Psykologia & logopedia 2022
Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️
Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.
Kommentit (3036)
Kiinnostuneita osallistumaan maksulliseen valmennukseen ens vuoden pääsykoetta varten? Nyt oli frendiale ja ennakkovaraJan etu jopa -32%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ketjussa ketään joka pääsi psykalle yrityskierrolla 3?
Minä pääsin. Hain ekaa kertaa koronavuonna kun oli etäkoe, toisen kerran viime vuonna ja pääsin testaamaan miten menee pääsykoe paikan päällä. Tänä vuonna meni paljon paremmin kuin viimeksi (erityisesti logiikka, joka oli mulle viime vuonna ihan vieras ja tuli yllätyksenä), mutta ajattelin silti että en välttämättä pääse. Rimaa hipoen sitten pääsinkin, mutta kuitenkin. Viime vuonna mulla loppui pääsykokeessa aika, tänä vuonna sitä jäi ylikin.
Hyvä sinä! Mitä teit tänä vuonna eri lailla valmistautumisen suhteen, että pärjäsit kokeessa ja etenkin logiikkatehtävissä paremmin?
Kiitos! Tutustuin varjovalmennuksen ohjeisiin miten tehdä logiikkatehtäviä. Kuuntelin myös varjovalmennuksen artikkeliluentoja. Suosittelen varjovalmennusta lämpimästi, se on ilmainen ja mukaan pääsee missä vaiheessa vain.
Mitä jos logopediaan hakevalla tai päässeellä on itsellään kuulo-ongelma ja puhevikoja? Missä vaiheessa tätä kysytään tai tarkistetaan?
Kuulokokeessa tuli aikanaan -13 käydä, kun logopedialla pääsi 2 vaiheeseen. Äännevirheet ei ole este puheterapeutiksi valmistumiselle. Silloin on mahdollisuus saada puheterapiaa toiselta opiskelijalta harjoitteluiden muodossa. Kannattaa muistaa, ettei puheterapia ole vain äänneterapiaa vaan usein esim. kielellisten taitojen tai lukivaikeuden kuntoutusta.
Puheterapeutti voi myös toimia esim. vauvojen tai vanhusten syömisongelmien parissa. Ei kaikki suun motoriikka ole puhumista!
Haltia, N., Isopahkala-Bouret, U., & Peura, M. (2022).
Opiskelijavalintojen ensikertalaiskiintiöiden poliittinen oikeutus ja kritiikki.
Kasvatus & Aika, 16(1), 5-21.
Kuinka paljon saitte pisteitä logiikkaosiosta? Itse sain 18p / 33p. Olisi kiva tietää, että minkäkaisia pisteitä muut ovat saaneet.
22.9/32.8 p
Yksi meni väärin ja yhteen en tainnut vastata ollenkaan.
Mä sain vaan 15,9 pistettä. 5 oikein, 3 väärin. Harmittaa noi väärin menneet, kun ihan typeriä ajatusvirheitä niissä. Toisaalta osoittaa sen, että ainakin mun on ihan eri asia tehdä logiikkatehtäviä kotona kuin oikeassa koetilanteessa. Koetilanne, jännitys ja aikapaine vaikutti ainakin itselläni isosti.
Omalla kohdalla sisäänpääsy ei kuitenkaan onneksi kaatunut logiikkatehtäviin. Ensimmäinen osio ja artikkelitehtävät meni hyvin, joten loppupisteet kokeesta oli epäonnistuneista logiikkatehtävistä hyvät ja pääsin sisään.
Apua tarvitaan: miten vieroittua tältä palstalta nyt, kun hakuprosessi on ohi, eikä ole oikeastaan mitään tapahtumia enää mitä täällä puida?? :D Käyn lähes joka päivä edelleen kurkkimassa onko täällä jotain. Jotenki vaikka nyt useamman vuoden pitkän työn jälkeen vihdoin sisään pääsikin, nii en osaa siitäkään kunnolla nauttia, kun tuntuu tosi vaikealta irrottautua tästä hakuprosessista ja tää stressi ja tulosten vatvominen on jäänyt päälle.
Pääsin etenkin logiikan ansiosta toiseen hakuvaihtoehtooni. Ihmettelin itsekin, että niin moni meni täysin oikein, sillä vastausvaihtoehdot noissa oli todella sekavat ja itselläni menee etenkin niissä usein aivot solmuun. T. 22,9 p logiikasta
Niinak kirjoitti:
Kiinnostuneita osallistumaan maksulliseen valmennukseen ens vuoden pääsykoetta varten? Nyt oli frendiale ja ennakkovaraJan etu jopa -32%
Minä olisin! 2 vain puuttuu enää.
Perustiko joku jo ensi vuodelle ketjun?
Vierailija kirjoitti:
Perustiko joku jo ensi vuodelle ketjun?
Vierailija kirjoitti:
Niinak kirjoitti:
valmennuskeskus
Vierailija kirjoitti:
Niinak kirjoitti:
Meillä on telegrammis ryhmä nimeltä valmennuskeskus 23
Vierailija kirjoitti:
Puheterapeutti voi myös toimia esim. vauvojen tai vanhusten syömisongelmien parissa. Ei kaikki suun motoriikka ole puhumista!
Ja suun motoriikkakin on vain pieni osa logopedian alan kenttää
Monesko päivä muuten tänä vuonna alkaa opinnot?
Aika hyvin olin osannut arvioida omat pisteeni, arvioin saavani noin 56-58 % kokeen pisteistä, sain lopulta 59% :D Osiokohtaiset painotukset näytti pysyneen aikalailla kokeessa kerrotuissa ja miinuksetkin oli aikalailla sitä, mitä ainakin itse arvioin (artikkelikysymyksistä sai oikeasta 0,9 ja väärästä -0,7, logiikan ja matikan kohdissa joissa enempi vastausvaihtoehtoja, miinukset oli pienemmät oikeasta vastauksesta saatuihin pisteisiin verrattuna).