miksi laihoja saa haukkua ?
"hyi kun olet laiha","mee hoitoon","miehet tykkää muodokkaista" yms... Tuntuu että on yleisesti hyväksyttyä heittää negatiivista kommenttia toisen painosta, jos toinen on laiha. En väitä etteikö lihavia haukuttaisi, mutta se ei ole hyväksyttyä samalla lailla. Ilkeät kommentit satuttavat. Kun olin 44-48 kg / 160 sain kuulla ilkeitä kommentteja paljon. Kertokaa minulle miksi laihoja saa haukkua ?
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:51"]
Mutta laihat ihmiset saa kehuja medialta! Mainoksissa, tv-sarjoissa ja elokuvissa on vain laihoja ihmisiä, ja lehdissä aina huudellaan "Näin laihdut!" Laihuus on jotain mitä kaikkien (varsinkin naisten) tulisi tavoitella, ja usen he jotka eivät ole voittaneet geenilotossa ovat hyvin kateellisia ja katkeria siitä että heidän täytyy nähdä ylen määrin vaivaa ollakseen median asettamien ihanteiden mukainen. Yleensä oletetaan että laihoilla on parempi itsetunto kuin lihavilla, tai siis luulisi niiden joka puolella näkyvien laihojen mallien jne pönkittävän hoikkien egoja.
[/quote]
No tottakai ne saa koska laihuus on kauniimpaa kun olla lihava. Sille ei vaan nyt voi mitaan!
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 01:21"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:51"]
Mutta laihat ihmiset saa kehuja medialta! Mainoksissa, tv-sarjoissa ja elokuvissa on vain laihoja ihmisiä, ja lehdissä aina huudellaan "Näin laihdut!" Laihuus on jotain mitä kaikkien (varsinkin naisten) tulisi tavoitella, ja usen he jotka eivät ole voittaneet geenilotossa ovat hyvin kateellisia ja katkeria siitä että heidän täytyy nähdä ylen määrin vaivaa ollakseen median asettamien ihanteiden mukainen. Yleensä oletetaan että laihoilla on parempi itsetunto kuin lihavilla, tai siis luulisi niiden joka puolella näkyvien laihojen mallien jne pönkittävän hoikkien egoja.
[/quote]
No tottakai ne saa koska laihuus on kauniimpaa kun olla lihava. Sille ei vaan nyt voi mitaan!
[/quote]
Kauneus on katsojan silmässä. Itse katselen mieluummin pyöreitä, jopa lihavia naisia. Tunnen myös monta muuta jotka tykkää.
Yhtä haukuttua laihaa kohden on sata haukuttua lihavaa.
Aloin nyt miettiä, että missä tilanteessa ylipainoiset saavat niitä ihan jokapäiväisiä kuittailuja? Minulla on monta ylipainoista ystävää, enkä ole itse asiassa ikinä sattunut heidän seurassaan tai edes kenenkään tutun tai tuntemattoman ylipainoisen lähettyvilläkään kuulemaan, että kukaan heitä solvaisi? Kai minulla on ollut useampi kymmenen vuotta sitten vain tuuria olla noita kuulematta. Enemmän olen kuullut tosiaan noita alipainoisille tai hoikille tulevia tölväisyjä joka kekkereillä ja kahvipöydissä, voivotteluja laihuudesta ja eikö ne mitään syö.
Vai tarkoitetaanko nyt ylipainoisten haukkumisella yleistä puhetta siitä, ettei se ole terveellistä? Eräs tuttavani tuntui sellaisen ottavan jotenkin raskaasti ja henkilökohtaisesti, vaikka tuo terveyspuhe kuuluu välttämättä ammattiin jossa molemmat olemme. Tuli paha mieli hänen puolestaan, mutta laihduttamisen eduista olevaa yleistä puhetta ei kyllä kannattaisi ottaa itseensä kohdistuvana pilkkana.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 09:05"]
Niin, eli kuinka se, että lihavuudesta ei saa sanoa, näkyy käytännössä? Kun käytännössä lihava saa lihavuudestaan kuulla kommentointia tämän tästä, niin vaikea minun on mieltää, miten se sitten olisi sosiaalisesti jotenkin vähemmän hyväksyttävää kuin laihuudesta kommentointi.
Minä en epäile lainkaan, etteikö laihoja haukuttaisi hyvinkin rumasti. Mutta sitä ihmettelen, miksi laihat luulevat että lihavuudesta ei saisi kuulla ihan yhtä paljon? Tämänkin ketjun idea on kertoa, kuinka laihoja muka saisi haukkua enemmän kuin lihavia. Miten tämä sitten oikeasti käytännössä näkyy, kun lihavuudesta saa kuulla alinomaan? Miksi tästä pitää tehdä joku kilpailutilanne, että kumpia kiusataan enemmän? Ei mulle vaan tulisi mieleenkään alkaa vähättelemään laihojen kokemaa kiusaamista vain siksi, että itse saa kuulla läskeistään.
T: se lihava...
[/quote]
No esimerkiksi mediassa tämmöisiä juttuja kirjoitellaan aika ajoin http://www.iltalehti.fi/viihde/2014071018478392_vi.shtml
Miettikääpä, mikä kohu syntyisi, kun joku toimittaja tekisikin jutun: Nämä julkkikset ovat jo liian lihavia - sporttisempi naisihanne ei ole vielä löytänyt kaikkia julkisuuden henkilöitä. Ja perään kuvia lihavista julkkiksista ja selontekoa heidän painostaan ja syömisistään.
[/quote]
Ja tuonkin linkin kun avasi niin ei tosiaan ole mitään anorektikko ja vaan normaalikokoisia hoikkia naisia.
Itse lopulta heitin takas että onpa sun lapsi tosi lyhyt. Siitä tuo äiti nosti haloon. Vaikka itse sekuntia aiemmin haukkui mun lastani. quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 04:52"]"hyi kun olet laiha","mee hoitoon","miehet tykkää muodokkaista" yms... Tuntuu että on yleisesti hyväksyttyä heittää negatiivista kommenItse lopulta heitin takas että onpa sun lapsi tosi lyhyt. Siitä tuo äiti nosti haloon. Vaikka itse sekuntia aiemmin haukkui mun lastani. tse lopulta heitin takas että onpa sun lapsi tosi lyhyt. Siitä tuo äiti nosti haloon. Vaikka itse sekuntia aiemmin haukkui mun lastani. tia toisen painosta, jos toinen on laiha. En väitä etteikö lihavia haukuttaisi, mutta se ei ole hyväksyttyä samalla lailla. Ilkeät kommentit satuttavat. Kun olin 44-48 kg / 160 sain kuulla ilkeitä kommentteja paljon. Kertokaa minulle miksi laihoja saa haukkua ?
[/quote]
Niinpä! Toiset aikuiset kiusasivat samalla tavalla mun lasta pituudesta. Pitkää ihmistä vissiin saa osoitella sormella ja haukkua? Meidän lapsi on itkenyt että hän ei haluais olla näin pitkä.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 04:52"]"hyi kun olet laiha","mee hoitoon","miehet tykkää muodokkaista" yms... Tuntuu että on yleisesti hyväksyttyä heittää negatiivista kommenttia toisen painosta, jos toinen on laiha. En väitä etteikö lihavia haukuttaisi, mutta se ei ole hyväksyttyä samalla lailla. Ilkeät kommentit satuttavat. Kun olin 44-48 kg / 160 sain kuulla ilkeitä kommentteja paljon. Kertokaa minulle miksi laihoja saa haukkua ?
[/quote]
Tosi ikävää että oot saanut tuollaista kohtelua. Toiset aikuiset kiusas mun päiväkoti-ikäistä lasta tämän pituudesta. Aina päivittelivät kuinka pitkä hän on.Lapsi itki että ei halua olla näin pitkä kun kaikki aina kiusaa siitä. No, mä sit heitin takaisin yhdelle haukkujaäidille ett sun lapsi on aika lyhyt. Se ei tajunnu pointtia. Aivan kuin olis jotenkin hyväksyttävämpää kiusata pituudesta kuin sanoa lyhyydestä
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 03:00"]Aloin nyt miettiä, että missä tilanteessa ylipainoiset saavat niitä ihan jokapäiväisiä kuittailuja? Minulla on monta ylipainoista ystävää, enkä ole itse asiassa ikinä sattunut heidän seurassaan tai edes kenenkään tutun tai tuntemattoman ylipainoisen lähettyvilläkään kuulemaan, että kukaan heitä solvaisi? Kai minulla on ollut useampi kymmenen vuotta sitten vain tuuria olla noita kuulematta. Enemmän olen kuullut tosiaan noita alipainoisille tai hoikille tulevia tölväisyjä joka kekkereillä ja kahvipöydissä, voivotteluja laihuudesta ja eikö ne mitään syö.
Vai tarkoitetaanko nyt ylipainoisten haukkumisella yleistä puhetta siitä, ettei se ole terveellistä? Eräs tuttavani tuntui sellaisen ottavan jotenkin raskaasti ja henkilökohtaisesti, vaikka tuo terveyspuhe kuuluu välttämättä ammattiin jossa molemmat olemme. Tuli paha mieli hänen puolestaan, mutta laihduttamisen eduista olevaa yleistä puhetta ei kyllä kannattaisi ottaa itseensä kohdistuvana pilkkana.
[/quote]
En ole mäkään koskaan törmännyt siihen, että vaikka kaveriporukassa tai töissä joku kuittailisi lihavalle. Sen sijaan laihalle voi ihan kevyesti heittää näitä pulkannaru- ja "syö nyt jotain"- ja "pitää olla mistä ottaa kiinni" -kommentteja eikä niihin edes kiinnitetä huomiota erityisemmin. Jos vastaavia kommentteja heitettäis lihavista niin takuulla sitä pidettäisiin asiattomana.
Vierailija kirjoitti:
Kerran eräs tolkuttomassa humalassa ollut nainen alkoi huutelemaan minulle jotain "vitun laiha luikku!" -huutoja. Tarpeeksi kuunneltuani tokaisin sitten jotakin "no enpähän ole tuollainen pallero ainakaan". Sittenhän tuo nainen jo hyökkäsikin kimppuuni ja alkoi lyömään ja repimään hiuksiani.
Myöhemmin kun juttua selviteltiin poliisilaitoksella niin kuulustelija oli sitä mieltä että minä olin tilanteessa yksiselitteisesti pahin rikollinen. Toisin kuin minun tokaisuni, niin naisen huutelut eivät olleet mitään solvauksia, ja hänen käyttämänsä väkivaltakin oli kuulemma ymmärrettävää sellaisessa tilanteessa.
oisit vaan sanonut "suksi läski vittuun" tai ollut vaan välittämättä.. missä tilanteessa sua haukuttiin?
S