Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesettekö oikeasti omat, miehen ja lasten alushousut aina 60 asteessa

Vierailija
08.07.2021 |

Ja ne kestävät ja kestävät? :O

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kaiken pyykin 60 asteessa.

Vierailija
62/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia ne eivät kestäisi?

Herkemmät materiaalit eivät kestä kuumaa. Kaikilla ei ole Sloggin mummopöksyjä, jotka kestävät vaikka keittämisen. 

Kovin keinokuituiset saumattomat kestävät mainiosti 60 C.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestää ihan riittävästi. Miksi pitäisi kestää maailman tappiin?

Vierailija
64/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime aikoina ostamissani puuvillapaidoissa ja -sukissa on kaikissa ollut suositeltu pesulämpötila 40°.

Pesen sukat silti 60 C.

Vierailija
65/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän ne mitään kestä vaikka miten pesis. Pesen siis yleensä kuudessakympissä kuitenkin.

Kivoja muuten tuommoiset comfort bra tyyliset saumattomat liivit jotka sietää vaan 30 astetta. Onko näitä semmoisia jotka kestäis vähän kuumempaa?

Vierailija
66/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullisia reppanoita ketju täynnä.. Nainen pesee aikuisen miehen pyykkejä..? Voi voi.. 😔

Kahden hengen taloudessa olisi hirmuista haaskausta se, että mies pesisi omat vaatteensa ja minä omani.

Vajaat koneet kuluttavat turhaa luonnonvaroja, pitäisi teidän valistuneina palstamammoina se tietää.

Omiin vaatteisiini mies ei koske, pesi minulta yhden puseron kerran joskus 20 vuotta sitten piloille liian kuumassa niin enempää ei pilaa. On tohelo ja epäkäytännöllinen

Vierailija
67/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies pesee omat pyykkinsä aina 60 asteessa. Minä pesen minun ja lapsen pyykin aina 40 asteessa. Pyyhkeet ja lakanat laitan 60 asteeseen.

Vierailija
68/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikointiin kannattaa kiinnittää huomiota jos ei halua antaa itsestään sitä "reppanaa" kuvaa. On ihan eri otsikoiko tekstin "pesettekö omat, miehen ja lasten pyykit 60 asteessa" vai otsikoiko tekstin "pesetkö kaikki vaatteet 60 asteessa"

Vierailija
69/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alushousut, pyyhkeet ja lakanat aina 60 asteessa.

Vierailija
70/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä pesetttekö rintsikkanne oikeasti käsin, kuten pesuohjeessa on? Mä laitan ne pesupussissa koneeseen ja 30/40 astetta, vähän riippuen mitä muuta menee samalla. Laitan linkouksen vaan 600kierr./min.

Vierailija
71/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pesen. Alusvaatteet neljässäkympissä? Hyi.

Mä en ymmärrä. Eihän alusvaatteet edes juuri likaannu päivässä, miksi ne pitäisi melkein keittää? Mä pesen 40-60, riippuen muusta pyykistä. Ihan on puhtaat ja tuoksuvat eikä ole mitään alapäävaivoja kenelläkään.

Vierailija
72/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pesen 60 asteessa aina, mutta omat ja tyttärien alushousut erikseen kuin miehen ja pojan. Ja perheen ulkopuolisten miesten alusvaatteisiin en koske ollenkaan, ne on pestävä muualla.

Vierailija
73/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pesen joskus jopa 30°. 🤭 Tärkeintä että alushousut on päällisin puolin puhtaat, ei tahroja tai hajuja tms. En ymmärrä mitä se haittaa vaikka pikkareissa olisikin muutama pylly- tai pimppibakteeri jäljellä, eivät ne edes vaikuta terveyteen mitenkään negatiivisesti. Ja samat bakteerit sinne menee suunnilleen heti kun laittaa uudet pikkarit jalkaan. Vielä ei ole tämän asian johdosta tullut tulehduksia tai mitään muitakaan haittavaikutuksia, joten aion jatkaa samaan malliin. Säästyypähän vettä ja luontoa samalla.

En tiedä, aiheuttavatko "normaalilikaiset" alushousut mitään tulehduksia. Jos ihon / alapään bakteeritasapaino muuttuu jostain syystä, se voi aiheuttaa tulehduksen. Esim. väärä ruokavalio tai ab-kuuri voi aiheuttaa hiivatulehduksen taipeisiin tai alapäähän.

Pesu 30° ei tapa hiivaa eikä bakteereita alushousuista, joten tulehdus ei häviä.

Pyllyssä on omat bakteerinsa, joiden ei ole hyvä päätyä virtsateihin tai emättimeen.

Voihan siihen reagoida vasta sitten, kun saa jonkun tulehduksen.

Tummissa tai kiiltävissä alushousuissa ei näy lika samalla tavalla kuin vaaleissa, kun ne huuhtaisee 30°. Eikä ne varmaan heti ala haistakaan.

Vierailija
74/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese. Omani pesen. Minulla ei ole miestä eikä lapsia. Alapeukuttakaa, olkaa hyvä. 

Vierailija
75/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan. Nykyisillä pesuaineilla 40C riittää mainiosti.

Niinpä. Se pesuaine on aika stydiä tavaraa, se huolehtii siitä puhtaudesta eikä se lämpötila.

Vierailija
76/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet pesen aina 60 asteessa, lakanat ja pyyhkeet 75 asteetta, siivousrätit ja pesujutut 95 asteessa. Ei tulisi mieleenkään hinkuttaa 40 asteessa mitään.

Kerran tyhjensin koneen teinipojan jäljiltä. Oli pesuun heittänyt siivousrättejä, t-paitoja, pyyhkeitä ja sukkia ja alushousuja sekaisin ja pesu oli 40 asteessa. Kaikki sukista paitoihin tuntuivat käsissä tahmaisilta, koppuraisilta ja noh, ei puhtailta, ja kaikki haisivat likaisen rätin ja sukkahien sekoitukselta. Tätä taas ei tapahdu kun pesen oman ohjelmani mukaan, kaikki on aina puhtaita, pehmoisia ja tuoksuu hyvältä.

Vierailija
77/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Neljässäkympissä menevät t-paitojen, trikoopaitojen ja farkkujen kanssa. Mulla on vain sellaisia pikkupöksyjä, joissa on max. 40 asteen pesuohje (puuvilla-elastaania.) 

Vielä toistaiseksi ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmia (en ole koskaan 40+ vuoden elämäni aikana saanut esim. hiivatulehdusta). Tosin asun yksin ja mulla on oma pesukone, eli muiden pöpöt eivät muutenkaan tartu minuun. 

Vierailija
78/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä pesetttekö rintsikkanne oikeasti käsin, kuten pesuohjeessa on? Mä laitan ne pesupussissa koneeseen ja 30/40 astetta, vähän riippuen mitä muuta menee samalla. Laitan linkouksen vaan 600kierr./min.

Mä pesen rintaliivini vain käsin, silkki/villapesuaineella. Pitkä liotus ensin pesuainevedessä, sitten pesu, sitten useampi huuhtelu (paljon vettä). Eivät kaarituetkaan poksahtele esiin.

Vierailija
79/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia ne eivät kestäisi?

Herkemmät materiaalit eivät kestä kuumaa. Kaikilla ei ole Sloggin mummopöksyjä, jotka kestävät vaikka keittämisen. 

Varmaan kiva käyttää niitä liasta pinttyneitä herkkiä pöksyjä, kun ei kärsi pestä sellaisessa lämpötilassa, jossa hiki ja ihon rasvat irtoavat.

Vierailija
80/90 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime aikoina ostamissani puuvillapaidoissa ja -sukissa on kaikissa ollut suositeltu pesulämpötila 40°.

40 astetta riittää tappamaan valkuaisaineperäiset pöpöt yms. (Proteiinit hyytyvät ja kuolevat 40 asteen lämpötilassa - tästä syystä muuten 40 asteen kuume on hengenvaarallinen.)

Vinkkinä valkoisia juhlapöytäliinoja käyttäville: jos liinalle kaatuu kerma- tai maitokahvia, peskää se ensin max. 30 asteessa ja vasta sitten uudestaan kuudessakympissä. 40 astetta polttaa kerman ja maidon valkuaisaineet kiinni kuituun, ja sitä ruskeaa tahraa ei saa enää ikinä pois (paitsi väkevällä ammoniakilla ja glyserolilla kikkailemalla).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi