Tyttö 5-v ja raivokohtaukset :(
Kuulostaao teistä normaalilta? Tyttö 5-vuotta on alkanut saamaan raivokohtauksia mm. nälän tullessa, ei pysty rauhottumaan, hakkaa ja potkii hulluna ja sanoo itse ettei pysty rauhottumaan. Pissasi myös tänään housuun joka epänormaalia hänelle :(.
Alan pelkäämään, että hänelle on puhjennut/ puhkeamassa diabetes ja tänään nukkumaan mennessä otsa oli kylmän nihkeä. Toivon todella että kuvittelen kaiken, mutta olen huolesta sekaisin ja olisin vs:n mitannut, mutta kauhea hätä ja huutohan siitä tuli, ei haluaisi, etä pistetään. Enkä voi omaa lasta väkisin satuttaa:(. Lääkäriinhän se on vietävä, mutta onko jollain kokemuksia?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 09:05"]
En tiedä diabeteksesta mitään mutta raivarit kunhan niitä ei ole joka päivä eivätkä kestä yli 30 min. ovat kuulemma normaaleja. Tyttöä pitää ohjata pikkuhiljaa hallitsemaan omia tunteitaan. Meillä auttaa että laitan 5v. pojan piirtämään vihaisen kuvan. Hän melkein rikkoo paperin kynällään mutta minusta parempi
vaihtoehto kuin itsensä/muiden satuttaminen tai tavaroiden rikkominen niinkun ennen tapahtui.
[/quote]
Hyvä idea! Täytyy kokeilla kaikki keinot :) -ap-
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 09:14"]
Meillä 4 vuotiaskin on saanut tosi voimakkaita raivareita, mutta lähinnä silloin kun kiellän jotain. Siis sellaisia ihan mielenvikaisen olosia.
2 vuotiaamme rääkyy suoraa huutia aina kun teen ruokaa, nykii jalasta ja huutaa, annan sitten jotain sipulin paloja tai muuta mitä satun pilkkomaan.ei okemuksia diabeteksestä joten siihen en osaa sanoa mitään. Väsyneenä lapset tietenkin saa näitä ravokohtauksia millon mistäkin ihme asiasta.
[/quote]
Joo, siis tyttö on saanut ennenkin raivareita, mutta viimeaikoina on alkanut väkivaltaiseksi mua ja miestä kohtaan, puree vaatteitaan ja uhkailee. Kaikki tämä siis yleensä nälkäisenä, silloin ei meinaa saada häntä edes syömään tms. vaan raivo yltyy vaan ja sanoo ettei pysty lopettamaan. Myöhemmin on nolona ja pyytää anteeksi kyllä.
Koettakaa ennakoida ja antaa ruokaa ennen kuin tulee kova nälkä. Ehkä tuo tapa unohtuu sitten.
Ja veikkaan, että pitkälle prosessoitua teollista lisäainemoskaruokaa on vedetty pienestä pitäen...
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 09:23"]
Ja veikkaan, että pitkälle prosessoitua teollista lisäainemoskaruokaa on vedetty pienestä pitäen...
[/quote]
Heh, aika kaus meni meistä :D. Teen itse lähes kaikki ruoat ja suosimme paljon salatteja, kasviksia ym. joista lapset tykkää. Ja lapsihan on normaalisti melko hyvin käyttäytyvä ja todella empaattinen tyttö. -ap-
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 23:17"]
Ilmeisesti otsikko on vähän harhaankohtava, koska itse raivokohtaukset ei huoleta niinpaljon kuin pelko diabeteksestä...-ap-
[/quote]
Diapeteksen tunnistaisi suusta tulevasta makeasta hajusta... Jos tälläistä ei ole, ei kannata edes miettiä koko diapetestä.
Varmuuden vuoksi kannattaa varmaan käyttää lääkärissä ja tarkistaa asia. Harva lapsi itse sanoo raivarin jälkeen että ei pysty hallitsemaan tunteitaan eikä lopettamaan, vaikuttaa fiksulle lapselle ja kun sanoo noin niin en usko että "huvikseen" vaan uhmaa ja riehuu.
Mutta toiset ovat herkkiä sokerinheilahteluille, ei aina liity diabetekseen. Jos lääkärissä ei mitään sairautta löydy niin yritä kiinnittää huomio siihen että lapsi syö parin tunnin välein jotain pientä ja juo varmasti riittävästi. Tavallaan ennaltaehkäisette sen tilanteen että lapsen on niin kova nälkä tai jano että raivari iskee päälle.
Pikkusiskollani on diabetes ja minun teini-iän kiukkuni pysyivät oaljin paremmin kurissa kun söin hänen kanssaa yhtä aikaa. Eli säännölliset ruoka- ja välipala-ajat, niin oma verensokerinikin pysyi tasaisena ja niin myös mieli :)
Itse olin juuri samanlainen 6-7vuotiaana, kun diabetes puhkesi angiinan seurauksena. Olin aggressiivinen ja pissailin housuun. Vie tyttö heti lääkäriin, minun käytöstäni vanhemmat ihmettelivät pitkään ennenkuin mentiin lääkäriin. Muistan pahan olon, jatkuvasti pissatti ja kun verensokerit huiteli korkealla, raivosin enkä pystynyt rauhoittumaan :(
Meillä 4 vuotiaskin on saanut tosi voimakkaita raivareita, mutta lähinnä silloin kun kiellän jotain. Siis sellaisia ihan mielenvikaisen olosia.
2 vuotiaamme rääkyy suoraa huutia aina kun teen ruokaa, nykii jalasta ja huutaa, annan sitten jotain sipulin paloja tai muuta mitä satun pilkkomaan.ei okemuksia diabeteksestä joten siihen en osaa sanoa mitään. Väsyneenä lapset tietenkin saa näitä ravokohtauksia millon mistäkin ihme asiasta.