miksi laihoja saa haukkua ?
"hyi kun olet laiha","mee hoitoon","miehet tykkää muodokkaista" yms... Tuntuu että on yleisesti hyväksyttyä heittää negatiivista kommenttia toisen painosta, jos toinen on laiha. En väitä etteikö lihavia haukuttaisi, mutta se ei ole hyväksyttyä samalla lailla. Ilkeät kommentit satuttavat. Kun olin 44-48 kg / 160 sain kuulla ilkeitä kommentteja paljon. Kertokaa minulle miksi laihoja saa haukkua ?
Kommentit (55)
Kokemuksia mullakin tuosta! Että isokokoinen haukkuu suoraan ja varsinkin yläasteella kiusattiin anorektikoksi. Olin kyllä laiha mutta laihakin on normaalipainoinen eli voisivat tajuta sen. Nykyään ei niin kommentoida koska välttelen sellaisten ihmisten seuraa jotka ovat taipuvaisia tähän. Kovasti ärsyttää kyllä jatkuva muodokkuuden vaatiminen mediassa ja laihuuden morkkaaminen. Esim. Iltalehdessäkin on parin viime viikon aikana ollut näitä uutisia missä suoraan annetaan ymmärtää että pitäisi olla muotoja. Yksikin uutinen eiliseltä kauhisteli kuinka osa julkkiksista on "yhä" langanlaihoja eikä ole päässyt muotivillityksestä eroon, nyt kun pitäisi olla muodokas fitness malli tai xl kokoa. Sellaiset uutiset ei ota huomioon ettei laihuus ole valinta - minä vain olen tällainen. En erikseen pyristele pysymään laihana. Siispä en kelpaa omana itsenäni näköjään!
Lihavuudestako sitten ei saa sanoa? Kuinka tää sitten näkyy käytännön tasolla? T: lihava joka saa kuulla läskeistä kommentointia lähes päivittäin.
No tässähän niitä käytännön esimerkkejä näkyy. Varmasti lihaviakin kiusataan, mutta niin myös laihoja.
Kyllä vain on luvallisempaa kommentoida laihuutta. Lihavuus on paljon puhutumpi ja yleisempi ongelma, ja ihmiset tietävät varoa läskeistä kommentointia, mutta laihat on yleistä riistaa. Ja ihan aikuiset naiset tekevät tätä koko ajan: kyllä pitäisi vähän enemmän syödä että saat naisellisia muotoja, miehetkin tykkää kun on jotain mistä ottaa kiinni, ei se pieni pyöristyminen sullekaan pahaa tekisi, onko sulla ongelmia syömisen kanssa kun olet noin laiha, sinähän et varmaan tissiliivejäkään tarvitse kun ei ole mitään mitä niihin laittaa... jne. jne. Ja nauretaan päälle, että vitsi vitsi. Ja jos loukaannut, olet tiukkapipoinen nipottaja.
Minun pienuudestani on aina huomauteltu. Nuorena ja kouluikäisenä ajattelin olevani epänormaali näiden puheiden takia. Kun jälkeen päin miettii, ketkä minulle huomauttelivat, ne olivat ne pönäkät tai rotevat tytöt. Silloin ei ollut kiva kuunnella, kun ihmiset sanoivat pieneksi, anorektikoksi, heikoksi tai että tuuli vie sut mukaansa. Pienikokoisuus johtuu mun luustosta ja ruumiinrakenteesta, sille en minkään voi. Jos joku nyt aikuisiällä sanoo minua pieneksi, niin ei haittaa. Olen nykyään tyytyväinen kokooni. Teininä tuollaiset sanomiset oikeasti tuntuivat ikäviltä. Herkkä ikä.
"Herrajumala kun sää olet laiha!! Etkö sää syö mitään?! Kattokaa nyt tuota rääpälettä!! Ei ole mistä kiinni ottaa!!"
=Normaalia ja hyväksyttyä
" Herrajumala kun sä olet lihava!! Sä syöt varmaan kaiken mikä ei juokse karkuun!! Kattokaa nyt tuota lihavuorta!"
= turpaan tulisi
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 08:38"]
No tässähän niitä käytännön esimerkkejä näkyy. Varmasti lihaviakin kiusataan, mutta niin myös laihoja.
[/quote]
Niin, eli kuinka se, että lihavuudesta ei saa sanoa, näkyy käytännössä? Kun käytännössä lihava saa lihavuudestaan kuulla kommentointia tämän tästä, niin vaikea minun on mieltää, miten se sitten olisi sosiaalisesti jotenkin vähemmän hyväksyttävää kuin laihuudesta kommentointi.
Minä en epäile lainkaan, etteikö laihoja haukuttaisi hyvinkin rumasti. Mutta sitä ihmettelen, miksi laihat luulevat että lihavuudesta ei saisi kuulla ihan yhtä paljon? Tämänkin ketjun idea on kertoa, kuinka laihoja muka saisi haukkua enemmän kuin lihavia. Miten tämä sitten oikeasti käytännössä näkyy, kun lihavuudesta saa kuulla alinomaan? Miksi tästä pitää tehdä joku kilpailutilanne, että kumpia kiusataan enemmän? Ei mulle vaan tulisi mieleenkään alkaa vähättelemään laihojen kokemaa kiusaamista vain siksi, että itse saa kuulla läskeistään.
T: se lihava...
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 08:43"]
Kyllä vain on luvallisempaa kommentoida laihuutta. Lihavuus on paljon puhutumpi ja yleisempi ongelma, ja ihmiset tietävät varoa läskeistä kommentointia, mutta laihat on yleistä riistaa. Ja ihan aikuiset naiset tekevät tätä koko ajan: kyllä pitäisi vähän enemmän syödä että saat naisellisia muotoja, miehetkin tykkää kun on jotain mistä ottaa kiinni, ei se pieni pyöristyminen sullekaan pahaa tekisi, onko sulla ongelmia syömisen kanssa kun olet noin laiha, sinähän et varmaan tissiliivejäkään tarvitse kun ei ole mitään mitä niihin laittaa... jne. jne. Ja nauretaan päälle, että vitsi vitsi. Ja jos loukaannut, olet tiukkapipoinen nipottaja.
[/quote]
Olen itse ylipainoinen, joten kokemusta laihaksi haukkumisesta ei ole mutta haluan omalta osaltani näitä kommentteja luettuani sanoa oman kantani. Kaikenlainen koon/painon - oikeastaan minkä ominaisuuden tahansa - takia nälviminen on yksi ikävimmistä asioista mitä tiedän (olen itse saanut nuorempana kuulla niitä vastakkaisia kommentteja itseäni hoikemmilta), enkä voi kuvitella tilannetta, jossa sanoisin kenellekään näitä "miehet tykkää kun on jotain mistä ottaa kiinni" -tyylisiä kommentteja. Idiootin hommaa kaikki haukkuminen.
Sitä olen ihan yleisellä tasolla miettinyt, että miksi ihmiseet ovat niin julmia...Haukutaan lihavia ja laihoja. Oma mutu-tuntuma on, että laihojen haukkujat ajattelevat että tuo nälkiinnyttää itseään ollakseen laiha, joten sitä saa haukkua että se "tajuais". Samoin kuin lihavien haukkujilla on monesti se ajatus, että lihavat on epäterveellisillä elämäntavoilla itsensä lihottaneet, joten ovat vapaata riistaa. Todellinen motiivi vaan taitaa olla oman pahan olon purkaminen johonkin erilaiseen.
Mulla on kaveri joka on aina ollut tosi laiha, vaikka on aina myös syönyt normaalisti. Yläasteella oli ikävä katsoa vierestä, kun tietyt ihmiset kiusasivat häntä laihuudesta, ja hän kärsi siitä tosi paljon mutta ei vaan lihonut. Varmaan siksi mulla vieläkin pistää erityisesti silmään nämä "ei nainen saa olla mikään vaatehengari"-kommentit. Jotkut vaan on, ja minkäs sille voi. Ihmiset ei osaa (tai halua) erottaa elintapoja ja ulkonäköä. Jos joku nälkiinnyttää itseään pysyäkseen hoikkana, se on huolestuttavaa, mutta ei pidä olettaa että kaikki laihat näin tekevät. Ja taas sama toisinpäin; jos joku ahmii ja syö todella epäterveellisesti se on huolestuttavaa, mutta ei pidä olettaa että kaikki pullukammat näin tekevät.
Nimenomaan toi on ihan väärä olettamus lihavilta että laihat tahallaan näännyttää itseään. Se varmaan niiden mielestä oikeuttaa kommentoimaan laihoille ikävästi.
Fakta nyt vaan on että suurin osa laihoista EI näännytä itseään tai tarkkaile ruokavaliota sairaalloisesti. Monet vaan on luonnostaan laihoja miettimättä sitä sen kummemmin. Eli aika törkeää heille sanoa että tee nyt jotain itelles, olet liian laiha. Just joo, mitä siinä pitäis sitten alkaa tekemään. Ottaa silarit ja alkaa vetää joka päivä mäkkiruokaa?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 13:32"]
No esimerkiksi mediassa tämmöisiä juttuja kirjoitellaan aika ajoin http://www.iltalehti.fi/viihde/2014071018478392_vi.shtml
Miettikääpä, mikä kohu syntyisi, kun joku toimittaja tekisikin jutun: Nämä julkkikset ovat jo liian lihavia - sporttisempi naisihanne ei ole vielä löytänyt kaikkia julkisuuden henkilöitä. Ja perään kuvia lihavista julkkiksista ja selontekoa heidän painostaan ja syömisistään.
[/quote]
Tuossa artikkelissahan siis kritisoitiin sitä, että jotkut julkkikset tieten tahtoen laihduttavat itsensä epäterveen laihoiksi. Kyse ei artikkelissa ollut siitä, etteikö saisi olla luonnostaan laiha, vaan siitä, kun tarkoituksellisesti halutaan olla erittäin laihoja.
Miksi tuollaisesta ei saisi kirjoittaa? Jos ja kun jotkut julkkikset käytännössä näännyttävät itsensä nälkäkuoleman partaalle laihuutta tavoitellessaan, niin eikö sitä muka saisi kritisoida ja korostaa terveempää ja NORMAALIPAINOISTA ihannetta??
Syy miksei lihavista kirjoiteta samoin, on tietenkin se, että äärimmäisen harva ylipainonen lihottaa itseään tarkoituksellisesti. Naisihanne on edelleen hyvin hoikka ja siihen naiset pyrkivät. Eivät he itseään lihottaa halua.
Toisaalta, vaikka lihoisi tahtomattaan, joutuu taatusti median hampaisiin. Ehkä sinä olet vielä niin nuori, ettet muistakaan, kuinka Sirpa Pietikäisen muhkeita muotoja ruodittiin mediassa silloin, kun hän oli juuri päässyt kansanedustajaksi. Kaiketi muistat kuitenkin, kuinka Merja Kyllösestä on julkisesti puhuttu: "läski paska" ja "läskinaama" yms. Entä muistatko, kun Britney Spears lihoi? Sitäkin ruodittiin maailman lehdistössä ja hänestä julkaistiin kuvia läskeineen päivineen kauhistellen. Itseasiassa ko. nuori nainen ei tainnut lihoa edes ylipainon puolelle koskaan!
En tiedä, ehkä tässä on kyse siitäkin, että ihminen näkee paremmin ne loukkaukset, jotka itseään eniten satuttavat ja tuppaa sokeutumaan niille, jotka itseä ei kosketa. Haluaisin kuitenkin tuoda esille sitä näkökulmaa, että vaikka laihoja haukutaankin, se ei merkitse sitä, etteivätkö lihavat saisi kuulla sontaa ihan yhtä paljon. Sitä minä en tiedä, mitä kamalia vikoja teissä laihoissa on, mutta sen tiedän hyvin, mitä pahaa meissä lihavissa on.
Me olemme automaattisesti huonoja vanhempia ja meidät pitäisi jokainen pistää terapiaan. Me olemme laiskoja emmekä omaa minkäänlaista itsekuria missään asiassa. Me näytämme oksettavilta bikineissä ja naurettavilta niissä mekkouimapuvuissa. Meidän pitäisi käydä lenkillä, mutta toisaalta, jos missään liikumme, olemme siiderivalaita ja aiheutamme esteettistä haittaa kanssaihmisillemme. Jos ja kun meillä on normaalipainoisia, ja kaiket jopa hyvännäköisiä puolisoita, niin se vaan ei voi olla oikein. Vähintäänkin se meidän normaalipainoinen miehemme on joku pervo feeder tai sitten sillä on vain läskifetissi. Ointti tässä on luonnollisestikin se, että terve normaalipainoinen ihminen ei vain voi oikeasti rakastaa lihavaa ihmistä.
Nämä ylläolevat jutut olivat vain esimerkkejä _yhden kuukauden ajalta_ yhdestä pienestä osa-alueesta internetin kattamaa mediaa.
Sorry jos en jaksa vieläkään uskoa, että teitä laihoja kohdeltaisiin yleisesti tuon huonommin...
Pahinta on sse kun omat perheen jäsenetkin latelee omia kommenttejaan mun painosta. Isosisko on koko elämäni elikkä reilusti yli 30 vuotta huomautellut et hyi ku olet laiha ja tulkaa ny kaikki katsoo kuinka laiha toi on jne. tai äiti levitti kaikille tietoa et olen laihdutuskuurilla, kun tajusin et vaikka olen laiha, ei minunkaan kannata popsia tuotteita, jotka on täynnä sokeria ja tyydyttyneitä rasvoja, kun ne kaikki kertyy keskivartaloon ja on vaaraksi tärkeille elimille. Niin, mutta kun ihminen on laiha täytyyhän sen syödä mitä tahansa roskaa sen eteen nyt työnnetäänkään. En siis kytännyt ruokien kalorimääriä vaan juuri näitä tyydyttenäitä rasvoja ja sokereita, mut helppo oli sormella syyttää ja väittää et mul on varmaan syömihäiriö ja laihdutan, kun kuvittelen olevani lihava. Jopa läheiset ihmiset syöttää semmoista sontaa et en voi ku ihmetellä et mikä ihmisiä vaivaa? Onneksi jokaisella on valinnan vapaus ketä päästää lähellensä.
Mutta laihat ihmiset saa kehuja medialta! Mainoksissa, tv-sarjoissa ja elokuvissa on vain laihoja ihmisiä, ja lehdissä aina huudellaan "Näin laihdut!" Laihuus on jotain mitä kaikkien (varsinkin naisten) tulisi tavoitella, ja usen he jotka eivät ole voittaneet geenilotossa ovat hyvin kateellisia ja katkeria siitä että heidän täytyy nähdä ylen määrin vaivaa ollakseen median asettamien ihanteiden mukainen. Yleensä oletetaan että laihoilla on parempi itsetunto kuin lihavilla, tai siis luulisi niiden joka puolella näkyvien laihojen mallien jne pönkittävän hoikkien egoja.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:05"]
lihavuudesta kuittailua pidetään ilman muuta huonona käytöksenä siinä missä laihuudesta kuittailusta pitäisi olla suurin piirtein kiitollinen.
[/quote]
Jännä juttu sitten, että ihan reaalielämässä siitä lihavuudesta saa kuulla kuittailuja kokoajan, eikä juuri kukaan ainakaan äänen kuittailijoita paheksu. Mutta lohdullista tietää, että salaa hiljaa mielessään ihmiset sitten pitävät sitä epäkohteliaana.
Mua ei kiinnosta ketään alkaa haukkuu painonsa takia tai muutenkaan.
Mut voin sanoa, et mua alkaa pikku hiljaa kyrpii laihojen naisten kitinä "Voih ku mä oon siis niiiiin LÄSKI! En mä voi olla normaalisti ees mun pitkäaikasen poikaystävän eessä, alasti jos se mut näkee ni on mun on pakko vetää tätä läski mahaa sisää, vaiks eihän siit mitää apuu oo.".
Itse reilusti ylipainoisena alan näkee punaista joka kerta kun laihat vinkuu "läskeyttään". Ventovieraille en asiasta koskaan sano mitään, mut tutuille yms napauttelen aika nasevastikin takas. Eräskin kaverini kehtas alkaa väittää, et mä oon iha sopusuhtainen (172cm/135kg) ja hän (168cm/60kg) on niin hirvee läski!!
Koskaan en ketään ole haukkunut painonsa takia, eipä mulla ole näillä ihroilla ketää alkaa haukkumaan kuitenkaa. Itteeni haukun, koska sen pystyn nauraen tekemään ja ketään loukkaamatta.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 08:25"]Nuorempana sain kuulla kaikenlaisia törkeyksiä painostani, em. luuviulu ja anorektikko olivat "lempinimiäni". Jopa ystäväni haukkuivat minua. Näin jälkeen päin olisi pitänyt antaa samalla mitalla takaisin (itse asiassa yhdelle sanoinkin suorat sanat tuloksena se, ettemme ole edelleenkään väleissä).
Tämä on johtanut siihen, että en kommentoi tai ota kantaa kenenkään painoon. En myöskään kun ystävä laihduttaa 20kg tai valittaa lihoneensa. Korkeintaan sanon ahaa/niin/ok. Minusta paino on henkilökohtainen asia.
Tämähän ei toki ole estänyt muita kommentoimasta minun painoani. Luuviuluksi kukaan ei ole kehdannut päin naamaa haukkua sitten lukion, mutta saan kuulla olevani laiha, "niin/noin pieni/hoikka/laiha". Vaikka he eivät haukuiksi kommentteja tarkoittaisikaan niin en silti pidä siitä, että fyysistä kokoani kommentoidaan ja verrataan muihin.
[/quote] ymmärrän. On erittäin epämiellyttävää joutua verratuksi ja kommentoiduksi. Laihuudesta nimenomaan "saa" kommentoida, vaikka se on ihan yhtä ikävää kun mikä tahansa muu arvostelu. Ap