Psykologia & logopedia 2022
Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️
Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.
Kommentit (3036)
Vierailija kirjoitti:
Joukossa on myös niitä, jotka ovat saaneet lähes täydet raakapisteistä. Skaalauskerroin ei tule olemaan kovin suuri.
Saitko itse lähes täydet, tai tiedätkö varmuudella joitakin, jotka saaneet lähes täydet raakapisteet?
(omia mahdollisuuksiani tässä mietin, että tuleeko n. 65%:lla olemaan mitään saumaa...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joukossa on myös niitä, jotka ovat saaneet lähes täydet raakapisteistä. Skaalauskerroin ei tule olemaan kovin suuri.
Saitko itse lähes täydet, tai tiedätkö varmuudella joitakin, jotka saaneet lähes täydet raakapisteet?
(omia mahdollisuuksiani tässä mietin, että tuleeko n. 65%:lla olemaan mitään saumaa...)
Sain 95% oikein. En usko olevani ainoa, enkä epäile, etteikö moni olisi saanut kaikkea oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 95% oikein. En usko olevani ainoa, enkä epäile, etteikö moni olisi saanut kaikkea oikein.
Mä sain 93%. Nyt alkoi jännittää, et riittääkö pisteet sittenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otitko miinukset huomioon? Ja kokeen painotukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otitko miinukset huomioon? Ja kokeen painotukset?
Tuskinpa on ottanut, nämä varmasti trolleja, tai muuten vaan pihalla. Viime vuonna esim kärki saanut noin max 80%. Ennole kuullut että koskaan kukaan olisi saanut 95% kokonaan oikein kokeesta. Ja hyvä suoritus raakapisteistä on 55-60%. Muutenkaan ei kannata foorumeilla näitä ottaa tosissaan, kun pisteytystä ei tiedetä ja ihmiset voi arvioida aivan väärin (ylä- tai alakanttiin) omaa suoritustaan.
Vakava on helpompi koe, eikä siitäkään ole kukaan koskaan saanut 100 % oikein, miinuspisteet käytössä. Tähän dataan sen on tehnyt yli 50 000 kokeentekijää. Vuodesta 2020 lähtien ei ole ollut ennakkomateriaalia.
Vuosi / Korkein saatu pistemäärä / Maksimipistemäärä
2021: 100 / 106
2020: 101,37 / 116
2019: 135,17 / 154
2018: 135,38 / 167
2017: 151,96 / 187
2016: 158,8 / 183
2015: 169,5 / 179
Kun laskette noita omia prosenttiosuuksia, ni lasketteko ne painotusten kanssa vai ilman?
Mä olen laskenut painotuksilla (niin, että osion sisällä tehtävät saman arvoisia), ja siten, että väärästä miinuksia yhtä paljon kuin oikeasta plussaa. Näin laskettuna sain 65 %, mutta artikkelikysymyksistä en ihan kaikista kohdista muista varmaksi, mitä olen vastannut. Niiden osalta laskin että +/- 0, koska veikkaan että n. puolet niistä oikein ja puolet väärin.
Itse en pidä mahdottomana, että jotkut olisivat tästä kokeesta liki täydet pisteet saaneet. Koe oli paljon selkeämpi ja lyhyempi mitä aiempina vuosina on ollut. Laskutehtävät eivät olleet kovin vaikeita (siitäkin huolimatta, että lopulta kolme jätettiin arvostelematta), ei ollut mitään isoa tilastoaineistoa tulkittavana vaan kaikki arvot oli valmiiksi annettu. Jos oli opetellut artikkelit hyvin ja on hyvä logiikassa, niin on hyvinkin voinut pärjätä kokeessa todella hyvin. Kokeessa ei ollut mitään aikaa vievää aineistotehtävää, toisin kuin aiempina vuosina (ja vakavassa, joka yleensä muuten helpompi koe), aikaa oli riittävästi jokaisen tehtävän ratkaisemiseen.
Itseäni harmittaa oma epäonnistumiseni kokeessa. Jälkikäteen ajateltuna, mokasin pari logiikkatehtävää jotka olisin voinut ratkaista oikein jos olisin keskittynyt paremmin. Olen varma, että on muita, jotka on nämä saaneet ratkaistua. Artikkelikysymykset olivat minusta myöskin enimmäkseen helppoja, joitakin jokseenkin tulkinnan varaisia kysymyksiä oli. Parhaiten menestyneet ovat ehkä jättäneet nämä kohdat tyhjäksi (tai vastanneet oikein taikka väärin). Joten uskon kyllä, että jotkut ovat hyvinkin voineet saada lähes täydet pisteet tämän vuoden kokeesta. Tällöin ei heidän osaltaan ole miinuksillakaan kovin paljon merkitystä, koska jos lähes kaikki tehtävät on oikein, ei tietenkään heille miinuksiakaan tule.
Toki silti toivon, että lähes täydellisesti kokeen ratkaisseet ovat hyvin pieni joukko, ja että useimmat olisivat jonkin verran tehneet kokeessa virheitä ja että itsellä voisi edes pieni mahdollisuus vielä olla päästä sisään logiikkatehtävissä mokailuista huolimatta.
Muita, joilla olot melkoista vuoristorataa?
Monesti oon päässyt pisteeseen ei mennyt niin hyvin kuin olisi voinut, mutta eipä voi mitään. Oli ja meni, suunta eteenpäin. Ihan vaan huomatakseni, että seuraavana päivänä olo on täysin toinen. Harmittelen, vatvon ja vatkaan.
Tuntuu jotenkin puolittaiselta tämä kesästä nauttiminen. Nyt jännittää tuloksia. Vuoroin elättelee (turhia) toiveita ja vuoroin on tyytynyt kohtaloonsa, että koulupaikkaa ei varmaankaan irtoa. Heinäkuu menee varmasti taas tulosta valvoessa, kun tää kesäkuu menee tulosta odottaessa.
Sitten on jo elokuu ja kesä onkin kohta ohi :D
Joo, olo on välillä varovaisen toiveikas, enimmäkseen kuitenkin ahdistunut ja yrittää jotenkin valmistautua siihen tulevaan pettymykseen. Ahdistaa myös se että syksyksi pitäisi kehittää jotakin tekemistä jos ei koulupaikka tule. Ja tulojakin olis kiva jostain saada.
Vierailija kirjoitti:
Joo, olo on välillä varovaisen toiveikas, enimmäkseen kuitenkin ahdistunut ja yrittää jotenkin valmistautua siihen tulevaan pettymykseen. Ahdistaa myös se että syksyksi pitäisi kehittää jotakin tekemistä jos ei koulupaikka tule. Ja tulojakin olis kiva jostain saada.
Fiilaan tätä! Jotenkin lohduton olo, että kolmen tunnin epäonnisen hetken hintana olisi taas ison pettymyksen käsittely ja vuoden odottelu.
Koen olevani jonkinlaisessa odotustilassa, ennen kun pääsen kouluun. Pelkään vuosien mittaisiksi venyvää hakemisrumbaa ja limboon jäämistä.
Ainahan sanotaan, että kyllä siihen vuoteen mahtuu muutakin. Mutta jos takaraivossa kummittelee aina vaan vuodenajasta riippumatta kevät ja kevääseen liittyvä hakemisprosessi niin onhan se aika puolittaista elämää :D
Mulla kans tätä, että välillä elättelen toiveita, ja välillä oon jo ihan hyväksynyt kohtaloni, että ensi vuonna uudelleen. Oon jo laittanut syksylle kalenteriin juttuja, joita aion lukea/opiskella ensi vuoden pääsykoetta ajatellen. :'D Välillä murehdin kovasti niitä omia mokailuja, välillä fiilis on tosi päättäväinen ja motivoitunut ensi vuotta ajatellen.
Toivon kyllä kovasti, että tulokset tulisivat mahdollisimman pian - lakkaisi tämä vuoristorata. :D Ja sit voisi rauhassa alkaa asennoitua kohti seuraavaa pääsykoekertaa, alkaa etsiä sopivia kursseja avoimesta ja laittaa asioita lukusuunnitelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylän avoimessa voi opiskella! Opinnot pitää maksaa normaalisti ilmoittautuessa, mutta rahan saa takaisin, jos saa suoritettua koko perusopinnot maaliskuun loppuun mennessä. Nuo myös kätevästi jäävät alle työkkärin rajan 5 op/kk.
https://www.avoin.jyu.fi/fi/opintotarjonta/hyvitettavat-vaylaopinnot
Onko kellään muulla varasijat liikkuneet tänään taaksepäin? Olin jo pitkän aikaa ollut Tampereelle varasijalla 87 ja Turkuun 83, mutta tänään Tre 88 ja Turku 84. En oo ikinä kuullut, että varasijat voisivat liikkua taaksepäin.
(Näiltä varasijoilta en siis todistuksella odota paikan aukeavan, mutta ihmetyttää silti!)
Hakija20 kirjoitti:
Onko kellään muulla varasijat liikkuneet tänään taaksepäin? Olin jo pitkän aikaa ollut Tampereelle varasijalla 87 ja Turkuun 83, mutta tänään Tre 88 ja Turku 84. En oo ikinä kuullut, että varasijat voisivat liikkua taaksepäin.
(Näiltä varasijoilta en siis todistuksella odota paikan aukeavan, mutta ihmetyttää silti!)
On varmaankin yo-kirjoitusten oikaisuvaatimusten tulokset tulleet.
Varasijat voi liikkua taaksepäin jos joku on saanut yo-todistuksen oikaisupyynnön läpi ja siten noussut pisteissä.
IB-tutkinnossa haetaan ennakkopisteillä. Joku tällainen systemaattinen kuitenkin, useammalla hakijalla on pisteet parantuneet kerralla.