Kielten Opiskelu - Miten nopeasti?
Hei!
Haluaisin oppia italiaa (osaan vain ihan vähän alkeita) opiskellen itsenäisesti sekä saisin vähän apua myös italialaiselta ystävältä. Olen pienen vauvan äiti, enkä voi käyttää päivittäin tunteja opiskeluun. Kuinka nopeasti kieli olisi mahdollista oppia? Kuinka lähteä opiskelemaan?
Kommentit (5)
Ei kielen opetteluun tarvitse käyttää tuntikausia päivässä, siihenhän turtuu ennen pitkää. Tärkeintä on kuitenkin jonkinlainen systemaattisuus, eli joka (arki)päivä olisi hyvä opiskella edes hieman ja myös silloin, kun ei hirveästi huvittaisi. Yhden päivän tauko saattaa venähtää kuin huomaamatta pidemmäksi ja sitten onkin vaikea saada rytmistä kiinni. Tämä on se salaisuus, jonka takia on olemassa aika vähän ns. itseoppineita kielen osaajia. Ihmisen motivaation laskee ajan myötä ja homma jää helposti monilta kesken.
Sinun kannattaisi hankkia jokin hyvä kirja äänitteineen joko ostamalla tai kirjastosta. Kirjastossa voi ainakin vertailla eri sarjoja ennen kuin lähtee ostamaan mitään, näin välttyy hutiostoilta. Sovit itsesi kanssa, että minkä verran opiskelet päivässä, eli yhden kappaleen + tehtävät tms. Kannattaa täydentää kirjojen materiaalia netistä saatavilla tehtävillä, teksteillä, uutisilla, videoilla jne. ettet puudu heti alussa. Tulostat vaikka jonkin lyhyen uutisen ja opettelet siitä kaikki uudet sanat. Jonkinlaisen alkeisjatkotason tai heikon keskitason saavuttamiseen menee luultavasti noin 6-12 kk ja se tarkoittaa siis systemaattista työntekoa, sillä mitään ei tule ilmaiseksi. Tämä on vain karkea arvio ja siihen vaikuttaa työnteon lisäksi myös oma kielellinen lahjakkuus ja pohjakielitaito kohde- sekä muissa saman kieliperheen kielissä ja yleensäkin oma kokemus kielenopiskelijana.
Minulla on kirjat In Piazza 1 & 2 sekä joitain oppimateriaaleja parilta ekalta italian kurssilta yliopistolta. En vain pystynyt käymään monilla tunneilla huonon ajankohdan vuoksi, ja tänä vuonna taas on sellaiseen aikaan etten pääse tunneille. Siksi itsenäinen opiskelu (myös tutorin kanssa) on ainut vvaihtoehto.
Tarvitsen ehdottomasti jonkinlaisen suunnitelman paperilla mitä opiskelen ja milloin. Onko vinkkejä opiskelusuunnitelman tekoon?
Mie oon Duolingon avulla opiskellut saksaa. Sieltä löytyy näköjään italiakin https://www.duolingo.com/course/it/en/Learn-Italian-Online
Noin puolisen tuntia per päivä oon pyrkiny tekemään harjoituksia. Aloitin joulun alla ja mielestäni oon päässy hyvin alkuun (siis ihan nollatasosta aloitin).
Paras tapa tietenkin mennä suoraan sellaiseen maahan, jonka kieltä haluaa opiskella. Sinulla ei ehkä mahdollisuutta siihen nyt... Itse olin 6 kk Berliinissä parikymppisenä ja siinä ajassa oppi kielen niin hyvin, että voin puhua ihan mennen tullen lähes mistä vaan lähes kenen kanssa vaan. Eikä se todellakaan haittaa, jos ei kaikki kielioppi mene niinkuin kirjassa. Kukaan ei sitä sinulta odota, koska kieli ei ole sinun äidinkielesi :)
Tsemppiä opiskeluun ja toivottavasti jaksat pitää innostusta yllä!