"Ihonalainen" jättifinni, miten pois?
Peeveli, just kun pitäis olla huomenna nättinä, niin keskelle otsaa on ilmestynyt megafinni. Sellainen punoittava pahkura, ei kypsä puristettavaksi. Vinkkejä?
Kommentit (54)
Minulle on näitä tullut jo noin 8 vuotta,ja todellakin tiedän miten näiden kanssa täytyy toimia. Eli ei mitään puristelua, koska se voi ärsyttää ja pahentaa tätä finniä/paisetta. 3-6 päivän sisään näet mihin suuntaan se lähtee. Joko se suurenee ja siihen tulee loppuvaiheessa finnimäinen pää, mistä töhnä alkaa purkautumaan, tai sitten se suurenee joitakin päiviä ja alkaa pikkuhiljaa "liueta" takaisin elimistöön ja katoaa lopulta.
Ja jos siihen tulee finnimäinen pää niin sitä ei silti saa heti puristaa. Sen "kypsymistä" pitää odotella, ja yleensä se alkaakin purkautumaan itsestään. Ainoastaan siinä tapauksessa jos sinulle nousee kuume, mene heti lääkäriin. Mulla on ollut monia kymmeniä kuvailemiasi paiseita.
Voit edesauttaa tämän häviämistä/puhkeamista huuhtelemalla kohtaa kuumalla vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen laittanut ihan vaan kortisonia siihen päälle. Niin ei kuulemma sais missään nimessä tehdä, mutta mulle ei oikein selvinnyt että miksi, joten olen jatkanut tätä tapaa.
Kortisonia ei saa laittaa, jos sattuisikin olemaan kyse ruusufinnistä. Se leuhahtaa oikein kunnolla, jos siihen laittaa kortisonipitoisia voiteita tms. Googlaa ruusufinni.
Papukaija pihdit ja kunnon rusautus. Johonkin suuntaan se finni sieltä lähtee varmasti.
Kannattaisi varmaan ruokavaliota viilata johonkin suuntaan, jos vielä aikuisena tulee finnejä. Juusto pois ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi varmaan ruokavaliota viilata johonkin suuntaan, jos vielä aikuisena tulee finnejä. Juusto pois ainakin.
Päättelit sitten, ettei näistä kärsivä ole koskaan aiemmin tätä ohjetta saanut ja kokeillut? Ihonalaiset paisefinnit ovat hormonaalisia, enkä ainakaan itse ole onnistunut millään ruokavaliomuutoksilla saamaan niitä pois. Kerro toki, millaista muutosta ehdottaisit, niin katsotaan olenko kokeillut sitä. (Juustoa en ole syönyt pariinkymmeneen vuoteen, mutta en kyllä ymmärrä miksi juuri sen poisjättäminen olisi olennaista.)
t. Yksi ketjuun kirjoittaneista nelikymppisistä finninaamoista
Mulla on tää ongelma että tulee niitä paljon ja useasti mutta mulla on kikka miten ne saa parissa päivässä pois🙂 laita jääpala paperin sisälle ja paina finnikohtaa 10min pidä 10min taukoa ja toista 3kertaa joka päivä se nopeuttaa finniä tulemaan ulos. Sitte ku näkee suunnilleen 3pv päästä kun on just painanu sitä finniä jäällä että sieltä tulee sitä mönjää vähä vasta sitte saa sen varovasti puristaa👍😁muuten ei kannata sörkkiä yhtään
Ite kans harrastan tota neulalla puhkomista, kun tulee tollasia ihonsisäisiä finnejä. Tälläkin hetkellä peukalon pään kokoinen finni leuassa, koko leuka on turvonnut, tykyttää ja pattia ei voi peittää millään.
Kumpi on sitten näkimpää, pieni neulanpään kokoinen arpi leuassa, jota ei edes näe, vai sellanen koteloitunut iso paise leuassa vuositolkulla?
Ite oon joskus jättänyt ne ihonsisäiset finnit rauhaan, no, ne on tasan vielä puolen vuoden päästä siinä.
Samoten neulominen on siistimpi tapa kuin puristus, ja oikeasti sitä pientä 0,5 mm reikää kukaan ei näe eikä mulla oo koskaa jääny sellasesta arpea. puristuksessa se iho voi revetä monesta eri kohtaa ja reikähän siitäkin tulee ja pahempikin arpi.
Vaikka finniä ei puristaisi, neuloisi ja se ns. itsestään puhkeaisi, niin kyllähän siitäkin tulee reikä ihoon, ei kai se nyt ihon läpikään se mätä vaan lennä, kyllä se ulospääsyn tarvitsee.
Mutta kyllä sitä finniä pitää puoli viikkoa ainakin kypsyttää että sen neulan sinne tuikkaa. Tai viikonkin.
Ja jos käyttää neulaa eikä neula satu, tietää että on osunut juuri oikeaan kohtaan finnistä :)
jos se finni ei ole vielä ns. kypsä, niin puristelu ja reikien pistely voi vain tehdä siitä suuremman kudosturvotuksen vuoksi. Jos sinull on bacibactia kotona, laita sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla pitäs olla sellanen vempain jolla napsautetaan sormenpäästä verinäyte. Mun miehellä on diabetes jaa se laite, oon joskus finnin napsauttanu sllasella.
Tavallinen neula on huomattavasti parempi kuin automaattilansetti (kuka räpsäyttää sellaisen naamaansa??!?!). Steriili neula ja ihan puhdistus ensin. Tätä tosin voi suositella vain niille jotka tietää mitä tekee.
Mikä ihmeen autom.....? Se on ambulanssi.
Ilman muuta kannattaa keskustella hänen kanssaan.
Jooo. Pari kertaa ollu. Ei auta puristaa. Lämmitin nuppineulan punahkuun ja ja painoin reikään parin viikon välein. Awot yks päivä sitte jysähti valkeaa paskaa ja verta......... Amiseptiä 2x laastari nyt oottelen onnistuko. Ainakin 3 kertaa aikasemmin on toiminu
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttaa noihin hieman Hydrocortison (sama, jota käytetään esim. hyttystenpuremille). Ja pakko malttaa antaa muuten olla, ettei vaan ala puristella tai tökkiä...
Täytyy puristaa heti pois. Mitä pidempään antaa kasvaa, sitä enemmän tekee tuhoa ihossa. Jää sellainen kunnon arpi, eli iho menee kuopalle.
Niin mullakin. En olisi kyllä ikinä uskonut, että samassa naamassa sekä finnejä että ryppyjä.
Täällä vielä yksi kohtalotoveri. Ja kyllä vituttaa! Muistan kun teininä taistelin finnien kanssa ja minulle sanottiin, että kyllä se iho siitä rauhoittuu viimeistään parikymppisenä. AS IF!!!