18 vuotiaan kotona asuvan osallistuminen kuluihin?
Ollaan siis uusperhe ja täysi-ikäinen kulkee vuoroviikoin minulla ja isällään. Nyt yhtäkkiä mieheni kommentoi, että pojan pitäisi alkaa maksaa ruuastaan, kun on aikuinen.
Ensinnäkin millä? No nyt on kesätöissä kyllä, mutta jahka lukio taas alkaa niin ei ole töitä tietenkään. Ei ole saanut mieheni tulojen takia opintotukea. En tiedä saisiko sitänyt, kun on 18.
Kesätöiden rahoja käyttää omiin kuluihinsa ja säästää tietysti myös tulevaan.
Mielestäni on aika kohtuutonta ja minkä verran mahtaisi sitten olla kohtuullista maksaa, kun asuu siis kuukaudessa puolet täällä.
Mitä te ajattelette asiasta? Minä näen tuon vain rahan kierrätyksenä. Jos poika siirtää vaikkapa 100€ ruokatilille niin käytännössä minä maksan sitten jotain muuta sillä satasella.
Ymmärtäisin, jos olisi tiukkaa rahasta vaan ei ole siitä kyse. Ja sen takia ei tietysti ole sitä opintotukeekaan saanut.
Kommentit (23)
Nyt ulkoistaisin sen ns miehen sieltä.
Meillä mentiin vapaaehtoisuusperiaatteella. Lapsi sai halutessaan ostaa ja laittaa ruokaa, mutta ei sitä pyydetty eikä vaadittu. Muut kulunsa (lähinnä puhelinlasku) maksoi itse.
Lapsiaan tuo 18 v on! Ei toisen pienistä rahoista mitään kuulu maksella.
Ukko pihalle, kun on edes ehdotellut tuollaista
Ukko saisi ulkoistaa itsensä ja perustaa oman kotitalouden ihan vaan itselleen, jos tuollaisia rupeaisi vaatimaan.
Ei kesätöistä kuulu maksaa vanhemmille. Kesätöistä ansaituilla rahoilla kyllä sitten ostellaan niin, että vanhemmat eivät osta enää esim. puhelinta.
Mutta ei siitä tarvitse antaa ruokaan rahaa.
Jos vielä asuu kotona, kun menee sitten varsinaisiin töihin, niin silloin sovitaan kyllä summa, joka on kohtuullinen korvaus ylläpidosta, mutta ei siihenkään tarvitse joka ikistä vessapaperinpalaa sisällyttää. Mutta jotain vaaditaan tietty. Oppivat näin myäs rahankäyttöä ja suhteuttavat sen tuloihinsa. Jos on pienituloiset vanhemmat, niin nuoren tulot lasketaan esim. asumistuloissa perheen tuloiksi ja asumistuki voi jäädä pienemmäksi. Onhan se silloin reilua, että nuori osallistuu kuluihin.
Kuulostaapa kylmältä miehen asenne. Minä asuin vielä opiskeluaikanakin aina kesät kotona vanhempien luona, kun kesätyöpaikka oli siinä lähellä. Ei tarvinnut maksaa vanhemmille sen enempää vuokraa kuin ruuastakaan. Eivät koskaan edes vihjaisseet, että odottaisivat sellaista, vaan mielellään ottivat minut kotiin aina kesäksi ja pitivät ruuassa. Riitti, että itse maksoin kesätyörahoista opiskelukämpän vuokran.
Sulla on elatusvelvollisuus. Siis lapsen elatus. Ei tuon miehenkutaleen.
Hyvä ideahan se!
Paras keino opettaa nuorelle aikuiselle rahankäyttöä ja mihin kaikkeen rahaa menee omassa kodissa. Esim. sähkölasku jaetaan perheenjäsenten määrällä ja nuori maksaa oman osuutensa, eli viisihenkisessä perheessä 1/5. Vesilasku jaetaan samoin, kaukolämpö, jätemaksut jne. Omalle olisin kuitenkin sen verran hellämielinen, että vuokraa eikä ruokaa tarttisi maksaa, jotta jää käyttörahaa.
Kaikenlaisia mätiaivoja te miehiksenne huolittekin. Sinäkin toista kertaa jo kierroksella, eikö yhtään järki kasvanut ekalla?
Minä opiskelin kolme vuotta asuen kotona, ei kukaan maksuja kysellyt. Siivosin kyllä joka viikko viikkosiivouksen ja muutoinkin tein kotitöitä, työssäkäyvä äitini pääsi helpommalla.
Jo on kumma ajatus. Ymmärtäisin 25 v kotona asuvan töissäkäyvän kohdalla, en 18 v lukiolaisen
Me vastaavasti ollaan mietitty, miten siirretään mahdollisimman paljon rahaa mahdollisimman pienillä kuluilla lapsille nyt kun on selvää, että ihan " kunnon kansalaisia" ovat, eikä rahat mene bilettämiseen heti 18 v täytettyään.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvet ti millaisia roikkuperseäm miä tänne kommentoi. Ulkoistakaa vaan itsenne typerät elätit. Suojattöpaikoissa korkeintaan roikutte.
Sinä olet varmaankin suomalaista sivistyneistöä, osaat artikuloida noin hyvin.
Saitko alakoulun suoritettua?
Meillä on parhaimmillaan asunut kolme yli 18 vuotiaasta opiskelijaa, joiden kaikki kulut me vanhemmat maksamme. Tällä hetkellä jäljellä on 2 nuorinta. Kuten todettu, vanhemmat lla on elatusvelvollisuus opiskelujen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Eroaako ihmiset oikeasti näin helposti?
Ymmärtäisin tilanteessa, jossa olisi tiukkaa taloudellisesti ja lapsi saisi opintotukea. Tosin silloinkin kai olisi järkevää rahoittaa sillä koulunkäyntiä. Mutta vanhemmat on elatusvelvollisia vielä 18v jälkeen kunnes pääsee lukiosta.
Opiskelijan ei tarvi maksaa. Mutta jos menee kokoaikaisesti töihin, niin tilanne eri.
Uusperhe täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
ukolla kalossinkuva peffaan
eiköhän aloittaja kakaroineen loisi miehen nurkissa. kuten aina näissä kuvioissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroaako ihmiset oikeasti näin helposti?
Tuskin, mutta todella tökerö mies. Varmaan sitten muutenkin kohtelee huonosti tätä nuorta.
ukolla kalossinkuva peffaan