Toimeentulotuesta ei jää rahaa vaatteisiin
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvauksesta maksetaan verot, jolloin siihen lisätään asuntotuki ja toimeentulotuki. Kun vuokra maksetaan pois jää käteen 463 euroa 21.5 kertoimella.
Eli vaatteisiin jää liki 200€/kk, kun ruokaan menee hieman yli 200€. Reseptilääkkeet, sähkölaskut yms. maksaa Kela, jos on oikeutettu tt-tukeen.
Jotkut jää hyvin pitkiksi ajoiksi tt-tuelle, ja jotkut myös työkyvyttömiä, kyllä noita tukia pitäis nostaa, eikä rangaista ihmisiä. Menot valtiolle niin pienet, et sil ei ole suuressa kuvassa mitää merkitystä, jos noit tukia nostettais. Täällä Suomessa on niin ihmeellinen rankaisemismentaliteetti, se selittää liian pienet tuet. Ei paljon inhimillisyyttä löydy ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvauksesta maksetaan verot, jolloin siihen lisätään asuntotuki ja toimeentulotuki. Kun vuokra maksetaan pois jää käteen 463 euroa 21.5 kertoimella.
Eli vaatteisiin jää liki 200€/kk, kun ruokaan menee hieman yli 200€. Reseptilääkkeet, sähkölaskut yms. maksaa Kela, jos on oikeutettu tt-tukeen.
Opintolaina, puhelin, auto, osamaksut jne maksetaan myös tuosta. Itselläni lähtee noin 100e vielä noihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina, puhelin, auto, osamaksut jne maksetaan myös tuosta. Itselläni lähtee noin 100e vielä noihin.
Silti jää yli 100€/kk vaatteisiin. Pitäisi riittää ihan jokaiselle. Varsinkin kun suurimmalla osalla ei ole noita sinun mainitsemiasi kuluja, jos elää tt-tuella.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen perusosasta on laskennallisesti 9% tarkoitettu vaatteisiin. Eli noin 35 euroa kuussa. Kuinka paljon vaatteita ihminen sitten tarvitsee, jos tuo ei riitä? Ravinnon osuus taas on 49% perusosasta, eli noin 247 euroa.
Vuodessa siis 420€ vaatteisiin. Se on aika vähän, kun tarvitaan kenkiä, talvivaatteita ym. Jos sattuu olemaan vaikkapa erikoisempi rintaliivikoko naisella, niin ei niitä alennusmyynnistä osteta tai tarvitsee jotain harvemmin ostettavaa kalliimpaa vaatetta.
Sitten on vaan haettava täydentävää toimeentulotukea, vaikka maksusitoumus johonkin vaatekauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuella olevan ei kannata maksaa opintolainaa.
Max 20€ kirppiseltä saat 3 vaatekertaa.
Harkinnanvaraisena toimeentulotukena saa kerran vuodessa kenkä ja ulkoiluvaaterahan sekä 100 euroa harrastuksiin. On ainakin ennen saanut. Tiedän tapauksia joissa nekin ovat menneet kurkusta alas.
Minä olen saanut ostettua vaatteet ja aina ihan uutena. Pitää vain osata hyödyntää tarjoukset ja katsoa mitä ostaa. Juuri ostin esimerkiksi kengät tarjouksesta 30 eurolla, normaalihinta 80 €.
Toimeentulotuki on liian pieni. Suomi on saanut tästä useammankin huomautuksen. Mutta mitä tekevät toimeentulotuella elävät: kilpailevat keskenään ja haukkuvat toisiaan.
Itse olen entinen köyhä, jolla on nyt sekä käyttörahaa että säästöjä. Silti muistan yhä, miten hirveää oli laskea koko ajan, mihin rahat riittävät ja mihin lapsilla on varaa. Laskuja oli usein rästissä, mikä oli äärettömän stressaavaa. Saimme muutaman kerran harkinnanvaraista toimeentulotukea. Selvisimme ja nyt asiat ovat hyvin. En kuitenkaan unohda, millaista köyhyys on. Tukien pitäisi olla reilusti suurempia.
Kirpputori ja Tokmanni on keksitty. Niitä minä suurimmaksi osaksi käytän kun olen kuntoutustuella.
Toimeentulotukea jää myös hirveästi hakematta kun ihmiset ei tiedä että olisivat oikeutettuja tukeen tai häpeävät tilannettaan niin paljon etteivät kehtaa hakea. Tämä on paljon suurempi ongelma kuin liian suurien tukien maksaminen huijareille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes saa toimeentulotukea.
T. Työtön jolla ei varaa vaatteisiinMinäkään en saa, mutta silti on hyvin varaa ostaa vaatteita sen verran mitä tarvitsen. Talveksi pystyin ostamaan jopa liki 100€ kengät.
t. Työtön, joka osaa elää tulojensa mukaisesti
No mulla on lapsia joille on pakko ostaa jatkuvasti uusia vaatteita ja kenkiä.
Kannattaa käydä ruokajonossa jos tuntuu ettei raha riitä.
Harmi kun sossun rahoilla ei voi viettää aikaansa shoppailen ja ostoskeskuksissa pyörien. Vähän uusia vaatteita ja sitten kevyt lounas.
En ikinä käytä 35 e vaatteisiin ja kenkiin kuussa, ainakaan omiini. Alle 100e vuodessa. Ja opettakaa lapsillenne, ettei tarvitse mainita koulussa vaikka jollain on samannäköiset vaatteet aina. Ne kyllä pestään välissä. Ja on oman sukupuolen, eikä isosiskon omia, vaan uutena saatu.
Voiko rahan käyttää nettivaatteisiin, kun myyjä ei suostu tilaamaan oikeaa kokoa automarkettiin?
Vierailija kirjoitti:
Kirpputori ja Tokmanni on keksitty. Niitä minä suurimmaksi osaksi käytän kun olen kuntoutustuella.
Valuuko kuntoutustuki Tokmannille?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lähimaillakaan kirpparia tai tokmannia.
On toki, mutta jokainen tt-tukiasiakas, jolla ei ole muita tuloja saa tuhon päälle lisää plus kolmesta neljään sataa asumistukea. Siitä tulee hyvinkin lähelle tonni. Varsinkin, kun tuo, jolle tonnista kommentoitiin kertoi saavansa työmarkkinatukeakin.