellakaan ole oikein, eikä okei.
Tahallista kiusantekoa aikuiselta mieheltä, johon tulee puuttua NYT, eikä vasta sitten, kun toinen saa päähänsä jotain vielä älyttömämpää kyykyttämistä.
Kumpi on tärkeämpi : poikasi, vai se, että sä saat munaa ?
Ei ole oikein, mutta ymmärrän miestä. Itselläni sama ongelma, jos seurustelen perheellisen kanssa, en vaan voi sietää mitään puolison lapsissa, vaikka muuten olen todella lapsirakas. Minä kyllä en näytä sitä lapsille, vaan keskityn olemaan mukava ja sitten tietysti roikkuvat kintereillä kun tykkäävät.
Mikset ole käskenyt ukkos lapsia huoneisiinsa. Lähtis kyllä tuollainen ukko nopeempaa kuin haurukka per seestä.
Uudella miehellä ole mitään asiaa lapsen kasvatukseen oman mielenmukaan. Voi kyllä esittää sinulle näkemyksiään mutta se että alkaa mielivaltaisesti toteuttaa jotain ennalta yhdessä sopimattomia rankkuja on vain väärin.
Siis mitä "samanlaisia ilmeitä" ne isäpuolen omat lapset tekevät?
Lähettäsin ne toisetkin kakarat sinne huoneeseensa. Tosin reaktio toiselta on tasan "et sä voi" ja saat syytöksiä lie mistä. Ei ole ok ja tota tapahtuu pahempana sun seläntakana.
Vallan väärinkäyttöä.
On eri asia opettaa jokin asia lapselle kuin alistaa lapsi omaan tahtoonsa.